Som jag tolkar artikeln är den inte avsedd att användas under körning, utan vid raster eller camping.
 
IMG_6059.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyrbil EX30 på Circle K 400 kW laddare. Totalt underkänt. Tur jag laddar nu och inte på väg till flygplatsen i morgon bitti.
 
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[bild]

Hyrbil EX30 på Circle K 400 kW laddare. Totalt underkänt. Tur jag laddar nu och inte på väg till flygplatsen i morgon bitti.
Hur stor är batteriet?
 
H he-peter skrev:
Hur stor är batteriet?
Tror det är lilla batteriet på 51 kWh, annars 69 kWh.
Siffrorna går inte ihop men sjukt seg laddning. Antalet kW stämmer med vad som står på laddaren.
 
Undrar vad som felar, bilen borde enligt laddkurvor tugga i sig 125kW vid 40%.
 
kisumisu
P Pin skrev:
[bild]

Hyrbil EX30 på Circle K 400 kW laddare. Totalt underkänt. Tur jag laddar nu och inte på väg till flygplatsen i morgon bitti.
Beror mycket på bilen eller Cirkle k.

Kia har det där problemet i Niro modellen. Trodde det var bara fel i min bil men problemet finns i andra.
Dock inget jag stör mig då jag laddar mestadels hemma med max 11kw. Vilket bilen klarar galant.

Nu har även Cirkle K strulat för mig, men jag fick överhuvudtaget ingen laddning där allt bara avbröts mitt i allt.

Testat Okq8 eller nån annan snabbladdare?
Den har aldrig strulat för mig dock segt där också med min bil. Men sett andra elbilar som fått rejäl laddning där!

Vilken årsmodell är det på bilen?

Angående flygplats och planerade resor är det ju alltid bäst att ha färdigt en 100% laddad bil eller för den delen tankad bil!
Det kan bli även strömavbrott och då är man körd oavsett drivmedel bensin/diesel pumparna stannar också vid strömavbrott!
 
Redigerat:
Aldrig laddat långsammare än 200+ toppar.

Går rykten på byn att det fortfarande tillverkas bilar med mindre än 800Voltssytem.
Herregud, mycket ska man höra.

Kan man väl lika gärna köra enhetligt med 12V på både lilla och stora batteriet.
 
  • Haha
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Beror mycket på bilen eller Cirkle k.

Kia har det där problemet i Niro modellen. Trodde det var bara fel i min bil men problemet finns i andra.
Dock inget jag stör mig då jag laddar mestadels hemma med max 11kw. Vilket bilen klarar galant.

Nu har även Cirkle K strulat för mig, men jag fick överhuvudtaget ingen laddning där allt bara avbröts mitt i allt.

Testat Okq8 eller nån annan snabbladdare?
Den har aldrig strulat för mig dock segt där också med min bil. Men sett andra elbilar som fått rejäl laddning där!

Vilken årsmodell är det på bilen?

Angående flygplats och planerade resor är det ju alltid bäst att ha färdigt en 100% laddad bil eller för den delen tankad bil!
Det kan bli även strömavbrott och då är man körd oavsett drivmedel bensin/diesel pumparna stannar också vid strömavbrott!
När jag laddade förra gången var det 80 kW från 20 till 50 %. Tror bilen är ganska ny. Hyrbil med få mil.

Inte rädd att hela Storstockholm ska drabbas av strömavbrott.

Har inte möjlighet att ladda hemma med hyrbilen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Undrar vad som felar, bilen borde enligt laddkurvor tugga i sig 125kW vid 40%.
Det gör den inte. Sist var det 80 kW vid 20%.
Tillsammans med litet batteri och 22 kWh/100 km med farthållare på 110 km/h blir det många och långa laddstopp.

Funkar som stadsbil om man laddar hemma.
 
Nu när det blir ransonering på diesel och bensin och ett oljepris på 200 dollar per fat, kommer det att bli ransonering på el också?
Så att det inte blir orättvist mot dem med fossilbilar? 🍿
 
  • Haha
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Nu när det blir ransonering på diesel och bensin och ett oljepris på 200 dollar per fat, kommer det att bli ransonering på el också?
Så att det inte blir orättvist mot dem med fossilbilar? 🍿
Bara ransionering på den elen som kommer på båt från hormuzsundet. 😉

Men risk för jobbiga elpriset sen på vintern finns det ju.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Nu när det blir ransonering på diesel och bensin och ett oljepris på 200 dollar per fat, kommer det att bli ransonering på el också?
Så att det inte blir orättvist mot dem med fossilbilar? 🍿
Var har du fått ransoneringen ifrån, och vet du k så fall hur en sådan ransonering skulle se ut?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Var har du fått ransoneringen ifrån, och vet du k så fall hur en sådan ransonering skulle se ut?
Screenshot_20260419_193553_Chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot_20260419_193509_Chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Peter_Ker skrev:
[bild][bild]
Kommer inte falla ut väl.
Ska alla få några liter diesel i månaden, eller bara de dom äger en dieselbil, eller baserat på behov? Tror inte det kan redas ut på någon månad.

Mycket enklare att det regleras via högre pris.
 
Finns det ingen diesel i pumpen så går det inte att tanka. Behöver inte vara svårare än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.