Jag tror du underskattar nätavgifter som del i kostnaden, @Rabbithole.

Det är klart det vore trevligt med infrastruktur som passar just en själv, men, ärligt talat, hur många har ens behov av att ladda vid en restaurang?

Eller pratar vi vägkrogar? Då går uppenbarligen trenden mot supersnabbladdare av någon anledning.

L Liljeros skrev:
En AC laddare för 63A skulle vara ganska kostsamt att sätta in i samtliga bilar. Jag tror mer på att bygga laddplatserna som framförallt Tesla bygger dom med väldigt mycket stolpar. Recharge har väl en ett par såna också vad jag sett. Bäst vore också om man kunde välja en hastighet och få lite olika taxa men inte behöva välja en specifik stolpe. Tänker tex 50,200,400kW.
Superbilligt jämfört mot vad en laddpunkt för DC laddarna kostar, det är bara en fråga om att dimensionera upp vad som redan installeras i fabriken

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror du underskattar nätavgifter som del i kostnaden, @Rabbithole.

Det är klart det vore trevligt med infrastruktur som passar just en själv, men, ärligt talat, hur många har ens behov av att ladda vid en restaurang?

Eller pratar vi vägkrogar? Då går uppenbarligen trenden mot supersnabbladdare av någon anledning.
Jag pratar om platser som redan installerar snabbladdare. Utöka abonnemang och elservis är dyrt, så man behöver gå efter sitens befintliga nivå. Annars kan det vara billigare att ställa dit ett mindre BESS för att slippa ökade nätavgifter

Rabbithole Rabbithole skrev:
Superbilligt jämfört mot vad en laddpunkt för DC laddarna kostar, det är bara en fråga om att dimensionera upp vad som redan installeras i fabriken
Fast man kan säkert ha flera hundra bilar per snabbladdare. Att jämföra kostnader som träffar varje enskild bil med dem som kan fördelas på många kräver en del eftertanke.

Och du har väl läst tråden? Vissa ser extremt snabb laddning som oerhört centralt för att kunna ha elbil, så det kommer inte räcka att bara ha lite snabbare AC-laddning. Den vägen har prövats och avfärdats.

kisumisu
Volvo har 22kW, så då kan du ladda med 3x32A. Med publikt skulle 63A vara lagom.

På långresa när jag stannar på lunch med barnen hade 40kW varit fullt tillräckligt, sist fick jag flytta bilen innan maten på MAX va klar
Jag håller med dig!

Det är därför rent nörderi det här med att man måste ha så snabb laddning!

Som du redan nämde publika laddare skulle vara både enklare och billigare göra i 50kw.
Därmed billigare att ladda, mer laddare = mindre köer, dock stämmer det inte helt. Då vissa destinationsladdare på 11kw kostar multum att använda 🤔

Men t ex Lidl i Finland har max 50kw. Men jag laddar mer än gärna där! Dels för att min bil tar emot max 30kw, även det räcker för mina behov. Dock är det nån teknisk bugg i Kia Niro som gör att allt efter 60% börjar gå riktigt sakta tom med 7kw och det är ju lite irriterande!

Lidl har dock bara en sladd man kan ladda åt gången. Men märkte att elbilister sällan laddar på dessa (kanske pga 50kw gränsen?). De elbilister jag träffade på Lidl var de som hade äldre bilar med Chamod uttag på. Var tom en som hoppades att Lidl aldrig gör om laddarna...någon dag kommer dom säkert också byta till enbart ccs på 400kw plus och samtidigt höja priset på laddningen. Motonet gjorde ju det 👎 dock har Motonet ändå fortfarande mer vettiga priser än vad de svenska laddarna går på (kostar ca 4kr kwh, men kostade förut ca 2kr kwh).

Men jag hade nöjt mig om bilen kunde ladda från 15% till 100% med t ex 30kw.
Är som sagt skönt kunna "friparkera" och slippa stressa om man t ex är ute och äter på resan!

Tyvärr förstör Recharge, Ionity, OkQ8, Cirkle-K osv det som skulle kunna vara riktig konkurrens! Köper upp laddare som t ex Ikea hade 🤬
Den enda stora aktör som haft någorlunda vettiga priser är Vattenfall. Av alla stora multumbolagen 😁 dock tog dom överpris på laddbox till den egna villan....så jag valde Tibber och deras erbjudande som var ungefär halva priset.

Redigerat:
Fast man kan säkert ha flera hundra bilar per snabbladdare. Att jämföra kostnader som träffar varje enskild bil med dem som kan fördelas på många kräver en del eftertanke.

Och du har väl läst tråden? Vissa ser extremt snabb laddning som oerhört centralt för att kunna ha elbil, så det kommer inte räcka att bara ha lite snabbare AC-laddning. Den vägen har prövats och avfärdats.
Det är mer så att vi har för få laddpunkter på många ställen. AC laddpunkterna är så billiga att vi kan strössla dom, då en laddpunkt för snabbladdare kostar typ som 40st AC laddare. Och ett lunch-matstopp som kanske tar 1h skulle kunna ge 40kWh.

50-150kW DC laddare däremot är tämligen ovärt då de ändå måste ha alla komponenter som de fetare laddplatserna har

• Älska
kisumisu
  • Laddar…
Som sagt, Tesla har en lösning med centrala laddskåp och satelliter, Kempower tillhandahåller liknande för resten av marknaden.

Behövs det många laddare på ett och samma ställe synes det vara en rimligare väg att gå än att lösa det med AC-laddning och dyrare bilar.

kisumisu
samma ställe synes det vara en rimligare väg att gå än att lösa det med AC-laddning och dyrare bilar.
Kul att låsa sig till en aktör (aktörer som går i kartell läs: "bensinbolag").
Regeringen tom sänkte skatten vad hände jo alla höjde priset och sin egen vinst!

Visst är bensin fortfarande billigare i Sverige än Finland men i Finland märkte jag inte att "brentoljan" gick upp i pris!
När bensinen nu kostar 16kr (eller vad den nu gjort under förra veckan?) litern kostar den i Finland fortfarande 22kr litern (som den gjorde den 1/7-26). Ryssland kostar väl bensinen 10kr litern som vi aldrig kommit till i Sverige (på modern tid eller ens historiskt sett om man tänker på inflationen).

Finns ju vissa lobbyister som vill tom göra det så att man ska bara dc ladda.
Den dagen det blir så (hoppas inte) investerar jag i en egen dc laddare hemma och hackar bilen att godkänna den!

Ps. Det är det här jag ser som en STOR vinst med elbil, jag kan tillverka min egen bränsle billigt.

Visst en bensinbil (diesel?) går köra med GENGAS och kanske även hemkört på etanolbilar? Men är direkt mer komplicerat än att koppla in en stickpropp i det egna uttaget med billig el.....
....är även svårare för polis/tull hålla koll på ursprunget.

Redigerat:
Som sagt, Tesla har en lösning med centrala laddskåp och satelliter, Kempower tillhandahåller liknande för resten av marknaden.

Behövs det många laddare på ett och samma ställe synes det vara en rimligare väg att gå än att lösa det med AC-laddning och dyrare bilar.
Det är en fråga om vad tilläggskostnaden är för att uppgradera ombordladdaren.

Visst har dom kraftfördelning, men det är fortfarande ganska invecklat att skala upp fler laddpunkter, bara laddkabeln kostar som 2st AC laddare.

På stora siter kan man labba med DC microgrid, och sätta en billig 40kW DC/DC modul per handske, det blir billigare än en extra Kempower stolpe men det kräver ändå dyr mätare, säkringar etc.
Eller billiga AC/DC laddare, men fortfarande inte i närheten av prisnivån för en AC laddpunkt

• Älska
kisumisu
  • Laddar…
D
P PHPersson skrev:
Vad jag kan finna så är sanningen mitt emellan dvs snabbladdning står för 10% ca. Men även var tionde laddning ser jag som ett relativt stort behov.
Men jag trodde som dig först men det verkar mest vara laddhybrider (som ofta inte kan snabbladda).
Sen tror jag att detta fördelar sig så att några få laddar mycket ute och de allra flesta nästan aldrig laddar annat än hemma. Många företag har nu elbilar till alla och de som kör i jobbet står nog för en stor del av snabbladdningen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Det är mer så att vi har för få laddpunkter på många ställen. AC laddpunkterna är så billiga att vi kan strössla dom, då en laddpunkt för snabbladdare kostar typ som 40st AC laddare. Och ett lunch-matstopp som kanske tar 1h skulle kunna ge 40kWh.

50-150kW DC laddare däremot är tämligen ovärt då de ändå måste ha alla komponenter som de fetare laddplatserna har
Jag har trots att jag reser väldigt mycket storhelger/sportlov och dylikt inte ännu behövt lägga många minuter på 7500 körda mil på att vänta på laddare.

Byter bil i September till en GLB och min bedömning utifrån mitt körmönster är att 99,5% av mina resor kommer genomföras med ett typ 5min laddstopp på snabbladdare. Detta kan lämpligen göras i samband med valfri paus för att tömma blåsan. Åker till fjällen ca 2ggr per månad. Att specifikt matcha laddning med mat har vi gjort idag men kan inte se det behovet med dom nya bilarna som laddar med 300-500kW och har ett batteri på 80-100kWh.

Bilar prispressas till max och därav att man tar bort minsta lilla detalj såsom knappar och dylikt som inte är ett absolut måste. Att då böra montera 40kW laddare istället för 11 för att kunna toppa upp vid restaurangbesök på långresor kommer nog bli tufft politiskt. Krävs att bilbranschen och laddplatsägarna gör detta i symbios.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
L Liljeros skrev:
Att då böra montera 40kW laddare istället för 11 för att kunna toppa upp vid restaurangbesök på långresor kommer nog bli tufft politiskt. Krävs att bilbranschen och laddplatsägarna gör detta i symbios.
Allt är som sagt politiskt!

Vårat grannland är det som sagt billigare vid allmänna stolpen!

Medans i Sverige bölar vissa bolag att 5kr kwh är smärtgränsen för att de skall kunna driva stationerna. Lustigt nog går deśsa driva i grannlandet för ca 2kr kwh.

Sen bölar man om bilindustrin och verkstäder att de förlorar så mycket, hade man från början haft vettiga priser hade man kanske inte behövt böla.
Min Kia kostar ca 3k kr serva medans en Volvo går på 14k att serva (har jag hört och även upplevt högre servicekostnader på min 20år gamla fossil). Även om jag körde med billig brännolja på min diesel så var dieselbilen tok för dyr att serva (när man inte har kunskapen eller ens platsen att själv laga)!

Ännu mera ironiskt är det när folk med sina iphones mm bölar om utomeuropeiska saker 😂
Jag tycker det är bra och på tiden att det blir lite mer konkurrens i bilindustrin också!
Dock hoppas jag att inte Amerikaner tar över även den industrin (som med telefoner och datorers programvaror).

Redigerat:
En fråga, folk som laddar sina bilar idag, flyttar man bilen när den har laddat klart? Tänker på dem som går in och äter m.m vid t ex mackarna och vissa snabbmat restauranger? Tar ju en stund för en familj på t ex 4 pers att beställa och käka. Blir man inte irriterad att behöva stå och vänta i någon sorts kö för att få komma fram till laddstolpen? Eller det är så litet tryck idag på dem?
Va vid Max Falkenberg i dagarna och där va det rätt högt tryck såg det ut som, folk stod ju på kö och väntade. Står/sitter man kvar i bilen tills den är färdigladdad och flyttar på den sen för att äta t ex.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
En fråga, folk som laddar sina bilar idag, flyttar man bilen när den har laddat klart? Tänker på dem som går in och äter m.m vid t ex mackarna och vissa snabbmat restauranger? Tar ju en stund för en familj på t ex 4 pers att beställa och käka. Blir man inte irriterad att behöva stå och vänta i någon sorts kö för att få komma fram till laddstolpen? Eller det är så litet tryck idag på dem?
Va vid Max Falkenberg i dagarna och där va det rätt högt tryck såg det ut som, folk stod ju på kö och väntade. Står/sitter man kvar i bilen tills den är färdigladdad och flyttar på den sen för att äta t ex.
Jag flyttar min bil när den är klar för att överlåta platsen till någon annan. Ofta är det gott om platser, men t.ex. Max i Strömstad är det många som pausar innan Norge, där nästa CircleK i Norge hade gratis laddning sist jag åkte förbi.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
G Ganescha skrev:
Jag försöker flytta min bil.

Därför jag nämde att ibland är det en fördel med en bil som tar tid på sig.

Skulle någon nitisk p-vakt gå runt så skulle dessa heller ej kunna ge böter "gäller pågående laddning".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.