1 822 674 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
https://assistansbolaget.nu/sjalvriskforsakring-bil/@ @ndreas skrev:
Bifogar länken bara för att jag är mätt och snäll just nu!
Kör själv en Nissan Leaf med 40kWh batteri, dvs räckvidd på ca 22 mil sommartid och runt 15 vintertid. Kan än så länge enbart ladda på jobbet, men det funkar hur fint som helst. Vid längre turer så är det bara uppsöka lämpligaste snabbladdare (laddar med 50kW), eller destinationsladdare (laddar normalt 3,3 till 6kW) om man gör längre stopp.M Myckling skrev:
/Pierre
Sist jag tittade runt så krävs det fast anställning och månadslön. Går inte att få leasing om man t.ex. jobbar timmar (som väldigt många gör idag). Dessutom innebär leasing att man binder upp sig. Om ens situation förändras (t.ex. att man blir uppsagd eller långtidssjukskriven) så måste man ändå betala.Jonatan79 skrev:
Jag har ännu aldrig leasat men klurar starkt på en liten elbil som andrabil. Tänkte dock ta en 1-2 års leasing för att testa. Tre år känns som för lång tid för mig.N Nerre skrev:Sist jag tittade runt så krävs det fast anställning och månadslön. Går inte att få leasing om man t.ex. jobbar timmar (som väldigt många gör idag). Dessutom innebär leasing att man binder upp sig. Om ens situation förändras (t.ex. att man blir uppsagd eller långtidssjukskriven) så måste man ändå betala.
Det räcker att du har en ren kreditupplysning , ingen kollar om du jobbar heltid eller ens har jobb f.t då kreditupplysningen visar året innan…N Nerre skrev:Sist jag tittade runt så krävs det fast anställning och månadslön. Går inte att få leasing om man t.ex. jobbar timmar (som väldigt många gör idag). Dessutom innebär leasing att man binder upp sig. Om ens situation förändras (t.ex. att man blir uppsagd eller långtidssjukskriven) så måste man ändå betala.
Hur vet du det? Jobbar du med leasing? För de villkor som jag läste sa just att man måste kunna visa att man har fast lön.Jonatan79 skrev:
Enligt den här sidan: https://biloffert.se/fragor-och-svar-om-privatleasing/
Även här https://leaseonline.se/privat/faq kan man läsa:
Nu vet jag iofs inte om de sidorna är representativa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Jag citerar och fetmarkerar två intressanta ord:N Nerre skrev:
För att kunna få en bil på privatleasing krävs normalt en tillsvidareanställning. Visstidsanställning, timanställning eller inkomst från studiemedel accepteras oftast inte.
Dock behövs inte anställningen intygas. Men sedvanlig kreditupplysning tas förstås.Fairlane skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 159 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 159 inlägg
Leasing blev vanligt eftersom avbetalningsköp kräver fast anställning men leasing krävde endast sedvanlig kreditupplysning
I dagens samhälle blir det ovanligare med fast anställning, väldigt många har projektanställning eller egenföretag
I dagens samhälle blir det ovanligare med fast anställning, väldigt många har projektanställning eller egenföretag
Jag är inne på min 3:e privatleasimg och har inte fått en enda fråga om något någon gång.N Nerre skrev: