1 864 953 läst ·
28 331 svar
1865k läst
28,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag tror inte det är särskilt mycket mer eller mindre energieffektivt. Bromspedalen regenererar väl också vid lätt till medium inbromsning?P PHPersson skrev:Lustigt hur olika det är, jag skulle inte vilja ha en bil utan OPD om jag fick välja.
Det är dock lite lurigt för på vissa bilar tex Tesla så funkar inte OPD när batteriet är fulladdat, logiskt men ändå lite lurigt.
Många idag har automatisk one pedel driving, heter säkert olika men på BMW går det inte ens att välja bort från årsmodell 2025. I vilket fall som helst så frirullar den när det inte finns ett hinder framför (bil, rondell etc). Kanske en bra kombo som passar de flesta och mest energieffektivt.
Jag ser det mer som att man inte försöker efterlikna en förbränningsmotor i ”känsla”.
Jo ja fel av mig, såklart går det att köra lika energieffektivt ändå. Jag menade att bilen själv gör det då utan att man behöver tänka.redarn skrev:
Med automatiskt läge slipper man dock bromsa (oftast).
vår q8 etron har inget enpedalsläge, utan bara glider fram när gasen släpps och hastigheten minskar sakta. Sedan finns det paddlar + och - där det går att styra hur mycket regenerering eller rekupering som Audi valt att kalla det, ska ske. När man lärt sig tycker jag detta är skönt körsätt.
Det är OK att tycka olika.P PHPersson skrev:Lustigt hur olika det är, jag skulle inte vilja ha en bil utan OPD om jag fick välja.
Det är dock lite lurigt för på vissa bilar tex Tesla så funkar inte OPD när batteriet är fulladdat, logiskt men ändå lite lurigt.
Många idag har automatisk one pedel driving, heter säkert olika men på BMW går det inte ens att välja bort från årsmodell 2025. I vilket fall som helst så frirullar den när det inte finns ett hinder framför (bil, rondell etc). Kanske en bra kombo som passar de flesta och mest energieffektivt.
När sker denna rekupering då? Måste du trycka på bromspedalen?trähandtag skrev:
rekupering startas med paddlarna ( två steg finns ett mildare o ett mer aggresivt) och avslutas antingen med paddlarna eller när jag bromsar. Naturligtvis är inte farthållaren ikopplad.
Vad jag förstått så används de mekaniska bromsarna även om man kör one-pedal-drive med hög regen.trähandtag skrev:
Så det borde inte spela någon roll om man kör med en eller två pedaler.
Men det varierar säkert mellan olika bilar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden