1 868 939 läst ·
28 459 svar
1869k läst
28,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Min personliga smärtgräns för vad jag tolererar går vid ABS-bromsar, all annan elektronisk inverkan mellan föraren och vägen finner jag oacceptabel.A AndersS skrev:
Vilken "nivå" detta kvalar in på enligt något regelverk lägger jag ingen energi på.
De första ångmaskinerna var manuella så att ventilerna fick öppnas och stängas av operatören för varje pumpslag. När detta så småningom automatiserades så att ångmaskinen kunde gå av sig själv pumpslag efter pumpslag mötte det protester av det här slaget. Och vi vet ju alla vad som hände. Ångmaskinerna kunde fortfarande inte klara sig helt själva. Men de blev lättare att använda.K Kasken skrev:Dessa "förarstöd"-system är enligt mig själva kärnan i vad som gjort moderna bilar fullständigt värdelösa och oanvändbara.
Det drivs av en ideologisk strävan efter att på sikt uppnå en utopi som kulminerar i att människan inte länge behöver vaken kunna eller göra något, maskinen gör allt åt oss.....
Det är inte svårt att förstå att detta är just en utopi, något som aldrig kommer fungera.
Vi kommer aldrig komma till den punkten där vi kan förlita oss på att fullt automatiserade system klarar av att framföra ett fordon i all slags trafikmiljö, den som lever i den tron har antingen knappt kört bil själv, eller så missar de helt att förstå hur djupt komplexa och varierande situationer en förare processar och hanterar.
Lägg sen på parametern med växlande yttre variationer så som temperaturer, snö, is, skräp osv som orsakar korrupt data som grund för maskinens "beslut"..... Vad händer t.ex när fronten av fordonet är täckt av snö och is? Ett löv landar olägligt och blockerar en kamera eller sensor...
Lägg sen på hela täcket av juridik över allt annat, hur ska en maskin kunna ställas ansvarig för en handling?
Hela denna cirkus är ett totalt praktfiasko och en fullständig urspårning för hela fordonsindustrin, ju tidigare beslutsfattarna inser det desto bättre.
Då kan vi rulla tillbaks och börja styra utveckling av fordonsindustrin i en sund riktning igen.
Föraren skall köra fordonet, det är inte svårare än så.
Man bör inte ha för bråttom vid utveckling. Men att att bara svepande hävda att allt som är avsett att underlätta körningen är av ondo är inte kreativt. Det är bara bakåtsträvande.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 949 inlägg
Du kan ju alltid promenera om teknik inte är för dig. Barfota.K Kasken skrev:Dessa "förarstöd"-system är enligt mig själva kärnan i vad som gjort moderna bilar fullständigt värdelösa och oanvändbara.
Det drivs av en ideologisk strävan efter att på sikt uppnå en utopi som kulminerar i att människan inte länge behöver vaken kunna eller göra något, maskinen gör allt åt oss.....
Det är inte svårt att förstå att detta är just en utopi, något som aldrig kommer fungera.
Vi kommer aldrig komma till den punkten där vi kan förlita oss på att fullt automatiserade system klarar av att framföra ett fordon i all slags trafikmiljö, den som lever i den tron har antingen knappt kört bil själv, eller så missar de helt att förstå hur djupt komplexa och varierande situationer en förare processar och hanterar.
Lägg sen på parametern med växlande yttre variationer så som temperaturer, snö, is, skräp osv som orsakar korrupt data som grund för maskinens "beslut"..... Vad händer t.ex när fronten av fordonet är täckt av snö och is? Ett löv landar olägligt och blockerar en kamera eller sensor...
Lägg sen på hela täcket av juridik över allt annat, hur ska en maskin kunna ställas ansvarig för en handling?
Hela denna cirkus är ett totalt praktfiasko och en fullständig urspårning för hela fordonsindustrin, ju tidigare beslutsfattarna inser det desto bättre.
Då kan vi rulla tillbaks och börja styra utveckling av fordonsindustrin i en sund riktning igen.
Föraren skall köra fordonet, det är inte svårare än så.
Var inte Kaskens poäng att det har spårat ur? En självkörande vagn (det är ju där det slutar) bjuder inte på körning - det är en låda för persontransport. Ointressant för många av oss. Men vi dör väl ut... självkörande likkista till automatbegravning? Förswishat.A Avemo skrev:De första ångmaskinerna var manuella så att ventilerna fick öppnas och stängas av operatören för varje pumpslag. När detta så småningom automatiserades så att ångmaskinen kunde gå av sig själv pumpslag efter pumpslag mötte det protester av det här slaget. Och vi vet ju alla vad som hände. Ångmaskinerna kunde fortfarande inte klara sig helt själva. Men de blev lättare att använda.
Man bör inte ha för bråttom vid utveckling. Men att att bara svepande hävda att allt som är avsett att underlätta körningen är av ondo är inte kreativt. Det är bara bakåtsträvande.
Du finns på nivå 0 enligt SAE, nästan allt manuellt med någon enstakande varning.K Kasken skrev:
Själv har jag kört 10 år med nivå 2, 70% med vad Volvo kallar Pilot Assist och ca 90% adaptiv farthållare inkopplat.
Och det är definitivt Nej till en elbil utifrån dina krav.
För mig är steget till elbil nära, men saknar lite för att vilja göra bytet.
Redigerat:
Jag önskar varning för t.ex lågt oljetryck eller för hög temperatur i kylsystemet.....A AndersS skrev:
Så blir det ju, men det behöver inte vara så..... Det är inte eldriften i sig som är problemet för mig.A AndersS skrev:
Om det vore praktiskt möjligt att el-konvertera säg en gammal Volvo 745 så skulle det absolut kunna vara en 2a bil för mig, något jag använde att åka till/från jobbet och besöket på stormarknaden varje vecka....
Eftersom batteritekniken inte kommit längre så behöver jag fortfarande en bil med förbränningsmotor till mina längre resor. Ev skulle en hybridlösning kunna fungera, med ett mindre o lättare batteri som klarar de vardagliga resorna inom stan.......
Varför måste all denna dynga i form av digitalt krims-krams o tingel-tangel som krystas in med lagkrav i moderna bilar ses som ett måste?
Då förstod vi honom lika. Och min poäng var att det fanns folk som ansåg att det spårat ur på 1700-talet också. Men ändå gick utvecklingen vidare.H hovapettson skrev:
Man var nog rädda om jobben. Som franska arbetarna som förstörde spinnmaskinerna med sina sabot (träskor), därav termen sabotage. Och jag bryr mig inte om körning som yrke, utan som nöje.A Avemo skrev:
Ser du vid horisonten att någon skall neka dig nöjet? Det tillkommer nya säkerhetsfunktioner som kan vara enerverande ibland. Och tids nog kommer vi säkert att få se självkörande bilar i trafiken. Men nog är det långt kvar tills man inte längre får köra själv?H hovapettson skrev:
Vi trillar långt vid sidan om. Men ja, jag tror iofs att den tekniska utveckligen till slut tar bort mänskostyrda fordon av säkerhetsskäl. Men jag rattar lugnt vidare - och styr. Bågarna är 70-talare och Torslandatraktorn är av sista årgången. Cyklarna är också från 1900-talet. De har fälgbromsar t o m! Minns någon?A Avemo skrev:
Moderna fordon intresserar mig inte alls. De är själlösa. Helt sentimentala resonemang, visst.
Allt som underlättar körning är absolut inte av ondo per definition, det jag hävdar är att detta nu gått fullständigt överstyr....A Avemo skrev:De första ångmaskinerna var manuella så att ventilerna fick öppnas och stängas av operatören för varje pumpslag. När detta så småningom automatiserades så att ångmaskinen kunde gå av sig själv pumpslag efter pumpslag mötte det protester av det här slaget. Och vi vet ju alla vad som hände. Ångmaskinerna kunde fortfarande inte klara sig helt själva. Men de blev lättare att använda.
Jag uppskattar den den tekniska utvecklingen i sig, upp till en viss nivå, efter det blir det bara fånigt och överdrivet.
Jag uppskattar som exempel den elektriska startmotorn istället för att ha en vev i fronten på bilen för att starta motorn..... Men jag behöver inte kunna starta bilen över internet genom en "app" i min telefon.
Jag gillar t.ex att termostaten i kylsystemet sen länge gjort den inifrån manuella kylargardinen utdaterad.
Jag gillar att den elektroniska bränsleinsprutningen ersatt den helt mekaniska förgasaren så jag slipper dra ut choken när det är kallt och drastiskt minskat bränsleförbrukningen.
Jag kan uppskatta komfortfunktioner som t.ex A/C, elektriska fönsterhissar, centrallås och servostyrning....
Den digitala utrustning som krystats in i alla fordon senaste 20åren är i min mening något helt annat.
För mig så genomgick fordonsindustrin en mycket positiv utveckling under 90-talet.
Säkerheten höjdes avsevärt genom utveckling av krockskydd, ABS-bromsar och airbags, avgasutsläppen minskade drastiskt genom att bränsleinsprutningen tog över och katalysatorn infördes. Samt att komforten höjdes massor av utrustning som nu ansågs standard.
Detta gör att enligt min mening så uppnåddes en kulmen där nånstans runt millennieskiftet, mellan -95 och -05 ungefär byggde de flesta biltillverkare sina allra bästa bilar.
Efter det så började allt gå utför, lite små långsamma steg i början, som sen ökade o ökade i en rasande fart.
När elbilarna började komma så formligen exploderade detta fenomen och fallet ökade i kvadrat.
Mycket av det som säljs idag liknar ju mer smartphones med hjul, än bilar med mycket utrustning.
Bara det faktum att du nu tvingas ingå avtal, skapa konto och prenumerera på tjänster med tillverkaren och tjänsteleverantörer är fullständigt horribel utveckling. Att folk bara sväljer och accepterar detta gör mig vansinnig.
Ingen måste uppskatta det. Men utvecklingen går dit den gör för att tillräckligt många önskar det. På 90-talet var det mycket snack om all elektronik som skulle göra bilarna omöjliga att reparera själv och databoxar som kunde gå sönder när som helst och ge hutlösa kostnader till ägarna.K Kasken skrev:
Nog är jag ganska trött på alla konton som skall skapas och avtal som skall godkännas. Men nu var det bilar vi pratar om. Vilka biltillverkare tvingar sina kunder att skapa konton och prenumerera på tjänster? Jag vet att många erbjuder det. Men bilen brukar ju fungera även om man avstår.K Kasken skrev:
Jag är inne på ungefär samma linje. Teknisk utveckling är fantastisk när den faktiskt gör bilen bättre, säkrare, bekvämare eller mer effektiv. Problemet är när tekniken börjar finnas där för teknikens egen skull.K Kasken skrev:Allt som underlättar körning är absolut inte av ondo per definition, det jag hävdar är att detta nu gått fullständigt överstyr....
Jag uppskattar den den tekniska utvecklingen i sig, upp till en viss nivå, efter det blir det bara fånigt och överdrivet.
Jag uppskattar som exempel den elektriska startmotorn istället för att ha en vev i fronten på bilen för att starta motorn..... Men jag behöver inte kunna starta bilen över internet genom en "app" i min telefon.
Jag gillar t.ex att termostaten i kylsystemet sen länge gjort den inifrån manuella kylargardinen utdaterad.
Jag gillar att den elektroniska bränsleinsprutningen ersatt den helt mekaniska förgasaren så jag slipper dra ut choken när det är kallt och drastiskt minskat bränsleförbrukningen.
Jag kan uppskatta komfortfunktioner som t.ex A/C, elektriska fönsterhissar, centrallås och servostyrning....
Den digitala utrustning som krystats in i alla fordon senaste 20åren är i min mening något helt annat.
För mig så genomgick fordonsindustrin en mycket positiv utveckling under 90-talet.
Säkerheten höjdes avsevärt genom utveckling av krockskydd, ABS-bromsar och airbags, avgasutsläppen minskade drastiskt genom att bränsleinsprutningen tog över och katalysatorn infördes. Samt att komforten höjdes massor av utrustning som nu ansågs standard.
Detta gör att enligt min mening så uppnåddes en kulmen där nånstans runt millennieskiftet, mellan -95 och -05 ungefär byggde de flesta biltillverkare sina allra bästa bilar.
Efter det så började allt gå utför, lite små långsamma steg i början, som sen ökade o ökade i en rasande fart.
När elbilarna började komma så formligen exploderade detta fenomen och fallet ökade i kvadrat.
Mycket av det som säljs idag liknar ju mer smartphones med hjul, än bilar med mycket utrustning.
Bara det faktum att du nu tvingas ingå avtal, skapa konto och prenumerera på tjänster med tillverkaren och tjänsteleverantörer är fullständigt horribel utveckling. Att folk bara sväljer och accepterar detta gör mig vansinnig.
Det är också en av anledningarna till att jag har svårt för många moderna elbilar. Drivlinan i sig tycker jag är väldigt intressant, men resten av bilen känns ofta som ett steg bakåt. För mycket touchskärmar, plastpaneler, menyer och funktioner som tidigare sköttes med ett enkelt vred eller en knapp. Lägg därtill att jag upplever att kvaliteten på många nya elbilar är förvånansvärt dålig, med hårda stolar och interiörer som känns billigare än prislappen antyder.
Jag kör hellre min gamla Volvo XC60. Där får jag riktiga knappar, vettiga stolar, bra material och en bil som känns byggd som en bil och inte som en surfplatta på hjul. Det ironiska är att jag gärna hade haft en elbil, bara inte nödvändigtvis en modern sådan. Ge mig en professionellt elkonverterad XC60 med modern elmotor, batteri och laddning, men behåll resten av bilen ungefär som den är. Den kombinationen hade jag valt alla dagar i veckan😀.
För mig är alltså inte eldriften problemet. Det är snarare allt annat som biltillverkarna verkar tro måste följa med på köpet.
Bara till viss del sant, mycket av det som tvingats in i moderna bilar är pga lagkrav kopplade till avgasrening och olika säkerhetssystem.A Avemo skrev:
Skulle detta istället erbjudas som frivillig extrautrustning så skulle många välja bort mycket.
Absolut, jag minns det som att det vore igår. Som tur var visade det sig att utvecklingen av de digitala verktygen kom ikapp och sprang om denna utveckling. Nu är sen länge dessa tidiga elektroniska system "hackade" och fullt tillgängliga för alla med rätt kunskaper att byta ut och anpassa efter behov.A Avemo skrev:
Min Subaru från -05 kan jag byta precis allt på själv hemma i min egen verkstad. Är det någon som alls tror att det kommer vara möjligt på t.ex en Tesla om 15år? Vem kommer vilja göra det när batteriet är 20år gammalt?