1 802 209 läst ·
27 047 svar
1802k läst
27,0k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Så du vill att varenda nödvändiga frakt ska skena i pris och utlösa inflation för att privatpersoner ska åka till släkt, vänner och nöjesåka på kvällar och helger?P Pin skrev:
Ska vi behöva göra samma sak som när polisen talade om för stockholmare vad en nödvändig resa var? Inte köpa sushi eller låna en bok mm...
https://www.di.se/nyheter/eu-forslaget-obligatoriskt-att-jobba-hemma-en-dag-i-veckan/
Nu måste vi jobba hemma om det går..
... åtminstone en dag i veckan.
Paketet innehåller även förslag om subventioneringar av lokaltrafik, luftvärmepumpar och solpaneler.
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=d8ac933e-0713-42d6-9dcc-0f7295df874e
Nu måste vi jobba hemma om det går..
... åtminstone en dag i veckan.
Paketet innehåller även förslag om subventioneringar av lokaltrafik, luftvärmepumpar och solpaneler.
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=d8ac933e-0713-42d6-9dcc-0f7295df874e
Varför skulle jag vilja att frakt skenar i pris? Eller att privatresor gör det. Jag förespråkar marknadsekonomi.P Pligg85 skrev:Så du vill att varenda nödvändiga frakt ska skena i pris och utlösa inflation för att privatpersoner ska åka till släkt, vänner och nöjesåka på kvällar och helger?
Ska vi behöva göra samma sak som när polisen talade om för stockholmare vad en nödvändig resa var? Inte köpa sushi eller låna en bok mm...
Det är ju redan så idag att vissa nöjesåker, andra har valt att bo långt från jobbet eller jobba långt från bostaden. Eller valt bort andra färdmedel än bilen.
Vi kan nog diskutera väldigt länge vilken frakt och vilka privata resor som är nödvändiga.
Vi skulle kunnat förbjuda privatbilism för länge sedan för att den inte är nödvändig?
Detta är konsekvensen av att vara beroende av diktaturer.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Perfekt. Det ska jag säga till chefen imorgon efter att jag cyklat till jobbet.pacman42 skrev:
För övrigt så kan jag inte jobba hemifrån mer än ca 10 minuter per dag.
Det är nog inte troligt, värre kanske att maten blir dubbelt så dyr och att i stort sätt allt man köper kommer dubbleras.P Peter_Ker skrev:
Men elen kommer såklart bli rejält mycket dyrare eftersom det hänger ihop.
Visst är det bra med snabbladdning när det behövs. Men det tjatas allt för mycket på laddtider.P Pligg85 skrev:
Finns andra grejor som man skulle kunna göra bättre i framtidens elbilar. T ex batteri med mer kapacitet som man kan ladda billigt hemma.
V2L och V2G osv teknik.
Sen när du nämner 12v batteri, varför ens ha sådant och när man nu har det varför skall den vara så minimal och dålig kvalitet att den drabbas av problem = bilen går inte igång fast högvoltsbatteriet skulle vara 100%.
Sen kan jag tycka att fler destination laddare (11kw) behövs och att priset att ladda på dessa behöver ses över! Är ofta i princip samma pris som snabbladdning. Fast en sådan station kostar en bråkdel av vad en snabbladdare kostar bygga (och driva med tanke på diverse effektavgifter).
Dom flesta åker inte hundratals km på en enda gång, men blir beroende av snabbladdare när inga laddplatser finns när bilen bara står parkerad. Ett stort problem i BRF och hyres. Däremot mindre problem i egen villa där man kan i princip ladda bilen för ca 1kr kwh 😉
Redigerat:
På allt det där skulle jag bara vilja svara;kisumisu skrev:
Visst är det bra med snabbladdning när det behövs. Men det tjatas allt för mycket på laddtider.
Finns andra grejor som man skulle kunna göra bättre i framtidens elbilar. T ex batteri med mer kapacitet som man kan ladda billigt hemma.
V2L och V2G osv teknik.
Sen när du nämner 12v batteri, varför ens ha sådant och när man nu har det varför skall den vara så minimal och dålig kvalitet att den drabbas av problem = bilen går inte igång fast högvoltsbatteriet skulle vara 100%.
Sen kan jag tycka att fler destination laddare (11kw) behövs och att priset att ladda på dessa behöver ses över! Är ofta i princip samma pris som snabbladdning. Fast en sådan station kostar en bråkdel av vad en snabbladdare kostar bygga (och driva med tanke på diverse effektavgifter).
Dom flesta åker inte hundratals km på en enda gång, men blir beroende av snabbladdare när inga laddplatser finns när bilen bara står parkerad. Ett stort problem i BRF och hyres. Däremot mindre problem i egen villa där man kan i princip ladda bilen för ca 1kr kwh 😉
Folk har olika behov, och krav och önskemål.
Jag behöver inte heller någon fantastisk snabbladdning, medan det finns dem där det är i princip den viktigaste egenskapen.
Och så med allt annat du skrev, och mycket annat.
Det är det jag menar.Mikael_L skrev:
Vi har olika behov medans alla tester, reklam, snacket sins emellan väldigt ofta handlar bara om hur snabbt en bil kan laddas upp!
Sen förstår jag fullständigt att Taxibilar, Transport bilar, Bussar i linjetrafik etc är bilden helt annan då dessa rullar hundratals km dagligen och måste vara på körning hela tiden.
Jag själv skulle även önska lite mer modulära batterier där det enkelt byta ut felande batteri moduler själv och kanske tom kunna öka på kapaciteten.
Tänkte det här redan 2020 med min pluginhybrid. Var på en längre resa helt ensam. Tänk om man hade kunnat tillfälligt fimpa baksätet och haft batterier där istället och en större range på el än 50km 😅
Sen kan jag tycka mycket är onödigt teknik. Börja göra elbilar där tom fönstrerna har en manuell vev! Men nä nu ska laddluckorna tom öppnas elektroniskt och likaså är det i fossilbilar med tanklocken.
Sen saknar jag alla analoga mätare!
Allt ska förbannat vara så digitalt och via en dator.
Kia Niro har dock en manuell lucka 👍
Däremot har min fossilbil en elektronisk lucka som jämt och ständigt fryser fast på vintern. Behöver hårtork för att kunna öppnas!
En bekant frågade mig lite ironisk hur elbilen fungerar när vi hade -30.
Jag svarade "bättre, då man kan ladda den. Men bensinbilen är det annan visa när den behöver ha en hårtork för att kunna tankas" 🤔
Frågade Kia rakt ut och fick även där svaret att några elektroniska luckor har fått garantirepareras.
Men det är väl så de räknar att efter garanti ha saker att ta betalt när en elbil annars kräver mindre service än fossilt. Så då måste det vara nåt annat som skall gå sönder!
Ett annat är diverse molnlösningar mm som skulle kunna lösas med trådlös radioteknik (min gamla diesel hade webasto fjärr, kunde starta värmen i bilen inomhus och den fungerade riktigt bra utan appar, abbonemang, telefon och internet) eller åtminstone så att man fick använda egna simkort (abbonemang/kontantkort) till bilens smarta funktioner, men nä givetvis måste den delen vara låst! 😡 Även funktionsmässigt är det surt då bla Kia använder Tele2 nät i Sverige och Tele2 har ju så bra täckning! Får inte kontakt med bilen om den råkar parkeras lite fel. Hade man kunnat själv byta abb hade jag ju kunnat sätta in ett Telia eller Halebop till bilen och ha bra täckning!
Redigerat:
Der värsta är dock den stora och oansvariga naivitet som verkar råda hos flertalet konstruktörer som håller på med elektronik i bilar.kisumisu skrev:
Det är det jag menar.
Vi har olika behov medans alla tester, reklam, snacket sins emellan väldigt ofta handlar bara om hur snabbt en bil kan laddas upp!
Sen förstår jag fullständigt att Taxibilar, Transport bilar, Bussar i linjetrafik etc är bilden helt annan då dessa rullar hundratals km dagligen och måste vara på körning hela tiden.
Jag själv skulle även önska lite mer modulära batterier där det enkelt byta ut felande batteri moduler själv och kanske tom kunna öka på kapaciteten.
Tänkte det här redan 2020 med min pluginhybrid. Var på en längre resa helt ensam. Tänk om man hade kunnat tillfälligt fimpa baksätet och haft batterier där istället och en större range på el än 50km 😅
Sen kan jag tycka mycket är onödigt teknik. Börja göra elbilar där tom fönstrerna har en manuell vev! Men nä nu ska laddluckorna tom öppnas elektroniskt och likaså är det i fossilbilar med tanklocken.
Sen saknar jag alla analoga mätare!
Allt ska förbannat vara så digitalt och via en dator.
Kia Niro har dock en manuell lucka 👍
Däremot har min fossilbil en elektronisk lucka som jämt och ständigt fryser fast på vintern. Behöver hårtork för att kunna öppnas!
En bekant frågade mig lite ironisk hur elbilen fungerar när vi hade -30.
Jag svarade "bättre, då man kan ladda den. Men bensinbilen är det annan visa när den behöver ha en hårtork för att kunna tankas" 🤔
Frågade Kia rakt ut och fick även där svaret att några elektroniska luckor har fått garantirepareras.
Men det är väl så de räknar att efter garanti ha saker att ta betalt när en elbil annars kräver mindre service än fossilt. Så då måste det vara nåt annat som skall gå sönder!
Ett annat är diverse molnlösningar mm som skulle kunna lösas med trådlös radioteknik (min gamla diesel hade webasto fjärr, kunde starta värmen i bilen inomhus och den fungerade riktigt bra utan appar, abbonemang, telefon och internet) eller åtminstone så att man fick använda egna simkort (abbonemang/kontantkort) till bilens smarta funktioner, men nä givetvis måste den delen vara låst! 😡 Även funktionsmässigt är det surt då bla Kia använder Tele2 nät i Sverige och Tele2 har ju så bra täckning! Får inte kontakt med bilen om den råkar parkeras lite fel. Hade man kunnat själv byta abb hade jag ju kunnat sätta in ett Telia eller Halebop till bilen och ha bra täckning!
Jag vet såna som inte ens har körkort.
Men alla borde väl kunna räkna ut att en bil är en svår miljö och att tex vatten har en förmåga att ta sig in överallt med tiden.
Det går bra om det finns regnskydd av ngt slag men man måste ju också tänka på att vattnet rinner neråt och till sist brukar samlas i lägsta punkten.
Där måste det sitta en dränering...
Och i närheten placerar man bara elektronik och kontaktstycken om man måste....Inte mer som regel..
Sedan skulle jag vilja se lite bättre eftermarknad. Finns alla möjligheter att förbättra felsökningsrutiner och reparationsanvisningar. Det klagas ofta på verkstäder som bara har ointresserade delbytare men en del ligger faktiskt på biltillverkare också. Det är 2026 nu och vi har AI.
Ändå finns det tillverkare som inte ens via central support kan informera märkesverkstäder om hur den korrekta och mjukvarumäsdiga rutinen för luftning av kylsystemet på en elbil ser ut.
Eller att den ens finns.
Så de fyller max och ber kunden komma tillbaka om det blir låg nivå efter en tids körning..