1 820 734 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
12V batteri är ett krav från myndigheterna (iofs inte 12V specifikt). Det måste finnas ett redundant batteri som driver 112-mekanismer, dörrar mm ifall huvudbatteriet kortsluter.kisumisu skrev:
Visst är det bra med snabbladdning när det behövs. Men det tjatas allt för mycket på laddtider.
Finns andra grejor som man skulle kunna göra bättre i framtidens elbilar. T ex batteri med mer kapacitet som man kan ladda billigt hemma.
V2L och V2G osv teknik.
Sen när du nämner 12v batteri, varför ens ha sådant och när man nu har det varför skall den vara så minimal och dålig kvalitet att den drabbas av problem = bilen går inte igång fast högvoltsbatteriet skulle vara 100%.
Sen kan jag tycka att fler destination laddare (11kw) behövs och att priset att ladda på dessa behöver ses över! Är ofta i princip samma pris som snabbladdning. Fast en sådan station kostar en bråkdel av vad en snabbladdare kostar bygga (och driva med tanke på diverse effektavgifter).
Dom flesta åker inte hundratals km på en enda gång, men blir beroende av snabbladdare när inga laddplatser finns när bilen bara står parkerad. Ett stort problem i BRF och hyres. Däremot mindre problem i egen villa där man kan i princip ladda bilen för ca 1kr kwh 😉
Jo jag vet.pacman42 skrev:
Men här är det ju också saker som skulle gå ändra.
Måste dörrarna vara elektroniska?
Man kan absolut ha centrallås, jag skulle heller inte vilja ha en bil utan centrallås.
Men min 30år gamla bil behövde inte ha 12v batteri för att kunna öppna dörren!
Kanske det blir förändringar i framtiden då Kina av alla länder har t ex förbjudit "Tesla handtag" 👍
Håller helt med dig!K karlmb skrev:Der värsta är dock den stora och oansvariga naivitet som verkar råda hos flertalet konstruktörer som håller på med elektronik i bilar.
Jag vet såna som inte ens har körkort.
Men alla borde väl kunna räkna ut att en bil är en svår miljö och att tex vatten har en förmåga att ta sig in överallt med tiden.
Det går bra om det finns regnskydd av ngt slag men man måste ju också tänka på att vattnet rinner neråt och till sist brukar samlas i lägsta punkten.
Där måste det sitta en dränering...
Och i närheten placerar man bara elektronik och kontaktstycken om man måste....Inte mer som regel..
Sedan skulle jag vilja se lite bättre eftermarknad. Finns alla möjligheter att förbättra felsökningsrutiner och reparationsanvisningar. Det klagas ofta på verkstäder som bara har ointresserade delbytare men en del ligger faktiskt på biltillverkare också. Det är 2026 nu och vi har AI.
Ändå finns det tillverkare som inte ens via central support kan informera märkesverkstäder om hur den korrekta och mjukvarumäsdiga rutinen för luftning av kylsystemet på en elbil ser ut.
Eller att den ens finns.
Så de fyller max och ber kunden komma tillbaka om det blir låg nivå efter en tids körning..
Jag hade sådana problem med Kia Ceed pluginhybrid!
3 eller var det tom 4 gånger byttes laddenheten i bilen ut!
Problemen kom slltid kring Mars/Maj månad.
Nu har det peppar peppar fungerat!
Men laddboxen konstar sig. Nör jag sätter bilen på laddning "klick" ladd går på sen avbryts det och på nytt "klick" och då funkar allt som det skall!
Sätter jag min elbil på laddning så är det "klick" och allt har hittils gått helt utanproblem!
Kia har dock fixat dessa fel helt utan tjafs och det är jag tacksam för ❤️
Jag rekommenderar faktist Kia och är riktigt nöjd med deras 100% elbil!
Men här var det just som du skriver, flera verkstadsbesök och det var surt. Inga fel hittades först då den såklart fungerade ibland.
Jag tappade mina proppar och tvingade bilen ladda ni vet på av på av på av på av....tills nåt brändes. Sen hittades felet när allt var helt dött 😂
Men här fick man testa Easee säkerhetsfunktioner (som faktist fungerade i mitt fall). Den som tillslut kortslöt hela skiten var deras egen schukoladdare 😂
Var OBC som byttes.
Originalen tålde tydligen inte Norrbottens klimat. Inte version två heller för det byttes som sagt flera gånger.
Men nu har det fungerat, ingenjörerna som konstruerar dessa kanske insåg tillslut att det blir dyrt garantireparera delen varje år!
Redigerat:
Nu tror jag iofs att det är 112-systemet som är den primära orsaken.kisumisu skrev:
Jo jag vet.
Men här är det ju också saker som skulle gå ändra.
Måste dörrarna vara elektroniska?
Man kan absolut ha centrallås, jag skulle heller inte vilja ha en bil utan centrallås.
Men min 30år gamla bil behövde inte ha 12v batteri för att kunna öppna dörren!
Kanske det blir förändringar i framtiden då Kina av alla länder har t ex förbjudit "Tesla handtag" 👍
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
112-systemet, eller eCall som det väl kallas, har i VAG-bilarna ett helt eget batteri.
För även 12V-systemet kan väl komma att försvinna i en olycka?
Själv väntar jag på ett nytt sånt, då batteriet tydligen inte höll i fem år (eller rättare sagt, bilen tycker den inte har godtagbar kapacitet). Och jag är inte ensam, närmar mig nog 3månaders väntan just nu.
För även 12V-systemet kan väl komma att försvinna i en olycka?
Själv väntar jag på ett nytt sånt, då batteriet tydligen inte höll i fem år (eller rättare sagt, bilen tycker den inte har godtagbar kapacitet). Och jag är inte ensam, närmar mig nog 3månaders väntan just nu.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
12V batteriet är ett problem för många tillverkare. På min Mercedes gav det upp efter 1,5år och då kunde de inte uppdatera programvarorna i bilen.
Och det går att göra med ett dött 12v batteri?pacman42 skrev:
Visst har vi LED lampor som knappt drar nåt men connetorn som kopplar in högvoltsbatteriet kan väl heller inte dra så mycket i sig.
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Det är mycket mindre risk att 12V batteriet slutar fungera. Det sitter skyddat och har inga säkerhetsfunktioner förutom vanliga säkringar. Huvudbatteriet har olika skydd som stänger av vid fel.
Jag säger inte att det är omöjligt, jag bara konstaterar att det är så de har tänkt.kisumisu skrev:
Nu tänkte jag till lite och komemr då fram till dessa orsaker också:
1) Om drivbatteriet går sönder under färd så skall det gå att bromsa, styra (servo), krockkuddarna måste fungera osv
2) när krockkuddarna löser ut så stänger man av driftbatteriet för säkerhets skull, man vill fortfarande ha tillgång till de andra systemen (som jag redan nämnt)
3) när bilen är parkerad så är normalt sett inte driftbatteriet inkopplat mot bilens övriga system för att minska riskerna under exempelvis laddning. Vad skall styra in inkopplingen om man inte har ett annat batteri?
4) Jag antar att ett rätt stort mått av standardisering runt 12V för utrustning som skall kopplas in i bilen är en drivkraft också. Man vill inte att olika tillverkare skall ha olika spänningar på sina interna system, det gör det svårt att få fram tredjepartsdelar.
Av ren nyfikenhet, då min id4:a är inne på fjärde året: Är det någon speciallösning, eller ett specialbatteri? Jag trodde man skulle kunna byta lika enkelt som det varit på de fossilbilar jag ägt. Bara köpa nytt, och byta, liksom. Varför är det väntetid på detta?13th Marine skrev:
1) alla servon slutade fungera på min bränslebil när multiremmen gick av. Ingen redundans där.pacman42 skrev:
Jag säger inte att det är omöjligt, jag bara konstaterar att det är så de har tänkt.
Nu tänkte jag till lite och komemr då fram till dessa orsaker också:
1) Om drivbatteriet går sönder under färd så skall det gå att bromsa, styra (servo), krockkuddarna måste fungera osv
2) när krockkuddarna löser ut så stänger man av driftbatteriet för säkerhets skull, man vill fortfarande ha tillgång till de andra systemen (som jag redan nämnt)
3) när bilen är parkerad så är normalt sett inte driftbatteriet inkopplat mot bilens övriga system för att minska riskerna under exempelvis laddning. Vad skall styra in inkopplingen om man inte har ett annat batteri?
4) Jag antar att ett rätt stort mått av standardisering runt 12V för utrustning som skall kopplas in i bilen är en drivkraft också. Man vill inte att olika tillverkare skall ha olika spänningar på sina interna system, det gör det svårt att få fram tredjepartsdelar.
4) ja, men tex Tesla som började med ett vitt papper kunde hittat på något annat. Eller de kanske har annan lösning? När elbilarna blir i majoritet borde inte gamla lösningar styra.