1 822 108 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Ja, Hyundai Kona, Kia E-Niro och VW ID.3 gick alla bort pga. dragvikten. Hade nog valt bort allra minst Konan ändå, men nu uppfyllde den som sagt inte ens specen i teorin.
Edit: 300 kg på Kona exempelvis.
Edit: 300 kg på Kona exempelvis.
I see, hade för mig det var 500 kg.
Jag är mest inne på att acceptera en kortare räckvidd och satsa på en tesla model 3 sr+. Tänker att dom gångerna jag behöver ladda är det enkelt och snabbt gjort med en tesla. En begagnand bör man kunna få för drygt 400 000 kr. Problemet är väl då att dom som ligger i den prisklassen närmar sig 3 år och helförsäkring är ju då önskvärt vilket tyvärr är orimligt dyrt i dagsläget.
Jag är mest inne på att acceptera en kortare räckvidd och satsa på en tesla model 3 sr+. Tänker att dom gångerna jag behöver ladda är det enkelt och snabbt gjort med en tesla. En begagnand bör man kunna få för drygt 400 000 kr. Problemet är väl då att dom som ligger i den prisklassen närmar sig 3 år och helförsäkring är ju då önskvärt vilket tyvärr är orimligt dyrt i dagsläget.
Är försäkring värre på Tesla än begagnad fossilbil i samma prisklass?N Nils ST skrev:I see, hade för mig det var 500 kg.
Jag är mest inne på att acceptera en kortare räckvidd och satsa på en tesla model 3 sr+. Tänker att dom gångerna jag behöver ladda är det enkelt och snabbt gjort med en tesla. En begagnand bör man kunna få för drygt 400 000 kr. Problemet är väl då att dom som ligger i den prisklassen närmar sig 3 år och helförsäkring är ju då önskvärt vilket tyvärr är orimligt dyrt i dagsläget.
Det är jag osäker på men jag gissar det pga. att försäkringsbolagen är rädda för elbilar och i synnerhet tesla, har aldrig vart intresserad av någon annan bil i den prisklassen....Jag tror det är väldigt stora skillnader från person till person också. Har hört om folk som har fått halvförsäkring från allt mellan 4000- 20000 kr. När jag kollat på helförsäkring har det legat på strax under 20 000 kr.P Pin skrev:
Är de inte svindyra att reparera, Teslorna?N Nils ST skrev:Det är jag osäker på men jag gissar det pga. att försäkringsbolagen är rädda för elbilar och i synnerhet tesla, har aldrig vart intresserad av någon annan bil i den prisklassen....Jag tror det är väldigt stora skillnader från person till person också. Har hört om folk som har fått halvförsäkring från allt mellan 4000- 20000 kr. När jag kollat på helförsäkring har det legat på strax under 20 000 kr.
Försäkringsnivån varierar hejkomochhjälpmig mellan bolagen. Allt från jämförbart med valfri fossil i samma prisklass till försvarliga avbetalningar på bilen... (För samma person med samma förutsättningar)
Tyvärr är det inte ens så enkelt att det är försäkringsbolag X som är rätt, utan precis som vanligt räknas det ju ut för just din profil, men variablerna bolagen har skiljer sig uppenbarligen åt rejält, så var och en måste ringa runt och försöka hitta var de blir minst blåsta.
För min del är det en halvförsäkring för 7.7/år hos IF.
Tyvärr är det inte ens så enkelt att det är försäkringsbolag X som är rätt, utan precis som vanligt räknas det ju ut för just din profil, men variablerna bolagen har skiljer sig uppenbarligen åt rejält, så var och en måste ringa runt och försöka hitta var de blir minst blåsta.
För min del är det en halvförsäkring för 7.7/år hos IF.
Är de inte för de varken kan laga alu karossen, de har dåliga metoder för att reparera el billigt och att det inte finns vettigt utbyggda auktoriserade verkstäder? Service och reparationsmetoder samt utbyggt verkstads och reservdelsdistribution är viktigt för att kunna reparera kostnadseffektivt.N Nils ST skrev:
Model 3 är ju dock inte i aluminium. Men för Model S och X så stämmer det ju säkert.J JohanLun skrev:
Det finns säkert vissa saker som är dyrare i reparationer med en tesla men det finns ju å andra sidan otroligt många fler delar som kan gå sönder på en ICE bil. Lägg där till att det inte krävs någon service på en tesla så har man nog sparar in en stor del av reperationskostnaden gentemot andra bilar.
Och därav kan man anta att den som har en Tesla verkstad inte kan ta pengar på vanlig service utan måste dra in allt på reparationer. Bara att frakta en Tesla till någon av de få (fem?) verkstäder som finns i Sverige måste vara en mardröm vid reparation. Jag har nog 3-4 auktoriserade VW verkstäder inom 20 minuters bilväg, i hela storstockholm måste det finnas fler än Teslas i hela Sverige.N Nils ST skrev:
Sen verkar Tesla vara fantastiska bilar att köra. Men tyvärr kan jag inte få in en som inte tömmer min plånbok, annars skulle jag gärna ha en.
Själva BOMen fossilmotorn på en bil är vad jag förstår förvånansvärt billig.
Därmed inte sagt att jag inte tror vi kommer skifta till el, jag kan inte se något annat än en ren elbil för egen del om 5 år. Men att omsätta den rullande flottan tar tid.
Du verkar inte så insatt får jag nog säga även om du verkar ha en bestämd uppfattning om hur saker och ting ligger till med teslaJ JohanLun skrev:Och därav kan man anta att den som har en Tesla verkstad inte kan ta pengar på vanlig service utan måste dra in allt på reparationer. Bara att frakta en Tesla till någon av de få (fem?) verkstäder som finns i Sverige måste vara en mardröm vid reparation. Jag har nog 3-4 auktoriserade VW verkstäder inom 20 minuters bilväg, i hela storstockholm måste det finnas fler än Teslas i hela Sverige.
Sen verkar Tesla vara fantastiska bilar att köra. Men tyvärr kan jag inte få in en som inte tömmer min plånbok, annars skulle jag gärna ha en.
Själva BOMen fossilmotorn på en bil är vad jag förstår förvånansvärt billig.
Därmed inte sagt att jag inte tror vi kommer skifta till el, jag kan inte se något annat än en ren elbil för egen del om 5 år. Men att omsätta den rullande flottan tar tid.
Men visst upplägget är väl inte optimalt men det verkar ju gå ganska bra för dom ändå?
Näe om Tesla kan jag bara det jag hört och läst, men det krävs inget snille för att förstå att utan konkurrens med i praktiken bara en verkstad att välja på och utan fungerande reseevdelslogistik blir det dyrt att laga vilket uppenbarligen försäkringsbolag ser med tanke på priserna man hör. Men forum är ju för att bolla och bli klokare, så har du några framgångssagor där tesslaägare som inte bor nära verkstad fått sin bil sin bil snabbt, effektivt och enkelt (och för försäkringsbolag rimligt pris) lagad är jag mycket nyfiken hur de i praktiken gör med så liten organisation och utan det som alla andra tillverkare har. Så upplys mig gärna!N Nils ST skrev:Du verkar inte så insatt får jag nog säga även om du verkar ha en bestämd uppfattning om hur saker och ting ligger till med tesla. ”Den som har en tesla verkstad”. Det är ju tesla som har alla teslaverkstäder. Och visst är det lite tunt med 6 stycken men dom kan ju däremot fixa det mesta från distans och jag dessutom en servicebil som kan komma om det behövs, i i vissa fall till och med grattis, tex. vid punktering och utelåsning.
Men visst upplägget är väl inte optimalt men det verkar ju gå ganska bra för dom ändå?
Själva oljebytet i ice motorn kostar inte många kronor. Kamrem är väl det enda riktigt dyra servicepunkteena på en ice bil. Teslan lär ju ha några rörliga delar som slits tillslut.
Att Teslan är snygg och kul att köra säger jag absolut inte emot.
Att elbilar kommer ta över är jag också övertygad om. Dock tror jag det ändå finns skäl att ha ett utbyggt verkstads och reservdelsnät.