P PHPersson skrev:
Jag försökte men det är så många inlägg att jag inte orkar.
Ja, och ännu värre blir det förstås om det du söker inte ens finns. Jag förstår att det inte känns lönt att leta, likväl förstör det påståendets värde.
P PHPersson skrev:
Men du skrev det ju här igen, det som en del klagade på. Dvs att 20-25 mil är skitdåligt och jag håller med dem, skulle aldrig någonsin äga en bil som går så kort som huvudbil.
Nej, jag skrev inte det du tidigare påståd att andra (eller jag kanske?) tidigare ska ha skrivit. Att vi tycker olika är förstås inget att orda om (mer än då att jag i diskussionen tycker att det är värt att påpeka att gemene man inte behöver mer, även om man kan vilja ha mer), men ditt svepande påstående är alltjämt ostyrkt.

Du påstod att:
P PHPersson skrev:
det [har] varit massa argumentation om att den fungerar jättebra och alla borde kunna köra elbil
Medan jag skrev att
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
de allra flesta klarar sig med 20–25 mils räckvidd
Förstår man inte nyansskillnaden på det förstår jag att andra lätt passar in i ens nidbild av dem.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Menar du att early adopters inte skulle byta upp sig? Allvarligt?
P PHPersson skrev:
Självklart… det var inte det jag sa.
Det var för att jag inte förstod som jag frågade vad du menade. Men om du vill förklara tydligare eller ej är förstås upp till dig.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
N najaden skrev:
Finns så klart dom som får dra mer men då går ju givetvis prislappen upp.

Ok..ja kan inte så mycket om vikter när det kommer till att dra 🐴.
Men drivningen tror jag det inte är nåt problem med..
Men när jag lyfte mina funderingar var det effekt, kunna dra hästsläp (1500kg) och med awd...
Sådana "lekvideo" säger inget.
Och priset har jag skrivit om tidigare, idag skiljer det flera hundra tusen när jag jämfört till elbilens nackdel.

Redigerat:
A AndersS skrev:
Men när jag lyfte mina funderingar var det effekt, kunna dra hästsläp (1500kg) och med awd...
Ok..👍

Det är ju lite löjligt att Subaru bara har 1500 kg. Men det beror nog på att de är i händerna på Toyota.
Samma sak med Suzuki E-Vitara. 750 kg, och det är väldigt långt ner på deras hemsida det nämns. Av förklarliga skäl.
Jag personligen hade nog skämts om jag varit Subaru-återförsäljare och ska försöka sälja på en dragbil till någon hästtjej.

1800 kg hade väl ändå varit någon skamgräns och t.ex EX60 har ju 2,4 ton med 4wd.

Edit: Är inte 1500 för lite med två hästar? Ser att min kompis, hon har 1800 på sitt släp

Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
För mig är utsikten att ha en batteribil stående flera månader i vinterkylan medan jag är utomlands inte lockande och största hindret. Det och priserna. Har dieselbil nu men det blir byte till bensinare när det blir aktuellt.

/Höghus
Jag skrev ju lite dåligt, rent pedagogiskt sett.
Det lät väl som att det bara finns en anledning till att man inte vill/kan köpa elbil, eller så en annan anledning, men aldrig båda.

Men för de flesta är det ju en kompott av anledningar som ger ett slutresultat. Ofta kan det finnas en anledning som är mycket tyngre än de andra, och det var vilka de vanliga av dem som jag försökte ringa in.

H hydrolift skrev:
Det är ju lite löjligt att Subaru bara har 1500 kg. Men det beror nog på att de är i händerna på Toyota.
Samma sak med Suzuki E-Vitara. 750 kg, och det är väldigt långt ner på deras hemsida det nämns. Av förklarliga skäl.
Jag personligen hade nog skämts om jag varit Subaru-återförsäljare och ska försöka sälja på en dragbil till någon hästtjej.

1800 kg hade väl ändå varit någon skamgräns och t.ex EX60 har ju 2,4 ton med 4wd.

Edit: Är inte 1500 för lite med två hästar? Ser att min kompis, hon har 1800 på sitt släp
1800 är alldeles för lite om man har riktiga hästar.
Duger knappt ens till ett par ponnyer.

H hydrolift skrev:
Beror på hästsort som ska köras.
I vårt stall är det oftast en häst som körs och då finns även ett nedtypat släp som flera kan köra med B-kort. Nu blev det OT.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skrev ju lite dåligt, rent pedagogiskt sett.
Det lät väl som att det bara finns en anledning till att man inte vill/kan köpa elbil, eller så en annan anledning, men aldrig båda.

Men för de flesta är det ju en kompott av anledningar som ger ett slutresultat. Ofta kan det finnas en anledning som är mycket tyngre än de andra, och det var vilka de vanliga av dem som jag försökte ringa in.
Nej, så tolkade jag dig inte. Jag ville bara ta upp en anledning jag inte sett nämnas tidigare.
Men kanske är det bara jag...

/Höghus

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Nej, det räcker med samma vridmoment/effekt som din diesel. Det är ingen skillnad på elektrisk hk och hk i en diesel. Skulle effektkurvan på drivhjulen se lika ut skulle de gå med exakt lika och vara lika bra på att dra släp.

Edit: alltså om det är samma förutsättningar i övrigt. Samma bil, samma 4wd etc.
Så tänker inte jag sett utifrån hur frågan ställdes.
En bränsledriven personbil har ca 4 i utväxling på lägsta växel i förhållande till högsta. Vill man ha en elbil som drar lika hårt vid start så måste elmotorn alltså ha 4 ggr högre vridmoment . Eftersom elmotorns momentkurva kan vara hög från stillastående till maxvarv så får man givetvis högre effekt.
Nu måste inte elmotorns momentkurva se ut så, den kan vara brant fallande om man skulle vilja det. Startmotorer är tex byggda så.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och priset har jag skrivit om tidigare, idag skiljer det flera hundra tusen när jag jämfört till elbilens nackdel.
1500kg klarar ganska många, Model Y har 1600kg t.ex medans EX40 och ID4, Enyaq etc. nu har 1800kg

S
A AndersS skrev:
Håller med, finns inget generellt svar utan man får nu läsa på mera och andras erfarenhet gällande olika bilmodeller, dvs allt är inte bättre.
Var som när Haldex kom med en nyare version av awd där vissa direkt märkte skillnad och ibland till det sämre.
Jag skulle säga att en elbil generellt är bättre dragbil än din V90 på typ allt förutom räckvidd.
Gällande framkomlighet (fyrhjulsdrift) så har de flesta elbilar bättre sådan än din bil.
En bakhjulsdriven elbil skulle jag gissa startar minst lika bra i en snöig uppförsbacke som din fyrhjulsdrivna dieselbil.

S sinuslinus skrev:
Jag skulle säga att en elbil generellt är bättre dragbil än din V90 på typ allt förutom räckvidd.
Gällande framkomlighet (fyrhjulsdrift) så har de flesta elbilar bättre sådan än din bil.
En bakhjulsdriven elbil skulle jag gissa startar minst lika bra i en snöig uppförsbacke som din fyrhjulsdrivna dieselbil.
Det jag vill ha är helheten, men har ingen brådska utan tror att det kommer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.