1 741 296 läst ·
26 059 svar
1741k läst
26,1k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 065 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 065 inlägg
Dubblas inte för mig.useless skrev:
Ok. Jag har inte kört så mycket husvagn i modern tid, men en hel del med stort kåpsläp. Aldrig varit med om att förbrukningen ökat mer än 30-50% beroende på bil även om man kör en bit över tillåten hastighet.
Men jag har bara kört dieselbilar och undvikit allt för små motorer.
Vilka faktorer är det som gör att elbilens förbrukning ökar så mycket med släp?
1 ton kåpsläp i 90 drar 28.0kWh/100km.
Bara bil i 120 drar 23.0.
Bara bil i 90 drar väl ca 17.0
Tja, min BMW 520D drog dryga halvlitern utan släpvagn. Med så blev det ca 1l.P PHPersson skrev:Det där stämmer inte… en ICE bils förbrukning dubblas inte. Definitivt inte dieslar. Hade tidigare en 2,5tons kärra med båt på. Då hade jag en BMW 535D. Förbrukningen gick från 0,7 till 0,9-1 ca. Anledningen är att en ICE motors effektivitet ökar med belastningen medans en elbil är effektiv i ”alla” lägen. Därför blir förbrukningen på en elbil radikalt mycket högre med tex släpvagn, eller det ökade luftmotståndet på vintern.
Och att en ICE motor radikalt skulle öka verkningsgraden vid belastning är knappt mätbart och mer av en skröna.
Ca 10kWh per mil förbrukar en ICE bil med stor husvagn efter.självklart en kombination av frontarea och även vikten spelar in.
Inte lämpad är väl fel uttryck, man får bara vänja sig vid att stanna och ladda 15 minuter varannan/vartredje timmeH HenrikHuslöse skrev:
Det borde vara ungefär samma förutsättningar oavsett drivmedel. Sen är ju en 2,5 meter bred husvagn extremfallet. Jag tycker ofta man läser om folk som t ex tar med sig skotrar på ett vanligt flaksläp till fjällen och knappt kommer halvvägs jämfört med vardagskörningen. Men det kanske är kylan som är största boven kombinerat med att man avrundar lite uppåt för att man är bitter över alla laddstopp...GoC skrev:
Jag har inget emot elbilar även om det kanske låter så. Nästa bil blir elektrisk i någon form. Men jag är intresserad av verkliga fakta från verkligheten. Tyvärr finns det alltför mycket tyckande och känslor när det gäller elbilar.
Frågar man på ett "vanligt" bilforum är alla elbilar värdelösa - Särkilt på vintern - och med släpvagn är räckvidden max 5 mil. Frågar man på ett elbilsforum blir man idiotförklarad för att man vill köra mer än 10 mil med släpvagn eller 80-100 mil på en och samma dag.
Nej, ta exemplet att en diesel har 50% verkningsgrad, hälften av energin blir alltså värme istället för framdrivning, lastar man den mycket med släp så ökar inte värmedelen lika mycket som framdrivningen, d v s man får något bättre verkningsgrad.useless skrev:
För en elbli är istället verkningsgraden väldigt hög och väldigt lite blir värme, således en mer direkt korrelation med ökad last->ökad förbrukning.
Även en liten EU trailer påverkar markant. Det är luftmotstånd som är boven i dramat, blir massa virvelvildning som som suger energi.useless skrev:
Det borde vara ungefär samma förutsättningar oavsett drivmedel. Sen är ju en 2,5 meter bred husvagn extremfallet. Jag tycker ofta man läser om folk som t ex tar med sig skotrar på ett vanligt flaksläp till fjällen och knappt kommer halvvägs jämfört med vardagskörningen. Men det kanske är kylan som är största boven kombinerat med att man avrundar lite uppåt för att man är bitter över alla laddstopp...
Jag har inget emot elbilar även om det kanske låter så. Nästa bil blir elektrisk i någon form. Men jag är intresserad av verkliga fakta från verkligheten. Tyvärr finns det alltför mycket tyckande och känslor när det gäller elbilar.
Frågar man på ett "vanligt" bilforum är alla elbilar värdelösa - Särkilt på vintern - och med släpvagn är räckvidden max 5 mil. Frågar man på ett elbilsforum blir man idiotförklarad för att man vill köra mer än 10 mil med släpvagn eller 80-100 mil på en och samma dag.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 065 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 065 inlägg
Varför måste du komma 40mil? Det är rätt gott om snabbladdare nu. Om du kommer 35 mil och behöver ladda 7minuter är set väl ingen katastrof?A AndersS skrev:
Om det är ett krav att komma 40 mil vintertid får du nog vänta ett tag på att köpa elbil. Kan du däremot tänka dig att stanna 20 minuter under resan på 4-5 tim finns många bilar att välja bland.A AndersS skrev:
Köpte själv elbil för drygt två år sedan och räckviddsångesten gjorde att jag köpte med "största batteriet". Så här ett par år senare inser jag dock att det var dåligt investerade pengar. Kunde lika gärna köpt med mindre batteri och levt med 10-20 laddningsstopp extra per år när vi är på långresa. I dagsläget finns det i stort sett laddare överallt.
/Krille
Riktigt så är det inte, men det finns fler elbilar än någonsin tidigare. Det innebär trängsel vid laddstationerna med köer som följd vid sportlov, jul, midsommar etc.K Krille4 skrev:
Det tar ju inte direkt 3 minuter för varje tankning. Kör man dessutom med husvagn under högsäsong…
Läste om ett amerikanskt förslag att förlänga pumptiderna, ställa ner flödet, så det tog längre tid att tanka.
Är det det din egen erfarenhet eller något du läsa på carup? 😉Nissens skrev:
Problemet med köer kan absolut finnas några få dagar per år på vissa platser då det krävs lite mer planering. Laddar man ned någon app som visar alla laddställen längs resrutten krävs det dock inte speciellt mycket planering för att kunna ladda ändå. Men har man kravet att kunna köra minst 40 mil på vintern och att laddning ska gå lika snabbt som att tanka på macken så är nog elbil inget bra val.
/Krille