Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tänker att det är lite enklare för elbilen att hålla koll på när man tankar, än när man står vid pumpen... Men så illa är det inte ställt... :rofl:
Kanske bensinbilar kunde varna för att tanklocket ligger på taket?
 
  • Haha
Satsuki
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur har man råd att köpa en tesla för nästan miljonen?
Och varför lägga så mycket på en bil?
Den som jag känner som har en Tesla model Y har det väldigt bra ställt....
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den som jag känner som har en Tesla model Y har det väldigt bra ställt....
Beror väl säkert på hur man prioriterar också.. Jag kan lätt plocka ut en likadan ur värdeökningen på kåken de senaste åren, men det känns inte bra i maggen...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Vanligaste nya bilen i december 21 var….. Tesla modell Y (1532 st),
Plats 2 Volvo XC60 (1199 st).
Plats 3-4 - Volvo XC 40 och S/V 60.
På plats 5 ID4 - 1103 st
Plats 6 Renault Zoe - 1030
Plats 7 Kia Niro - 967
Plats 8 Tesla 3 - 882
Plats 9 Kia Ceed - 741
Plats 10 Nissan Leaf - 720

Så, av de 10 mest populära nya bilarna är 6 elbilar/elhybrider. Bådar gott för begagnatmarknaden….

edit (glömde källa): [länk]
Och troligen är dom på plats 2-4 också stor andel laddhybrider, så i princip är det nästan bara laddbara bilar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Beror väl säkert på hur man prioriterar också.. Jag kan lätt plocka ut en likadan ur värdeökningen på kåken de senaste åren, men det känns inte bra i maggen...
Min vän har fått större löneökning på årsbasis än vad en Y kostar...
 
Satsuki
Ingen aning om XC60 recharge kommer räknas som ”egen” modell, eller in i klustret ”XC60”. Kanske någon som vet?
S/V 60 alt Xc40 finns väl inte som elektriska (än iaf)?
 
Satsuki KristinaRT skrev:
Ingen aning om XC60 recharge kommer räknas som ”egen” modell, eller in i klustret ”XC60”. Kanske någon som vet?
S/V 60 alt Xc40 finns väl inte som elektriska (än iaf)?
https://www.volvocars.com/intl/v/cars/xc40-electric

Jodå... :)
 
Satsuki
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Jodå... :)
J****r vad utvecklingen går framåt just nu!!!! Man hinner ju inte med :oops:

Åas är det ju fantastiskt!!!!
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur har man råd att köpa en tesla för nästan miljonen?
Och varför lägga så mycket på en bil?
Tesla modell y som toppar försäljningslista kostar från 700' och modell 3 som också finns på listan från 550' eller så. Mycket pengar ändå, men inte en miljon
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur har man råd att köpa en tesla för nästan miljonen?
Och varför lägga så mycket på en bil?
Det får nog var och en avgöra vad man har råd med och vad som är dyrt och vad som är prisvärt.

Listettan Tesla Y kostar ungefär 800 000 och är då i princip fullutrustad och har stark motor och 4WD.

Tvåan Volvo XC 60 kostar 550 000 om man ska ta den bensinmodell som ligger närmast Tesla Y.

Jag skulle kanske kunna köpa ettan men aldrig tvåan till de priserna. Jag upplever Teslan som bättre på nästan alla punkter. Framför allt billigare i drift. Antar att jag kan dra av 70000 i bidrag för den och lägga på minst 10000 i malusskatt på Volvon varje år. Sedan skillnad på 10 kr per mil.

Det finns billigare alternativ till båda dessa om man endast vill från A till B på billigaste sätt.

Men många hushåll med två inkomster och noll till två barn att försörja borde väl ha råd med detta. En fråga om prioriteringar.
 
Satsuki KristinaRT skrev:
Ingen aning om XC60 recharge kommer räknas som ”egen” modell, eller in i klustret ”XC60”. Kanske någon som vet?
S/V 60 alt Xc40 finns väl inte som elektriska (än iaf)?
Volvo har ju ”fuskat” tidigare när de sagt att alla modeller ska finnas som laddbara varianter. Jag har för mig att det var XC70 som plötsligt inte var en modell utan en variant av en modell för att bortförklara att det inte var så. Så på det temat är recharge samma modell.
 
  • Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Fairlane
Är det inte märkligt att alla tillverkare nu satsar på att få ut elbilar (kanske finns det något undantag) när en så enormt stor majoritet av alla bilar som säljs är ICE-bilar... Iallafall om man räknar med begagnatförsäljningen vilket man tydligen ska göra enligt vissa.

Själv tycker jag att det är bra att man försöker se vad folk vill ha på nya bilar för det kommer lite senare till de begagnade. Som AC, synnerligen ovanligt att bilar som såldes för 25 år sen hade det (medräknat begagnatförsäljningen). Hade biltillverkare tittat på sådan statistik så har vi fortfarande inte haft AC i bilarna för då var det ju tydligt att folk inte ville ha det...
 
  • Haha
ajn82
  • Laddar…
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag kom på en sak när jag var ute och åkte i min gamla ICE-bil förut, som nån här säkert kan svara på..

Varnar bilen för om man har laddsladden i? Frugan har som hobby att köra iväg utan att dra ur motorvärmarsladden några gånger per säsong, kan man göra samma med en elbil?
Min vägrar att ens köra en enda cm så länge laddsladden är inkopplad, jag har för mig att jag inte ens kan röra växelväljaren från P.
Oavsett om det laddas eller ens om andra änden är inkopplad, det räcker med att den är inkopplad i bilen.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Pin skrev:
Men många hushåll med två inkomster och noll till två barn att försörja borde väl ha råd med detta. En fråga om prioriteringar.
Tja, kanske många, men knappast ens en majoritet.
Men vi kan kanske omformulera det till att;
De flesta som har råd eller kan tänka sig att köpa eller leasa en ny premium-ICE kan nog också sträcka sig till en ny EV.
Och de som köper en beg ICE kan tänka sig att köpa en beg EV, ifall det bara fanns ett sådant utbud. Men det kommer väl dit så småningom.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur har man råd att köpa en tesla för nästan miljonen?
Och varför lägga så mycket på en bil?
Som svar på båda dina frågor; Jag antar att det handlar om vad och hur man prioriterar?

En ny V90 med kraftigaste motorn (ej el eller hybrid) kostar nästan 500 000 + extrautrustning. Om man utrustar den så den kommer i klass m Tesla Y kostar den ca 620 000.
En Modell y kostar från 720 000, sedan dras det av en miljöbonus.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.