pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det är 500kr i böter på att inte ha det med. Men...
...jag har stoppats av polisen ett par gånger i rutinkontroller utan att ha körkort med mig och de har då bara kollat upp det på datorn och sedan har jag fått köra vidare med uppmaningen att ta med det nästa gång...
Det har väl varit praxis ett bra tag att inte ge böter om man kan legitimera sig på annat sätt. Polisen måste ju ändå kolla upp dig om man ska kontrollera olovlig körning och är det inte olovlig körning är det ju mest ett administrativt problem. Dessutom kollar väl de ofta upp en även om man har körkort med så då blir det ju ännu konstigare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Körkortet måste man väl fortfarande ha med sig fysiskt?
Dom kan inte skriva ut böter till en oidentifierad person.
Är du identifierad kan dom ju också se att du har körkort och då kan dom ju inte heller bötfälla dig.
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Frugan har blivit stoppad 2 ggr de senaste åren utan att ha körkort eller annan ID-handling med sig. Inga problem. Några kontrollfrågor bara.
Sist jag blev stoppad frågade dom aldrig efter körkortet. När jag frågade om de inte ville se det fick jag till svar att de hade redan kollat upp mig via fordons- och körkortsregister och konstaterat att det var jag som ägde bilen och figurerade på bilden de fick fram. Fysiska körkort var ändå så lätta att förfalska enligt polismannen, så de brukade inte kolla på dom om det inte behövs..
 
  • Wow
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Den senaste gången jag blev stoppad var med MCn. Bilen hade legat bakom mig ganska länge innan han slog på blåljusen. Jag trodde att de hade fått någon uppdrag. Vägen var smal så jag lade mig längst till höger. Han ville dock inte köra om. Jag fick köra vidare en sträcka innan det gick att stanna säkert vid sidan av vägen.

Jag hann lagom stanna så stod det en polis på vardera sidan. Jag fick känslan av att de var redo ifall jag skulle dra iväg. Kanske är det den vanliga proceduren att vara redo för det. Jag tänkte kliva av, dra upp MCn på stödet och ta av mig hjälmen innan jag tog fram körkortet.

Den ena polisen sade: du kan sitta kvar. Sedan sade den andra: äger du den? Tog ett par sekunder innan jag förstod att han menade MCn. Jag svarade: Ja. Då sade han: Vi såg att du har körkort. Hur identifierar man någon som har en väl täckande integralhjälp på huvudet? Jag fick blåsa med hjälmen på. Negativt resultat betyder att man är nykter. Därefter var de nöjda. Trevliga killar som hade lite tråkigt på jobbet. Ingen stjäl väl en gammal BMW så förmodligen onödigt att kolla att jag var jag. Lite märkligt var det dock.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Inte om skärmen släpper från sin ram...
[bild]
En billig Motorola?
 
T TommyC skrev:
Jag svarade: Ja. Då sade han: Vi såg att du har körkort. Hur identifierar man någon som har en väl täckande integralhjälp på huvudet?
Ingen ljuger väl för polisen? 🤓


Eller så tyckte dom synd om dig...
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
trähandtag trähandtag skrev:
Hur gör ni när ni går till Apoteket, eller vårdcentral? Ett tips är att skydda telefonen med en sådan här där man kan ha några kort och kanske till och med en hundralapp när alla betalningsmedel är uttömda (är en nyhet sedan några tillbaka😉, om ni känner till detta- viss ironi kan förekomma)

[bild]
Vad är problemet med att gå till Apoteket och vårdcentralen?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vad är problemet med att gå till Apoteket och vårdcentralen?
De kanske inte accepterar digitala ID:n? Så man måste ha med körkort/legitimation.
 
Nicke Nyfiken
B bhus2021 skrev:
De kanske inte accepterar digitala ID:n? Så man måste ha med körkort/legitimation.
Har funkat fint med digitalt ID på både Apoteket och vårdcentralen.

Men bor man långt ut på obyggden där det inte finns internetuppkoppling på Apoteket och vårdcentralen, kanske det kan vara ett problem... jag vet inte.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Har funkat fint med digitalt ID på både Apoteket och vårdcentralen.

Men bor man långt ut på obyggden där det inte finns internetuppkoppling på Apoteket och vårdcentralen, kanske det kan vara ett problem... jag vet inte.
Det större problemet är hur du skall lösa det om det är strömavbrott. Du kan få ut dina mediciner med ett fysiskt körkort, men om mobilnätet ligger nere eller är överbelastat pga strömavbrott (vilket händer då och då, fråga de som bor i Mölndal - de hade ett stort i början av sommaren) - då blir det svårare.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det större problemet är hur du skall lösa det om det är strömavbrott. Du kan få ut dina mediciner med ett fysiskt körkort, men om mobilnätet ligger nere eller är överbelastat pga strömavbrott (vilket händer då och då, fråga de som bor i Mölndal - de hade ett stort i början av sommaren) - då blir det svårare.
Å andra sidan så funkar inte heller apotekets olika system utan ström heller så du kommer tyvärr inte att få ut något då heller.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det större problemet är hur du skall lösa det om det är strömavbrott. Du kan få ut dina mediciner med ett fysiskt körkort, men om mobilnätet ligger nere eller är överbelastat pga strömavbrott (vilket händer då och då, fråga de som bor i Mölndal - de hade ett stort i början av sommaren) - då blir det svårare.
Hur ska butiken kunna hitta ditt recept och expediera köpet utan ström?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Å andra sidan så funkar inte heller apotekets olika system utan ström heller så du kommer tyvärr inte att få ut något då heller.
Jodå, det beror ju på om strömavbrottet täcker deras butik. Vid mitt närcentrum så ligger butikerna och fibernätet på en transformator och mobilnäten samt huvuddelen av bostäderna på en annan transformator. Det är rätt ofta det är strömavbrott på den ena, men inte på den andra då strömavbrotten ofta beror på fallna träd av matningen ut på landsbygden som ligger på olika transformatorer för olika nätslingor. Så, jag har varit med om att jag kan handla på affären (med apoteksutlämning och paketutlämning) när mobilnätet är nere pga strömavbrott.
 
Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Det större problemet är hur du skall lösa det om det är strömavbrott. Du kan få ut dina mediciner med ett fysiskt körkort, men om mobilnätet ligger nere eller är överbelastat pga strömavbrott (vilket händer då och då, fråga de som bor i Mölndal - de hade ett stort i början av sommaren) - då blir det svårare.
Tvivlar på att man ens kommer in genom dörrarna på Apoteket när det är strömavbrott.

Och skulle nu allt stå och falla med det fysiska körkortet, så får jag väl gå tillbaka till bilen och hämta det. Det är inte längre bort än så. Jag har inte gångavstånd till något apotek.
 
Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, det beror ju på om strömavbrottet täcker deras butik. Vid mitt närcentrum så ligger butikerna och fibernätet på en transformator och mobilnäten samt huvuddelen av bostäderna på en annan transformator. Det är rätt ofta det är strömavbrott på den ena, men inte på den andra då strömavbrotten ofta beror på fallna träd av matningen ut på landsbygden som ligger på olika transformatorer för olika nätslingor. Så, jag har varit med om att jag kan handla på affären (med apoteksutlämning och paketutlämning) när mobilnätet är nere pga strömavbrott.
Det behövs inget mobilnät för att digitalt ID ska fungera. Det räcker med vanligt internet precis som för apotekets system.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.