K karlmb skrev:
De som har problem med att få 16A att räcka till har normalt stora 3-fas-laster som värmepumpar, elpatroner och bastuagregat. Dessutom är de allra flesta av dagens spishällar inte 3-fas som förr, men de kan plocka vilken som av de 3 faserna så svårt att förutse vilken som blir hårdast belastad. Går inte att fördela om.
Så är det och 1-fas borde passa vedeldarna och de som har fjärrvärme bäst
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De som har problem med att få 16A att räcka till har normalt stora 3-fas-laster som värmepumpar, elpatroner och bastuagregat. Dessutom är de allra flesta av dagens spishällar inte 3-fas som förr, men de kan plocka vilken som av de 3 faserna så svårt att förutse vilken som blir hårdast belastad. Går inte att fördela om.
Vi pratar om att dra effekten hela tiden.
Alla dem sakerna du listade drar inte ström hela tiden så att det inte finns något utrymme kvar.
Hur kan man annars laga mat?

Dessutom har de flesta 3fas laddning idag så min uträkning på enfas är sämsta möjliga och den visar att det är möjligt

Men okej man har saker som drar 11kw hela dygnet. Då får man säkra upp
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Så är det och 1-fas borde passa vedeldarna och de som har fjärrvärme bäst
Lägg gärna upp din förbrukning för ett dygn eller ännu bättre en vecka så kan jag räkna på hur mycket du kunde laddat en bil med
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
Ha
A Alexn72 skrev:
Lägg gärna upp din förbrukning för ett dygn eller ännu bättre en vecka så kan jag räkna på hur mycket du kunde laddat en bil med
Har en 3-fas box redan till bilen så klarar mig rätt bra men med LVVP, Spabad mm så skulle jag inte klara mig på 1-fas laddning
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle inte det gå?
Beror ju på hur du råkar använda spisen.
 
A Alexn72 skrev:
Vi pratar om att dra effekten hela tiden.
Alla dem sakerna du listade drar inte ström hela tiden så att det inte finns något utrymme kvar.
Hur kan man annars laga mat?

Dessutom har de flesta 3fas laddning idag så min uträkning på enfas är sämsta möjliga och den visar att det är möjligt

Men okej man har saker som drar 11kw hela dygnet. Då får man säkra upp
Fn kör jag på elpatron och så kommer spis, tvätt, disk vvb och elbil ovanpå det. Elpatron är på 6 kW 3-fas. Resten 1-2.3 kW endast.
Kör man ugnen på 2300W samtidigt så vill det till att inget mer med 2 kW hamnar på samma fas ihop med spisens stora kokzon eller vattenkokaren.
Kör man däremot en liten 3-faslast ytterligare är det aldrig några problem. Kanske peakar på 17 A då tidvis vilket är inga problem.
 
J
Problemet är nog att man kommer få ladda även när elen är dyr, med Zoeyn kan man ladda mycket billiga timmar och när det inte är effekttaxa. Med MGn riskerar man att för att ladda fullt behöva starta tidigt när elen fortfarande är dyr.

Med mormors laddare och 10A är det ett elände att ha elbil.

ZS har ju vad jag förstår 16A typ2 enfas så har man bonnasäkringar och fast el utan effekttaxa så funkar det nog...

För att elbil ska vara billigt måste man kunna ladda till största del hemma och på billiga tider.

En fördel med Zoe har varit att "bra" ica har gratis laddare och laddar man när bilen är varm så får man i el för 8-10 mil på tiden för en storhandling. Tyvärr är vår närmaste ica en scam, det står 22kW laddare men det verkar vara max 5. Så gratis laddningen är inget värd alls, man får i 3km på en 40 minuters handling...
 
A Alexn72 skrev:
Alla dem sakerna du listade drar inte ström hela tiden så att det inte finns något utrymme kvar.
Hur kan man annars laga mat?
Hos oss är det nu vintertid effektvakten på elpannan som drar ner effekten på pannan när vi lagar mat. Det funkar eftersom matlagningen bara håller på nån timme och spisen/ugnen ju faktiskt ger mycket av den värme som pannan måste dra ner på. Men om pannan måste dra ner på effekten hela natten för att ladda elbil, eller elbilen inte kan ladda för att pannan behöver effekten under natten, så blir det värre.

Vi har iofs inte 16 A huvudsäkring, vi har 20 A (just på grund av elpannan).
 
  • Gilla
EdwinG84 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Hos oss är det nu vintertid effektvakten på elpannan som drar ner effekten på pannan när vi lagar mat. Det funkar eftersom matlagningen bara håller på nån timme och spisen/ugnen ju faktiskt ger mycket av den värme som pannan måste dra ner på. Men om pannan måste dra ner på effekten hela natten för att ladda elbil, eller elbilen inte kan ladda för att pannan behöver effekten under natten, så blir det värre.

Vi har iofs inte 16 A huvudsäkring, vi har 20 A (just på grund av elpannan).
Lägg gärna upp ett diagram över vad du förbrukar på natten så räknar jag gärna
 
J JohanLun skrev:
Problemet är nog att man kommer få ladda även när elen är dyr,
Det kan väl på sätt och vis lösas med bundet elpris? Har man (som vi) vattenburen el som uppvärmning så gör man ju av med mest el på vintern, när elpriserna tenderar att vara höga. Jag insåg det de senaste åren när jag dumt nog hade rörlig pris. Visst var elpriset utslaget över året lägre än när jag hade bundet, men eftersom vi knappt gör av med nån el på sommaren hade vi inte så mycket glädje av att elpriset var lågt då.

Vi har samma förbrukning i år, men nu är elräkningarna på vintern typ 4000 i månaden stället för 15000 som de var förra vintern eftersom jag tecknade bundet avtal våren 2024.
 
Elen är billigare den här vintern än förra.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Lägg gärna upp ett diagram över vad du förbrukar på natten så räknar jag gärna
Har inga timsiffror på förbrukning, men jag ser när lampan på pannan blinkar på grund av att effektvakten drar ner på effekt.

Pannans toppeffekt är 13 kW. 6+3 kW fast effektstek och ett 4 kW tyristorstyrt.

Och eftersom den är en 3-faslast så betyder ju det att med 1-fasladdning så kommer hög last på bara en fas att tvinga pannan att dra ner på effekten även om det skulle gå att ta ut ström från de andra faserna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Elen är billigare den här vintern än förra.
Ja, men det ändrar inte det faktum att med elpanna så är förbrukningen som högst när elpriserna är som högst.

Har man annan uppvärmningsform blir det såklart en helt annan situation.
 
N Nerre skrev:
Ja, men det ändrar inte det faktum att med elpanna så är förbrukningen som högst när elpriserna är som högst.
Förvisso inte, men det var å andra sidan inte det du påstod. Du påstod att ditt elpris i vinter var så mycket lägre för att du hade bundet elavtal. Jag påpekade bara att det inte var ett sant orsakssamband, då det finns flera variabler.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Har inga timsiffror på förbrukning, men jag ser när lampan på pannan blinkar på grund av att effektvakten drar ner på effekt.

Pannans toppeffekt är 13 kW. 6+3 kW fast effektstek och ett 4 kW tyristorstyrt.

Och eftersom den är en 3-faslast så betyder ju det att med 1-fasladdning så kommer hög last på bara en fas att tvinga pannan att dra ner på effekten även om det skulle gå att ta ut ström från de andra faserna.
Loggar du in på din elleverantörs hemsid så kan du säkert se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.