Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, kanske många, men knappast ens en majoritet.
Men vi kan kanske omformulera det till att;
De flesta som har råd eller kan tänka sig att köpa eller leasa en ny premium-ICE kan nog också sträcka sig till en ny EV.
Och de som köper en beg ICE kan tänka sig att köpa en beg EV, ifall det bara fanns ett sådant utbud. Men det kommer väl dit så småningom.
Jo 1532 på en månad blir ju bara knappt 20000 på ett år så det är en minoritet som faktiskt köpt bilen. Man kan ställa sig frågan hur någon kan (ha råd att) köpa båt för 800 000, eller fritidshus, eller bostad. I en större stad kostar alla bostäder mer än 800 000. Och då är det ändå ofta dyrare att bo i hyresrätt. Det är dyrt att vara fattig.

Tror faktiskt en majoritet har råd om de har två heltidsinkomster. Alltså den hälft som tjänar mer än 2 x 326 kkr vilket är medlet. Plus några till som har sparkapital.
 
Det finns ju inte ens en elbil som klarar mina krav för arbetet, pickup, dragvikt 3.5 ton och minst 50 mil med släp somväger 3350 kg på. Katastrof att man ska bli straffad när det inte finns något vettigt alternativ först :(
 
sunnis
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur har man råd att köpa en tesla för nästan miljonen?
Och varför lägga så mycket
"Nästan en miljon" i det här fallet är snarare 650k netto efter bidrag.

Vad kostar en likvärdig fossilbil med samma typ av utrustning? 550-600k plus malusskatt på 30k över 3år?

Hur man har råd? Ja på precis samma som i alla tider, bilar köps på kredit, banklån, kontant, via företag som i sin tur köps på kredit med en förmånstagare som betalar skatt via lönen.

Varför lägga så mycket? Det är väl upp till var och en varför man köper fossila bilar över halv miljon och sneglar på en elbil. Bryter man ner det till en månadskalkyl så kan Teslan mycket väl vara billigare eller dyrare. Det finns ju en anledning till att de säljer bra.

Eller så köper man en begagnad fossil bil eller varför inte en begagnad elbil. Landet är fritt på det sättet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, kanske många, men knappast ens en majoritet.
Men vi kan kanske omformulera det till att;
De flesta som har råd eller kan tänka sig att köpa eller leasa en ny premium-ICE kan nog också sträcka sig till en ny EV.
Och de som köper en beg ICE kan tänka sig att köpa en beg EV, ifall det bara fanns ett sådant utbud. Men det kommer väl dit så småningom.
Nu läser jag att enligt Swedbank att att ett par bör budgetera utgifter på 16500 per månad. Ytterligare upp till 4000 per barn beroende på ålder. Låt oss anta 25000. Då är bil för 2750 inräknat. Det borde finnas utrymme för betydligt dyrare bil med två ”normala” inkomster. Förutsatt att inte annat prioriteras ovanpå bankens minimibudget.
 
Fairlane
E errakareby skrev:
Det finns ju inte ens en elbil som klarar mina krav för arbetet, pickup, dragvikt 3.5 ton och minst 50 mil med släp somväger 3350 kg på. Katastrof att man ska bli straffad när det inte finns något vettigt alternativ först :(
Jag tycker ändå det är svårt att göra på något annat sätt. Hur skulle man göra? Undantag för just dessa bilar från skatteregler som gäller andra. Då kan ju folk köpa en sådan, fast de egentligen inte behöver ett sådant monster, bara för att den är billigare än alternativet.
Tyvärr, men dina krav ligger väldigt långt ifrån standard, så det är svårt att anpassa regelverket efter den.
Jag tror att det kommer bli så att den som behöver dra så tungt släp så långt kommer titta på alternativ i framtiden, där man fraktar de tunga grejerna på ett sätt och personal på ett annat.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det inte märkligt att alla tillverkare nu satsar på att få ut elbilar (kanske finns det något undantag) när en så enormt stor majoritet av alla bilar som säljs är ICE-bilar... Iallafall om man räknar med begagnatförsäljningen vilket man tydligen ska göra enligt vissa.

Själv tycker jag att det är bra att man försöker se vad folk vill ha på nya bilar för det kommer lite senare till de begagnade. Som AC, synnerligen ovanligt att bilar som såldes för 25 år sen hade det (medräknat begagnatförsäljningen). Hade biltillverkare tittat på sådan statistik så har vi fortfarande inte haft AC i bilarna för då var det ju tydligt att folk inte ville ha det...
Om tillverkarna inte får ut fler elbilar så får de böra för att de har för hög bensinförbrukning i snitt på sina bilar.
 
sunnis
E errakareby skrev:
Det finns ju inte ens en elbil som klarar mina krav för arbetet, pickup, dragvikt 3.5 ton och minst 50 mil med släp somväger 3350 kg på. Katastrof att man ska bli straffad när det inte finns något vettigt alternativ först :(
På vilket sätt blir du straffad? Du tar väl betalt för bilen i arbetet som en självbärande kostnadspost?

Rejäla el-pickuper är ju i alla fall på gång från flera tillverkare, kanske inte riktigt än i EU, men det är bara en tidsfråga.
 
  • Gilla
nator och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
E errakareby skrev:
Det finns ju inte ens en elbil som klarar mina krav för arbetet, pickup, dragvikt 3.5 ton och minst 50 mil med släp somväger 3350 kg på. Katastrof att man ska bli straffad när det inte finns något vettigt alternativ först :(
Skulle föreslå att titta västerut, det är många innovativa el-pick ups på gång i USA……
https://www.caranddriver.com/news/amp29890843/full-electric-pickup-trucks/
 
sunnis sunnis skrev:
På vilket sätt blir du straffad? Du tar väl betalt för bilen i arbetet som en självbärande kostnadspost?

Rejäla el-pickuper är ju i alla fall på gång från flera tillverkare, kanske inte riktigt än i EU, men det är bara en tidsfråga.
nej eftersom jag har den som förmånsbil är det inte billigt
 
E errakareby skrev:
nej eftersom jag har den som förmånsbil är det inte billigt
och jag kör hästtransporter på hemmaplan och har en gård, och då behövs pickup,
 
E errakareby skrev:
nej eftersom jag har den som förmånsbil är det inte billigt
En förmånsbil är en förmån och inget straff ;)

Sök en annan lösning med bilen om du verkligen kör långa sträckor med tung last i tjänsten.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P Pin skrev:
En förmånsbil är en förmån och inget straff ;)

Sök en annan lösning med bilen om du verkligen kör långa sträckor med tung last i tjänsten.
men eftersom jag ändå behöver 2 bilar ändå en i tjänst, och en privat så borde ju de ge mer klimatavtryck att jag måste köpa 2? Istället för 1
 
Lätt löst. Köp ingen elbil. Gnäll på straffbeskattningen någon annanstans.
 
  • Gilla
  • Haha
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lätt löst. Köp ingen elbil. Gnäll på straffbeskattningen någon annanstans.
Det kan man absolut göra, men lika surt ändå :)
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
E errakareby skrev:
men eftersom jag ändå behöver 2 bilar ändå en i tjänst, och en privat så borde ju de ge mer klimatavtryck att jag måste köpa 2? Istället för 1
Det får du räkna på beroende på hur långt du kör med respektive bil/behov.
Sälj hästarna om du vill minska ditt klimatavtryck.
 
  • Gilla
  • Älska
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.