L largab skrev:
Tack för den infon!! Ska nog forska lite. Octavian är av modell iV ?
Nej vanliga 110hk bensin.
 
Min Enyaq byggdes v26 och var färdigkompleterad v34..
Det är nog ett ganska vanligt arbetssätt i dag att bygga med brister...
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej. Men vad som ingår i service i batteripacket vet vi inte. Men jag skulle vilja säga att man ska nog ta 93% med en rejäl nypa salt. Jag var osäker innan... Sen är det lite kul att man pratar om hur bra bilen är, så har människan ändå varit tvungen att serva batteriet och byta motorerna. Är någonting bra ska man inte behöva göra någonting. Vill man då dra slutsatser på lika lösa grunder som i artikeln så kan man på samma premisser konstatera att under den här perioden så måste du byta motorerna och serva batteriet.... Men annars så håller den.
En artikel som bara Tesla troende köper helt.
Sen skulle jag gärna köpa en tesla om min ekonomi var annorlunda. Det är ända bilen som faktiskt har en räckvidd som på pappret är värd namnet.
Absolut är det så att vi får ta uppgiften med en nypa salt och det är en ägaren uppgifter etc. Motorn bytt, ja det låter ju inte så kul, men det händer ju i både bensinare och dieslar också, motorbyten för 70' eller så. Huga.

Poängen med att dra upp den artikeln var för att få lite motvikt till de som är oroliga att batterierna kommer vara ett så stort problem så man måste skrota bilen i förtid. Mycket tyder på att batterierna faktiskt håller rätt bra över tid. Betydligt bättre än batterierna i Nerres mobiltelefon som visar 50% och sen dör telefonen strax efter.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Tyvärr står dom inte i en lagerlokal utan dom står ute på stora parkeringar (hade blivit stora hallar till 50000 bilar)
Det händer ibland att det kommer det stora hagel skurar som bular till bilarna.
Sist vi gjorde jobb till VW så stod där 5000 stycken ute med bulor överallt.
Ja det är en av anledningarna till att vi funderar på annan bil. Om vi väl får den någon gång kommer den inspekteras noga för repor och andra skavanker, iom att de kommer anmärka på det när vi lämnar tillbaka den om 3 år.
 
J
Jag kollade nyss bil via jobbet och den enda rimliga (vi har bara VW gruppens bilar) var Skoda Octavia iV (VW ID3 är också bra pris men går bort pga avsaknad av dragkrok. Oklara leveranstider för skodan och bilarna levereras fn utan dragkrok (som kommer efterkompletteras efter leverans). Eftersom jag gått från att köra ca 3000 mil per år till under 1000 mil per år så vete tusan vad jag ska välja. Med 1000 mil om året så blir en privatleasad liten elbil (nån av de för 2.500) billigare än en bil via jobbet. GTEn jag kör nu blir dyr för att jag kör så lite, ju mer jag kör (på el) desto billigare blir den ju mot en bensinare. Skulle man köra 5000 mil per år på el (det är nog iofs svårt att köra mer än 10 mil om dan på el) så skulle den nog vara billigare än den billigaste bensinare man kunnat hitta...

När man jämför elbilar med fossiler ska man inte glömma att fossiler numera är rätt avancerade. Dubbelkopplingslådor eller andra robotiserade automatlådor, dubbelmassesvänghjul, partikelfilter, urea-dosering och annat. Många bilar har haft problem med hög oljeförbrukning, oilsludge, rasade kamkedjor, automatlådehaverier etc. Så att en elbil efter 40.000 mil får en nedsatt räckvidd känns inte orimligt. Rätt många fossilbilar är riktigt trötta om de gått 40.000 mil. Jag hade en gammal saab 9000 för massor av år sen, jag fick ta över den från min far som haft den sen ny och kört ca 25.000 mil, jag körde ca 15.000 till. Den var rätt trött på slutet men förutom ett AC rör, tändkasett (som byttes på garantin), en drivaxeldamask och en trasig kupefläkt (plus däck och bromsskivor) så har jag för mig allt annat faktiskt höll 40.000 mil, även spindelleder, hjullager, drivknutar. Bättre bil har jag aldrig haft. Jag älskade verkligen den bilen!
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
W Willewonka skrev:
sportpaket med ”sportstolar”
W Willewonka skrev:
Nej vanliga 110hk bensin
Jag förstår att du vill ha sportpaket till den racern. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
sysmali och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Absolut är det så att vi får ta uppgiften med en nypa salt och det är en ägaren uppgifter etc. Motorn bytt, ja det låter ju inte så kul, men det händer ju i både bensinare och dieslar också, motorbyten för 70' eller så. Huga.

Poängen med att dra upp den artikeln var för att få lite motvikt till de som är oroliga att batterierna kommer vara ett så stort problem så man måste skrota bilen i förtid. Mycket tyder på att batterierna faktiskt håller rätt bra över tid. Betydligt bättre än batterierna i Nerres mobiltelefon som visar 50% och sen dör telefonen strax efter.
Artikeln hade kunnat säga mer om det visade
Batteriet fått service under den här perioden.
En diesel bil kan tvingas till. Besök hos verkstaden där större ingrepp behövas.

Det artikeln visade en nöjd kund. Som kört långt
 
J JohanLun skrev:
Jag kollade nyss bil via jobbet och den enda rimliga (vi har bara VW gruppens bilar) var Skoda Octavia iV (VW ID3 är också bra pris men går bort pga avsaknad av dragkrok. Oklara leveranstider för skodan och bilarna levereras fn utan dragkrok (som kommer efterkompletteras efter leverans). Eftersom jag gått från att köra ca 3000 mil per år till under 1000 mil per år så vete tusan vad jag ska välja. Med 1000 mil om året så blir en privatleasad liten elbil (nån av de för 2.500) billigare än en bil via jobbet. GTEn jag kör nu blir dyr för att jag kör så lite, ju mer jag kör (på el) desto billigare blir den ju mot en bensinare. Skulle man köra 5000 mil per år på el (det är nog iofs svårt att köra mer än 10 mil om dan på el) så skulle den nog vara billigare än den billigaste bensinare man kunnat hitta...

När man jämför elbilar med fossiler ska man inte glömma att fossiler numera är rätt avancerade. Dubbelkopplingslådor eller andra robotiserade automatlådor, dubbelmassesvänghjul, partikelfilter, urea-dosering och annat. Många bilar har haft problem med hög oljeförbrukning, oilsludge, rasade kamkedjor, automatlådehaverier etc. Så att en elbil efter 40.000 mil får en nedsatt räckvidd känns inte orimligt. Rätt många fossilbilar är riktigt trötta om de gått 40.000 mil. Jag hade en gammal saab 9000 för massor av år sen, jag fick ta över den från min far som haft den sen ny och kört ca 25.000 mil, jag körde ca 15.000 till. Den var rätt trött på slutet men förutom ett AC rör, tändkasett (som byttes på garantin), en drivaxeldamask och en trasig kupefläkt (plus däck och bromsskivor) så har jag för mig allt annat faktiskt höll 40.000 mil, även spindelleder, hjullager, drivknutar. Bättre bil har jag aldrig haft. Jag älskade verkligen den bilen!
Du gör ju en bättre insats för miljön om du kör 1000 mil istället för 3000 eller 5000. Problemet blir att det inte är ekonomiskt med elbil på kortare årlig sträcka i dagsläget. Jag återkommer till min punkt att ifrågasätta om vi måste köra så mycket. Inte riktat till dig, utan en generell fråga där jag tror många av oss skulle kunna minska körandet. Vissa behöver sina mil och andra kanske t.o.m. behöver köra ännu mer. Men som kollektiv kan vi nog minska bilkörningen.

En fundering jag har är infrastrukturen, främst vägarna. De behövs ju oavsett drivmedel. Hur stor andel av miljöpåverkan är det? Och köer/trängsel (som ger behov av mer infrastruktur) som jag läst att det blivit (eller kanske gått över nu när de tagit bort förmåner med tullar och parkering för elbilar) i Oslo då det var ”gratis” att köra någon extra mil med elbilen.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår att du vill ha sportpaket till den racern. ;)
Nja, det var mest för att få mörktonade rutor och svart innertak. Sen att det blev snyggare stolar och allt krom utvändigt blev högglans svart va bara ett +. Och var ingen stor summa heller, men förstår din poäng :crysmile:
 
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
Jag körde på skoj en Renault Zoe de trettio milen till landet i helgen. Det krävde en del planering och ansträngning och förlängde nog restiden med 50 % jämfört med förra fossilbilen. Hade inte den laddare jag bespetsat mig på varit ledig hade det riskerat att ta än längre tid, då den inte snabbladdar, men tar emot rätt hög ström på typ 2.

Det är inte en bil som uppfyller mina krav, men som erfarenhet, att man faktiskt kan ta sig relativt långt någon enstaka gång även med vad som i all väsentligt är en stadsbil fann jag det lärorikt.

Det skulle inte förvåna mig om det finns rätt många som aldrig skulle köra längre än 20 mil, och inte heller över hastighetsgränsen, så biltypen har nog en rimlig plats på marknaden.

Men premium är den inte. :geek:
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det är väl inte så det fungerar?
Om man bara vill använda mellan 10 och 110 från början, så tolkar jag det som att man kommer använda mellan 10 och 91 efter den tappat 17% för säkerhetsmarginalerna vill man väl ha kvar?
Det handlar inte så mycket om en säkerhetsmarginal, det handlar snarare om överkapacitet just för att det inte ska märkas lika mycket att batteriet tappar kapacitet.

BMS kan aldrig veta exakt hur mycket kemisk energi som finns lagrad i batteriet, den räknar i princip Joule in och Joule ut. Har du stoppar in 40 kWh i ett batteri med angiven kapacitet 40 kWh så visar mätaren 100%, även om batteriet råkar ha en kapacitet på 50 kWh och alltså bara är laddat till 80%. Du använder alltså bara 80% av batteriets kapacitet.

När batteriet åldrats och bara har 45 kWh kapacitet kvar så visar batterimätare fortfarande 100% efter att du stoppat in 40 kWh, men i själva verket är batteriet bara laddat till 89%. Du använder alltså bara 89% av batteriets kapacitet.

När batteriet har åldrats och bara har 40 kWh kapacitet kvar så visar batterimätare fortfarande 100% efter att du stoppat in 40 kWh. Först nu använder du hela batteriets kapacitet, och det är när batteriets kapacitet nu börjar hamna under 40 kWh som det börjar se ut som det har tappar kapacitet. Men det har alltså tappat kapacitet länge, det har bara varit maskerat av att batteriet hade överkapacitet från början.
 
  • Gilla
krill7
  • Laddar…
Det är väl ändå inte hela sanningen. Även en telefon kan ju visa batterihälsa i form av % av ursprunglig kapacitet, så nog kan det göras för elbilar också. Jag vet att exempelvis Nissan Leaf gör det, och alla elbilar visar ju prognosticerad återstående körsträcka.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det handlar inte så mycket om en säkerhetsmarginal, det handlar snarare om överkapacitet just för att det inte ska märkas lika mycket att batteriet tappar kapacitet.
Då förstår jag vad du menar. Men det går tvärt emot vad jag fått lära mig tidigare om batterier. Vad som brukar sägas är att man förkortar livslängden på lithiumbaserade batterier genom att låta dem vara fulladdade längre tider. Därför låter man dem inte ladda fullt i en bil eftersom de är dyra och man prioriterar livslängd framför en något minskad vikt. Detta i kontrast mot telefoner och småelektronik som är billiga slit och slängprodukter varvid man prioriterar kapacitet framför livslängd.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det handlar inte så mycket om en säkerhetsmarginal, det handlar snarare om överkapacitet just för att det inte ska märkas lika mycket att batteriet tappar kapacitet.

BMS kan aldrig veta exakt hur mycket kemisk energi som finns lagrad i batteriet, den räknar i princip Joule in och Joule ut. Har du stoppar in 40 kWh i ett batteri med angiven kapacitet 40 kWh så visar mätaren 100%, även om batteriet råkar ha en kapacitet på 50 kWh och alltså bara är laddat till 80%. Du använder alltså bara 80% av batteriets kapacitet.

När batteriet åldrats och bara har 45 kWh kapacitet kvar så visar batterimätare fortfarande 100% efter att du stoppat in 40 kWh, men i själva verket är batteriet bara laddat till 89%. Du använder alltså bara 89% av batteriets kapacitet.

När batteriet har åldrats och bara har 40 kWh kapacitet kvar så visar batterimätare fortfarande 100% efter att du stoppat in 40 kWh. Först nu använder du hela batteriets kapacitet, och det är när batteriets kapacitet nu börjar hamna under 40 kWh som det börjar se ut som det har tappar kapacitet. Men det har alltså tappat kapacitet länge, det har bara varit maskerat av att batteriet hade överkapacitet från början.
Jag ska erkänna att jag inte är en expert på hur batteriet och övervakningen av det fungerar, men jag tolkar det som att batteriet är större än angiven storlek, just för att man inte vill ladda det helt fullt eller tömma det helt. Dvs, om vi tar ditt exempelbatteri så är det på 50kWh och man säger att det är på 40 kWh och det är också det jag kan utnyttja. När dessa 50 kWh sjunkit till 40 kWh (om 20 år eller så) så tolkar du det som att man fortfarande kan peta in 40 kWh och att bilen kommer säga att den har har 100% kapacitet kvar i batteriet. Jag tolkar det som att den fortfarande vill ha marginal uppåt och neråt så man kommer inte längre kunna peta i 40 kWh, utan snarare 32 kWh och bilen kommer säga att man har 80% batterikapacitet kvar.
Det är dock min tolkning och den kan vara fel.

Men om jag förstår dig rätt så är problemet alltså att företaget säljer en bil med ett batteri på 50 kWh, säger att det är 40 kWh och du betalar för 40 kWh? Du har föredragit om de sagt att batteriet var på 50 kWh, men du får bara utnyttja 40 kWh, fast du får såklart betala för 50 kWh?

Samma "fusk" finns även bland bensinbilar och dieselbilar. Jag kan tanka min bil med fler liter än det borde gå. Samma motor förekommer dessutom med olika effekt (styrs helt via mjukvara). Många tillverkare har dessutom med cylindervolym i modellbeteckningen, men den stämmer inte heller längre (det stämde för).

Samma "fusk" antar jag upprör dig också när det kommer till batterier i mobiltelefonen och i batterimaskiner? Den uppgift som finns om batteriets kapacitet i en mobiltelefon talar väl också om mängden energi vi faktiskt kan använda? Elverktyg som skruvdragare etc döptes om för några år sen, från 10,8V till 12 V. Upprörd? sdet skulle dessutom förvåna mig om ett 3 Ah-batteri till skruvdragaren verkligen är på exakt 3 Ah. Jag kan leva med det, men är det upprörande så får man köpa sig en bensindriven skruvdragare eller en dieseldriven mobiltelefon.
 
Av livslängdsskäl så vill man inte ladda ur cellerna fullt så många har stora batterier, sen väljer man att antingen marknadsföra max kapacitet eller utnyttjningsbar kapacitet, utnyttjningsbar känns ju mest fair tycker jag.

80-90% är vanligt förekommande även om många vill krypa uppåt, det beror ju på cellerna hur långt man kan gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.