1 871 337 läst ·
28 501 svar
1871k läst
28,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag delar resonemanget i stort, men XC60 är ett svagt exempel. Stolarna håller hög klass, det är den enda delen av interiören som gör det. I övrigt är materialvalen svaga: plasten gnisslar, knappar och rattar har dålig känsla, skärmen är underdimensionerad och ljudet mediokert. Köregenskaperna är heller inget vidare.Excel skrev:
Jag är inne på ungefär samma linje. Teknisk utveckling är fantastisk när den faktiskt gör bilen bättre, säkrare, bekvämare eller mer effektiv. Problemet är när tekniken börjar finnas där för teknikens egen skull.
Det är också en av anledningarna till att jag har svårt för många moderna elbilar. Drivlinan i sig tycker jag är väldigt intressant, men resten av bilen känns ofta som ett steg bakåt. För mycket touchskärmar, plastpaneler, menyer och funktioner som tidigare sköttes med ett enkelt vred eller en knapp. Lägg därtill att jag upplever att kvaliteten på många nya elbilar är förvånansvärt dålig, med hårda stolar och interiörer som känns billigare än prislappen antyder.
Jag kör hellre min gamla Volvo XC60. Där får jag riktiga knappar, vettiga stolar, bra material och en bil som känns byggd som en bil och inte som en surfplatta på hjul. Det ironiska är att jag gärna hade haft en elbil, bara inte nödvändigtvis en modern sådan. Ge mig en professionellt elkonverterad XC60 med modern elmotor, batteri och laddning, men behåll resten av bilen ungefär som den är. Den kombinationen hade jag valt alla dagar i veckan😀.
För mig är alltså inte eldriften problemet. Det är snarare allt annat som biltillverkarna verkar tro måste följa med på köpet.
Många elbilar är bättre på i stort sett alla parametrar utom stolarna. Jag tror det finns ett underlag för bilar med kvalitet på inredning, men just den generationen av Volvo är inget bra exempel. Utvecklingen har sprungit ifrån den plattformen.
Kommer inte lagkraven därför att tillräckligt många önskar det då?K Kasken skrev:
Den som lever får se. Jag tycker erfarenheten visar att det finns folk som vill meka med precis vilka bilar som helst. Så varför inte en Tesla om 15 år?K Kasken skrev:
Jag upplever faktiskt inte det. Har en XC60 Summum AWD från 2012 och interiören känns fortfarande väldigt solid. Kanske skiljer det en del mellan olika utrustningsnivåer? Skärmen håller jag däremot med om, den borde vara större. Ljudet är helt klart godkänt, det är trots allt en bil och inget vardagsrum.A Andreas_jti skrev:Jag delar resonemanget i stort, men XC60 är ett svagt exempel. Stolarna håller hög klass, det är den enda delen av interiören som gör det. I övrigt är materialvalen svaga: plasten gnisslar, knappar och rattar har dålig känsla, skärmen är underdimensionerad och ljudet mediokert. Köregenskaperna är heller inget vidare.
Många elbilar är bättre på i stort sett alla parametrar utom stolarna. Jag tror det finns ett underlag för bilar med kvalitet på inredning, men just den generationen av Volvo är inget bra exempel. Utvecklingen har sprungit ifrån den plattformen.
Jag hade en oceans race som jag körde nästan 20 000 mil med, väldigt sköna stolar men gillade inte inredningen. Hade en Audi efter det. Både inredning och ljudet var otroligt mycket bättre enligt mig.Excel skrev:
Jag upplever faktiskt inte det. Har en XC60 Summum AWD från 2012 och interiören känns fortfarande väldigt solid. Kanske skiljer det en del mellan olika utrustningsnivåer? Skärmen håller jag däremot med om, den borde vara större. Ljudet är helt klart godkänt, det är trots allt en bil och inget vardagsrum.
Ja, det är nog mycket en smaksak också. Audi är ju ändå snäppet bättre än Volvo när det gäller inredning och kvalitetskänsla, så det förvånar mig inte. Samtidigt tycker jag att XC60:n har åldrats rätt bra, framför allt stolarna och den allmänna kvalitetskänslan.A Andreas_jti skrev:
Jag kommer nog köra slut på den innan det blir elbil. Tycker fortfarande att det är lite för tidigt. Det lär komma både bättre och billigare batterier framöver.
Eh? Nä?A Avemo skrev:
Lagkrav på att införandet av teknisk utveckling talar om precis raka motsatsen, man måste tvinga folk att använda något, göra det olagligt att sälja bilar som inte har det, lämnas det fritt för folket att välja så väljer de bort det.
Hur många hade t.ex kryssat i alternativet att montera Ad-blue system i sin dieselbil om det vore frivillig extrautrustning tror du?
Hur många skulle frivilligt tanka 10% ethanol i sin bensinbil om det inte tvångsblandades innan bränslet nådde pumpen?
Skulle det vara möjligt att köpa en nyproducerad bil idag som uppfyllde alla krav som ställdes år 2000, allt som tillkommit efter det var frivillig extrautrustning och gjorde att bilen kostade 150,000:- extra så skulle väldigt få boxar kryssas i vid beställningen på väldigt många exemplar.
Nu är istället allt detta lagkrav och alla bilar kostar 150,000:- extra.....
Kanske finns någon enstaka som vill, men kommer det vara möjligt?A Avemo skrev:
Är det inte ganska meningslöst att fundera över sådant som man inte kan påverka gällande en global produkt som bilen är produktionsmässigt!K Kasken skrev:Eh? Nä?
Lagkrav på att införandet av teknisk utveckling talar om precis raka motsatsen, man måste tvinga folk att använda något, göra det olagligt att sälja bilar som inte har det, lämnas det fritt för folket att välja så väljer de bort det.
Hur många hade t.ex kryssat i alternativet att montera Ad-blue system i sin dieselbil om det vore frivillig extrautrustning tror du?
Hur många skulle frivilligt tanka 10% ethanol i sin bensinbil om det inte tvångsblandades innan bränslet nådde pumpen?
Skulle det vara möjligt att köpa en nyproducerad bil idag som uppfyllde alla krav som ställdes år 2000, allt som tillkommit efter det var frivillig extrautrustning och gjorde att bilen kostade 150,000:- extra så skulle väldigt få boxar kryssas i vid beställningen på väldigt många exemplar.
Nu är istället allt detta lagkrav och alla bilar kostar 150,000:- extra.....
Kanske finns någon enstaka som vill, men kommer det vara möjligt?
Jag utgår från vad som finns och erbjuds gällande dagens elbilar utifrån vad vi önskar. Sedan kommer frågan kan vi kompromissa eller så får vi avstå byte just nu, just nu är det priset då en ersättare hamnar börjar runt 800" som lägst och kan inte motivera det utifrån nuvarande dieselkombi som dessutom har mycket av övrig teknik en elbil erbjuder. Dubbelturbomotor utan adblue (liten och stor turbo) som gör den smidig från lågvarv, fyrhjulsdrift, lite högre markfrigång och får dra 1840 kg, samt en hel del teknik som förarstöd och tja ett bekvämt transportmedel. Har allt utom att kunna "tanka" vid fastigheterna.
Så vi får se vad som händer framöver, idag är inte eldrift avgörande eller har betydelse för byte.
Det är tillräckligt många som inte vill ha förändringarna för att det skall behöva lagstiftas för att få igenom dem. Och tillräckligt många som vill ha förändringarna för att de som lagstiftar om dem skall bli folkvalda i hela Europa.K Kasken skrev:
Som sagt, den som lever får se. Hittills när folk ställt sig den frågan har det slutat med att det visade sig vara möjligt.K Kasken skrev:
Vilken biltillverkare syftar du på här? Att man erbjuds avtal, konton och prenumerationer är en sak. Men när tvingas man till det?K Kasken skrev:
Eldrift, diesel, bensin etc är allt bara nyanser. Dvs skit samma för de flesta.A AndersS skrev:Är det inte ganska meningslöst att fundera över sådant som man inte kan påverka gällande en global produkt som bilen är produktionsmässigt!
Jag utgår från vad som finns och erbjuds gällande dagens elbilar utifrån vad vi önskar. Sedan kommer frågan kan vi kompromissa eller så får vi avstå byte just nu, just nu är det priset då en ersättare hamnar börjar runt 800" som lägst och kan inte motivera det utifrån nuvarande dieselkombi som dessutom har mycket av övrig teknik en elbil erbjuder. Dubbelturbomotor utan adblue (liten och stor turbo) som gör den smidig från lågvarv, fyrhjulsdrift, lite högre markfrigång och får dra 1840 kg, samt en hel del teknik som förarstöd och tja ett bekvämt transportmedel. Har allt utom att kunna "tanka" vid fastigheterna.
Så vi får se vad som händer framöver, idag är inte eldrift avgörande eller har betydelse för byte.
Det finns bilnördar som bryr sig,
det finns de som bryr sig om att det skall stå en fin bil på uppfarten,
det finns de som vill låtsas bry sig om miljön,
De finns de som är ekonomiska idioter och lurar sig själva och
så finns det några som bara vill följa trender.
För alla andra spelar det ingen roll så du har helt rätt.
Tex BMW måste du ha en konto för att använda appen och andra funktioner. Utan appen försvinner en del funktioner.A Avemo skrev:Det är tillräckligt många som inte vill ha förändringarna för att det skall behöva lagstiftas för att få igenom dem. Och tillräckligt många som vill ha förändringarna för att de som lagstiftar om dem skall bli folkvalda i hela Europa.
Som sagt, den som lever får se. Hittills när folk ställt sig den frågan har det slutat med att det visade sig vara möjligt.
Vilken biltillverkare syftar du på här? Att man erbjuds avtal, konton och prenumerationer är en sak. Men när tvingas man till det?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 24 009 inlägg
Jag tycker ny teknik i bilar är fantastisk. Jag uppskattar genuint allt från småsaker som att kunna ha nyckeln i fickan till stora som navigationssystem. ”Jag” kan hitta till den mest obskyra adress mitt i ingenstans bara genom att någon skickar mig en kartlänk – och på köpet får jag realtidsdata om trafikstörningar inklusive förslag på alternativa vägar. Mindblowing! Och elbilar i sig, vilken grej!
Inget på 1900-talet var i närheten av så bra. Inget.
Inget på 1900-talet var i närheten av så bra. Inget.
Och det finns ingen funktion i bilens system? Eller krävs appen installerad i bilen och med olika tjänster?P PHPersson skrev:
Vad betalar man för, app eller funktioner?
Däremot är det även hos oss ett krav att enkelt kunna slå av bilens larmsystem utifrån hund, vilket jag tolkar är en tjänst/abonnemang i er bil.
Precis, jag beskrev bara vårt behov och tankesätt, bryr mig inte om hur andra resonerar det får de själva hantera så där har jag inga åsikter.P PHPersson skrev:Eldrift, diesel, bensin etc är allt bara nyanser. Dvs skit samma för de flesta.
Det finns bilnördar som bryr sig,
det finns de som bryr sig om att det skall stå en fin bil på uppfarten,
det finns de som vill låtsas bry sig om miljön,
De finns de som är ekonomiska idioter och lurar sig själva och
så finns det några som bara vill följa trender.
För alla andra spelar det ingen roll så du har helt rätt.