1 820 655 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag håller med dig med de siffrorna. Men mer än 5000 mil brukar även dagens bromsar hålla.Hemingway skrev:
Att jag vill att produkter utvecklas för dem som inte använder dem är din vantolkning.Hemingway skrev:
Parkeringsbromsen skall även fungera som nödbroms. Aktiverar du den under färd aktiveras den vanliga färdbromsen om den fungerar. Det är obekvämt och lär inte slita bort nämnvärt med begynnande rost.Omogen skrev:
Nu har jag bara erfarenhet av att skruva eletriskt parkeringsbroms på en passat med skivor men jag antar att principen är den samma.. elmotorn trycker kolven framåt och man bromsar (ganska hårt).Omogen skrev:
Att jag saknar erfarenhet att skriva parkeringsbroms på ID4 beror inte på att den inte gått sönder utan att bilen fick åka bärgare till VW verkstad.
En annan skillnad är att Passaten var 18 år gammal när detta hände och 17 000 mil på mätare elbilen var bara 2.5 år och 3000 mil på mätaren 😂
Dåligt design av VW säkert motorn används ju hela tiden var väl för klen och gav upp fick betala 6k..
Jag fick det rådet om min första bil, en SAAB 99 från 1978, med "självjusterande bromsar".A Avemo skrev:
Som på gamla bilar, med tillägget en elektrisk p-broms.Omogen skrev:
De sista km/ner till noll motioneras bakbromsen iaf på min Fiat 500e.
Dock hade jag önskat mig skivor ändå pga den olinjära bronskraften ingen elektronik i världen kan kompensera helt för tydligen.
Trumbromsarna är självjusterande men jag har kommit fram till att detta inte fungerar hellt 100, ibland får man provocera fram justering vilket sker i N och med växelvis trampade på fotbroms resp aktivering/deaktivering av P-broms ( som fint "spakreglage" endast är on/off) så vill man ha kvar bakdäcken får man göra detta stillastående eller mkt långsamt rullande.
Är det för tidigt att köpa elbil?
Ibland får man nästan intrycket i media att elbil på vintern innebär laddkaos, kilometerlånga köer och polisutryckningar så fort det är lite mer trafik. Vi körde till Åre under sportlovet – alltså en av årets mest trafikerade veckor. Full bil med familj, packning och skidor.
På vägen dit laddade vi tre gånger. Det berodde främst på att det är ganska långt mellan laddarna på vissa sträckor och vi ville hålla lite marginal. Vi valde därför att alltid ha minst cirka 20 % kvar när vi stannade och laddade, och dessutom komma fram till Åre med över 50 % batteri eftersom det finns relativt få laddare där.
Första stoppet var middag där vi laddade samtidigt. De två andra stoppen var toalettbesök och kaffe. Vid inget av stoppen var det någon kö – bara att köra fram och koppla in. Väl i Åre var det också helt odramatiskt. Det finns gott om "långsamladdare", men vi använde snabbladdare och även där utan någon kö.
På vägen hem blev det bara två stopp, och även de gick helt utan problem. Så under vår resa till och från Åre under sportlovet blev det alltså trots flera laddstopp inga köer, inget kaos – och märkligt nog inga polisutryckningar.
Det kräver förstås lite mer planering än med en bensin- eller dieselbil, och det passar kanske inte någon som inte vill planera alls och/eller vill köra sex timmar i sträck utan ett enda stopp. Men för oss, som ändå stannar för mat, kaffe och toalett, fungerade det helt odramatiskt.
Så om frågan är om det är för tidigt att köpa elbil – min känsla efter sportlovsresan till Åre är nog att det fungerar ganska bra redan nu.
/Krille
Ibland får man nästan intrycket i media att elbil på vintern innebär laddkaos, kilometerlånga köer och polisutryckningar så fort det är lite mer trafik. Vi körde till Åre under sportlovet – alltså en av årets mest trafikerade veckor. Full bil med familj, packning och skidor.
På vägen dit laddade vi tre gånger. Det berodde främst på att det är ganska långt mellan laddarna på vissa sträckor och vi ville hålla lite marginal. Vi valde därför att alltid ha minst cirka 20 % kvar när vi stannade och laddade, och dessutom komma fram till Åre med över 50 % batteri eftersom det finns relativt få laddare där.
Första stoppet var middag där vi laddade samtidigt. De två andra stoppen var toalettbesök och kaffe. Vid inget av stoppen var det någon kö – bara att köra fram och koppla in. Väl i Åre var det också helt odramatiskt. Det finns gott om "långsamladdare", men vi använde snabbladdare och även där utan någon kö.
På vägen hem blev det bara två stopp, och även de gick helt utan problem. Så under vår resa till och från Åre under sportlovet blev det alltså trots flera laddstopp inga köer, inget kaos – och märkligt nog inga polisutryckningar.
Det kräver förstås lite mer planering än med en bensin- eller dieselbil, och det passar kanske inte någon som inte vill planera alls och/eller vill köra sex timmar i sträck utan ett enda stopp. Men för oss, som ändå stannar för mat, kaffe och toalett, fungerade det helt odramatiskt.
Så om frågan är om det är för tidigt att köpa elbil – min känsla efter sportlovsresan till Åre är nog att det fungerar ganska bra redan nu.
/Krille
Ganska uselt att behöva ladda tre gånger...K Krille4 skrev:Är det för tidigt att köpa elbil?
Ibland får man nästan intrycket i media att elbil på vintern innebär laddkaos, kilometerlånga köer och polisutryckningar så fort det är lite mer trafik. Vi körde till Åre under sportlovet – alltså en av årets mest trafikerade veckor. Full bil med familj, packning och skidor.
På vägen dit laddade vi tre gånger. Det berodde främst på att det är ganska långt mellan laddarna på vissa sträckor och vi ville hålla lite marginal. Vi valde därför att alltid ha minst cirka 20 % kvar när vi stannade och laddade, och dessutom komma fram till Åre med över 50 % batteri eftersom det finns relativt få laddare där.
Första stoppet var middag där vi laddade samtidigt. De två andra stoppen var toalettbesök och kaffe. Vid inget av stoppen var det någon kö – bara att köra fram och koppla in. Väl i Åre var det också helt odramatiskt. Det finns gott om "långsamladdare", men vi använde snabbladdare och även där utan någon kö.
På vägen hem blev det bara två stopp, och även de gick helt utan problem. Så under vår resa till och från Åre under sportlovet blev det alltså trots flera laddstopp inga köer, inget kaos – och märkligt nog inga polisutryckningar.
Det kräver förstås lite mer planering än med en bensin- eller dieselbil, och det passar kanske inte någon som inte vill planera alls och/eller vill köra sex timmar i sträck utan ett enda stopp. Men för oss, som ändå stannar för mat, kaffe och toalett, fungerade det helt odramatiskt.
Så om frågan är om det är för tidigt att köpa elbil – min känsla efter sportlovsresan till Åre är nog att det fungerar ganska bra redan nu.
/Krille
om ni startade i Östersund.😉
Men utgick ni från Ystad så var det ju en supersmidig resa med bara tre stopp på vägen.😀
Tror det fattas lite information för att man ska förstå hur det är att köra elbil till fjällen.
Redigerat:
Du har helt rätt i att det fattas lite information 🙂 Vi startade inte i Östersund – då hade tre laddningar varit en ganska imponerande bedrift i ineffektivitet.Nicke Nyfiken skrev:
Vi körde från Umeå, vilket är ungefär 46 mil till Åre. De tre stoppen var egentligen mer pauser än “nödvändiga laddstopp”: ett middagsstopp redan efter drygt 10 mil och två kortare stopp för kaffe, godis och toalett. Bilen laddade bara medan vi ändå gjorde det vi brukar göra på lite längre resor.
Vi valde som sagt också att hålla stor extra marginal och ville ha över 50% när vi kom fram eftersom det är färre laddare i Åre. Med facit i hand helt onödigt att då tre av fyra snabbladdare var lediga utanför hotellet när vi kom fram. Med mindre marginal hade det räckt med ett stopp på en halvtimme eller två kortare stopp som vi gjorde på vägen hem..
Så poängen med inlägget var kanske inte att tre laddningar är någon slags optimal strategi, utan snarare att en sportlovsresa till fjällen gick helt utan laddkaos, köer eller dramatik – vilket ibland kan låta som standardscenariot i vissa artiklar.
Men du har helt rätt: lite kontext hjälper alltid 🙂
/Krille
Håller helt med, det är verkligen inte något större problem att åka elbil till fjällen. Sedan varierar det nog geografiskt om det är risk för laddköer eller inte på sportlovets stora stugbytardagar.K Krille4 skrev:Du har helt rätt i att det fattas lite information 🙂 Vi startade inte i Östersund – då hade tre laddningar varit en ganska imponerande bedrift i ineffektivitet.
Vi körde från Umeå, vilket är ungefär 46 mil till Åre. De tre stoppen var egentligen mer pauser än “nödvändiga laddstopp”: ett middagsstopp redan efter drygt 10 mil och två kortare stopp för kaffe, godis och toalett. Bilen laddade bara medan vi ändå gjorde det vi brukar göra på lite längre resor.
Vi valde som sagt också att hålla stor extra marginal och ville ha över 50% när vi kom fram eftersom det är färre laddare i Åre. Med facit i hand helt onödigt att då tre av fyra snabbladdare var lediga utanför hotellet när vi kom fram. Med mindre marginal hade det räckt med ett stopp på en halvtimme eller två kortare stopp som vi gjorde på vägen hem..
Så poängen med inlägget var kanske inte att tre laddningar är någon slags optimal strategi, utan snarare att en sportlovsresa till fjällen gick helt utan laddkaos, köer eller dramatik – vilket ibland kan låta som standardscenariot i vissa artiklar.
Men du har helt rätt: lite kontext hjälper alltid 🙂
/Krille
Vi åkte Malmö - Vemdalen - Malmö (190 mil) på sportlovet och då får man planera lite och inte åka precis när "alla andra" åker. Annars är det risk att man hamna i laddkö på vägen upp eftersom vi från södra Sverige möter Göteborgarna som är påväg hem i samma geografiska område. På vägen hem är det inte några laddköer även om man kör samtidigt som "alla andra".
Detta var 6:e gången vi kör Malmö - Vemdalen - Malmö med elbil. Vi har suttit i laddkö en gång på dessa nästan 1200 mil fjällresor. Då fick vi vänta 21 minuter i Kristinehamn.
Så man kan verkligen inte säga att det är ett stort problem.
Nu var vi fem vuxna och hade fullastad bil + takbox. Det blev 4 laddstopp på vägen upp för att vi inte startade med fulladdat batteri hemifrån. På vägen hem startade vi med fulladdat batteri och det blev 3 laddstopp.
Sen har jag insett att efter mer än 10 år med elbil har jag blivit lite väl bekväm med att komma fram till laddplatserna med tomt batteri. En liten uns räckviddsångest skulle nog vara hälsosamt faktiskt. 😂
Vid första laddstoppet på vägen upp kom vi fram med 0% i batteriet. Vid andra laddstoppet hade vi 1% kvar.
Tredje stoppet på vägen hem kom vi fram med 0% igen. Då fick jag faktiskt lätta lite på gasen på motorvägen de sista milen. Men det är så enkelt när bilen talar om vilken hastighet man ska hålla för att komma fram till laddaren med 0% kvar. Men jag får nog skärpa mig lite.🤔
Sammanfattningsvis: Det är inte för tidigt att köpa elbil. Inte ens om man har för vana att köra 200 mil på semesterresor till fjällen på sportlovet. 🙂
