Jag tror att man ska vara försiktig med prognoser om hur snabbt elbilarna tar över. Att försäljningen sv laddbara bilar en enstaka månad peakar som andel kan liks gärna bero på att det kommer in en skeppslast med Teslor och en med VW samtidigt som avgasbilsleveranserna går trögt pga. halvledarbrist.

Jag delar uppfattningen om trenden, men tror att rapportering som den om 51 % laddbara bilar är cherry picking.
 
  • Gilla
Melle1910
  • Laddar…
Det man inte kan bortse från är då antalet sålda laddningsbara bilar från årsskiftet, som var 42%.
Såvida inte 61% från december är felaktig, för då blir det bigarrånivå.;)
Nu har jag inte källsäkrat de siffrorna.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
45 % säger Bil Sweden, 19 % elbilar, 26 laddhybrider. Men som sagt, då har det totala antalet sålda bilar gått ner sen 2019, så vad som är trend och vad som är utbudsbrist lär vi väl få se med tiden.
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
Håller på att omvärdera hur nästa bilbyte ska göras.
Vi har flera fordon men två som är våra vardagsfordon, en stor kombi/diesel (huvudbil) och en mindre bil/bensin.
Tidigare var planen att byta den mindre till en mindre elbil om x år,
Men nu lutar planen åt att den mindre bilen blir en mellanstor elbil som ska klara 40-50 mil och 1500 kg/dragvikt om 2-3 år, den blir huvudbilen vilket klarar merparten av vår nuvarande körning. Dieselkombin får vara kvar som extrabilen. drar tyngre och har awd samt får inte så många mil/år.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Satsuki
Vad gäller Zoe skulle jag gissa att de kommer störtdyka i försäljning (senaste årsmodellen) mtp deras urusla krocksäkerhet, vilket inte är något annat än en total skandal. Vem vill (vågar) ha en bil utan en endaste stjärna i euroncap?
 
M
Det är en fantastisk utveckling med nybilsförsäljningen. Det håller jag med om. Men faktum kvarstår att största andelen av de elbilar som finns på marknaden är inte användbara som enda bil till en barnfamilj. Möjligtvis som andra bil för de som har råd att lägga 200.000 kr på en andra bil.
Ska det fungera som enda bil i ett hushåll så behövs en räckvidd i klass med Tesla och de andra i premiumklassen.
Innan en sådan bil är överkomlig i pris för en vanlig Svensson familj så behöver de falla i pris ner till 150-200 tkr. Men när man når denna prisklass begagnat för exempelvis en Tesla så är bilen som man får ganska utsliten. Sannolikt har den rullat kanske 40.000 mil och står inför både batteribyte och mycket dyra reparationer. I detta läge är det en usel affär.
Att istället köra en lite mindre snåldiesel i golfklass är betydligt mer ekonomiskt. Då får man även en bil utan räckviddsångest och dyra reparationer på halsen. Har man kännedom om vad det exempelvis kostar att byta kylvätska i en Tesla så vet man att man får rätt många liter diesel för samma summa.

Nu låter jag som en smutsig miljöbov i mitt resonemang, jag vet :rolleyes:, men även om man vill vara med och bidra till en bättre miljö så ser verkligheten annorlunda ut för den vanliga barnfamiljen. Många vill ha en slant över till annat än att enbart åka bil. Att behöva lägga en halv miljon för att få en elbil med fungerande räckvidd är inte försvarbart.
Kommuner och liknande organisationer som kan strössla med skattepengar pysslar gärna med dessa märkliga bilinköp. Minns när kommunen köpte in en drös med VW e-golf för en halv miljon vardera. Bilarna kunde bara rulla drygt 5 mil per laddning vintertid. Dessa bilar gick inte använda till något vettigt. Hade vart bättre att köpa in Diesel Dacia till en femtedel av det priset. Men som sagt, alla resonerar annorlunda. Speciellt folk som hanterar andras pengar och inte sina egna.
Personligen kör jag hellre omkring med en liten snåldiesel för max 100k. Kommer nog inte vara lönt att leta elbil förrens år 2032-2037. Även om nybilsförsäljningen ökar så har ju priset på de användbara elbilarna inte fallit med särskilt många kronor.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Det är en fantastisk utveckling med nybilsförsäljningen. Det håller jag med om. Men faktum kvarstår att största andelen av de elbilar som finns på marknaden är inte användbara som enda bil till en barnfamilj. Möjligtvis som andra bil för de som har råd att lägga 200.000 kr på en andra bil.
Ska det fungera som enda bil i ett hushåll så behövs en räckvidd i klass med Tesla och de andra i premiumklassen.
Innan en sådan bil är överkomlig i pris för en vanlig Svensson familj så behöver de falla i pris ner till 150-200 tkr. Men när man når denna prisklass begagnat för exempelvis en Tesla så är bilen som man får ganska utsliten. Sannolikt har den rullat kanske 40.000 mil och står inför både batteribyte och mycket dyra reparationer. I detta läge är det en usel affär.
Att istället köra en lite mindre snåldiesel i golfklass är betydligt mer ekonomiskt. Då får man även en bil utan räckviddsångest och dyra reparationer på halsen. Har man kännedom om vad det exempelvis kostar att byta kylvätska i en Tesla så vet man att man får rätt många liter diesel för samma summa.

Nu låter jag som en smutsig miljöbov i mitt resonemang, jag vet :rolleyes:, men även om man vill vara med och bidra till en bättre miljö så ser verkligheten annorlunda ut för den vanliga barnfamiljen. Många vill ha en slant över till annat än att enbart åka bil. Att behöva lägga en halv miljon för att få en elbil med fungerande räckvidd är inte försvarbart.
Kommuner och liknande organisationer som kan strössla med skattepengar pysslar gärna med dessa märkliga bilinköp. Minns när kommunen köpte in en drös med VW e-golf för en halv miljon vardera. Bilarna kunde bara rulla drygt 5 mil per laddning vintertid. Dessa bilar gick inte använda till något vettigt. Hade vart bättre att köpa in Diesel Dacia till en femtedel av det priset. Men som sagt, alla resonerar annorlunda. Speciellt folk som hanterar andras pengar och inte sina egna.
Personligen kör jag hellre omkring med en liten snåldiesel för max 100k. Kommer nog inte vara lönt att leta elbil förrens år 2032-2037. Även om nybilsförsäljningen ökar så har ju priset på de användbara elbilarna inte fallit med särskilt många kronor.
Du behöver läsa på mer. Många familjer skulle lätt klara sig på en elbil (typ kombi med drag) som klarar 30-40 mil på en laddning. Varför tror du det motsatta?
 
  • Gilla
nikasp och 7 till
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver läsa på mer. Många familjer skulle lätt klara sig på en elbil (typ kombi med drag) som klarar 30-40 mil på en laddning. Varför tror du det motsatta?
Jag hade mer än gärna ägt en elbil för att lätta på miljösamvetet, men hur jag än vrider och vänder på kalkylen så går den inte ihop. Jag läser allt jag kommer över men jag får trots allt inte ihop ekvationen.
Skulle vara evigt tacksam över någon som kan övertyga mig med hjälp av ett räkneexempel eller liknande för att tydligt visualisera det självklara med elbil utifrån ekonomisk aspekt.
För att vi ska kunna ha det som enda elbil så behöver den verkliga räckvidden vintertid vara 50-60 mil. Dragvikten behöver vara 1500 kg. Med dessa krav så återstår enbart elbilar i prisklassen 600 tkr och uppåt. Det är detta alternativ som jag jämför med en mellanklass diesel för 100-150 tkr.
För bara mellanskillnaden i pris kan jag handla dieselolja för närmare en halv miljon, vilket blir många liter det. Dessutom finns möjlighet att skruva lite med bilen själv om det skulle behövas. Elbilar är inget man skruvar med själv direkt och servicekostnaden på exempelvis en 5-10 år gammal Tesla är inte jätterolig.
Som sagt när prisnivån blir rimlig så är jag den första att byta till en Elbil men i dagsläget känns det svårt att få en bättre ekonomi med elbil kontra en snål dieselkombi i golfklass av franskt eller koreanskt märke.
Kan nämna att före pandemin funderade jag starkt på att slå till på en Tesla. Valde dock att spara dessa 700.000 kr. Jag satte in beloppet i fonder och Tesla aktier istället. Fortsatte även att köra omkring i min gamla Renault. Beloppet som jag tänkte köpt en Tesla för har nu ökat med 70% och jag kan nu köpa galet mycket Diesel för det jag sparade på att inte slå till på den dyra Teslan. Med denna erfarenhet i bagaget så blir motivationen att köpa en ny Tesla ännu mindre just utifrån den ekonomiska aspekten.
Men som alltid så går utvecklingen framåt och jag hoppas verkligen att ett byte till el kan motiveras om några år.
 
Jag har inte sagt att du ska köpa en dyr bil cash, finns andra lösningar, själv köper jag aldrig en bil kontant! Hur ofta kör du 50-60 mil i sträck med släp? Hur ser dagliga användningen ut av bil/bilarna ut?
 
S
Förstår inte alla som säger att de måste ha en ny bil för att inte riskera bli stående... Jag bor på landet, kör 2*1800 mil per år och måste ha en stor kombi för familjens skull, och en lite mindre. Har en v70 från 06 och en fabia från 08 som vi haft 6 år med 50k i inköpspris, innan det ännu äldre/billigare bilar. Inte en enda gång att vi blivit stående under dessa år. Visa mig den elbil som är i v70 storlek som kostar 20kr milen... Att man måste ha ny bil är fel, däremot tror många att de måste det eftersom grannen har det..
 
  • Gilla
Mathias1
  • Laddar…
Med högre och högre bränslekostnader kommer elbilen bli mer och mer attraktiv, även en ny bil med tex privatleasing. Exempelvis kommer MG´s nya kombimodell 5 kosta ca 4500kr/månad att leasa plus skatt ca 600 kr/år plus el.

Ex.
2000mil/år x 2,5kr (elkostnad) = 5000 kr
Leasingavgift inkl service och försäkring = 54000 kr
Skatt ca 600 kr
Totalt / år = ca 60000kr / 2000 mil = ca 30 kr/mil

PS. ingen värdeminskning och ny bil var tredje år (inga oförutsedda servicekostnader)
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har inte sagt att du ska köpa en dyr bil cash, finns andra lösningar, själv köper jag aldrig en bil kontant! Hur ofta kör du 50-60 mil i sträck med släp? Hur ser dagliga användningen ut av bil/bilarna ut?
Visst skulle man kunna köpa på avbetalning och liknande men privat leasing går dock bort. Är av typen/generationen som helst köper kontant dock.
Hursomhelst, om husvagnen skulle säljas till förmån för elbilsåkning så är de gånger vi kör 50-60mil med släp ca 3-4ggr per år på vägar norrut där det inte direkt kryllar av snabbladdare. Kör man exempelvis en Tesla model X med släp i vinterkylan lär man inte få ut mer än 20-30 mil räckvidd. Det kommer då göra det svårt att planera mellan laddstationerna norröver.
Den andra bilen idag går som dagspendling ca 12-15 mil/dag mån-fred utan möjlighet till laddning på arbetsplats. Andra bilen behöver även kunna rulla 20 mil utan avbrott ca 1gång i veckan. Förstabilen rullar mindre, ca 1.5 mil/dag med behov att dra släp ca 1gång varannan vecka.
Skulle det finnas fungerande kollektivtrafik där vi bor så skulle man kanske kunna använda sig av det när man ska lite längre men det finns inte i dagsläget. Likaså skulle hyrbil kunna användas när man drar släp, men på totalen skulle det bli kanske 30-talet tillfällen att hyra bil per år vilket inte känns vettigt.
Alla har vi så klart lite olika körbehov och kanske just vårt behov av körsträcka och behov av släp och last inte hör till det normala.
 
Då passar det ju ganska bra med en elbil och en "dragbil". Du behöver ju ingen stor elbil med jättelång räckvidd som du beskriver det. En sak är säker, att drivmedelspriserna kommer fortsätta stiga brant och fordonskatterna på icke elbilar inte kommer sjunka :(
 
Redigerat:
Mikael_L
M Mathias1 skrev:
Jag hade mer än gärna ägt en elbil för att lätta på miljösamvetet, men hur jag än vrider och vänder på kalkylen så går den inte ihop. Jag läser allt jag kommer över men jag får trots allt inte ihop ekvationen.
Skulle vara evigt tacksam över någon som kan övertyga mig med hjälp av ett räkneexempel eller liknande för att tydligt visualisera det självklara med elbil utifrån ekonomisk aspekt.
För att vi ska kunna ha det som enda elbil så behöver den verkliga räckvidden vintertid vara 50-60 mil. Dragvikten behöver vara 1500 kg. Med dessa krav så återstår enbart elbilar i prisklassen 600 tkr och uppåt. Det är detta alternativ som jag jämför med en mellanklass diesel för 100-150 tkr.
För bara mellanskillnaden i pris kan jag handla dieselolja för närmare en halv miljon, vilket blir många liter det. Dessutom finns möjlighet att skruva lite med bilen själv om det skulle behövas. Elbilar är inget man skruvar med själv direkt och servicekostnaden på exempelvis en 5-10 år gammal Tesla är inte jätterolig.
Som sagt när prisnivån blir rimlig så är jag den första att byta till en Elbil men i dagsläget känns det svårt att få en bättre ekonomi med elbil kontra en snål dieselkombi i golfklass av franskt eller koreanskt märke.
Kan nämna att före pandemin funderade jag starkt på att slå till på en Tesla. Valde dock att spara dessa 700.000 kr. Jag satte in beloppet i fonder och Tesla aktier istället. Fortsatte även att köra omkring i min gamla Renault. Beloppet som jag tänkte köpt en Tesla för har nu ökat med 70% och jag kan nu köpa galet mycket Diesel för det jag sparade på att inte slå till på den dyra Teslan. Med denna erfarenhet i bagaget så blir motivationen att köpa en ny Tesla ännu mindre just utifrån den ekonomiska aspekten.
Men som alltid så går utvecklingen framåt och jag hoppas verkligen att ett byte till el kan motiveras om några år.
Du gör exakt korrekt analys. Elbil är absolut inget för dig idag, med tanke på dina behov och förutsättningar
Någon gång i framtiden kommer det passa dig, men inte i år, inte nästa år heller.
Det innebär ju dock inte att det inte funkar för någon, utan tvärtom fungerar elbil jättebra för en massa människor, de är ju dessa som driver på dagens försäljning.

Min morsa ska inte heller köpa elbil, med de 150 mil om året hon kör så är ju alltså inte elbilens räckvidd något problem, däremot finansieringen (och i viss mån laddningen). Så hon ska ha kvar nuvarande gamla skattebefriade bensinare tills hon lägger körtkortet på hyllan om några år.

Vare sig du eller jag (eller Nerre) har några som helst problem med att hitta personer som det verkligen inte är läge för att skaffa elbil idag.
Om ni önskar, om det inte tröttar ut er, så kan jag lägga in 100 inlägg i rad med unika peroner/familjer/yrkesverksamma som inte kan/bör skaffa elbil idag.
Men vad skulle vitsen vara med det.

Mitt råd till dig Mathias1 är att du fortsätter som du redan gör, som du skriver först i inlägget, fortsätt att fundera och vrida och vända på kalkylen, en dag vänder det nog till en ekvation som går ihop.
 
  • Gilla
Rabbithole och 6 till
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då passar det ju ganska bra med en elbil och en "dragbil". Du behöver ju ingen stor elbil med jättelång räckvidd som du beskriver det. En sak är säker, att drivmedelspriserna kommer fortsätta stiga brant och fordonskatterna på icke elbilar inte kommer sjunka :(
Jag funderade på att byta andra bilen mot eldriven precis som du föreslår då jag trodde det gick att räkna hem. Men efter att ha räknat på det så ser det ut såhär:
Värdeminskning: 10.000 kr/år
Skatt: 900kr/år
Service: 5000 kr/år
Försäkring (hel): 3200 kr/år
Diesel (2000mil): 19200 kr/år

Total milkostnad: 19.15kr/mil

Beräkningen gjort på Renault Mégane diesel 2013 med 9000 mil på mätaren.
Ponerar man att dieselpriset och skatten dubbleras, dvs 1800 kr skatt och diesel för 40 kr/lit så skulle milkostnaden bli ca 30 kr/mil totalt sett.
Det känns som att det är på dessa nivåer man behöver hamna på innan jämförelsekalkalkylen planar ut.

Jämför man med en V90 diesel eller liknande törstigare kärra så lär förstås kalkylen till elbilens fördel vara betydligt bättre.
Sedan så tror jag att saftigare skatter på elbilar kommer att behöva tas ut. Politikerna måste ju kunna sko sig på ett eller annat vis i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.