1 820 532 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det har väl varit praxis ett bra tag att inte ge böter om man kan legitimera sig på annat sätt. Polisen måste ju ändå kolla upp dig om man ska kontrollera olovlig körning och är det inte olovlig körning är det ju mest ett administrativt problem. Dessutom kollar väl de ofta upp en även om man har körkort med så då blir det ju ännu konstigare.pacman42 skrev:
Byggveteran
· 2 742 inlägg
Sist jag blev stoppad frågade dom aldrig efter körkortet. När jag frågade om de inte ville se det fick jag till svar att de hade redan kollat upp mig via fordons- och körkortsregister och konstaterat att det var jag som ägde bilen och figurerade på bilden de fick fram. Fysiska körkort var ändå så lätta att förfalska enligt polismannen, så de brukade inte kolla på dom om det inte behövs..Nicke Nyfiken skrev:
Den senaste gången jag blev stoppad var med MCn. Bilen hade legat bakom mig ganska länge innan han slog på blåljusen. Jag trodde att de hade fått någon uppdrag. Vägen var smal så jag lade mig längst till höger. Han ville dock inte köra om. Jag fick köra vidare en sträcka innan det gick att stanna säkert vid sidan av vägen.
Jag hann lagom stanna så stod det en polis på vardera sidan. Jag fick känslan av att de var redo ifall jag skulle dra iväg. Kanske är det den vanliga proceduren att vara redo för det. Jag tänkte kliva av, dra upp MCn på stödet och ta av mig hjälmen innan jag tog fram körkortet.
Den ena polisen sade: du kan sitta kvar. Sedan sade den andra: äger du den? Tog ett par sekunder innan jag förstod att han menade MCn. Jag svarade: Ja. Då sade han: Vi såg att du har körkort. Hur identifierar man någon som har en väl täckande integralhjälp på huvudet? Jag fick blåsa med hjälmen på. Negativt resultat betyder att man är nykter. Därefter var de nöjda. Trevliga killar som hade lite tråkigt på jobbet. Ingen stjäl väl en gammal BMW så förmodligen onödigt att kolla att jag var jag. Lite märkligt var det dock.
Jag hann lagom stanna så stod det en polis på vardera sidan. Jag fick känslan av att de var redo ifall jag skulle dra iväg. Kanske är det den vanliga proceduren att vara redo för det. Jag tänkte kliva av, dra upp MCn på stödet och ta av mig hjälmen innan jag tog fram körkortet.
Den ena polisen sade: du kan sitta kvar. Sedan sade den andra: äger du den? Tog ett par sekunder innan jag förstod att han menade MCn. Jag svarade: Ja. Då sade han: Vi såg att du har körkort. Hur identifierar man någon som har en väl täckande integralhjälp på huvudet? Jag fick blåsa med hjälmen på. Negativt resultat betyder att man är nykter. Därefter var de nöjda. Trevliga killar som hade lite tråkigt på jobbet. Ingen stjäl väl en gammal BMW så förmodligen onödigt att kolla att jag var jag. Lite märkligt var det dock.
Vad är problemet med att gå till Apoteket och vårdcentralen?trähandtag skrev:
Har funkat fint med digitalt ID på både Apoteket och vårdcentralen.B bhus2021 skrev:
Men bor man långt ut på obyggden där det inte finns internetuppkoppling på Apoteket och vårdcentralen, kanske det kan vara ett problem... jag vet inte.
Det större problemet är hur du skall lösa det om det är strömavbrott. Du kan få ut dina mediciner med ett fysiskt körkort, men om mobilnätet ligger nere eller är överbelastat pga strömavbrott (vilket händer då och då, fråga de som bor i Mölndal - de hade ett stort i början av sommaren) - då blir det svårare.Nicke Nyfiken skrev:
Å andra sidan så funkar inte heller apotekets olika system utan ström heller så du kommer tyvärr inte att få ut något då heller.pacman42 skrev:
Det större problemet är hur du skall lösa det om det är strömavbrott. Du kan få ut dina mediciner med ett fysiskt körkort, men om mobilnätet ligger nere eller är överbelastat pga strömavbrott (vilket händer då och då, fråga de som bor i Mölndal - de hade ett stort i början av sommaren) - då blir det svårare.
Hur ska butiken kunna hitta ditt recept och expediera köpet utan ström?pacman42 skrev:
Det större problemet är hur du skall lösa det om det är strömavbrott. Du kan få ut dina mediciner med ett fysiskt körkort, men om mobilnätet ligger nere eller är överbelastat pga strömavbrott (vilket händer då och då, fråga de som bor i Mölndal - de hade ett stort i början av sommaren) - då blir det svårare.
Jodå, det beror ju på om strömavbrottet täcker deras butik. Vid mitt närcentrum så ligger butikerna och fibernätet på en transformator och mobilnäten samt huvuddelen av bostäderna på en annan transformator. Det är rätt ofta det är strömavbrott på den ena, men inte på den andra då strömavbrotten ofta beror på fallna träd av matningen ut på landsbygden som ligger på olika transformatorer för olika nätslingor. Så, jag har varit med om att jag kan handla på affären (med apoteksutlämning och paketutlämning) när mobilnätet är nere pga strömavbrott.U Ursidae skrev:
Tvivlar på att man ens kommer in genom dörrarna på Apoteket när det är strömavbrott.pacman42 skrev:
Det större problemet är hur du skall lösa det om det är strömavbrott. Du kan få ut dina mediciner med ett fysiskt körkort, men om mobilnätet ligger nere eller är överbelastat pga strömavbrott (vilket händer då och då, fråga de som bor i Mölndal - de hade ett stort i början av sommaren) - då blir det svårare.
Och skulle nu allt stå och falla med det fysiska körkortet, så får jag väl gå tillbaka till bilen och hämta det. Det är inte längre bort än så. Jag har inte gångavstånd till något apotek.
Det behövs inget mobilnät för att digitalt ID ska fungera. Det räcker med vanligt internet precis som för apotekets system.pacman42 skrev:
Jodå, det beror ju på om strömavbrottet täcker deras butik. Vid mitt närcentrum så ligger butikerna och fibernätet på en transformator och mobilnäten samt huvuddelen av bostäderna på en annan transformator. Det är rätt ofta det är strömavbrott på den ena, men inte på den andra då strömavbrotten ofta beror på fallna träd av matningen ut på landsbygden som ligger på olika transformatorer för olika nätslingor. Så, jag har varit med om att jag kan handla på affären (med apoteksutlämning och paketutlämning) när mobilnätet är nere pga strömavbrott.
Redigerat: