Satsuki
N Nerre skrev:
Hur vet du det? Jobbar du med leasing? För de villkor som jag läste sa just att man måste kunna visa att man har fast lön.

Enligt den här sidan: [länk]

Även här [länk] kan man läsa:

Nu vet jag iofs inte om de sidorna är representativa.
Är naturligtvis inte tankeläsare, men när man läser dina inlägg framstår du som väldigt missunnsam. Det låter som att du är väldigt missnöjd med ffa din inkomst och möjlighet att konsumera och kämpar oerhört hårt för att intala dig själv att du inte är det.
Naturligtvis kan det vara helt fel och detta intryck inte alls stämmer, men vill bara göra dig uppmärksam på att det är så du låter.

Fö; vad som är prisvärt för dig är nödvändigtvis inte prisvärt för mig, eller för någon annan. Det som passar dig passar inte nödvändigtvis mig.
De förutsättningar du har är inte de som jag har. Vi är alla olika och har olika förutsättningar, prioriteringar och mål. Jag känner flera som prioriterat bort bil helt - för de hade möjligheten och såg inte behovet. Jag känner också familjer som byter bil vart tredje år. Att på något sätt försöka sätta sig till doms över dessa och förklara att det är mina värderingar som avgör om de har rätt eller fel är bara arrogant.

• Gilla
  • Älska
RoAd och 8 till
  • Laddar…
För att fortsätta på inlägget ovan så värderar vår familj en problemfri ny bil (privatleasing var 3:e år), vi kan inte mecka med bilar och vill inte ha otrevliga delvis dyra överraskningar. Det är värt några hundralappar extra varje månad mot vad man eventuellt kan spara på en billigare begagnad bil. Vi kan spara dom pengarna på annat om det behövs.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Är naturligtvis inte tankeläsare, men när man läser dina inlägg framstår du som väldigt missunnsam. Det låter som att du är väldigt missnöjd med ffa din inkomst och möjlighet att konsumera och kämpar oerhört hårt för att intala dig själv att du inte är det.
Nej, inte alls. Idag har jag högre lön än jag gör av med (runt 20 000 i månaden åker in på sparkonto, men det ska bland annat användas till att installera bergvärme och renovera garage). Men jag minns hur det var för 25 år sen när jag nyss hade börjat mitt jobb och skaffat bostad.

Jag tycker nästan att alla som är över 30 är diskvalificerade från diskussionen om finansiering, för det verkar som de har glömt bort hur det var att vara ung och ha svag ekonomi.

• Gilla
KÅMH och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För att fortsätta på inlägget ovan så värderar vår familj en problemfri ny bil (privatleasing var 3:e år),
Själv värderar jag att kunna använda mina pengar till roliga saker. Att äga bil är för de flesta inte roligt, det är ett nödvändigt ont.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Jag tycker nästan att alla som är över 30 är diskvalificerade från diskussionen om finansiering, för det verkar som de har glömt bort hur det var att vara ung och ha svag ekonomi.
Återigen en märklig tanke.
Personer över 30 år köper också bilar så varför ska de inte få vara med i diskussionen.
Det finns faktiskt folk som inte har råd med bil alls, inte ens en gammal fossilbil, så alla som har råd med bil överhuvudtaget borde inte få vara med i diskussionen. Slutsatsen blir alltså att det är för tidigt att köpa elbil och fossilbil.
För övrigt är det för tidigt att skaffa bergvärme etc också för det har inte alla råd med.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Själv värderar jag att kunna använda mina pengar till roliga saker. Att äga bil är för de flesta inte roligt, det är ett nödvändigt ont.
Jag tror det är fler som tycker en bil är rolig än en bergvärmeanläggning...

Ärligt talat så tror jag att många faktiskt tycker bilen är rolig och andra är ändå tillräckligt intresserade för att det ska finnas ett stort utbud med märken, modeller, motorer, färger, utrustning etc. Tar man en specifik bilmodell (märke/modell( så finns fler olika motorer att välja på till olika pris och det är inte alla som väljer den minsta/billigaste motorn, tvärtom är det många gånger ett rätt ovanligt val.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Låt oss hoppas att de flesta förstår att inte alla har god ekonomi. Men vad har det med tråden att göra? Det måste väl vara ok att diskutera inköp av saker som inte alla har råd med? Det måste väl vara ok att diskutera finansieringsformer som inte passar alla?

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
AXS
Nu är vi väl ganska off topic, hur kul det är med bil känns inte jätterelevant.

Kan vi inte prata nya modeller eller liknande?

Vad tycker ni är vettigaste bilen med drag? Tycker eNiro ser fin ut och vettigt pris.

AXS AXS skrev:
Vad tycker ni är vettigaste bilen med drag? Tycker eNiro ser fin ut och vettigt pris.
När jag senast kollade fick den dra 300 kg. Det känns lite i minsta laget för mig.

Det verkar som att listan växer i alla fall.
https://alltomelbil.se/elbilar-med-dragkrok/

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag kommer resa ca 1000 mil per år men dagligen ca 2x2 mil (173 arbetsdagar per år). Med lite extra resande så når jag nog upp till 1000 mil per år.

Senaste åren har jag inte ens haft någon bil eftersom jag har kunnat haft arbetsbussen hemma och därmed kunnat handla etc. på vägen hem. Min arbetsdag har börjat hemifrån när jag sätter mig i bussen.

Nu blir det tyvärr ändring på det, så jag behöver en elbil jag kan ladda hemma sakta och åka dessa 4x1 mil per dag med.

Var först lite inne på en Mazda MX-30, men den klarar ju bara typ 12 mil på en laddning. Jag har 12 mil tur och retur till närmaste Mazda-verkstad så på vintern räcker det inte ens att komma hem.

Vilka alternativ är billigast för detta ändamål? Nån DSFK eller vad dom heter? Zoe? Tycker Zoe känns för liten för vad man får betala.

Tjänar ca 13k efter skatt eftersom jag kör era barn till skolan med skolskjuts. Då får man låg lön, så jag har inte råd med något dyrt. Men jag trivs otroligt bra med jobbet och tiderna (ca 2,5h jobb per dag, 173 arbetsdagar per år, betalt 365 dagar, men denna låga lön).

Redigerat:
Svårt läge att köpa elbil i. Att leasa en MG har de senaste månaderna nog varit det billigaste sättet att ha elbil på. Nu tror jag att de ligger på 2.500 kr/månad. Då får man en ny bil, vilket har sina fördelar, men också kostnader.

Andra alternativ skulle kunna vara begagnade Nissan Leaf eller Hyundai Ionic (den äldre alltså, inte Ionic 5). Men det bygger lite på att man har pengar att köpa bilen för, de kostar nog ofta 150–200 tkr eller mer.

Utbudet på begagnade elbilar är helt enkelt inte så stort än. Så om begagnade bilar eller en våg av billiga kinesiska (och kanske andra) lågprisbilar som MG kommer först får vi väl se.

Just nu tror jag att Renault Zoe och Nissan Leaf är de billigaste elbilarna man kan få tag på. Om de duger för dina behov och priset är bra nog måste du nog avgöra själv.

M
Alltid svårt att rekommendera val av bil. Det mesta tror jag beror på vad som personligen är viktigast. Miljön, ekonomin, prestigen i märket, finesser och utrustning eller kvalitén på bilen?
Elbil är definitivt framtiden. Är planen att använda elbilen som enda bil så bör man nog ha en modell som klarar uppåt 60-70 mil. I stränga vinterförhållanden utan ägg under gaspedalen skulle det innebära en räckvidd på 30-40 mil vilket är ok. Men då hamnar vi på elbilar från Tesla och liknande prisklass.
För barnfamilj med vanlig inkomst skulle jag säga att det är ett tokigt bilval rent ekonomiskt om man vill göra annat på fritiden än enbart åka bil.
Elbilar för vanliga Svenssons lär bli aktuellt först om 10-15 år.
Som andra bil för pendling korta sträckor kan jag tänka mig att MG eller en Zoe skulle kunna funka.
En elbil är dock oavsett inget man kan räkna hem rent ekonomiskt idag för en vanlig Svensson barnfamilj med normal ekonomi.

Satsa på en begagnad snål dieselkombi som är 4-6 år gammal och gå gärna ner en klass i storlek om möjligt. Då får man lägre förbrukning, lägre skatt och lägre servicekostnad.
Har själv ägt några VW, bland annat Passat Men med viss besvikelse så har senaste åren gått över till en storlek mindre Renault Mégane. Har idag 2 st av dessa och är väldigt nöjd. Visst är en Passat lite roligare att köra och tuffare i utseendet och har några fler pållar under huven jämfört med en tråkig Renault. Men i jämförelse utifrån mina erfarenheter så har Renault bidragit till betydligt mindre huvudvärk. Bara serva och tanka. Detta är viktigast för mig just nu. Jag avskyr oförutsedda verkstadsbesök. Kan jag dessutom få en slant över på bilkontot att semestra för istället så är det bara gött.
Passaten fick jag lacka om när den var 2.5 år gammal pga rostbubblor över hela bilen. Vid 9000 mil gick vattenpumpen. Dieselvärmare bytt 2 ggr på 12.000 mil plus massa kostsamma tilläggsjobb på varje service. Summa summarum skulle jag gissa att Passat är dubbla kostnaden och dubbla antalet verkstadsbesök jämfört med den något mindre prestiglösa Renault Mégane.
Har även en god vän som kör V70 och han har blivit en riktig stammis på Volvoverkstan numera, till Volvos glädje förstås.
Kan hålla med om att både VW och Volvo är fina och snygga bilar. Men kvalitén på dessa bilar är verkligen inte på topp numera vilket gör det till ett dyrbart bilägande. Är ekonomi och antal verkstadsbesök en viktig faktor i valet av bil? Skippa dessa bilmärken är mitt spontana råd.

Vad gäller Renault så har detta märke ett oförtjänt dåligt rykte kopplat till hur dessa bilar var på 70-90 talet som fortfarande lever kvar hos många. Men faktum är att idag är dessa helt andra bilar. Se bara på rostskyddet och lacken. Alltid toppbetyg i Vi Bilägares rosttest exempelvis.
Likaså bränsleförbrukning och skatt är helt acceptabel.
Vill man ha lite mer lyx och flärd är kanske den större Talisman ett bra val annars skulle jag säga att Mégane kombi diesel är ett toppenalternativ för 2 vuxna och 1-2 barn i väntan på att Elbilarna blir fler och billigare.

M Mathias1 skrev:
Elbilar för vanliga Svenssons lär bli aktuellt först om 10-15 år.
Nja, redan idag är elbilar på väg i nybilsförsäljning mot att den största marknadsandelen (inkluderas hybrid är den redan störst, men den kommer att försvinna inom några år då den blir för dyr med dubbla system) och många är tjänstebilar/leasing. Så om tre år kommer det att finnas ett stort utbud av begagnade elbilar.
Det går fort nu gällande nybilsförsäljning.
Däremot kommer vi att fortfarande se en del av de fossildrivna som säljs idag i trafik om 10-15 år.
Den här statistiken hittade jag vid googling:
"i oktober stod laddbara bilar, alltså elbilar och laddhybrider sammantaget, för över halva bilförsäljningen. 51 procent för att vara exakt. Räknat sedan årsskiftet står laddbara bilar för 42 procent av försäljningsvolymen.3 nov. 2021"

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Denna månad släpper MG sin första el-kombi (marknadens första?) namn: MG 5, den duger nog till de flesta barnfamiljer och jag gissar att den kommer sälja väldigt bra.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
I december va andelen nyregistrerade elbilar 37% och hybrider 24% så sammanlagt va det 61% laddbara bilar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.