1 822 109 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Vilket bolag har du nu?N Nerre skrev:Ja, men hade jag haft bundet i fjol hade det också varit lägre. Inte många bundna elpris i fjol var i närheten av de nästan 4 spänn per kWh jag fick betala under vintern 2023-2024. (Jag kollade nyss elräkningarna för november, december och januari, den vintern och det var inte under 3.50 nån av de månaderna.
Mitt bundna avtal nu är på 75 öre per kWh.
Billigaste bundna jag hittade i höstas var Karlstads energi och 92 öre per kilowattimme.
Å andra sidan så spelar det inte så stor roll längre när nätavgiften står för 60% av elen…
Mvh
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Hur kan en bil till en kostnad av 700 000kr inte ens klara av att värma strålkastarna? Man har värme i stolarna, i rutan, i kupén, i ratten men inte i strålkastarna. Varje morgon beger man sig ut. Skrapar av glaset. Efter en timmes körning i 2 minusgrader ser det ut såhär. Snart är det kväll och hemkörning i mörker igen. Hur svårt skulle det vara för tillverkarna att lägga en liten värmekabel där framme???
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Finns det andra bilar som har uppvärmda strålkastare?
Lösning är väl att ha spolarvätska på sprayflaska?
Lösning är väl att ha spolarvätska på sprayflaska?
Jag tror vi är för små globalt, de flesta har inte detta klimat. Även spolare är ju borttagna. Vi i Sverige var först med lampor med rengöring och stolar med värme på 70-talet... Stolarna verkar bli kvar men lampor skiter man i....Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Kanske för att det inte fungerade i praktiken. Jag tar hellre så som på ID Buzz med helt släta lyktor som är lätta att göra rent.J JohanLun skrev:
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Tror inte det finns extravärme i någons strålkastare, nu får jag stanna bilen gå ut och lägga handflatan på för att värma upp den. Baklyktorna blir även de igensnöade på några minuter. Köpte nån defroster på Biltema som ska provas.Rabbithole skrev:
Blir det verkligen inte varmt om du har halvljus på?. Värre är det med bakljusen. Där hade inte skadat med glödlampor.Manganbangan skrev:
Hur kan en bil till en kostnad av 700 000kr inte ens klara av att värma strålkastarna? Man har värme i stolarna, i rutan, i kupén, i ratten men inte i strålkastarna. Varje morgon beger man sig ut. Skrapar av glaset. Efter en timmes körning i 2 minusgrader ser det ut såhär. Snart är det kväll och hemkörning i mörker igen. Hur svårt skulle det vara för tillverkarna att lägga en liten värmekabel där framme???
Gamla halogen och xenon var ju hyfsat många watt så det värmde nog rätt bra. Numera har ju "alla" bilar med prmiumambitoiner LED-lyktor så det är väl ett generellt problem nu skulle jag tro.L lbgu skrev:
