N Nerre skrev:
Stockholms Elbolag
Låter som ett skojarbolag. Stockholm stads elbolag heter Stockholms Exergi.
 
wildeside wildeside skrev:
En stilla fundering om tråden.
Ändras elbilens räckvidd baserat på elpris och uppvärmningssätt av huset?🤔
Ja, för drar huset mycket kan man inte ladda elbilen fullt under natten utan att höja effekttaxan
 
wildeside
Rabbithole Rabbithole skrev:
Ja, för drar huset mycket kan man inte ladda elbilen fullt under natten utan att höja effekttaxan
Japp det gäller att vrida o vända på allt tills djävulen tar hem en, bara man får rätt.😂
 
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Ja, för drar huset mycket kan man inte ladda elbilen fullt under natten utan att höja effekttaxan
Förutsätter väl att effekttaxa är infört😉
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Förutsätter väl att effekttaxa är infört😉
Ja, annars är det bara att ha koll på huvudsäkringarna
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, men hade jag haft bundet i fjol hade det också varit lägre. Inte många bundna elpris i fjol var i närheten av de nästan 4 spänn per kWh jag fick betala under vintern 2023-2024. (Jag kollade nyss elräkningarna för november, december och januari, den vintern och det var inte under 3.50 nån av de månaderna.

Mitt bundna avtal nu är på 75 öre per kWh.
Vilket bolag har du nu?

Billigaste bundna jag hittade i höstas var Karlstads energi och 92 öre per kilowattimme.

Å andra sidan så spelar det inte så stor roll längre när nätavgiften står för 60% av elen…

Mvh
 
Hur kan en bil till en kostnad av 700 000kr inte ens klara av att värma strålkastarna? Man har värme i stolarna, i rutan, i kupén, i ratten men inte i strålkastarna. Varje morgon beger man sig ut. Skrapar av glaset. Efter en timmes körning i 2 minusgrader ser det ut såhär. Snart är det kväll och hemkörning i mörker igen. Hur svårt skulle det vara för tillverkarna att lägga en liten värmekabel där framme???
 
  • Bilens strålkastare täckt av frost och snö i minusgrader, visar behovet av uppvärmda strålkastare för bättre körförhållanden i kallt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Finns det andra bilar som har uppvärmda strålkastare?

Lösning är väl att ha spolarvätska på sprayflaska?
 
J
Rabbithole Rabbithole skrev:
Finns det andra bilar som har uppvärmda strålkastare?

Lösning är väl att ha spolarvätska på sprayflaska?
Jag tror vi är för små globalt, de flesta har inte detta klimat. Även spolare är ju borttagna. Vi i Sverige var först med lampor med rengöring och stolar med värme på 70-talet... Stolarna verkar bli kvar men lampor skiter man i....
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror vi är för små globalt, de flesta har inte detta klimat. Även spolare är ju borttagna. Vi i Sverige var först med lampor med rengöring och stolar med värme på 70-talet... Stolarna verkar bli kvar men lampor skiter man i....
Kanske för att det inte fungerade i praktiken. Jag tar hellre så som på ID Buzz med helt släta lyktor som är lätta att göra rent.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Kanske för att det inte fungerade i praktiken. Jag tar hellre så som på ID Buzz med helt släta lyktor som är lätta att göra rent.
Problemet är ju att alla lampglas numera är i plast. Man vill ju inte repa dem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Finns det andra bilar som har uppvärmda strålkastare?

Lösning är väl att ha spolarvätska på sprayflaska?
Tror inte det finns extravärme i någons strålkastare, nu får jag stanna bilen gå ut och lägga handflatan på för att värma upp den. Baklyktorna blir även de igensnöade på några minuter. Köpte nån defroster på Biltema som ska provas.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Tror inte det finns extravärme i någons strålkastare,
Skulle tro att det tidigare genererades mycket mer värme från lamporna. Nu är det rätt vanligt med vad man kan kalla lågenergilampor i billysen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Hur kan en bil till en kostnad av 700 000kr inte ens klara av att värma strålkastarna? Man har värme i stolarna, i rutan, i kupén, i ratten men inte i strålkastarna. Varje morgon beger man sig ut. Skrapar av glaset. Efter en timmes körning i 2 minusgrader ser det ut såhär. Snart är det kväll och hemkörning i mörker igen. Hur svårt skulle det vara för tillverkarna att lägga en liten värmekabel där framme???
Blir det verkligen inte varmt om du har halvljus på?. Värre är det med bakljusen. Där hade inte skadat med glödlampor.
 
L lbgu skrev:
Skulle tro att det tidigare genererades mycket mer värme från lamporna. Nu är det rätt vanligt med vad man kan kalla lågenergilampor i billysen.
Gamla halogen och xenon var ju hyfsat många watt så det värmde nog rätt bra. Numera har ju "alla" bilar med prmiumambitoiner LED-lyktor så det är väl ett generellt problem nu skulle jag tro.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.