Attitudeswe Attitudeswe skrev:
En GLC får dra 2.4 ton, 94kWh batteri och pris under 800'
Och en GLC är en ?

A AndersS skrev:
Och en GLC är en ?
En Mercedes
Men priset brukar sällan stanna vid frånpriset om man vill ha lite utrustning på bilen

• Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
A AndersS skrev:
Och en GLC är en ?
Vill man promt ha kombi formen så finns CLA med 1.8ton dragvikt och 85kWh batteri från 615'

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vill man promt ha kombi formen så finns CLA med 1.8ton dragvikt och 85kWh batteri från 615'
Hur långt kommer man med släpvagn på vintern?

useless useless skrev:
Hur långt kommer man med släpvagn på vintern?
Är ditt primära syfte med bilen att släpa runt på en stor tung släpvagn på vintern, ja då är väl inte en elbil något för dig 😉

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Är ditt primära syfte med bilen att släpa runt på en stor tung släpvagn på vintern, ja då är väl inte en elbil något för dig 😉
Nej, jag har insett det. Var mest nyfiken på hur långt man kommer med en ny stor elbil med stort batteri under verkliga förhållanden.

Nissens
S Styrman_jansson skrev:
Nu har vi snart haft vår e-Berlingo, som jag nämnt tidigare i tråden, i 1 år och har kört 2400mil och överlag är vi nöjda för en bil som kostat drygt 300k ny.

I sommar har vi varit på campingsemester och diverse andra utflykter. Sommartid är bilen hyfsat snål, vi åkte ca. 23 mil ner till en MTB-ort i småland. Fullpackad bil med 6-mannatät, kök, tältsängar, takbox m.m. och tre cyklar på cykehållare bakom. Kanske 50% motorväg och 50% 80-väg. Vi körde nog aldrig snabbare än 110 på motorvägen trots att en del var 120-väg. Vi hade nog klarat oss på en laddning ner men var ändå tvungna att ta ett WC-besök på vägen ner och hem så vi laddade lite och passade på att ta något att käka. Vi kan konstatera att Circle-K's plug and charge funkade utmärkt, bara att sätta i sladden och ladda. Inga kort, appar (efter man ställt in första gången förstår) e.d.

På plats på campingen upptäckte vi att det fanns en destinationsladdare när vi kom dit så ville vi hade vi kanske kunnat åka både dit och hem utan att lägga mer än några enstaka minuter på att flytta bilen till destinationsladdaren och tillbaka till campingsplatsen.

Förbrukningen varierade mellan som lägst 1,6kWh/mil på plan 80-väg och som högst ca. 2,5kWh på 110-väg i mild uppförsbacke.

Vintertid då? Mjo, räckvidden sjunker till runt 17-22mil beroende på hur kallt det är. Man laddar ju innan det tar slut så kanske verklig körsträcka innan laddning 15mil? Vi kör sällan längre än så så enda gången detta tillförde extra laddtid var vid besök till släktningar 9mil bort när vi glömde laddsladd eller att ladda hos dem ( ja vi har frågat ;) ).

Några problem då? Mja, man får ladda 12vs-batteriet ca. 2:an till var 3:e månad när man kör mycket korta sträckor. På sommaren märker man det genom att AC:n inte drar ingån förrän man kört en bit (och 12vs batteriet har laddat upp) och på vintern märker man det när bilen helt enkelt inte startar när man vrider om nyckeln. Tycker det hade varit rimligt att även 12vs batteriet får sig lite kräm när laddsladden ändå är i...

Har även dragit lite släp(750kg) med den, mest soptippen och något virkeslass, vilket funkar utmärkt. I jämna hastigheter under typ 100km/h påverkar det inte förbrukningen särskilt mycket.

Överlag en riktigt vettig bil för rimliga pengar som funkar om man inte regelbundet behöver plöja många mil.
Hur ser det ut med räckvidden om du hänger på en husvagn?

useless useless skrev:
Nej, jag har insett det. Var mest nyfiken på hur långt man kommer med en ny stor elbil med stort batteri under verkliga förhållanden.
I och med att förbrukningen, likt en ICE bil, ungefär fördubblas med släpvagnen efter så kommer du hälften så långt. Men först får du räkna bort ca 25% från WLTP räckvidden pga vintern

GoC GoC skrev:
I och med att förbrukningen, likt en ICE bil, ungefär fördubblas med släpvagnen efter så kommer du hälften så långt. Men först får du räkna bort ca 25% från WLTP räckvidden pga vintern
Jag har aldrig ägt någon ICE-bil där förbrukningen fördubblats med släpvagn.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
P PHPersson skrev:
Men du glömmer en väldigt viktig aspekt oavsett behovet eller inte, vad tror du andrahandsvärdet kommer vara på EX90 utg1 vs utg2?
Det kommer nog lösas sig med att 800v plattformen blir ännu dyrare i inköpspris.
Men de flesta har väl sin dyra suv-ar på någon form av leasingkontrakt och borde inte märka någon skillnad?

useless useless skrev:
Jag har aldrig ägt någon ICE-bil där förbrukningen fördubblats med släpvagn.
Vad är en släpvagn? Du får väl definiera det först.
Mitt exempel var t.ex en husvagn. Det är ju en form av släpvagn.
En lite EU trailer är en annan.
Blir lite hur långt le ett snöre…

GoC GoC skrev:
Vad är en släpvagn? Du får väl definiera det först.
Mitt exempel var t.ex en husvagn. Det är ju en form av släpvagn.
En lite EU trailer är en annan.
Blir lite hur långt le ett snöre…
Ok. Jag har inte kört så mycket husvagn i modern tid, men en hel del med stort kåpsläp. Aldrig varit med om att förbrukningen ökat mer än 30-50% beroende på bil även om man kör en bit över tillåten hastighet.

Men jag har bara kört dieselbilar och undvikit allt för små motorer.

Vilka faktorer är det som gör att elbilens förbrukning ökar så mycket med släp?

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
En Mercedes
Men priset brukar sällan stanna vid frånpriset om man vill ha lite utrustning på bilen
Ungefär som 80-90 tal när förmånsvärde på bil utgick från någon modell som inte gick att beställa för köp av bil.😉 Vi brukade skämta om att bak/passagerarsäten var tillbehör.

useless useless skrev:
Ok. Jag har inte kört så mycket husvagn i modern tid, men en hel del med stort kåpsläp. Aldrig varit med om att förbrukningen ökat mer än 30-50% beroende på bil även om man kör en bit över tillåten hastighet.

Men jag har bara kört dieselbilar och undvikit allt för små motorer.

Vilka faktorer är det som gör att elbilens förbrukning ökar så mycket med släp?
Luftmotståndet. Det ökar ju med kvadraten på hastigheten gånger frontarean.
Kan intyga att en 2,5 husvagn med lätthet dubblar förbrukningen på en dieselbil. Det vet jag av egen erfarenhet.
På en E85 Saab jag hade så kom jag 25mil med husvagnen efter, drygt 2l/mil
Med dieselbil så drygt 1l/mil
Med en elbil så gissar jag på ca 4kWh/mil vintertid. Sommartid verkar 3,5kWh/mil vara en normal förbrukning

GoC GoC skrev:
Det där stämmer inte… en ICE bils förbrukning dubblas inte. Definitivt inte dieslar. Hade tidigare en 2,5tons kärra med båt på. Då hade jag en BMW 535D. Förbrukningen gick från 0,7 till 0,9-1 ca. Anledningen är att en ICE motors effektivitet ökar med belastningen medans en elbil är effektiv i ”alla” lägen. Därför blir förbrukningen på en elbil radikalt mycket högre med tex släpvagn, eller det ökade luftmotståndet på vintern.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.