Ja dessutom brukar ju föregående modeller i Sverige ha status som den bästa när det kommer till Volvo
 
P pennybridge skrev:
Vad är det du känner tveksamhet över? Har själv gjort skiftet under året efter att ha varit tveksam över många bitar. I dag är jag fortfarande inte "elbils-frälst" men ångrar inte bytet som helhet.
Vårt behov är fortfarande ganska lika, en bil utav kombimodell (har idag V90CC), ska kunna dra en tyngre släpkärra, utan kärra kunna köras 40 mil utan laddning vintertid, Tittar på nya bilar och en elbil med våra krav hamnar upp emot 800" eller högre, vilket inte känns rimligt, Den enda som kommer i närheten är väl VW ID7.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Men du glömmer en väldigt viktig aspekt oavsett behovet eller inte, vad tror du andrahandsvärdet kommer vara på EX90 utg1 vs utg2?
Så klart kommer det skilja några kronor.
Men spelar väl ingen roll då bilen är åt helsike för dyr redan från början.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vårt behov är fortfarande ganska lika, en bil utav kombimodell (har idag V90CC), ska kunna dra en tyngre släpkärra, utan kärra kunna köras 40 mil utan laddning vintertid, Tittar på nya bilar och en elbil med våra krav hamnar upp emot 800" eller högre, vilket inte känns rimligt, Den enda som kommer i närheten är väl VW ID7.
Toyota BZ4X Touring bör inte komma kosta några 800”, gissar på ett par hundra tusen lägre.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Vårt behov är fortfarande ganska lika, en bil utav kombimodell (har idag V90CC), ska kunna dra en tyngre släpkärra, utan kärra kunna köras 40 mil utan laddning vintertid, Tittar på nya bilar och en elbil med våra krav hamnar upp emot 800" eller högre, vilket inte känns rimligt, Den enda som kommer i närheten är väl VW ID7.
En av de saker jag själv har kvar på min lista över negativa tradeoffs är just det med att dra släp. Så jag förstår dig. Det är ingen höjdare med elbil. Där saknar jag min bensinare helt klart!
 
P pennybridge skrev:
En av de saker jag själv har kvar på min lista över negativa tradeoffs är just det med att dra släp. Så jag förstår dig. Det är ingen höjdare med elbil. Där saknar jag min bensinare helt klart!
Glömde också att det måste vara fyrhjulsdrift och hyfsat "bra" förarassistans då jag använder det ofta vid körning.
 
GoC GoC skrev:
Så klart kommer det skilja några kronor.
Men spelar väl ingen roll då bilen är åt helsike för dyr redan från början.
Det har du å andra sidan rätt i :) ser att de dyraste modellerna är ner 300-400 på några månader. Kul för dem som köpte :)
 
GoC GoC skrev:
Var väl snarare Volvo som gjorde ett felaktigt val när dom utvecklade bilen.
800V teknologi har ju funnits länge, men det är inget avgörande för bilens funktion. Är först när man skall snabbladda som man märker skillnaden, men som t.ex för nya MB CLA så måste du hitta en 800V laddare för att kunna ladda bilen.
Jag har kört nya CLA sen september 2025 och endast en gång har jag kommit att försöka ladda på en 400 V laddare, upplever inte det som ett verkligt problem, i alla fall inte i Sverige. Laddar nästan bara publikt eftersom jag fick en voucher på 15000:- att ladda för när jag fick bilen. Till våren kommer man att kunna beställa ”400 V-kompabilitet” till CLA men jag tror inte att den kommer att sälja i Sverige. Alla snabbladdare med högre effekt än 200 kW stöder 800 V och om exempelvis CLA kan komma upp i 320 kW så väljer få att ladda på laddare med 200 kW eller lägre, förutom jag då vid ett tillfälle…
 
E En glad amatör skrev:
Jag har kört nya CLA sen september 2025 och endast en gång har jag kommit att försöka ladda på en 400 V laddare, upplever inte det som ett verkligt problem, i alla fall inte i Sverige. Laddar nästan bara publikt eftersom jag fick en voucher på 15000:- att ladda för när jag fick bilen. Till våren kommer man att kunna beställa ”400 V-kompabilitet” till CLA men jag tror inte att den kommer att sälja i Sverige. Alla snabbladdare med högre effekt än 200 kW stöder 800 V och om exempelvis CLA kan komma upp i 320 kW så väljer få att ladda på laddare med 200 kW eller lägre, förutom jag då vid ett tillfälle…
Exakt, säkert inget problem men en egenhet.
Jag hade en Ioniq5, den laddade max 105kW på 400V laddare. Så de undvek man, men det funkade i alla fall.
 
I vårt fall så är jag istället inte främmande för att behålla nästa bil i tio år och då blir det istället frågeställning om tryggt ägande med minimala problem (har flera fordon). Har idag dessutom lågt bilintresse, den ska transportera oss när behov finns och bekvämt, därav bl.a. bra fungerande förarassistans.

Så detta med alla olika laddningsalternativ är för mig totalt ointressant behöver man fylla på ska det vara som idag "välj dieselhandtaget". Men sedan kommer nästan all laddning att göras med "hemmael" så ingen större betydelse.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
I vårt fall så är jag istället inte främmande för att behålla nästa bil i tio år och då blir det istället frågeställning om tryggt ägande med minimala problem (har flera fordon). Har idag dessutom lågt bilintresse, den ska transportera oss när behov finns och bekvämt, därav bl.a. bra fungerande förarassistans.
Då är väl en Toyota ett ypperligt val, ser du till att serva bilen på Toyota får du tio års garanti.
 
En mental omställning också då man kört Saab/Volvo i 45 år. 😉
 
A AndersS skrev:
En mental omställning också då man kört Saab/Volvo i 45 år. 😉
Ja då kan det bli tufft.
Men att prova olika fabrikat är uppfriskande.
Själv körde jag Saab i knappt 20 år, efter det så har jag hunnit med, Audi, BMW, Mercedes, Mazda, Hyundai och nu en Toyota.
Finns fortfarande bilfabrikat jag inte haft, så snart byts Toyotan mot annat.
 
Attitudeswe
A AndersS skrev:
Vårt behov är fortfarande ganska lika, en bil utav kombimodell (har idag V90CC), ska kunna dra en tyngre släpkärra, utan kärra kunna köras 40 mil utan laddning vintertid, Tittar på nya bilar och en elbil med våra krav hamnar upp emot 800" eller högre, vilket inte känns rimligt, Den enda som kommer i närheten är väl VW ID7.
En GLC får dra 2.4 ton, 94kWh batteri och pris under 800'
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
En GLC får dra 2.4 ton, 94kWh batteri och pris under 800'
Fast ingen elbil har lång räckvidd med släp påkopplat. Aerodynamiken - eller snarare bristen på - förhindrar det. Så länge man bara ska åka lokalt är det inget att bekymra sig för, inte ens med tungt släp, men till långresa med husvagn är elbilen inte lämpad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.