Ja, men hade jag haft bundet i fjol hade det också varit lägre. Inte många bundna elpris i fjol var i närheten av de nästan 4 spänn per kWh jag fick betala under vintern 2023-2024. (Jag kollade nyss elräkningarna för november, december och januari, den vintern och det var inte under 3.50 nån av de månaderna.

Mitt bundna avtal nu är på 75 öre per kWh.
 
A Alexn72 skrev:
Loggar du in på din elleverantörs hemsid så kan du säkert se
Nej, de har bara per dygn.
 
N Nerre skrev:
Ja, men hade jag haft bundet i fjol hade det också varit lägre. Inte många bundna elpris i fjol var i närheten av de nästan 4 spänn per kWh jag fick betala under vintern 2023-2024. (Jag kollade nyss elräkningarna för november, december och januari, den vintern och det var inte under 3.50 nån av de månaderna.

Mitt bundna avtal nu är på 75 öre per kWh.
Vad ingår i dina 4kr/kWh och vad ingår i de 75örena?

Känns som att det inte är samma siffror som jämförs.
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nej, de har bara per dygn.
Funkar de med, give me
 
N Nerre skrev:
Det kan väl på sätt och vis lösas med bundet elpris? Har man (som vi) vattenburen el som uppvärmning så gör man ju av med mest el på vintern, när elpriserna tenderar att vara höga. Jag insåg det de senaste åren när jag dumt nog hade rörlig pris. Visst var elpriset utslaget över året lägre än när jag hade bundet, men eftersom vi knappt gör av med nån el på sommaren hade vi inte så mycket glädje av att elpriset var lågt då.

Vi har samma förbrukning i år, men nu är elräkningarna på vintern typ 4000 i månaden stället för 15000 som de var förra vintern eftersom jag tecknade bundet avtal våren 2024.
Vattenburen el du har säkert, tänkt/hört dig för om andra energilösningar? Annars finns det ackumulatortankar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad ingår i dina 4kr/kWh och vad ingår i de 75örena?

Känns som att det inte är samma siffror som jämförs.
Så där står det på elräkningen från januari 2024:
Elpris: 385,96 öre/kWh
El, påslag: 0,00 öre/kWh
El-certifikat: 9,90 öre/kWh
Ditt kWh-pris blir: 395,86 öre/kWh

Och så här står det på elräkningen från december 2024:
Elanvändning 3307 kWh 75,35 öre/kWh 2 491,83 kr

Då det är olika elbolag skriver de inte likadant.
 
N Nerre skrev:
Så där står det på elräkningen från januari 2024:
Elpris: 385,96 öre/kWh
El, påslag: 0,00 öre/kWh
El-certifikat: 9,90 öre/kWh
Ditt kWh-pris blir: 395,86 öre/kWh

Och så här står det på elräkningen från december 2024:

Elanvändning 3307 kWh 75,35 öre/kWh 2 491,83 k
Hur?

Jag betalade ca 85 öre för dec 23 och jan 24...
 
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Vattenburen el du har säkert, tänkt/hört dig för om andra energilösningar? Annars finns det ackumulatortankar.
Byter jag värmesystem har jag garanterat inte råd att byta till elbil de närmsta 5 åren.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur?

Jag betalade ca 85 öre för dec 23 och jan 24...
Fråga Stockholms Elbolag (som jag köpte elen från). Och som inte alls ligger i Stockholm...
 
sysmali
N Nerre skrev:
Byter jag värmesystem har jag garanterat inte råd att byta till elbil de närmsta 5 åren.
Vilken elbil är du mest intresserad av? Någon med drag antar jag?
 
N Nerre skrev:
Fråga Stockholms Elbolag (som jag köpte elen från). Och som inte alls ligger i Stockholm...
Snarare du som borde undra vad som hänt?

386öre på ett rörligt elpris låter helt galet!

Mitt elbolag (GodEl) låg på under 100öre för de aktuella månaderna, och då tillhör jag SE4, har för mig att du bor iaf i SE3.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Fråga Stockholms Elbolag (som jag köpte elen från). Och som inte alls ligger i Stockholm...
Är det inte de som brukar få varningsklockor att ringa?
Fortum låg på 90 öre plus moms januari 2024, så 4 kr låter som rena rånet.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Jag hade 94 öre Januari 2024 med Vattenfall. Har du fått 4x normalt elpris för rörligt (månadspris?) Dags att byta elhandelsbolag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Byter jag värmesystem har jag garanterat inte råd att byta till elbil de närmsta 5 åren.
Acktankar kostar inte som en elbil..
 
wildeside
En stilla fundering om tråden.
Ändras elbilens räckvidd baserat på elpris och uppvärmningssätt av huset?🤔
 
  • Haha
Discoman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.