1 821 939 läst ·
27 234 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Klart bakdäcken tar slut först om man är tung på foten vid alla rödljusJ JohanLun skrev:Pratade med en kollega som nästan redan "kört slut" bakdäcken på sin ID4, går inte byta bak-fram för det är inte samma dimension. Pga han har personalbil får han betala däck som inte är "godkända" när han lämnar tillbaka med bruttolöneavdrag. Han hade beställt en ny ID4 men när han får den kommer däcken vara under nivån, blir det förseningar är det tveksamt om ett byte till nya däck nu gör att han har godkänt när han då lämnar tillbaka.
Jag har haft ett gäng personalbilar som jag kört ca 5.000 mil på 1.5 år per bil utan att behöva byta däck. Miljöbilarna vill man gärna behålla hela leasingperioden på 2 år då man får en nedsatt leasing utspritt på de 1.5 åren som är kvar när bonusen betalas ut. Tidigare kunde man beställa en ny bil och byta efter kring 1.5 år och då är däcken mindre slitna.
Leasingbilar är lite lömska med sådana kostnader. Gamla sortens "tjänstebilar" (förmånsbilar) där det ingick obegränsat med däck, tvätt mm verkar bli mer och mer ovanliga.
Om man på en privatleasingbil måste köpa vinterdäcken själv så kanske det kan finnas en vinst i dubbfria däck, i det att man kan köra lite mer på vinterdäcken och köpa nya däck till sig själv när det är utslitna, till skillnad mot att betala ett par nya däck precis lagom till bilen ska lämnas åter (och inte få nån glädje alls av de nya däcken).
Med det sagt skulle jag inte heller köra på farliga däck för att spara pengar. På mina leasingbilar har jag dock alltid haft dubbfritt, då det mest är barmark i Stockholm och jag inte gillar slitaget som dubbdäck åsamkar våra vägar. Kör man på dubbfritt som är max två säsonger gamla så är min bild att de många gånger (i Stockholm) är bättre än dubbat. Nu har jag privat bil igen (Zoe) och då blev det dubbdäck då de kommer få gå många fler år eftersom jag dessutom kör mindre.
Har inte riktigt den erfarenheten men vilka däckmodeller menar du är så bra?Johannes Carlsson skrev:
Toppmodellerna på åretruntdäck är faktiskt helt okej att åka på. Betydligt bättre grepp än vinterdäck (speciellt dubbdäck) i vått och torrt väglag. Dom är bättre än dåliga Vinterdäck på snö. Och sen säger det sig självt lite att dom inte är lika bra på snö och is.
Tycker det är helt okej att åka på dom i skåne och västkusten där det väldigt sällan ligger snö.
Dubbdäck är ju helt förfärligt att åka med, brölar och trist grepp på asfalt. jag kommer nog aldrig köpa dubbdäck i framtiden, värt att betänka om man vill åka söderut att dubbdäck inte är tillåtet.
Pendlarbilen kan få ha åretruntdäck, men fjällresebilen bör ju få riktiga vinterdäck
Kollegan är ekonomisk och miljömedveten och när jag åkt med honom har han kört lugnt, tror inte han plattar vid rödljusen, han bor dessutom "på landet" så bör inte vara den typen av körning. Men tror han kör rätt långt, kanske 3000mil/år. Men hälften lär vara på vinterdäck...G Greger_08 skrev:
ID4 har ju löjligt stora fälgar/däck.Bara det och vikten på bilen lär slita endel. Synd att alla elbilar ska vara stora SUVar...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 900 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 900 inlägg
Sommardäck blir för kalla och hårda när temperaturen kryper neråt.
Vinterdäck blir för varma och mjuka när temperaturen kryper uppåt.
Jag kan inte riktigt förstå hur all-round-däcken skulle kunna hantera det problemet på ett bra sätt. Det fungerar såklart så länge det inte krävs något extra. När barnet springer ut framför bilen är varje meter viktig.
Här finns lite information.
Citat: "Tester visar att nya sommardäck har en bromssträcka på 31,6 meter medan nya dubbfria vinterdäck har en bromssträcka på 45 meter." Ja, de säger ju inte från vilken hastighet och så, men nog är det skillnaden troligen är det från 100 km/h och öven om det "bara" är 13,4 meters skillnad så innebär det att när bilen med sommardäck står still så är farten över 50 km/h med vinterdäcken... Det blir en rätt rejäl kollision. Kanske är allrounddäcken bättre än vinterdäck, men knappast bra.
Jag väljer iallafall att inte ta de onödiga riskerna.
I området där jag bor så ser jag iofs en bil parkerad med dubbdäck . Den bilen parkerar på samma plats, men är inte alltid där, så uppenbarligen används bilen regelbundet.
Vinterdäck blir för varma och mjuka när temperaturen kryper uppåt.
Jag kan inte riktigt förstå hur all-round-däcken skulle kunna hantera det problemet på ett bra sätt. Det fungerar såklart så länge det inte krävs något extra. När barnet springer ut framför bilen är varje meter viktig.
Här finns lite information.
Citat: "Tester visar att nya sommardäck har en bromssträcka på 31,6 meter medan nya dubbfria vinterdäck har en bromssträcka på 45 meter." Ja, de säger ju inte från vilken hastighet och så, men nog är det skillnaden troligen är det från 100 km/h och öven om det "bara" är 13,4 meters skillnad så innebär det att när bilen med sommardäck står still så är farten över 50 km/h med vinterdäcken... Det blir en rätt rejäl kollision. Kanske är allrounddäcken bättre än vinterdäck, men knappast bra.
Jag väljer iallafall att inte ta de onödiga riskerna.
I området där jag bor så ser jag iofs en bil parkerad med dubbdäck . Den bilen parkerar på samma plats, men är inte alltid där, så uppenbarligen används bilen regelbundet.
Är det bridgestone?J JohanLun skrev:Kollegan är ekonomisk och miljömedveten och när jag åkt med honom har han kört lugnt, tror inte han plattar vid rödljusen, han bor dessutom "på landet" så bör inte vara den typen av körning. Men tror han kör rätt långt, kanske 3000mil/år. Men hälften lär vara på vinterdäck...
ID4 har ju löjligt stora fälgar/däck.Bara det och vikten på bilen lär slita endel. Synd att alla elbilar ska vara stora SUVar...
Enl gruppen för id bilarna så är det många däck som tagit slut hiskeligt fort. En del får det genom garantin. Om man kör ordentligt så skall ju däcken hålla ett antal tusen mil iallafall.
Jag fick bridgestone på min. Kommer ha stenkoll på däcken. Om de slits upp fort är det ju löjligt =) Kör 95% på farthållare och mjukstartar. (jävla mög den där färddatorn, blir en tävling i låg förbrukning)
Hancook tror jag han sa. Andra ID4or verkar ha andra märken (såg jag när han berättat det och jag kollat bilarna bredvid min på parkeringen), hur det bestäms vad de får vet jag inte.Rkarlsson skrev:Är det bridgestone?
Enl gruppen för id bilarna så är det många däck som tagit slut hiskeligt fort. En del får det genom garantin. Om man kör ordentligt så skall ju däcken hålla ett antal tusen mil iallafall.
Jag fick bridgestone på min. Kommer ha stenkoll på däcken. Om de slits upp fort är det ju löjligt =) Kör 95% på farthållare och mjukstartar. (jävla mög den där färddatorn, blir en tävling i låg förbrukning)
Jag åker till stan lite då och då och det är dels vajerväg där man får köra hundra och motorväg med 110. En obesrvation jag har gjort tidigare och som förstärktes sist jag var ute och åkte är att det är fler som 'söndagskör' nu för tiden.
För några år sedan var det bara gubbar i Toyota som körde 95 på motorvägen, men numera ser man diverse bilar som ligger och smygkör med förare i olika åldersgrupper - Mestadels folk i yngre medelåldern verkar det som. Mina empiriska studier visar att det oftast är hybridbilar, men även en del elbilar. Jag gissar att det beror på att många hybrider inte går mer än ca 100-120 med elmotorn, så man vill undvika att pressa den för mycket så att ICE-motorn går igång och/eller batteriet tar slut för fort?
Jag antar att personerna i yngre medelåldern precis har bildat familj och köpt sin första någorlunda nya bil och då blev det en med elektrisk motor. Sen håller man lite mer i plånboken än vi med utflugna barn och avbetalda huslån...
Nån fler som har reflekterat över fenomenet?
För några år sedan var det bara gubbar i Toyota som körde 95 på motorvägen, men numera ser man diverse bilar som ligger och smygkör med förare i olika åldersgrupper - Mestadels folk i yngre medelåldern verkar det som. Mina empiriska studier visar att det oftast är hybridbilar, men även en del elbilar. Jag gissar att det beror på att många hybrider inte går mer än ca 100-120 med elmotorn, så man vill undvika att pressa den för mycket så att ICE-motorn går igång och/eller batteriet tar slut för fort?
Jag antar att personerna i yngre medelåldern precis har bildat familj och köpt sin första någorlunda nya bil och då blev det en med elektrisk motor. Sen håller man lite mer i plånboken än vi med utflugna barn och avbetalda huslån...
Nån fler som har reflekterat över fenomenet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 900 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 900 inlägg
Jag kan inte påminna mig om att jag sett huset det i kombination med el/hybridbil. Dagligen ser jag folk ligga cirka 20 km/h under hastighetsbegränsningen i mittfil här, men det äe alla möjliga sorters bilar och förare. Fenomenet är inte heller nytt.
Trafikrytmen har helt klart gått ned, i alla fall där jag färdas. Orsaken till det tror jag faktiskt är mest kopplad till priset på drivmedel. Helt plötsligt gör det onödigt ont i plånboken att ständigt köra 10-20 km/h över rådande hastighetsgräns.
Nu ligger väldigt många kvar bakom långtradarna som rullar på i 85 på 90 vägarna.
Och självklart så spar det bränsle, skulle gissa på soppa för ett par kronor per mil med den hastighetssänkningen
Nu ligger väldigt många kvar bakom långtradarna som rullar på i 85 på 90 vägarna.
Och självklart så spar det bränsle, skulle gissa på soppa för ett par kronor per mil med den hastighetssänkningen
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Jag tror att du har rätt i att det är en ny typ av långsamåkare, ja, men likt @Fairlane upplever inte heller jag att fenomenet påverkat trafikrytmen, då så många kört så länge.useless skrev:
Men för vissa hybridförare blir det en sport att köra på el. De axar långsamt och kör lite långsammare än de annars skulle ha gjort. Räckvidden är nog en större faktor än autopåslag av avgasmotorn, men båda spelar in. Jag var själv sån med laddhybrid. Med en riktig elbil finns inte problemet kvar. Även om de iofs också är effektivare vid lägre hastighet så är ändå energipriset en så liten del av det totala ägandet att man kan unna sig att köra som man vill.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 278 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 278 inlägg
Min egna reflektion om hastighet och elbil: Vi åkte från Dalarna ner till Jönköping och hem igen med sambons e-208. Iaf på den bilen är det ganska stor skillnad i förbrukning >100km/h kontra <100km/h. Det innebar att vi höll oss på 100-105 även på 110 väg.
I min A6 med 300 dieselhästar så märks det inte lika stor skillnad förbrukningen om man ligger i 100 eller 120. I 80km/h kontra 120 är såklart en något större skillnad.
I min A6 med 300 dieselhästar så märks det inte lika stor skillnad förbrukningen om man ligger i 100 eller 120. I 80km/h kontra 120 är såklart en något större skillnad.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Vad innebär det, tio mil motorväg (Mjölby–Jönköping) av 35–50 mil, eller vad?
För egen del irriterar jag mig mer på dom som kör klart under skyltad hastighet på 80–100-vägar än på motorväg. Sannolikheten att man upplevs vara i vägen är större på landsväg.
För egen del irriterar jag mig mer på dom som kör klart under skyltad hastighet på 80–100-vägar än på motorväg. Sannolikheten att man upplevs vara i vägen är större på landsväg.
Kör man i rätt fil (låt inte den diskussionen ske i denna tråden utan i den som handlar om det) vilket faktiskt 95% av alla elbilar och phev jag ser köra under begränsningen gör, så stör man inte trafikrytmen.
Jag trodde jag skulle börja köra 90 på 110 väg när jag skaffade phev, och igen när jag bytte till en bev. Men jag hade fel, till jobbet räcker batteriet även om jag kör 120.
Men nu tror jag det än en gång, semester och första potentiella lite längre sträckan jag kör, om jag kör försiktigt kan jag nog klara mig på zoen, kör jag inte försiktigt blir det nog jobbigt att ladda (Zoe har inte snabbladdning) eller jag får åka fossilbil.
Jag trodde jag skulle börja köra 90 på 110 väg när jag skaffade phev, och igen när jag bytte till en bev. Men jag hade fel, till jobbet räcker batteriet även om jag kör 120.
Men nu tror jag det än en gång, semester och första potentiella lite längre sträckan jag kör, om jag kör försiktigt kan jag nog klara mig på zoen, kör jag inte försiktigt blir det nog jobbigt att ladda (Zoe har inte snabbladdning) eller jag får åka fossilbil.
Jag tycker lägre hastigheter på vägarna har varit en trend jag sett i minst 10 år, ja kanske 20 år också.
Dels tror jag det beror på den ökande trafikmängden och trängseln på vägarna, som håller ner hastigheterna, det är ju inte så meningsfullt att köra om för att bara 200 meter längre fram komma bakom nästa bil i samma hastighet. Så de blir helt enkelt de som kör långsammast som blir pace-bilar.
Sen har troligen alltmer ökande bränslepriser sakta tryckt ner hastigheterna ytterligare lite.
Men nu kan det även tillkommit det där med elbilar och laddhybrider.
Jag själv kör sakta på landsvägarna numera, endast för räckviddens skull.
Ute på E4 brukar jag leta rätt på en lastbil eller buss, eller personbil med släp, etc, som kör i en hastighet som passar min bil, och sen ligga bakom. Då blir jag inget större väghinder än vad bilen jag ligger bakom redan utgör, typ.
Dels tror jag det beror på den ökande trafikmängden och trängseln på vägarna, som håller ner hastigheterna, det är ju inte så meningsfullt att köra om för att bara 200 meter längre fram komma bakom nästa bil i samma hastighet. Så de blir helt enkelt de som kör långsammast som blir pace-bilar.
Sen har troligen alltmer ökande bränslepriser sakta tryckt ner hastigheterna ytterligare lite.
Men nu kan det även tillkommit det där med elbilar och laddhybrider.
Jag själv kör sakta på landsvägarna numera, endast för räckviddens skull.
Ute på E4 brukar jag leta rätt på en lastbil eller buss, eller personbil med släp, etc, som kör i en hastighet som passar min bil, och sen ligga bakom. Då blir jag inget större väghinder än vad bilen jag ligger bakom redan utgör, typ.