Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej varför skulle jag behöva åka snålskjuts på någon gratisladdare.
Jag laddar till knappt 1/3 av normalpris* hos Incharge laddare (där jag har ett laddkort).
Nu kan jag ju ladda hemma också, ännu billigare (1/5 av normalpris*) så det gör jag ju mest. Men skulle jag inte ha något annat sätt att ladda på så skulle jag åka och snabbladda vid behov, på samma sätt som jag fick åka och tanka vid behov förut med ICE-bilen. Den kunde jag aldrig tanka hemma, som jag nu tycker är ganska bekvämt jämfört med att åka till ett tankställe och stå och frysa i några minuter i skitväder.


*normalpris = 21:-/lit diesel, 18:-/lit bensin.
Precis de som inte kan ladda hemma kör till macken och tankar som tidigare.
 
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var bättre förr! När gubbarna satt kvar i bilen med kepsen (och motorn) på medan frun var inne i affären och handlade!
Jag har också sett folk som sitter kvar i bilen och läser eller surfar medan de laddar på vanliga ac laddare, kan de få i el för 5 spänn på en halvtimme? Trodde man hade bättre timlön om man var kreditvärdig för en Tesla. Eller är det de små utgifterna? Eller att tanten handlar? Eller man dränerat batteriet om behöver en kwh för att komma till en snabbladdare eller hem? Oklart. Men tveksamt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har också sett folk som sitter kvar i bilen och läser eller surfar medan de laddar på vanliga ac laddare, kan de få i el för 5 spänn på en halvtimme? Trodde man hade bättre timlön om man var kreditvärdig för en Tesla. Eller är det de små utgifterna? Eller att tanten handlar? Oklart. Men tveksamt.
Egentid är värdefull?
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
V Vortex skrev:
Nuvarande takt känns väl även hyfsat lagom så laddnätverken hinner med att byggas ut i ungefär samma takt som bilar säljs. Det är ju lite höna eller ägget där. Ingen vill bygga laddstolpar om det inte finns elbilar och ingen vill köpa elbil om det inte finns nånstans att ladda.
Och det är väl toppen att det ändå finns x tusen personer som slår till på nya elbilar varje år. Annars skulle det aldrig dyka upp elbilar i nån större mängd på begagnatmarknaden för den stora massan som aldrig någonsin kunnat tänka sig en köpa ny bil oavsett drivmedel.
Lyckligtvis verkar den kritiska massan åtminstone uppnåtts, så det byggs laddnätverk utan någon större tvekan. Det var nog värre på den punkten för några år sedan. Men nu är typ alla med på tåget, alla vet att elbilen finns här för stanna, ja inte bara stanna utan bli alltfler av.
 
P Pin skrev:
Egentid är värdefull?
Laddare har en positiv effekt som inte många tänkt på, mindre stress och fler stopp vid långresor samt att de flesta elbilsförare håller ett jämt tempo utan för höga hastigheter för att inte slösa på batteriet i onödan.
 
  • Gilla
Hullefar och 8 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Laddare har en positiv effekt som inte många tänkt på, mindre stress och fler stopp vid långresor samt att de flesta elbilsförare håller ett jämt tempo utan för höga hastigheter för att inte slösa på batteriet i onödan.
Nu angriper du de enda argument jag har kvar för att inte köpa elbil. :oops:
 
  • Haha
  • Gilla
tttomten och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Jag har också sett folk som sitter kvar i bilen och läser eller surfar medan de laddar på vanliga ac laddare, kan de få i el för 5 spänn på en halvtimme? Trodde man hade bättre timlön om man var kreditvärdig för en Tesla. Eller är det de små utgifterna? Eller att tanten handlar? Eller man dränerat batteriet om behöver en kwh för att komma till en snabbladdare eller hem? Oklart. Men tveksamt.
Troligen är det vanligaste att de sitter och väntar på något, att en passagerare som är och handlar eller på nåt annat ärende, ska komma tillbaka, eller att man väntar på att den tid man själv har att passa ska närma sig, kanske tandläkarbesök eller affärsmöte etc.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
*normalpris = 21:-/lit diesel, 18:-/lit bensin.
Ja det var ju en intressant definition av "normalpris".

Då kan vi ju direkt konstatera att en elbil kostar 2-3 gånger "normalpris*" i inköp.

*normalpris = Genomsnittspris för en begagnad bränslebil.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du gjorde en utvikning där, där du inte tycker att du gör det, men det gör du faktiskt, åtminstone lite mer än de du beskyller för motsatsen.
Om jag skriver att folk som har gatuparkering kommer ha problem med att ladda så tolkar du det alltså som att jag menar att elbil inte fungerar för mig som bor i villa med eget garage? Är inte det att läsa in lite väl mycket i vad jag faktiskt skriver?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Troligen är det vanligaste att de sitter och väntar på något, att en passagerare som är och handlar eller på nåt annat ärende, ska komma tillbaka, eller att man väntar på att den tid man själv har att passa ska närma sig, kanske tandläkarbesök eller affärsmöte etc.
Jag gick in på det andra forumet och kollade nu och det inlägg som var trött på folk som åkte dit bara för att ladda var en kommentar till ett inlägg om att det hade varit laddkö vid Lidl.

Ställer man sig i kö till laddare medans man väntar på nån?
 
N Nerre skrev:
Ja det var ju en intressant definition av "normalpris".

Då kan vi ju direkt konstatera att en elbil kostar 2-3 gånger "normalpris*" i inköp.

*normalpris = Genomsnittspris för en begagnad bränslebil.
Normalpris för mig är att jämföra nytt med nytt och då är elbilen maximalt 50% dyrare. Att köpa.,Sedan billigare över tid.

Begagnat får jämföras med begagnat. Nu finns inte så mycket begagnade elbilar ännu beroende på vilken årsmodell du är ute efter men två till tre år gamla finns lite att välja på.

Hur räknar du ut genomsnittspriset för en bränslebil, är det medel eller median?
Median är minst 5 miljoner kronor eftersom den dyraste begagnade bilen kostar över tio miljoner och den billigaste nästan noll.
Medelpriset är något svårare att uppskatta.
Är det inte intressanta att jämföra vad den bil som skulle passa dig kostar?
Min bil är om jag skulle köpa den ny samma pris för motsvarande elbil. Begagnat skilde det mycket när jag köpte den så jag avstod el. Men min bil är långt från snittet, kanske din är medeltalet av alla bilar i landet.
 
  • Wow
EdwinG84
  • Laddar…
Och normalpris för laddning av elbil för mig är inte priset på diesel eller bensin...

Jag vet redan att en 2-3 år gammal bensinare, kombi, med dragkrok, kan man utan problem hitta för 140-150 tusen.

Du får gärna tipsa mig om 2-3 år gammal elbil, kombi, med dragkrok.
 
N Nerre skrev:
Och normalpris för laddning av elbil för mig är inte priset på diesel eller bensin...

Jag vet redan att en 2-3 år gammal bensinare, kombi, med dragkrok, kan man utan problem hitta för 140-150 tusen.

Du får gärna tipsa mig om 2-3 år gammal elbil, kombi, med dragkrok.
Dryga dig inte, du vet redan att det inte finns, just nu!
 
Fairlane
Jag kan förstå de som vill gratisladda på Lidl. Man åker dit för att köpa lite "mjölk" och så försvinner det 100-lappar, kanske en tusenlapp eller två. Kan man du säga "men jag fick iallafall el för 5 kronor" så känns det nog bättre. ;)
 
N Nerre skrev:
Och normalpris för laddning av elbil för mig är inte priset på diesel eller bensin...

Jag vet redan att en 2-3 år gammal bensinare, kombi, med dragkrok, kan man utan problem hitta för 140-150 tusen.

Du får gärna tipsa mig om 2-3 år gammal elbil, kombi, med dragkrok.
Skärmdump från annons om en Kia Soul EV 30 kWh för 180 000 kr med specifikationer som eldrift och automatväxel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här. Inte ens 50% dyrare som jag skrev innan.

Dragkrok behöver du inte även om det tog tusen inlägg innan jag fattade att du inte campar med husvagn utan med tält. Detta vet du nog själv redan, och behöver du transportera annat går det att lösa utan släpvagn. Släp är inte gratis varken att äga eller att hyra.

Men jag tycker du ska vänta några år till. Tänker du behålla nuvarande bil så länge eller kommer du köpa en begagnad bensinbil för 140 000 i år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.