Rkarlsson skrev:
Jag valde just elbilen pga att det skulle bli dyrare om jag hade köpt en diesel eller bensin som är max 3 år med mina "krav" bekväm, snål, snygg också. Lånet jag tänkte ta skulle ju bli dyrare än avgiften för leasingen av id3an. Lägg sen till bränslet, skruva gör jag allt själv så den kostnaden hade blivit minimal, typ bara material.
Men det som då egentligen faller på elbilen var ju avsaknaden av en krok, det som hade räckt var den till cykeln då jag kör flera ggr i veckan med cykel ner till där vi tränar.

Men till skott.
Elbilen är huvudsakligen till för pendling till och från jobbet, 220 dagar om året och exakt blir det 1650 mil, 7,5 mil tor. Så 350 mil över till annat, nöjes, veckohandling och utflykter.
Sedan jag fick bilen i tisdags 14/6 så har jag kört under 3 mil med min hyundai, tankade 100 kr dagen innan jag hämta elbilen för att komma till och från jobbet =)

Vi provade en längre resa direkt på lördagen då jag var tvungen att åka till Bauhaus i Hyllinge 5,2 mil, sen drog vi till ikea när vi ändå var i närheten (ytterligare) 7,2 km. Sen hem därifrån 5,8 mil. Det funkade superbra. (nu handlade vi bara en badrumsspegel, och lite småsaker på ikea)
Det som jag däremot blev snopen på var att Ikeas laddplatser i "garaget" var inte av typ 2 kabel utan 3 fas handske och enfas, och jag har ingen sån kabel och tänkte nog inte köpa heller då de är snordyra =)

Körbeteendet som ändrats är att så fort man kommer ut på riksväg och landsväg så är det farthållare på och bara hänga med (adaptiv) inne i byarna blir det på med "B" läge. (farthållaren ställer jag ca 5 över)

Så långt är jag faktiskt nöjd, och kommer prova nån halvlång dagstur med försök att ladda publikt.

Det bilen inte kommer funka till är en resa på mellan 60-70 mil enkel resa i augusti (cykelvasan) då vi ska ha med cyklarna och vi tar endast en snabb matpaus halvvägs. Ska bo i skogen utan någon möjlighet till laddning =)

Fortsätter dock allt gå bra så kommer jag se över efter ungefär halva leasetiden om jag ska beställa en ny fast en större modell med dragkrok.
Kommer dock inte att lämna bensin eller diesel alls. Kommer dock sälja Hyundaien efter vasan för att plocka ut så mycket pengar det går och sen köpa en bil upp till 30 tusen, typ v70 eller liknande.
Hej!
Tänkte precis som du. Vad har du i månadskostnad på id3an? Jag skaffade mig en DFSK Seres 3 som jag efter 1400 km körning varit mycket nöjd med.
 
D djac skrev:
Inget nytt, hade du pendlat till Köpenhamn så har du ända sedan bron byggdes sett samma sak, i ICE-bilar, jag misstänker snarare att detta hände vid färddatorns inträde, många känner tillfredsställelse i att få fina siffror.
Ja, när jag fick min första moderna bil med färddator så var det en sport ett tag att optimera körningen och sänka förbrukningen ytterligare en hundradel på väg till jobbet. Det är väl samma fenomen man ser hos nyblivna el-/hybridbilsägare. Man vill nå de där 58 km räckvidd som WLTP-siffrorna lovar...
För min del gick det över ganska snabbt, men man lärde sig iallafall när det är bäst att gasa och motorbromsa.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det för att spara på en uppsättning däck? Mig veterligen är så kallade all-rounddäck skräp både sommar och vinter. Några tusenlappar om året är det väl värt att åka säkrare?
Finns riktigt bra däck nuförtiden och problemet för mig är att hitta passande fälgar. Originalfälgar ligger på 18000 kr med vinterdäck på. Jag leasar bilen.
 
P
D Daniel_2022 skrev:
Hej!
Tänkte precis som du. Vad har du i månadskostnad på id3an? Jag skaffade mig en DFSK Seres 3 som jag efter 1400 km körning varit mycket nöjd med.
La 10 000 direkt, då blir månadskostnaden enl avtalet 4091kr+270kr i försäkring. Helt rimligt för en helt ny bil tyckte jag.
Så "bränslet" blir ungefär 960 kr beroende på hur mycket jag kommer kunna gratisladda vid affärer och liknande.
Tex Maxi jag handlar på lördagar har 43kwh så enl bilen får jag in 7 mil i timmen. Ska in till stan imorgon på ett annat ställe nära gratisladdaren, så får väl läsa om jag får stå på den även om jag inte ska in på handling. (det är Eons)
 
Rkarlsson skrev:
Tex Maxi jag handlar på lördagar har 43kwh så enl bilen får jag in 7 mil i timmen.
Fast 43 kW låter som att det är AC, och det tar väl inte bilen (blev det en ID.3? I så fall är det 11kW AC som gäller).

Gratis kan ju vara gott ändå, men man ska inte tro att man kan ladda särskilt snabbt gratis på många ställen. Och just Ica börjar väl ta betalt på de flesta ställen, säkert hos dig också snart.
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast 43 kW låter som att det är AC, och det tar väl inte bilen (blev det en ID.3? I så fall är det 11kW AC som gäller).

Gratis kan ju vara gott ändå, men man ska inte tro att man kan ladda särskilt snabbt gratis på många ställen. Och just Ica börjar väl ta betalt på de flesta ställen, säkert hos dig också snart.
Ja men precis. Bilens ombordladdare på ac (slöladdningen?) är på 11kwh, jag får i ca 7 mil i timmen då =) Kommer inte ihåg vad snabbladdaren var på? 150 eller något.

Det är inte ica som äger stolparna utan eon =) Citygross har däremot en egen stolpe, men den är bara på 3,7kwh, där är det ett jävla ohyfs där kontorsarbetare tydligen ställt bilen vid 09 och hämtat vid 17. Men det blev ju p-skiva på 2 timmar på hela parkeringen så det löste sig.

Om eon väljer att börja ta betalt så är det fortfarande billigt med drygt 3 spänn.

Nej snabb är den inte, men jag kör ju helt "gratis" vid veckohandlingen =) På lördag kommer jag nog köra dit en kvart innan de öppnar och ska panta så jag får ju garanterat mina 3 mil =)
 
  • Gilla
Ramses II
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Skojar förstås lite. Men om vi ska ha självkörande fordon i framtiden så behöver de förstås klara detta också. Egentligen bör inte programmeringen vara så knepig. Att den egna bilen kör på huvudled vet ju bilen utifrån skyltavläsningen. Om det inte är huvudled så gäller ju egentligen högerregel alltid. Så bilen behöver bromsa in vid sådana korsningar och kolla till höger för att lämna företräde.
Högerregel: Nja, finns en regel som man ska ha i åtanke, visste själv inte detta förrän min fru googlade. På vår gata har det alltid funnits 20m i mitten som är markerat med "byagata" (Blå skylt med lekande barn tror jag). På hela gatan gällde högerregeln. Sedan satte kommunen up de gula huvudledsskyltarna längs hela gatan, både före och efter bygatan, inga "huvudled upphör" skyltar. Men tydligen är det så att bygatuskylten trumfar huvudledsskylten, och högerregeln gäller fast det är en markerad huvudled.

Ja, ni kan föreställa er känslosvallet som uppstår när en modig (och sjukt påläst) motorist försöker hävda sin rätt till högerregeln... Som tur är så är de inte så många.
 
F föraren skrev:
Högerregel: Nja, finns en regel som man ska ha i åtanke, visste själv inte detta förrän min fru googlade. På vår gata har det alltid funnits 20m i mitten som är markerat med "byagata" (Blå skylt med lekande barn tror jag). På hela gatan gällde högerregeln. Sedan satte kommunen up de gula huvudledsskyltarna längs hela gatan, både före och efter bygatan, inga "huvudled upphör" skyltar. Men tydligen är det så att bygatuskylten trumfar huvudledsskylten, och högerregeln gäller fast det är en markerad huvudled.

Ja, ni kan föreställa er känslosvallet som uppstår när en modig (och sjukt påläst) motorist försöker hävda sin rätt till högerregeln... Som tur är så är de inte så många.
Är det gångfartsområde du menar:
Svensk vägskylt för gångfartsområde med silhuetter av fotgängare, barn, bil och hus.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Är det gångfartsområde du menar:
[bild]
Ja, tack, så heter den.
 
Rkarlsson skrev:
Bilens ombordladdare på ac (slöladdningen?) är på 11kwh, jag får i ca 7 mil i timmen då =)
Ah, lät lite högt så jag tänkte att du räknade på 43 kW, men det blir förstås mer då. Jag är nöjd om jag kommer fem mil på 11 kWh, men sju är väl inte omöjligt vid blandad körning.

Rkarlsson skrev:
Kommer inte ihåg vad snabbladdaren var på? 150 eller något.
Ja, typ så. Det maxar i alla fall på det, men snittet blir lägre.

Rkarlsson skrev:
Det är inte ica som äger stolparna utan eon =)
Jag vet, men Ica har till och med en egenbrandad eon-app, så det kommer bli betalning överallt. Men det är inte dåligt i sig i mina ögon, utan en förutsättning för vettig utbyggnad.
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ah, lät lite högt så jag tänkte att du räknade på 43 kW, men det blir förstås mer då. Jag är nöjd om jag kommer fem mil på 11 kWh, men sju är väl inte omöjligt vid blandad körning.

Ja, typ så. Det maxar i alla fall på det, men snittet blir lägre.


Jag vet, men Ica har till och med en egenbrandad eon-app, så det kommer bli betalning överallt. Men det är inte dåligt i sig i mina ögon, utan en förutsättning för vettig utbyggnad.
Ja om de tar lite betalt och de bygger ut på parkeringen gör inget. Nu har maxi i stan bara 3 laddpunkter, kan tänka mig att de kan nog bygga ut med 10 till iallafall. Börjar bli en del tesla och dylika bilar ändå.
Jag har ju ändå en stolpe hemma och är inte helt låst till publika laddare =)
 
Försökte ladda vår nya Lynk & CO 01 här på campingen i en äldre Tesla-laddare. Stod att den inte kunde ladda när jag kopplat in - antar det är något om komptabilitet som strular?
 
Rkarlsson skrev:
Är det bridgestone?
Enl gruppen för id bilarna så är det många däck som tagit slut hiskeligt fort. En del får det genom garantin. Om man kör ordentligt så skall ju däcken hålla ett antal tusen mil iallafall.
Jag fick bridgestone på min. Kommer ha stenkoll på däcken. Om de slits upp fort är det ju löjligt =) Kör 95% på farthållare och mjukstartar. (jävla mög den där färddatorn, blir en tävling i låg förbrukning)
ID bilarna har bara 5,9 mm mönster på nya däck.
 
Kanske lite offtopic men är det någon som fått höjd leasingavgift än pga ränteläget? Senaste fakturan hade två poster "räntejustering" för maj och juni. Så retroaktivt dessutom....
 
F föraren skrev:
Ja, tack, så heter den.
Men då kan väl högerregeln eller inte högerregeln vara ett stort problem då man bara får köra i gångfart där. Är det inte satt till 7 km/h ? De flesta går som snabbast 5 km/h.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.