1 822 294 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja, men hade jag haft bundet i fjol hade det också varit lägre. Inte många bundna elpris i fjol var i närheten av de nästan 4 spänn per kWh jag fick betala under vintern 2023-2024. (Jag kollade nyss elräkningarna för november, december och januari, den vintern och det var inte under 3.50 nån av de månaderna.
Mitt bundna avtal nu är på 75 öre per kWh.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 697 inlägg
Vad ingår i dina 4kr/kWh och vad ingår i de 75örena?N Nerre skrev:Ja, men hade jag haft bundet i fjol hade det också varit lägre. Inte många bundna elpris i fjol var i närheten av de nästan 4 spänn per kWh jag fick betala under vintern 2023-2024. (Jag kollade nyss elräkningarna för november, december och januari, den vintern och det var inte under 3.50 nån av de månaderna.
Känns som att det inte är samma siffror som jämförs.
Vattenburen el du har säkert, tänkt/hört dig för om andra energilösningar? Annars finns det ackumulatortankar.N Nerre skrev:Det kan väl på sätt och vis lösas med bundet elpris? Har man (som vi) vattenburen el som uppvärmning så gör man ju av med mest el på vintern, när elpriserna tenderar att vara höga. Jag insåg det de senaste åren när jag dumt nog hade rörlig pris. Visst var elpriset utslaget över året lägre än när jag hade bundet, men eftersom vi knappt gör av med nån el på sommaren hade vi inte så mycket glädje av att elpriset var lågt då.
Vi har samma förbrukning i år, men nu är elräkningarna på vintern typ 4000 i månaden stället för 15000 som de var förra vintern eftersom jag tecknade bundet avtal våren 2024.
Så där står det på elräkningen från januari 2024:13th Marine skrev:
Elpris: 385,96 öre/kWh
El, påslag: 0,00 öre/kWh
El-certifikat: 9,90 öre/kWh
Ditt kWh-pris blir: 395,86 öre/kWh
Och så här står det på elräkningen från december 2024:
Elanvändning 3307 kWh 75,35 öre/kWh 2 491,83 kr
Då det är olika elbolag skriver de inte likadant.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 697 inlägg
Hur?N Nerre skrev:
Jag betalade ca 85 öre för dec 23 och jan 24...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 697 inlägg
Snarare du som borde undra vad som hänt?N Nerre skrev:
386öre på ett rörligt elpris låter helt galet!
Mitt elbolag (GodEl) låg på under 100öre för de aktuella månaderna, och då tillhör jag SE4, har för mig att du bor iaf i SE3.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Jag hade 94 öre Januari 2024 med Vattenfall. Har du fått 4x normalt elpris för rörligt (månadspris?) Dags att byta elhandelsbolag.