1 847 227 läst ·
28 003 svar
1847k läst
28,0k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 466 inlägg
Det håller jag med om, men tror som sagt att det är en överskattning. Man skulle också behöva veta hur mycket man laddar varje gång. För egen del behöver jag ytterst sällan fylla på med mer än 30 % och tar mig då ungefär Sthlm–Göteborg sommartid.P PHPersson skrev:
Ungefär var tredje offentlig laddare är en snabbladdare, så rent tekniskt kan det förstås vara sant, men givet folks körmönster är det som sagt osannolikt. Eller så förvrider taxibilar och andra outlierss statistiken.
Men i allt väsentligt har vi ju ingen statistik, vi vet inte ens egentligen hur mycket folk laddar hemma.
Snabbladdares andel skulle man kunna räkna ut genom att mäta deras nyttjande och ställa i relation till antalet körda mil, men tills någon plockar fram sådana siffror kan vi bara anta saker med bättre eller sämre underlag.
Fast det finns data, dels att 80% av laddningen sker hemma / på arbetet.Nötegårdsgubben skrev:
Det håller jag med om, men tror som sagt att det är en överskattning.
Ungefär var tredje offentlig laddare är en snabbladdare, så rent tekniskt kan det förstås vara sant, men givet folks körmönster är det som sagt osannolikt. Eller så förvrider taxibilar och andra outlierss statistiken.
Men i allt väsentligt har vi ju ingen statistik, vi vet inte ens egentligen hur mycket folk laddar hemma.
Snabbladdares andel skulle man kunna räkna ut genom att mäta deras nyttjande och ställa i relation till antalet körda mil, men tills någon plockar fram sådana siffror kan vi bara anta saker med bättre eller sämre underlag.
Dels att snabbladdning är 5-15% med ett snitt på ca 10%.
Dvs övrigt ca 10%, tex destinationsladdare och övriga långsamladdare.
Min teori är att % snabbladdning kommer öka i takt med att bilarna laddar allt snabbare, iaf jag tycker destinationsladdning alldeles för krångligt, ostabilt och svårtillgängligt. Bara att dra fram och tillbaka typ2 kabeln varje gång stör iaf mig. Tycker det är det sämsta med laddhybrid utan frunk. Hade gärna haft CCS som Mercedes.
Skogsägare
· 23 466 inlägg
80–90 % enligt den artikel du inte länkade till, vilket jag antar är den här. Och då är alltså arbetet definitionsmässigt destinationsladdning. Och det är som sagt uppskattningar. Det finns ingen mätning av folks hemmaladdning.P PHPersson skrev:
Enligt vad? Jag kan hitta uppgifter på att det hos Recharge laddas 310.000 ggr under 2022, varav 250.000 ggr på snabbladdare vilket jag får erkänna låter mycket bara det. Hur just deras fördelning är mellan snabb- och långsamladdare vet jag dock inte.P PHPersson skrev:
Att den genomsnittliga snabbladdningen då är under 25 kWh förvånar mig mindre.
Som sagt, siffrorna är skakiga redan från början och du har redan destinationsladdare med i din första delmängd.P PHPersson skrev:
Min teori är att andelen snabbladdning kommer minska när elbilsägandet sprider sig även till folk som inte kör så mycket.P PHPersson skrev:
Jag får nog säga att det inte stör mig alls, men vi har uppenbarligen olika toleranströsklar.P PHPersson skrev:
Jag är ledsen, men hybrider räknar jag inte riktigt. Det är en uppenbar övergångslösning och inte något jag tror att man ska planera infrastrukturen efter.P PHPersson skrev:
Snabbladdning för hybrider är något annat än för elbilar. Pga. deras mindre batterier behöver de laddas oftare än elbilar, om man vill köra dem på el. Därmed är också behovet av relativt snabb laddning både högre och svårare att få till.P PHPersson skrev:
Om det inte varit tydligt så utgår mina resonemang från elbilar.
Du har rätt… det står 80-90% men längre ner står det 80%. Men andra ord kan vi nog inte veta utan bara tro. Verkar rörigt. Vi får se men att det snabbladdas en hel del vet vi iaf men inte hur mycket exakt.Nötegårdsgubben skrev:
80–90 % enligt den artikel du inte länkade till, vilket jag antar är den här. Och då är alltså arbetet definitionsmässigt destinationsladdning. Och det är som sagt uppskattningar. Det finns ingen mätning av folks hemmaladdning.
Enligt vad? Jag kan hitta uppgifter på att det hos Recharge laddas 310.000 ggr under 2022, varav 250.000 ggr på snabbladdare vilket jag får erkänna låter mycket bara det. Hur just deras fördelning är mellan snabb- och långsamladdare vet jag dock inte.
Att den genomsnittliga snabbladdningen då är under 25 kWh förvånar mig mindre.
Som sagt, siffrorna är skakiga redan från början och du har redan destinationsladdare med i din första delmängd.
Min teori är att andelen snabbladdning kommer minska när elbilsägandet sprider sig även till folk som inte kör så mycket.
Jag får nog säga att det inte stör mig alls, men vi har uppenbarligen olika toleranströsklar.
Jag är ledsen, men hybrider räknar jag inte riktigt. Det är en uppenbar övergångslösning och inte något jag tror att man ska planera infrastrukturen efter.
Snabbladdning för hybrider är något annat än för elbilar. Pga. deras mindre batterier behöver de laddas oftare än elbilar, om man vill köra dem på el. Därmed är också behovet av relativt snabb laddning både högre och svårare att få till.
Om det inte varit tydligt så utgår mina resonemang från elbilar.
Tror nog att många utan tillgång till egen laddare primärt snabbladdar snarare än destinationsladdar. Nu är denna gruppen ganska liten i totala elbilsparken än så länge, Taxibilar borde också bedriva ganska mycket snabbladdning?
Är det någon förutom Toyota som begränsat möjligheterna till detta? Var det inte BZ4x som hade någon begränsning där? Det känns som ett vågat drag som tillverkare som nog skrämmer bort kunder.
Är det någon förutom Toyota som begränsat möjligheterna till detta? Var det inte BZ4x som hade någon begränsning där? Det känns som ett vågat drag som tillverkare som nog skrämmer bort kunder.
Tesla har ett inbyggt batteritest i bilens infotainmentsystem, Det verkar försköna ungefär 3 % men ändå rätt skönt att kunna kolla om man köper en bil.
Man kan även räkna fram det enkelt då Tesla visar räckvidd mot en konstant, EPA testet.
Man kan även räkna fram det enkelt då Tesla visar räckvidd mot en konstant, EPA testet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 370 inlägg
Jag tycker för övrigt i laddiskussionen att biltillverkarna bör öka effekten på ombordladdarna till ~40kW. Då hade vi kunnat ha vettiga destinationsladdare på t.ex. köpcentrum som är snorbilliga att sätta upp många av.
Jag kan bara ladda 11kW så ett 2h stopp på AC laddare motsvarar några minuter på snabbladdaren, inte värt besväret att leta runt efter en laddpunkt
Jag kan bara ladda 11kW så ett 2h stopp på AC laddare motsvarar några minuter på snabbladdaren, inte värt besväret att leta runt efter en laddpunkt
Håller med!Rabbithole skrev:
Jag tycker för övrigt i laddiskussionen att biltillverkarna bör öka effekten på ombordladdarna till ~40kW. Då hade vi kunnat ha vettiga destinationsladdare på t.ex. köpcentrum som är snorbilliga att sätta upp många av.
Även hemma hade man kunnat köra med t ex 3*20A än dagens max 16A.
Det är riktigt bra!Majgårdarna skrev:
Som jag också nämde att min mobil ljuger också om degraderingen! Men den ger ändå enslags indikation vilket skick batteriet är!
Sen har kanske inte alla mobiler heller det här som Oneplus har?! Hur är det med t ex en Iphone? Samsung mobiler verkar också ha en slags indikatorvilket skick batteriet är och hur många gånger man laddat batteriet (laddningscyklar).
Just när man ska köpa begagnad bil eller för den delen kunna göra en enkel felsökning på ens egna bil!
Skogsägare
· 23 466 inlägg
Det har funnits. Rensulr Zoe kunde exempelvis ladda med 43 kW AC (4*11, men avrundningen blir nedåt istället för uppåt). Men den hade ju istället ingen snabbladdning.Rabbithole skrev:
Men det kostar väl, så det försvann. Ett fåtal lyxbilar har 22 kW.
Fast hur många behövs och med vilken hastighet? Det är ju ändå billigare att ladda hemma och man ska bekosta ytterligare en sak. Och för egen del var det länge sedan jag såg annat än 11 kW destinationsladdning. Eller ja, mer än iaf.Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 370 inlägg
Volvo har 22kW, så då kan du ladda med 3x32A. Med publikt skulle 63A vara lagom.kisumisu skrev:
På långresa när jag stannar på lunch med barnen hade 40kW varit fullt tillräckligt, sist fick jag flytta bilen innan maten på MAX va klar
Finns ju annat än lyxbilar, exempel är ju tex Zoe och EX30 men det är inte så vanligt. Mercedes erbjuder det väl även som tillval på sina bilar numeraNötegårdsgubben skrev:
Ganska mycket destionationsladdare är 22kW förutsatt att du har det själv. Är ganska vanligt med 22kW laddare med dubbla uttag. Jag använder sällan destinationsladdning och har inte någon bil med stöd för 22kW så är inte expert på området. Dock sker ju majoriteten av all AC laddning i hemmet och många har ju idag svårt att maxa ut en 11kW vintertid, 22kW är det väldigt få hushåll i Sverige som har huvudsäkring för och då är det ju ganska olönsamt att sätta in en dyrare laddare.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 466 inlägg
Jag förstår vad du menar, och kan själv välja långsammare snabbladdare för att hinna äta exempelvis. Men att ha snabbare ombordladdare för det känns bakvänt.
Mer troligt kommer folk ställa in max batterifyllning de vill ladda till på snabbladdaren och bara låta bilen stå. Fler lastbalanserade snabbladdare tror jag är sättet att hantera frågan på.
Mer troligt kommer folk ställa in max batterifyllning de vill ladda till på snabbladdaren och bara låta bilen stå. Fler lastbalanserade snabbladdare tror jag är sättet att hantera frågan på.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 370 inlägg
Poängen är att en 200kW snabbladdare kostar ca 200' per laddpunkt i inköp, medans destinationsladdarna kostar någon tusenlapp. Så man skulle kunna ha 40st 40kW laddpunkter utanför en restaurang. DC laddarna med låg effekt är tyvärr lite för dyraNötegårdsgubben skrev:
Jag förstår vad du menar, och kan själv välja långsammare snabbladdare för att hinna äta exempelvis. Men att ha snabbare ombordladdare för det känns bakvänt.
Det finns ganska smutta 40kW AC/DC moduler nu med hög verkningsgrad som inte är nämnvärt dyrare eller med högre förluster än 22kW modulen som redan sitter där.
En AC laddare för 63A skulle vara ganska kostsamt att sätta in i samtliga bilar. Jag tror mer på att bygga laddplatserna som framförallt Tesla bygger dom med väldigt mycket stolpar. Recharge har väl en ett par såna också vad jag sett. Bäst vore också om man kunde välja en hastighet och få lite olika taxa men inte behöva välja en specifik stolpe. Tänker tex 50,200,400kW.Rabbithole skrev: