1 820 580 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 883 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 883 inlägg
Helt omöjligt är det väl inte? PHPersson kanske tänker sig en leasingkostnad på >20000-30000 kr/månad 😉K Krille4 skrev:
20' räcker kanske, om man har det på 5 år, knappast på 3. 30' behövs nog om man ska skota var tredje år.
Kan vara svårt att hitta folk som vill leasa en standardbil för de pengarna.
Jag vet inte om du och dina fanboys inte är läskunniga men jag skrev om många år framåt i tiden och det var en teori. Sen får du/ni tro vad ni vill men att relatera till vad vinsten är på bilar idag är ju bara underbegåvat eller så vill man skriva dynga för skrivandets skull…K Krille4 skrev:
Det är väl ganska självklart att teorin bygger på att hyreskostnaden är högre än tillverkningskostnaden? Är det något mer som är oklart som jag skall skriva? Kanske att det även måste täcka reparationer och service… om det ingår….
Det måste även täcka transporten till ÅF… och ja ÅF måste tjäna pengar om det finns någon ÅF.
God Jul
Edit: kanske även skall skriva att en 3-4dubbling av volym ger som regel minskade tillverkningskostnader…
De kan väl sälja bilarna till andra länder marknader som inte har ekonomi till att hyra nya bilar.
Oavsett kan man väl tänka och komma med tankar själv istället för att bara spruta ut negativ skit.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Men tänk tanken att någon inom 5år kan halvera kostnaden, att då erbjuda en ny bil var 5:e år för 10’ inkl allt tror jag inte alls är omöjligt. Kanske att det skulle kunna vara återvinning av vissa utvalda delar, batteri tex. Så de som kan tänka sig ny bil med beg batteri kan få det för 6990kr/månad.Fairlane skrev:
Ser massa lösningar på att det skulle kunna fungera inom inte allt för avlägsen framtid.
Det går att göra massa mer eller mindre fantasifulla prediktioner av framtiden, men det är inte samma sak som att man träffar rätt.P PHPersson skrev:Men tänk tanken att någon inom 5år kan halvera kostnaden, att då erbjuda en ny bil var 5:e år för 10’ inkl allt tror jag inte alls är omöjligt. Kanske att det skulle kunna vara återvinning av vissa utvalda delar, batteri tex. Så de som kan tänka sig ny bil med beg batteri kan få det för 6990kr/månad.
Ser massa lösningar på att det skulle kunna fungera inom inte allt för avlägsen framtid.
Tvärtom har ju bilpriserna ökat rejält de senaste 5 åren så OM de skulle halveras på 5 år så vi ju ungefär tillbaka där vi var 2017 och inget av det du beskriver fanns då trots de lägre priserna. Sedan är bilvärdekedjan utspridd så det är biltillverkare, underleverantörer, återförsäljare, leasingbolag m.m. som är en del i detta och inte en som styr hela processen med järnhand. Tesla är väl närmast att nå dit av de mer etablerade bolagen som finns i väst, men vet ändå inte om de är de som just nu leder utvecklingen direkt.
Fast jag tror det finns så mycket mer inbakat… inflationen är såklart en faktor men min känsla är att bilarna 2017 var dyrare än 2025 att tillverka. Men vi ser högre krav på lönsamhet ihop med högre utvecklingskostnader, det senare borde kunna komma neråt i framtiden. Iaf per såld bil. Så det är väldigt svårt att sia om framtiden just nu.Hemingway skrev:
Det går att göra massa mer eller mindre fantasifulla prediktioner av framtiden, men det är inte samma sak som att man träffar rätt.
Tvärtom har ju bilpriserna ökat rejält de senaste 5 åren så OM de skulle halveras på 5 år så vi ju ungefär tillbaka där vi var 2017 och inget av det du beskriver fanns då trots de lägre priserna. Sedan är bilvärdekedjan utspridd så det är biltillverkare, underleverantörer, återförsäljare, leasingbolag m.m. som är en del i detta och inte en som styr hela processen med järnhand. Tesla är väl närmast att nå dit av de mer etablerade bolagen som finns i väst, men vet ändå inte om de är de som just nu leder utvecklingen direkt.
Edit: utvecklingskostnaderna per bil sjunker såklart drastiskt om volymerna 3-dubblas. Så bara där kapas massor av kostnader bort (per bil).
Gillar det inte alls, tvärtom skulle jag hellre haft frihjul som på en trollhätteskunk.Nicke Nyfiken skrev:
ID.4 och skulle väl gissa alla på MEB-plattformen har två körlägen, med mer eller mindre regen. Skulle önska ett läge med noll som sagt.
Hur är det med Tesla, går det välja bort på OPD på dessa?
Det optimala vore om man kunde välja helt fritt / steglöst från frihjul till aggressiv regen så alla får som de önskar.
Edit: Sökte själv angående Tesla och ska gå att ändra (men möjligen mer begränsat i vissa nya modeller?) mellan Hold, Creep och Roll.
Där roll ska vara vad jag önskar då.
Edit igen, mer sökande så verkar man ha begränsat möjligheten redan 2020 eller så? Verkar krävas s3xy-buttons eller liknande numera.
Redigerat:
Vw golf GTE hade två lägen. Ett med hård generatorbroms och ett med närmast ingen. Närmast därför att den generatorbromsade så att man inte accelererade om man frirullade ner för en backe. Det enda jag önskade mer var att den skulle ha frirullat till stillastående i stället för att börja krypa som en gammadags automatlåda.engs skrev:
På ID4 var läget med frirull ersatt med ett helt förfärligt läge där bara bilen själv kan bestämma hur mycket det skall generatorbromsas.
Renault Megane hade generatorbroms som var ställbar i flera lägen med rattpaddlar. Tyvärr kunde man varken få helt frirullande eller att den rullade till stillastående.
Den bästa jag provkört med avseende på gaspedalen var en Tesla. Direkt respons, Mycket väl avvägd generatorbroms och den rullade till stillastående. Jag tror att den hade flera lägen också. Men jag vet inte säkert.
Min Tesla som jag kör mest kan frirulla helt, det går även att välja vad som händer när man släpper bromsen. Dvs inget eller att den simulerar automat och rullar iväg.A Avemo skrev:Vw golf GTE hade två lägen. Ett med hård generatorbroms och ett med närmast ingen. Närmast därför att den generatorbromsade så att man inte accelererade om man frirullade ner för en backe. Det enda jag önskade mer var att den skulle ha frirullat till stillastående i stället för att börja krypa som en gammadags automatlåda.
På ID4 var läget med frirull ersatt med ett helt förfärligt läge där bara bilen själv kan bestämma hur mycket det skall generatorbromsas.
Renault Megane hade generatorbroms som var ställbar i flera lägen med rattpaddlar. Tyvärr kunde man varken få helt frirullande eller att den rullade till stillastående.
Den bästa jag provkört med avseende på gaspedalen var en Tesla. Direkt respons, Mycket väl avvägd generatorbroms och den rullade till stillastående. Jag tror att den hade flera lägen också. Men jag vet inte säkert.
Nyare bilar har jag inte funderat på, alla har haft OPD som jag själv föredrar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Jag förstår att det är jobbigt att få sin teori ifrågasatt av alla som orkat svara på inlägget, men det blir så i land när man gissar vilt.P PHPersson skrev:
Mitt livs sämsta bilaffär var att leasa en Kia Niro. Har aldrig haft en så tråkig bil. Den jag har nu är jag nöjdare med. Hur dålig affären blir rent ekonomiskt får vi se den dag jag säljer.P PHPersson skrev:
Nej. Men jag tror mig veta vad som inte händer: att det skrotas fullt fungerande bilar för att biltillverkarna konspirerar mot oss.P PHPersson skrev:
Är du riktigt säker på att det är jag som gör det?P PHPersson skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
Stort tack för upplysningen. När man väl accepterar alla grundantaganden blir teorin faktiskt helt vattentät – nästan som matematik, fast utan siffror och begränsningar.P PHPersson skrev:Jag vet inte om du och dina fanboys inte är läskunniga men jag skrev om många år framåt i tiden och det var en teori. Sen får du/ni tro vad ni vill men att relatera till vad vinsten är på bilar idag är ju bara underbegåvat eller så vill man skriva dynga för skrivandets skull…
Det är väl ganska självklart att teorin bygger på att hyreskostnaden är högre än tillverkningskostnaden? Är det något mer som är oklart som jag skall skriva? Kanske att det även måste täcka reparationer och service… om det ingår….
Det måste även täcka transporten till ÅF… och ja ÅF måste tjäna pengar om det finns någon ÅF.
God Jul
Edit: kanske även skall skriva att en 3-4dubbling av volym ger som regel minskade tillverkningskostnader…
De kan väl sälja bilarna till andra länder marknader som inte har ekonomi till att hyra nya bilar.
Oavsett kan man väl tänka och komma med tankar själv istället för att bara spruta ut negativ skit.
Att hyreskostnaden i framtiden självklart överstiger tillverkningskostnaden, samtidigt som den täcker service, reparationer, logistik, återförsäljare och dessutom skapar marginal, framstår efter förklaringen som närmast ofrånkomligt. Skalfördelar löser ju som bekant allt, särskilt när de fyrdubblas på förhand.
Eventuella invändningar verkar mest bero på bristande fantasi snarare än ekonomi. Förutsatt att man tänker rätt från början finns det ju egentligen inget kvar att diskutera.
Mycket inspirerande framtidsspaning.
Hoppas du får en riktigt God jul 🙂
/Krille
Tråkigare än ID4an? Trodde inte det var möjligt.Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår att det är jobbigt att få sin teori ifrågasatt av alla som orkat svara på inlägget, men det blir så i land när man gissar vilt.
Mitt livs sämsta bilaffär var att leasa en Kia Niro. Har aldrig haft en så tråkig bil. Den jag har nu är jag nöjdare med. Hur dålig affären blir rent ekonomiskt får vi se den dag jag säljer.
Handlar inte om konspiration utan de kommer självklart göra det som är ekonomiskt bäst för dem. Men som jag kan du inte heller veta, så varför inte sakligt diskutera saken istället för att arrogant säga att det inte kommer att hända när du omöjligt kan veta?Nötegårdsgubben skrev:
Det är det enda jag är säker på… det andra är teorier.Nötegårdsgubben skrev:
Man kan ju också anta att skribenten (jag) är till den grad så korkad att jag avsåg att tillverkaren medvetet skulle hyra ut den och gå back på affärenK Krille4 skrev:Stort tack för upplysningen. När man väl accepterar alla grundantaganden blir teorin faktiskt helt vattentät – nästan som matematik, fast utan siffror och begränsningar.
Att hyreskostnaden i framtiden självklart överstiger tillverkningskostnaden, samtidigt som den täcker service, reparationer, logistik, återförsäljare och dessutom skapar marginal, framstår efter förklaringen som närmast ofrånkomligt. Skalfördelar löser ju som bekant allt, särskilt när de fyrdubblas på förhand.
Eventuella invändningar verkar mest bero på bristande fantasi snarare än ekonomi. Förutsatt att man tänker rätt från början finns det ju egentligen inget kvar att diskutera.
Mycket inspirerande framtidsspaning.
Hoppas du får en riktigt God jul 🙂
/Krille
Seden får man fundera på vad som händer om livslängden är 15-20år idag medans man skrotar efter 3-5år i framtiden. Innebär det då en ökad volym av bilar utan att ta kundandelar. Eller kommer de åka buss de kvarvarande 12-15åren?
Men låt oss inte diskutera utan skjut teorierna i sank direkt när ändå facit för framtiden finns