1 820 580 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Fast det är där min teori… dvs att den ökade volymen kompenserar för en del av det. Jag skulle iaf kunna tänka mig att betala en lite högre månadskostnad för att få en ny bil kontinuerligt. Batteriet är iaf idag en relativt stor kostnadspost och dessutom relativt lätt att skifta, så jag tror absolut inte att det vore omöjligt att få ekonomi i det.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror de flesta förstår att du inte menar att någon ska hyra ut bilar med förlust. Det som däremot gör diskussionen svår att ta på allvar är när invändningar möts med personomdömen som fanboys, underbegåvade och påståenden om att andra ”sprutar ut negativ skit”. Det rimmar rätt illa med önskan att ”sakligt diskutera saken".P PHPersson skrev:Man kan ju också anta att skribenten (jag) är till den grad så korkad att jag avsåg att tillverkaren medvetet skulle hyra ut den och gå back på affären
Seden får man fundera på vad som händer om livslängden är 15-20år idag medans man skrotar efter 3-5år i framtiden. Innebär det då en ökad volym av bilar utan att ta kundandelar. Eller kommer de åka buss de kvarvarande 12-15åren?
Men låt oss inte diskutera utan skjut teorierna i sank direkt när ändå facit för framtiden finns![]()
Själva resonemangen om livslängd och volymer går förstås att diskutera, men när de samtidigt bygger på att fullt fungerande bilar i framtiden skulle skrotas efter 3–5 år blir det också rimligt att ifrågasätta hur realistiskt det är.
Ett enligt mig mer troligt framtidsscenario, åtminstone för många, är snarare ökad delning av bilar – särskilt i kombination med självkörande fordon. Många behöver trots allt bil bara en begränsad del av dygnet, medan den resten av tiden står helt still. I mitt fall står bilen i stort sett parkerad på jobbet mellan 8 och 17 varje vardag, och jag skulle kunna tänka mig att hyra ut den under den tiden om det fanns ett tryggt och smidigt system för det.
Oenighet i sådana här frågor behöver trots allt inte betyda att den ena parten saknar förståelse – ibland betyder det bara att man ser olika på hur framtiden rimligen kan utvecklas.🙂
/Krille
Nja. Har en Xiaomi, den kan ladda, snabbladda och turboladda, det beror som sagt på nätadaptern. Men den kan bara turboladda med originaladapptern, så i den sitter det nått andra adaptrar inte har och som telefonen känner av.useless skrev:
Kanske att de har gjort mjukvaruuppdateringar i funktionen sedan jag hade min. Jag hoppas det. Visst kunde den frirulla. Och visst kunde man för ett par sekunder helt upphäva inbromsningen som den påbörjat med en dutt på gasen. Men det gick inte att styra hur mycket den generatorbromsade. Släppte man gasen för att sänka farten inför en rondell så började den bromsa för att nå en specifik hastighet vid rondellen. Tyckte man att den bromsade för mycket så kunde man inte på ett smidigt sätt komma med en något högre hastighet fram till rondellen. Och ville man komma långsammare gick det inte att styra genom att släppa lite tidigare. För då bromsade den mindre i stället. Det var bara bromsa som bilen tyckte var lagom eller inte alls. Normalt kan man ju styra det genom att den motorbromsar lite mindre om man gasar lite. Medan jag hade min ID4 tyckte jag verkligen att D-läget var uruselt.13th Marine skrev:
Samma här B kanske är bra om man kör inne i stan men på landsväg är det ju bara jobbigt..13th Marine skrev:
Personomdömen vet jag inte, underbegåvat var handlingen inte personen…K Krille4 skrev:Jag tror de flesta förstår att du inte menar att någon ska hyra ut bilar med förlust. Det som däremot gör diskussionen svår att ta på allvar är när invändningar möts med personomdömen som fanboys, underbegåvade och påståenden om att andra ”sprutar ut negativ skit”. Det rimmar rätt illa med önskan att ”sakligt diskutera saken".
Själva resonemangen om livslängd och volymer går förstås att diskutera, men när de samtidigt bygger på att fullt fungerande bilar i framtiden skulle skrotas efter 3–5 år blir det också rimligt att ifrågasätta hur realistiskt det är.
Ett enligt mig mer troligt framtidsscenario, åtminstone för många, är snarare ökad delning av bilar – särskilt i kombination med självkörande fordon. Många behöver trots allt bil bara en begränsad del av dygnet, medan den resten av tiden står helt still. I mitt fall står bilen i stort sett parkerad på jobbet mellan 8 och 17 varje vardag, och jag skulle kunna tänka mig att hyra ut den under den tiden om det fanns ett tryggt och smidigt system för det.
Oenighet i sådana här frågor behöver trots allt inte betyda att den ena parten saknar förståelse – ibland betyder det bara att man ser olika på hur framtiden rimligen kan utvecklas.🙂
/Krille
Delning tror jag också på men det är svårt att realisera eftersom det förmodligen är roten till bråk. Det bygger nog på en extern hyrfirma och då blir det direkt väldigt dyrt. Men tänk tanken att jag lånar din fins nya bil och så blir det ett dörruppslag. Jag säger att det är normalt slitage medans du är väldigt petig…. Eller så får man göra som så att den mesta slarviga i kvarteret får äga och hyra ut. Själv, eftersom jag är orimligt petig, hade blivit tokig när det var fettfläckar från chips i hela bilen. Eller repor från nycklar på panelen.
Men det finns en grävmaskin på varje gård, 2-3 bilar, gräsklippare mm. Företagen älskar det för även tiden orsaker slitage på det mesta.
Apropå batterier och degradering.
Fick en pannlampa för 6 år sen, samma batteri som Tesla hade, 18650.
Plötsligt slutade den fungera fast den indikerade att den laddade och blev full, jag köpte ett nytt batteri, men det var lampan som var trasig, båda batterierna visade då drygt 3,7 volt efter laddning.
Dessa har nu legat i 1,5 år, kollegan som har sin lampa fungerande fick batterierna.
Det jag köpt nytt fungerade, men det som används i 4,5 år och sen legat i 1,5 år var stendött.
Fick en pannlampa för 6 år sen, samma batteri som Tesla hade, 18650.
Plötsligt slutade den fungera fast den indikerade att den laddade och blev full, jag köpte ett nytt batteri, men det var lampan som var trasig, båda batterierna visade då drygt 3,7 volt efter laddning.
Dessa har nu legat i 1,5 år, kollegan som har sin lampa fungerande fick batterierna.
Det jag köpt nytt fungerade, men det som används i 4,5 år och sen legat i 1,5 år var stendött.
Ja, olika nätadaptrar kan leverera olika mycket effekt. Men det är fortfarande elektroniken i telefonen som bestämmer exakt hur mycket ström som ska gå till batteriet vid ett givet tillfälle.Isakare skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Restvärdet är väl vad nån är beredd att betala för den?Nötegårdsgubben skrev:
Om efterfrågan är liten så är det ju hur mycket man fått in kontra tillverkningskostnaden som är intressant.
Ingen tror väl att en bil som säljs för 250 tusen kostat 250 tusen att tillverka? 3000 i månaden i 5 år blir ju i alla fall 180 000. Men 3000 i månaden är väl rätt låg leasingkostnad?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 357 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 357 inlägg
Behöver spy lite galla över Ionity...
Visst det är billigt med 3:50, men det får ju f-n funka också...
Första laddstop:
Bilen börjar ladda 99kW (från 7% med batteriwt självvärmt till 14 grader), men sjunker till 55-60kW när den laddat till 35%. Normalt får jag över 100kW upp till 77%. Sen spontanstoppar laddningen vid 53% och då vi äter 5min från laddaren så tvingas vi till ett oplanerat andra laddstopp... (Laddade 3min i en andra session då jag gick före till bilen)
Plug and charge funkade fint dessa gånger (tar iofs 60-120s att handskaka med bilen vilket ju är lite segt...)
Andra laddningsstoppet så misslyckas plug and charge efter 3min timeout på två olika laddplatser (3 försök totalt). Till slut plockar jag upp appen och startar manuellt. Då laddar den iaf 125kW som den skall de 12-37% jag behövde (batteriet var 32 grader från första laddningen även efter100min körning i nollgradigt), men 10minuter spilldes på strul...
Ingen kö på laddarna iaf, men det finns lite att jobba på kopplat till smidighet/robusthet.
Visst det är billigt med 3:50, men det får ju f-n funka också...
Första laddstop:
Bilen börjar ladda 99kW (från 7% med batteriwt självvärmt till 14 grader), men sjunker till 55-60kW när den laddat till 35%. Normalt får jag över 100kW upp till 77%. Sen spontanstoppar laddningen vid 53% och då vi äter 5min från laddaren så tvingas vi till ett oplanerat andra laddstopp... (Laddade 3min i en andra session då jag gick före till bilen)
Plug and charge funkade fint dessa gånger (tar iofs 60-120s att handskaka med bilen vilket ju är lite segt...)
Andra laddningsstoppet så misslyckas plug and charge efter 3min timeout på två olika laddplatser (3 försök totalt). Till slut plockar jag upp appen och startar manuellt. Då laddar den iaf 125kW som den skall de 12-37% jag behövde (batteriet var 32 grader från första laddningen även efter100min körning i nollgradigt), men 10minuter spilldes på strul...
Ingen kö på laddarna iaf, men det finns lite att jobba på kopplat till smidighet/robusthet.
