P Pin skrev:
Jag tittade seriöst på Tesla S som beg bil för två-tre år sedan. De var alldeles för högt värderade. Jag tyckte, och tycker fortfarande, att de borde tappa mer i värde.
Det här är ett skäl till att jag nu köper en bil snarare än leasar. Jag tror att restvärdeprognoserna från leasingbolagen är för låga. Elbilar slits helt enkelt inte lika fort och de dyra reparationerna man måste ta höjd för på gamla vanliga bilar uteblir huvudsakligen.

Det kommer kräva nya sätt att räkna på och än är marknaden för omogen för säkra prognoser.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här är ett skäl till att jag nu köper en bil snarare än leasar. Jag tror att restvärdeprognoserna från leasingbolagen är för låga. Elbilar slits helt enkelt inte lika fort och de dyra reparationerna man måste ta höjd för på gamla vanliga bilar uteblir huvudsakligen.

Det kommer kräva nya sätt att räkna på och än är marknaden för omogen för säkra prognoser.
Håller med. Dessutom verkar de skriva av all extrautrustning under de tre åren du leasar till 100%. Beställer man i basutförandet så är det någorlunda ok pris, men inte med en massa extrautrustning. Samma med vinterhjul.
 
J JohanLun skrev:
OK, du köpte 4 år gammal för 33% av nypris och har haft i 2 år ytterligare, så 6 år gammal?
Ja, har bilen gått ned så mkt så kan man ju lägga de pengarna på rep.

Men i Teslafallet ska man betala 500kkr och ändå riskera att få betala en dyr nota när nåt går sönder. För många av de tidiga teslorna med lite mil måste ju vara långt utanför garantier och maskinskada?

Jag är mycket nyfiken på Dacia Spring. Inte ett alternativ till Tesla precis, men den som elbil till vardags plus en äldre bil som får funka för körning till tippen etc. Sen hyra bil när man ska åka till fjällen eller liknande. Jag undrar om en sån kalkyl går att räkna hem? En stor del av mina resor åker jag själv i bilen eller skjutsar barnen några kilometer. Mycket liten del är bilen fulllastad med släpkärra efter och takbox på taket.

[länk]
Japp, fyllt 6 år nu. Jag vill bara ha en bil så då blir det värre om den ska kunna ”allt” och inte vara riktigt dålig på någonting. Hade vi två bilar kunde den ena vara en liten elbil med kort räckvidd.
 
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här är ett skäl till att jag nu köper en bil snarare än leasar. Jag tror att restvärdeprognoserna från leasingbolagen är för låga. Elbilar slits helt enkelt inte lika fort och de dyra reparationerna man måste ta höjd för på gamla vanliga bilar uteblir huvudsakligen.

Det kommer kräva nya sätt att räkna på och än är marknaden för omogen för säkra prognoser.
I andra vågskålen är att utveckling mot autonomi och räckvidd går så fort att bilar som har ett par år på nacken är föråldrade.

Och faktumet att när väl reparationer kommer och bilen är utsliten så går värdeminskningen rekordsnabbt.

Kanske är det just bil på avtal (privatleasing) som kommer slå igenom men även på äldre bilar, att man köper en bil där allt ingår. Även reparationer. Och att man kan ha den längre än de 1,5-3 år som dagens leasingupplägg. Men förmånsvärden har inte talat för att behålla bilar länge. Och då garantier etc går ut har det nog varit förutsatt att man ska byta efter ca 2 år.

Om man löser problemet med "normalt slitage" och i princip får återlämna en bil där det finns lite repor och smuts i klädseln mot att man har den säg 5 år. Eller man helt enkelt tar över en bil som redan är 3-4 år och betalar en lägre månadskostnad. Då kan leasingbolaget räkna bättre. Och som privatperson slipper man riskera hutlösa reparationskostnader utanför garantier.
 
N
N Nerre skrev:
De flesta biltillverkare idag säljer serviceavtal. VW har från 99 kronor i månaden.

[länk]
Nu var det ju inte nya bilar vi pratar om men....
 
N Nerre skrev:
De flesta biltillverkare idag säljer serviceavtal. VW har från 99 kronor i månaden.

[länk]
Vill minnas att den endast kan tecknas när man köper en ny bil, och enligt hemsidan täcker den 4500mil eller tre år, det som kommer först, under den tiden kommer väl i princip ett oljebyte på en folkavagn.
 
J
Gte och gas har 1000 mil tror jag, men de kanske är dyrare?
 
J JohanLun skrev:
Gte och gas har 1000 mil tror jag, men de kanske är dyrare?
GTE har 1500mil, tror faktiskt att man kan teckna även till dem för samma pris.
 
N Nils ST skrev:
Nu var det ju inte nya bilar vi pratar om men....
https://volkswagen.dinbil.se/artikel/nyheter-framtid/serviceavtal-for-din-begagnade-bil/

Och för att förtydliga, det där serviceavtalet kostar ju bara en bråkdel av prisskillnaden mellan en elbil och en ICE-bil.

Prisskillnaden på inköpspriset kan alltså bekosta både service och ganska många mil bränsle.

Vi kan räkna på 1200 mil om året och ett bränslepris på 20 kronor milen (det är ju extremt högt). Det blir 24 000 om året. Och så drar vi till med 200 spänn i månaden för serviceavtal, det blir 2400 spänn om året. Så 26400 spänn om året, vi kan dra till med 30 000, måste man alltså "tjäna" på elbilen för att den ska gå ihop sig ekonomiskt. Om man kör 1200 mil om året, vilket är den genomsnittliga körsträckan för en svensk personbil.

Sen att ni som har elbil säkert kör mer än dubbelt så mycket om året är en annan femma.
 
N
N Nerre skrev:
[länk]

Och för att förtydliga, det där serviceavtalet kostar ju bara en bråkdel av prisskillnaden mellan en elbil och en ICE-bil.

Prisskillnaden på inköpspriset kan alltså bekosta både service och ganska många mil bränsle.

Vi kan räkna på 1200 mil om året och ett bränslepris på 20 kronor milen (det är ju extremt högt). Det blir 24 000 om året. Och så drar vi till med 200 spänn i månaden för serviceavtal, det blir 2400 spänn om året. Så 26400 spänn om året, vi kan dra till med 30 000, måste man alltså "tjäna" på elbilen för att den ska gå ihop sig ekonomiskt. Om man kör 1200 mil om året, vilket är den genomsnittliga körsträckan för en svensk personbil.

Sen att ni som har elbil säkert kör mer än dubbelt så mycket om året är en annan femma.
N Nerre skrev:
[länk]
Förstår inte vart du vill komma? Det där du länkat kostar ju precis som jag sa ett par tusen per år? Vad är det du diskuterar egentligen?

Självklart är det inte ekonomiskt försvarbart för alla att köp en elbil? Har någon sagt det? ingen tvingar dig att köpa en elbil så jag vet inte vad ditt problem är?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Förstår inte vart du vill komma? Det där du länkat kostar ju precis som jag sa ett par tusen per år? Vad är det du diskuterar egentligen?
Vi diskuterar väl huruvida servicekostnaden för en ICE-bil på nåt sätt skulle vara ett problem?

Det var ju det allt började med här. "Ojoj, på ICE-bil är servicen så dyr, det slipper man med elbil"?
 
Fairlane
N Nils ST skrev:
Förstår inte vart du vill komma? Det där du länkat kostar ju precis som jag sa ett par tusen per år? Vad är det du diskuterar egentligen?

Självklart är det inte ekonomiskt försvarbart för alla att köp en elbil? Har någon sagt det? ingen tvingar dig att köpa en elbil så jag vet inte vad ditt problem är?
Efter att ha läst rätt många inlägg av Nerre så har jag kommit till slutsatsen att allt kring bilköpet kretsar kring möjlighet att kunna tanka precis när man vill och ekonomi. Sen drar han slutsatsen att det gäller alla. Att man kan köpa en bil som kostar mer än nödvändigt går helt enkelt inte. Trots det så säljs det även bilar som går på bensin eller diesel dyrare än nödvändigt. Det finns folk som köper en BMW M3 när en BMW 316 borde fungera lika bra och dessutom är mycket billigare. Obegripligt!
 
  • Gilla
sinuslinus och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Efter att ha läst rätt många inlägg av Nerre så har jag kommit till slutsatsen att allt kring bilköpet kretsar kring möjlighet att kunna tanka precis när man vill och ekonomi. Sen drar han slutsatsen att det gäller alla. Att man kan köpa en bil som kostar mer än nödvändigt går helt enkelt inte.
Du får nog öva på din läsförståelse. Jag försöker lägga fram en motvikt till alla de som säger att "en elbil är mycket billigare per mil än en ICE-bil så jag förstår inte varför folk kör omkring med bensin/diesel". För det stämmer nämligen inte om man tar hänsyn till inköpspriset och den genomsnittliga körsträckan för en personbil.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Fairlane
Haha, ja hittar du några sådana i lägg så visa gärna de. Annars får du nog själv öva läsförståelsen.

Eller menar du att jag har fel i sak när jag dragit slutsatsen att möjligheten och tanka och ekonomin är det du prioriterar högst?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.