1 821 998 läst ·
27 238 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ok? Du tror inte alla förmånstagare tycker det är drygt att betala förmånE errakareby skrev:
Men precis som du skriver är inte förmånsbilar gratis att bruka privat (som vissa tror).
Redigerat:
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
man borde kunna bli beskattad per kilometer man kör. Och inte ett fast belopp, hästarna har jag för barnens skull, jag skiter i klimatavtryck, men jag antar att det är det dom räknar på.P Pin skrev:
Du tog ju själv upp klimatavtrycket som motiv att ha din förmånsbil och inte en annan förmånsbil och privat dragbil. Jag däremot har inget att göra med ditt klimatavtryck.E errakareby skrev:
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
P Pin skrev:
E errakareby skrev:man borde kunna bli beskattad per kilometer man kör. Och inte ett fast belopp, hästarna har jag för barnens skull, jag skiter i klimatavtryck, men jag antar att det är det dom räknar på.jag
minska antalet co2? CP Pin skrev:
P Pin skrev:Du tog ju själv upp klimatavtrycket som motiv att ha din förmånsbil och inte en annan förmånsbil och privat dragbil. Jag
Det viktigaste borde väl vara att minska miljöpåverkan inte få inkomster till staten? Likväl med plastpåseskatten! Förbjud plastpåsar helt istället, för att beskatta dom högt, det är väl ändå att få bort påsarna som är grejen.P Pin skrev:
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
Ja och varför infördes det? Det värsta är väl dom där trägafflarna som bara finns nu. Flisor i hela käften efter en lunch, jo men förmånsvärdet borde beräknas på antal körda kilometer. Det hade varit bättre för mig iafP Pin skrev:
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
kör ju ca 100 mil privat per månad. men känns onödigt att köpa en bil till för 100 milE errakareby skrev:
Det är möjligt, det vet jag inget om. Men att det är de flesta låter väl dystopiskt. Det finns väl flera exempel som drivits igenom av ideologi och inte kunskap.Jonatan79 skrev:
Var tycker du man skulle lägga miljöskatter för att få bäst effekt? Om vi begränsar frågan till co2 som är aktuellt i det här fallet.
Det som påverkar mest borde ju skattas högst! Men politikerna ser bara på var det är det enklast att få stålarna, från pöbeln ! Läs på mer om du är intresserad att lära dig mer, bilister svenska hushåll släpper inte ut mest co2….
Kan du stå ut med en lunchpaus på din 50-milsresa så funkar nog en Rivian R1T för dig. Ryktet säger att den kommer till Sverige i år. Dragvikt på knappa fem ton, räckvidd utan släp upp till 64 mil, beroende på modell.E errakareby skrev:
https://www.nyteknik.se/elbilar/se-rivians-elpickup-dra-5-ton-i-extrem-hetta-7001515
https://www.nyteknik.se/elbilar/se-rivians-elpickup-dra-5-ton-i-extrem-hetta-7001515
(Det finns nog nyare artiklar om man orkar googla.)
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Haha jag visste inte att det var så känsligt att ifrågasätta teslan.
Tänk på att jag ifrågasätter inte elbilen
Tänk på att jag ifrågasätter inte elbilen
Men det är en omöjlig ekvation att straffbeskatta fossila bränslen och samtidigt göra dem billiga för bilister/pöbeln.Jonatan79 skrev:
Själv känner jag betydligt fler människor som inte har råd att lägga ut 200.000:- på typ något alls, än sådana som känner att de kan ha det valet. Vid de beloppen börjar nog lån bli lite svårare att få ifall man inte har speciellt mycket marginal kvar varje månad.P Pin skrev:Jo 1532 på en månad blir ju bara knappt 20000 på ett år så det är en minoritet som faktiskt köpt bilen. Man kan ställa sig frågan hur någon kan (ha råd att) köpa båt för 800 000, eller fritidshus, eller bostad. I en större stad kostar alla bostäder mer än 800 000. Och då är det ändå ofta dyrare att bo i hyresrätt. Det är dyrt att vara fattig.
Tror faktiskt en majoritet har råd om de har två heltidsinkomster. Alltså den hälft som tjänar mer än 2 x 326 kkr vilket är medlet. Plus några till som har sparkapital.
Men lösningen kanhända vara att leasa. Det har väl presenterats flera räkneexempel nu att det kan bli billigare att leasa en splitter ny elbil än att hålla på och tanka en 5-10 år gammal häck.