Fairlane
K Krille4 skrev:
Så höga marginaler är det inte på nya bilar att de kan skrota 3-5 år gamla bilar bara för att sälja nytt.

/Krille
Helt omöjligt är det väl inte? PHPersson kanske tänker sig en leasingkostnad på >20000-30000 kr/månad 😉
20' räcker kanske, om man har det på 5 år, knappast på 3. 30' behövs nog om man ska skota var tredje år.

Kan vara svårt att hitta folk som vill leasa en standardbil för de pengarna.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Så höga marginaler är det inte på nya bilar att de kan skrota 3-5 år gamla bilar bara för att sälja nytt.

/Krille
Jag vet inte om du och dina fanboys inte är läskunniga men jag skrev om många år framåt i tiden och det var en teori. Sen får du/ni tro vad ni vill men att relatera till vad vinsten är på bilar idag är ju bara underbegåvat eller så vill man skriva dynga för skrivandets skull…
Det är väl ganska självklart att teorin bygger på att hyreskostnaden är högre än tillverkningskostnaden? Är det något mer som är oklart som jag skall skriva? Kanske att det även måste täcka reparationer och service… om det ingår….
Det måste även täcka transporten till ÅF… och ja ÅF måste tjäna pengar om det finns någon ÅF.

God Jul

Edit: kanske även skall skriva att en 3-4dubbling av volym ger som regel minskade tillverkningskostnader…
De kan väl sälja bilarna till andra länder marknader som inte har ekonomi till att hyra nya bilar.
Oavsett kan man väl tänka och komma med tankar själv istället för att bara spruta ut negativ skit.
 
P PHPersson skrev:
Jag vet inte om du och dina fanboys inte är läskunniga
Jo, men vi har också läst annat än dina inlägg och det du beskriver funkar helt enkelt inte i en fri ekonomi.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men vi har också läst annat än dina inlägg och det du beskriver funkar helt enkelt inte i en fri ekonomi.
Ekonomikungen har talat… köper en id4 och gör sin livs sämsta bilaffär men trots det hävdar att man vet vad som händer om 5år. Du gör bara bort dig.
 
  • Haha
Jansson69
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Helt omöjligt är det väl inte? PHPersson kanske tänker sig en leasingkostnad på >20000-30000 kr/månad 😉
20' räcker kanske, om man har det på 5 år, knappast på 3. 30' behövs nog om man ska skota var tredje år.

Kan vara svårt att hitta folk som vill leasa en standardbil för de pengarna.
Men tänk tanken att någon inom 5år kan halvera kostnaden, att då erbjuda en ny bil var 5:e år för 10’ inkl allt tror jag inte alls är omöjligt. Kanske att det skulle kunna vara återvinning av vissa utvalda delar, batteri tex. Så de som kan tänka sig ny bil med beg batteri kan få det för 6990kr/månad.
Ser massa lösningar på att det skulle kunna fungera inom inte allt för avlägsen framtid.
 
P PHPersson skrev:
Men tänk tanken att någon inom 5år kan halvera kostnaden, att då erbjuda en ny bil var 5:e år för 10’ inkl allt tror jag inte alls är omöjligt. Kanske att det skulle kunna vara återvinning av vissa utvalda delar, batteri tex. Så de som kan tänka sig ny bil med beg batteri kan få det för 6990kr/månad.
Ser massa lösningar på att det skulle kunna fungera inom inte allt för avlägsen framtid.
Det går att göra massa mer eller mindre fantasifulla prediktioner av framtiden, men det är inte samma sak som att man träffar rätt.

Tvärtom har ju bilpriserna ökat rejält de senaste 5 åren så OM de skulle halveras på 5 år så vi ju ungefär tillbaka där vi var 2017 och inget av det du beskriver fanns då trots de lägre priserna. Sedan är bilvärdekedjan utspridd så det är biltillverkare, underleverantörer, återförsäljare, leasingbolag m.m. som är en del i detta och inte en som styr hela processen med järnhand. Tesla är väl närmast att nå dit av de mer etablerade bolagen som finns i väst, men vet ändå inte om de är de som just nu leder utvecklingen direkt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Det går att göra massa mer eller mindre fantasifulla prediktioner av framtiden, men det är inte samma sak som att man träffar rätt.

Tvärtom har ju bilpriserna ökat rejält de senaste 5 åren så OM de skulle halveras på 5 år så vi ju ungefär tillbaka där vi var 2017 och inget av det du beskriver fanns då trots de lägre priserna. Sedan är bilvärdekedjan utspridd så det är biltillverkare, underleverantörer, återförsäljare, leasingbolag m.m. som är en del i detta och inte en som styr hela processen med järnhand. Tesla är väl närmast att nå dit av de mer etablerade bolagen som finns i väst, men vet ändå inte om de är de som just nu leder utvecklingen direkt.
Fast jag tror det finns så mycket mer inbakat… inflationen är såklart en faktor men min känsla är att bilarna 2017 var dyrare än 2025 att tillverka. Men vi ser högre krav på lönsamhet ihop med högre utvecklingskostnader, det senare borde kunna komma neråt i framtiden. Iaf per såld bil. Så det är väldigt svårt att sia om framtiden just nu.

Edit: utvecklingskostnaderna per bil sjunker såklart drastiskt om volymerna 3-dubblas. Så bara där kapas massor av kostnader bort (per bil).
 
engs
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
"One pedal driving" är ju det allra bästa med elektrisk drivlina.🙂
Gillar det inte alls, tvärtom skulle jag hellre haft frihjul som på en trollhätteskunk.
ID.4 och skulle väl gissa alla på MEB-plattformen har två körlägen, med mer eller mindre regen. Skulle önska ett läge med noll som sagt.

Hur är det med Tesla, går det välja bort på OPD på dessa?

Det optimala vore om man kunde välja helt fritt / steglöst från frihjul till aggressiv regen så alla får som de önskar.

Edit: Sökte själv angående Tesla och ska gå att ändra (men möjligen mer begränsat i vissa nya modeller?) mellan Hold, Creep och Roll.
Där roll ska vara vad jag önskar då.

Edit igen, mer sökande så verkar man ha begränsat möjligheten redan 2020 eller så? Verkar krävas s3xy-buttons eller liknande numera.
 
Redigerat:
engs engs skrev:
Gillar det inte alls, tvärtom skulle jag hellre haft frihjul som på en trollhätteskunk.
ID.4 och skulle väl gissa alla på MEB-plattformen har två körlägen, med mer eller mindre regen. Skulle önska ett läge med noll som sagt.
Vw golf GTE hade två lägen. Ett med hård generatorbroms och ett med närmast ingen. Närmast därför att den generatorbromsade så att man inte accelererade om man frirullade ner för en backe. Det enda jag önskade mer var att den skulle ha frirullat till stillastående i stället för att börja krypa som en gammadags automatlåda.

På ID4 var läget med frirull ersatt med ett helt förfärligt läge där bara bilen själv kan bestämma hur mycket det skall generatorbromsas.

Renault Megane hade generatorbroms som var ställbar i flera lägen med rattpaddlar. Tyvärr kunde man varken få helt frirullande eller att den rullade till stillastående.

Den bästa jag provkört med avseende på gaspedalen var en Tesla. Direkt respons, Mycket väl avvägd generatorbroms och den rullade till stillastående. Jag tror att den hade flera lägen också. Men jag vet inte säkert.
 
A Avemo skrev:
Vw golf GTE hade två lägen. Ett med hård generatorbroms och ett med närmast ingen. Närmast därför att den generatorbromsade så att man inte accelererade om man frirullade ner för en backe. Det enda jag önskade mer var att den skulle ha frirullat till stillastående i stället för att börja krypa som en gammadags automatlåda.

På ID4 var läget med frirull ersatt med ett helt förfärligt läge där bara bilen själv kan bestämma hur mycket det skall generatorbromsas.

Renault Megane hade generatorbroms som var ställbar i flera lägen med rattpaddlar. Tyvärr kunde man varken få helt frirullande eller att den rullade till stillastående.

Den bästa jag provkört med avseende på gaspedalen var en Tesla. Direkt respons, Mycket väl avvägd generatorbroms och den rullade till stillastående. Jag tror att den hade flera lägen också. Men jag vet inte säkert.
Min Tesla som jag kör mest kan frirulla helt, det går även att välja vad som händer när man släpper bromsen. Dvs inget eller att den simulerar automat och rullar iväg.
Nyare bilar har jag inte funderat på, alla har haft OPD som jag själv föredrar.
 
P PHPersson skrev:
Ekonomikungen har talat…
Jag förstår att det är jobbigt att få sin teori ifrågasatt av alla som orkat svara på inlägget, men det blir så i land när man gissar vilt.
P PHPersson skrev:
köper en id4 och gör sin livs sämsta bilaffär
Mitt livs sämsta bilaffär var att leasa en Kia Niro. Har aldrig haft en så tråkig bil. Den jag har nu är jag nöjdare med. Hur dålig affären blir rent ekonomiskt får vi se den dag jag säljer.
P PHPersson skrev:
men trots det hävdar att man vet vad som händer om 5år.
Nej. Men jag tror mig veta vad som inte händer: att det skrotas fullt fungerande bilar för att biltillverkarna konspirerar mot oss.
P PHPersson skrev:
Du gör bara bort dig.
Är du riktigt säker på att det är jag som gör det?
 
  • Gilla
Carpetos och 8 till
  • Laddar…
@engs och @Avemo
Jag kör nästan uteslutande i läge D på ID4an, och tycker helt klart att den kan frirulla, det den dock kan göra är att motorbromsa för att matcha kommande hastighetssänkning eller liknande, och att man kan överstyra detta med en dutt på gasen.
 
K
P PHPersson skrev:
Jag vet inte om du och dina fanboys inte är läskunniga men jag skrev om många år framåt i tiden och det var en teori. Sen får du/ni tro vad ni vill men att relatera till vad vinsten är på bilar idag är ju bara underbegåvat eller så vill man skriva dynga för skrivandets skull…
Det är väl ganska självklart att teorin bygger på att hyreskostnaden är högre än tillverkningskostnaden? Är det något mer som är oklart som jag skall skriva? Kanske att det även måste täcka reparationer och service… om det ingår….
Det måste även täcka transporten till ÅF… och ja ÅF måste tjäna pengar om det finns någon ÅF.

God Jul

Edit: kanske även skall skriva att en 3-4dubbling av volym ger som regel minskade tillverkningskostnader…
De kan väl sälja bilarna till andra länder marknader som inte har ekonomi till att hyra nya bilar.
Oavsett kan man väl tänka och komma med tankar själv istället för att bara spruta ut negativ skit.
Stort tack för upplysningen. När man väl accepterar alla grundantaganden blir teorin faktiskt helt vattentät – nästan som matematik, fast utan siffror och begränsningar.

Att hyreskostnaden i framtiden självklart överstiger tillverkningskostnaden, samtidigt som den täcker service, reparationer, logistik, återförsäljare och dessutom skapar marginal, framstår efter förklaringen som närmast ofrånkomligt. Skalfördelar löser ju som bekant allt, särskilt när de fyrdubblas på förhand.

Eventuella invändningar verkar mest bero på bristande fantasi snarare än ekonomi. Förutsatt att man tänker rätt från början finns det ju egentligen inget kvar att diskutera.

Mycket inspirerande framtidsspaning.

Hoppas du får en riktigt God jul 🙂

/Krille
 
  • Haha
  • Gilla
Hemingway och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår att det är jobbigt att få sin teori ifrågasatt av alla som orkat svara på inlägget, men det blir så i land när man gissar vilt.

Mitt livs sämsta bilaffär var att leasa en Kia Niro. Har aldrig haft en så tråkig bil. Den jag har nu är jag nöjdare med. Hur dålig affären blir rent ekonomiskt får vi se den dag jag säljer.
Tråkigare än ID4an? Trodde inte det var möjligt.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Men jag tror mig veta vad som inte händer: att det skrotas fullt fungerande bilar för att biltillverkarna konspirerar mot oss.
Handlar inte om konspiration utan de kommer självklart göra det som är ekonomiskt bäst för dem. Men som jag kan du inte heller veta, så varför inte sakligt diskutera saken istället för att arrogant säga att det inte kommer att hända när du omöjligt kan veta?
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är du riktigt säker på att det är jag som gör det?
Det är det enda jag är säker på… det andra är teorier.
 
K Krille4 skrev:
Stort tack för upplysningen. När man väl accepterar alla grundantaganden blir teorin faktiskt helt vattentät – nästan som matematik, fast utan siffror och begränsningar.

Att hyreskostnaden i framtiden självklart överstiger tillverkningskostnaden, samtidigt som den täcker service, reparationer, logistik, återförsäljare och dessutom skapar marginal, framstår efter förklaringen som närmast ofrånkomligt. Skalfördelar löser ju som bekant allt, särskilt när de fyrdubblas på förhand.

Eventuella invändningar verkar mest bero på bristande fantasi snarare än ekonomi. Förutsatt att man tänker rätt från början finns det ju egentligen inget kvar att diskutera.

Mycket inspirerande framtidsspaning.

Hoppas du får en riktigt God jul 🙂

/Krille
Man kan ju också anta att skribenten (jag) är till den grad så korkad att jag avsåg att tillverkaren medvetet skulle hyra ut den och gå back på affären :)

Seden får man fundera på vad som händer om livslängden är 15-20år idag medans man skrotar efter 3-5år i framtiden. Innebär det då en ökad volym av bilar utan att ta kundandelar. Eller kommer de åka buss de kvarvarande 12-15åren?

Men låt oss inte diskutera utan skjut teorierna i sank direkt när ändå facit för framtiden finns :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.