Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det behövs väl inget mobilnät för att digitalt ID ska fungera? Det räcker väl med vanligt internet?
De flesta mobila ID-lösningar idag kräver Internetaccess från mobiltelefonen. Och för att det skall fungera så måste ju butiken ha publikt WiFi som alternativ. Det är inget som jag ser i särskilt många butiker numera.

Dessutom skall man ju notera att det är rätt vanligt med dålig mobiltäckning inne i butiker. Mobilnäten är inte designade för att ta sig igenom mycket armerad betong och folierade fönsterrutor.

pacman42 pacman42 skrev:
Och för att det skall fungera så måste ju butiken ha publikt WiFi som alternativ. Det är inget som jag ser i särskilt många butiker numera.
ICA har både gratis WiFi och apotek.

• Älska
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Dessutom skall man ju notera att det är rätt vanligt med dålig mobiltäckning inne i butiker. Mobilnäten är inte designade för att ta sig igenom mycket armerad betong och folierade fönsterrutor.
Har hittills aldrig råkat ut för dålig mobiltäckning i någon butik som saknat wifi.

Men vill man se problem, så går det naturligtvis att hitta unika och högst osannolika situationer som eventuellt skulle kunna bli ett problem.

Jag fortsätter att gå till apoteket utan mitt körkort. Jag chansar helt enkelt.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Har hittills aldrig råkat ut för dålig mobiltäckning i någon butik som saknat wifi.

Men vill man se problem, så går det naturligtvis att hitta unika och högst osannolika situationer som eventuellt skulle kunna bli ett problem.

Jag fortsätter att gå till apoteket utan mitt körkort. Jag chansar helt enkelt.
Det kan man göra, jag har ofta inget betalkort med mig heller utan bara mobilen. Men den dag "the shit hits the fan" så står vi där utan fungerande lösningar.

K karlmb skrev:
En billig Motorola?
Fairphone, så inte speciellt billig.
Jag verkar inte vara den enda som haft problemet, får en ny display på garanti.

Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Det kan man göra, jag har ofta inget betalkort med mig heller utan bara mobilen. Men den dag "the shit hits the fan" så står vi där utan fungerande lösningar.
Så är det, och då hjälper det inte att ha med körkortet. 😉

Och den som tror att lösningen heter kontanter får nog tänka ett varv till.

Vad är problemet med att gå till Apoteket och vårdcentralen?
ja kanske för dig, men uthämtning av recept krävs fysisk legitimation (än så länge).

titta på en hemsida där det radades upp några nackdelar, men det finns ju fördelar.

Var Kan Du INTE Använda Ditt Digitala Körkort? – Viktiga Begränsningar

Det här är en av de viktigaste aspekterna att förstå. Även om körkort i mobilen är bekvämt, finns det många situationer där det inte är giltigt eller accepterat. Om du bara tar med dig din telefon och lämnar ditt fysiska körkort hemma, riskerar du problem i följande fall:

• Utomlands: Ditt digitala körkort är inte giltigt som identifikation eller körkort utanför Sveriges gränser, varken inom EU/EES eller i andra länder. När du reser utomlands måste du alltid ha med dig ditt fysiska körkort.
  • Situationer som Kräver Fysisk ID-handling: Många tjänster och transaktioner kräver specifikt uppvisande av ett fysisktidentitetskort eller körkort. Exempel inkluderar:
    • Hämta ut paket eller rekommenderade brev hos postombud.
    • Identifiera dig hos banken eller vissa myndigheter.
    • Köpa receptbelagda läkemedel.
    • Ålderskontroller vid köp av alkohol eller tobak (vissa butiker/systembolag kan vara strikta med att kräva fysisk ID).
    • Vissa inrikes flygresor (beroende på flygbolagets policy).
  • Biluthyrning Utomlands: Absolut inte accepterat – du behöver ditt fysiska körkort och ibland även ett internationellt körkort.
  • Om din Telefon är Urladdad, Skadad eller Borta: Om du inte kan visa upp det digitala körkortet i appen på grund av en urladdad telefon eller tekniska problem, har du ingen giltig handling att visa upp (förutsatt att du inte heller har det fysiska kortet).
var av oss får ju välja vad som är mest smidigt. Än så länge anser jag att det för mig är bäst att ha ett fysiskt körkort eller annan legitimation.

trähandtag trähandtag skrev:
uthämtning av recept krävs fysisk legitimation
Nej, det gör det inte. Går bra med Bank-ID eller Freja+.

Systemet däremot, nåde den 20 åring som inte har ett plastkort!

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Systemet däremot, nåde den 20 åring som inte har ett plastkort!
Då är det en felaktighet på denna sida, som du gärna får påpeka till dem.

Såg ut som ChatGPT, men oavsett vilket så nej. Det du klipper in utan att ens länka till källa för får du ta ansvar för själv.

Då är det en felaktighet på denna sida, som du gärna får påpeka till dem.
Vilken sida är det?

Nicke Nyfiken
ja kanske för dig, men uthämtning av recept krävs fysisk legitimation (än så länge).

titta på en hemsida där det radades upp några nackdelar, men det finns ju fördelar.

Det här är en av de viktigaste aspekterna att förstå. Även om körkort i mobilen är bekvämt, finns det många situationer där det inte är giltigt eller accepterat. Om du bara tar med dig din telefon och lämnar ditt fysiska körkort hemma, riskerar du problem i följande fall:

• Utomlands: Ditt digitala körkort är inte giltigt som identifikation eller körkort utanför Sveriges gränser, varken inom EU/EES eller i andra länder. När du reser utomlands måste du alltid ha med dig ditt fysiska körkort.
  • Situationer som Kräver Fysisk ID-handling: Många tjänster och transaktioner kräver specifikt uppvisande av ett fysisktidentitetskort eller körkort. Exempel inkluderar:
    • Ålderskontroller vid köp av alkohol eller tobak (vissa butiker/systembolag kan vara strikta med att kräva fysisk ID).
  • Biluthyrning Utomlands: Absolut inte accepterat – du behöver ditt fysiska körkort och ibland även ett internationellt körkort.
  • Om din Telefon är Urladdad, Skadad eller Borta: Om du inte kan visa upp det digitala körkortet i appen på grund av en urladdad telefon eller tekniska problem, har du ingen giltig handling att visa upp (förutsatt att du inte heller har det fysiska kortet).
var av oss får ju välja vad som är mest smidigt. Än så länge anser jag att det för mig är bäst att ha ett fysiskt körkort eller annan legitimation.
För dig kanske.
För mig har det funkat fint med e-leg på apoteket.

Vad är det för suspekt sida du söker information på?
Det finns inte digitala körkort i Sverige.

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
Jag vet inte, men vad jag förstod av eran diskussion så var det körkort o leg som avsågs. Har fysiska kort endast

Eftersom du inte själv bemödar dig att läsa det du skriver så kan jag meddela att anledningen till att digitala körkort inte gäller är att dom inte finns förr än tidigast om tre år.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
deetee och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gäller det alla apotek?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.