engs engs skrev:
Tidigare bilar kunde man åtminstone köra med en "dum" farthållare istället när någon sensor var bakom två snöflingor. Men har inte hittat någon sådan möjlighet på min nuvarande.
Jag sticker ut hakan och påstår att du kan välja det om du öppnar instruktionsboken. (som nuförtiden inte alltid är en fysisk bok)
 
Mikael_L
L lbgu skrev:
Skulle tro att det tidigare genererades mycket mer värme från lamporna. Nu är det rätt vanligt med vad man kan kalla lågenergilampor i billysen.
Jag tror som dig, problemet är relativt nytt, tillverkarna har inte (kommit på att) adressera det ännu.
 
M Myckling skrev:
Jag sticker ut hakan och påstår att du kan välja det om du öppnar instruktionsboken. (som nuförtiden inte alltid är en fysisk bok)
Har du stött på detta? Det är ingen mångfald av bilar jag provat. Men när jag stött på adaptiv farthållare så har den varit vad som gäller. Det har inte varit möjligt att använda en "icke adaptiv" farthållare i de bilarna som jag märkt i alla fall. Jag har hört säljare föreslå att man i stället startar hastighetsbegränsaren och sedan håller gasen i botten. Men att kunna använda en "vanlig" farthållare när sikten var för dålig för den adaptiva har jag inte sett. Inte för att det är ett problem speciellt många gånger om året. Men ibland är det irriterande.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror som dig, problemet är relativt nytt, tillverkarna har inte (kommit på att) adressera det ännu.
Det måste vara i alla fall 15 år sedan jag hörde talas om problemet att xenonljus till bilarna producerade för lite värme så att de i viss väderlek täcktes av snö som inte smälte. Så nytt är nog inte problemet. Men kanske inte så stort heller. Jag har aldrig upplevt det själv.
 
T
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Fanns dom att köpa här skulle jag köpt en direkt. Tänk vilken sosse vrede man skulle få uppleva 😆
Nu för tiden behöver du nog inte ens köpa bilen för att reta upp majoriteten av mänskligheten.
Musk gör det så bra på egen hand.

https://carup.se/lyskupp-mot-tesla-utreds-av-tyska-sapo/
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
J
A Avemo skrev:
Det måste vara i alla fall 15 år sedan jag hörde talas om problemet att xenonljus till bilarna producerade för lite värme så att de i viss väderlek täcktes av snö som inte smälte. Så nytt är nog inte problemet. Men kanske inte så stort heller. Jag har aldrig upplevt det själv.
som arbetande i fordonsindustrin så kan jag bekräfta att problemet absolut är känt bland de som arbetar med belysning, konstigt vore väl annat. Och det är nog riktigt att sett till antal drabbade kunder är problemet inte så stort att det kan motivera värme i lamporna på alla fordon. Många personbilar tar ju bort strålkastarrengöringen också, kanske pga lamporna är kalla och skiten inte "torkar fast" lika snabbt? Jag vet faktiskt inte hur många som fortfarande har kvar en halogenlampa med strålkastarrengöring i utbudet, jag tror det inte är omöjligt att det är ganska många som har det. Om säljare är smarta nog att erbjuda denna variant till köpare i norr är väl isåfall nästa fråga. Troligen inte.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
som arbetande i fordonsindustrin så kan jag bekräfta att problemet absolut är känt bland de som arbetar med belysning, konstigt vore väl annat. Och det är nog riktigt att sett till antal drabbade kunder är problemet inte så stort att det kan motivera värme i lamporna på alla fordon. Många personbilar tar ju bort strålkastarrengöringen också, kanske pga lamporna är kalla och skiten inte "torkar fast" lika snabbt? Jag vet faktiskt inte hur många som fortfarande har kvar en halogenlampa med strålkastarrengöring i utbudet, jag tror det inte är omöjligt att det är ganska många som har det. Om säljare är smarta nog att erbjuda denna variant till köpare i norr är väl isåfall nästa fråga. Troligen inte.
Strålkastarrengöringen funkar juvändå inte om det är isigt så täcks munstyckena för. En del har ju uppvärmning av spolarmunstycken/torkare till vindrutan.

På min Volvo hoppar dom upp ibland och sprayar dimma på vindrutan precis efter den skrapat klart. Så man får spola kort så den inte aktiverar strålkastarspolningen
 
Majgårdarna
T TH885 skrev:
Nu för tiden behöver du nog inte ens köpa bilen för att reta upp majoriteten av mänskligheten.
Musk gör det så bra på egen hand.

[länk]
Du menar de tyska extremistgruppen?
 
På väg hem från landet igår räckte laddet till Järna. Satan vilken anläggning CircleK byggt där! 20 vanliga snabbladdare och sex till för lastbilar. Nytt hamburgerhak byggs också på platsen.

Mitt behov av att ladda där kommer nog aldrig vara mer än att fylla på en handfull kWh på fem minuter för att ta mig sista biten hem, men jag gläds av att det nu byggs rejält när det byggs.

I närliggande Vagnhärad har det senaste året byggts fyra laddare på ett ställe och två på ett annat. I Nyköping 8+6+4.

Det byggs på en fundamentalt annorlunda nivå nu än för bara 2–3 år sedan. Att smälla upp en 50 kW MER-laddare händer inte längre.

Det var bara det. Trevlig måndag. 🙂
 
  • Gilla
Mikael_L och 8 till
  • Laddar…
Väldigt bra! och fler börjar bygga med lastbalansering och högre antal laddplatser.
 
Cirkel Ks största mack, området är på 30.000kvm så växer de kan de bygga ut på redan anskaffad mark. Vad som händer på ytan där gamla mackbyggnaden med restaurang står vet jag inte (pumparna ska stå kvar)

Flygbild av Cirkel K:s bensinmack med flera pumpar, parkeringsplatser och byggnader omgiven av ett stort öppet område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det är väl en MAX där, så kanske dom behåller macken som vanligt?
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är väl en MAX där, så kanske dom behåller macken som vanligt?
Alltså gamla macken är bortanför pumparn "mitt" i bild (kl11) långt upp.

Cirkel Ks affär är också deras största om jag fattat rätt, med Pizza Hut mm.
 
Patrik440
Är det en självklarhet att parkera med sin elbil på laddplatserna närmast entrén vid div. affärer fast än man inte laddar?

Det verkar iaf vara så, såg bl.a. en "kebabkittad" Mercedes kupé som stod på en laddplats nära entrén utan någon laddsladd.
Mercan visade sig dock vara en hybrid utan möjlighet till extern laddning.. 🙄

Senast igår såg jag några bilar utanför Citygross och det var bara en Lynk&Co som laddade, de övriga hade väl inget laddbehov utan ville bara nära till entrén. 🤔


 
  • Arg
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Är det en självklarhet att parkera med sin elbil på laddplatserna närmast entrén vid div. affärer fast än man inte laddar?

Det verkar iaf vara så, såg bl.a. en "kebabkittad" Mercedes kupé som stod på en laddplats nära entrén utan någon laddsladd.
Mercan visade sig dock vara en hybrid utan möjlighet till extern laddning.. 🙄

Senast igår såg jag några bilar utanför Citygross och det var bara en Lynk&Co som laddade, de övriga hade väl inget laddbehov utan ville bara nära till entrén. 🤔


[video]
Fast om det står bilar utan laddmöjlighet på laddplatserna så visar det väl att folk som kör elbil är som alla andra, finns alltid en kategori som vill ha närmaste parkeringen till dörren och inte bryr sig om den är skyltad för familj, släpvagn, handikapp eller vad det nu kan vara.

Jag står ofta långt ifrån dörren för att inte behöva stå bredvid dessa människor som jag upplever mer benägna att orsaka dörruppslag och andra parkeringsskador...
 
  • Gilla
TorbjornEd och 11 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Är det en självklarhet att parkera med sin elbil på laddplatserna närmast entrén vid div. affärer fast än man inte laddar?
Nej, men ska man som affär godhetssignalera är det säkert som amen i kyrkan att det blir så. Mycket bättre att vika mindre attraktiva platser för laddning.
 
  • Gilla
Rabbithole och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.