1 822 262 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
En anledning att inte välja Tesla, men jag tror servicen blir billig och kompenserar lite för detta…A Argastesnickaren skrev:Har själv en törstig bil med många hk, dock kör jag väldigt lite mil så det spelar mindre roll.
330 kr i helförsäkring i månaden jämfört med 1000 kr för en valfri Tesla.
Har lite svårt att motivera den extra kostnaden på så få mil.
Kommer förr eller senare byta till elbil men då behöver dom fasta kostnaderna vara låga för min del.
Så alla som är intresserade av elbil oavsett märke, kolla försäkringen innan så det inte blir en överraskning av det mindre trevliga slaget.
Håller med om att om man kör få mil är en bil med obefintlig värdeminskning och billiga övriga kostnader attraktiv…
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Det är väl just därför MG ZS är attraktiv. en 2021:a med 4000mil för 150' finns det gott om. Zoe är ju bara marginellt billigare och MGn har lite trevligare inredning och okej baksäte. Långsam värme är den största nackdelen jag hört hittillsJ JohanLun skrev:
https://ev-database.org/car/1201/MG-ZS-EV
155km motorväg -10 110km/h. Duger kaaanske som andrabil. Jag vill nog få ut en runda på 200km utan att behöva ladda.
Den senare long range varianten som kom 2022? verkar ändå klara sig helt dugligt
Långsam laddning hemma, men har ändå DC laddning vilket många Zoe saknar . Zoe laddar snabbt på ac 3fas men båda är vad jag förstår inte bilar för långfärd.Rabbithole skrev:
Det är väl just därför MG ZS är attraktiv. en 2021:a med 4000mil för 150' finns det gott om. Zoe är ju bara marginellt billigare och MGn har lite trevligare inredning och okej baksäte. Långsam värme är den största nackdelen jag hört hittills
[länk]
155km motorväg -10 110km/h. Duger kaaanske som andrabil. Jag vill nog få ut en runda på 200km utan att behöva ladda.
Den senare long range varianten som kom 2022? verkar ändå klara sig helt dugligt
Jag tycker skillnaden till tex en m3 är för liten. M3 bör kunna användas som första/endail. Inte mg zs el Zoe.
Däremot är alla små beg elbilar attraktiva för den som pendlar 3000 mil per år och kan ladda hemma och har behov av två bilar.
Jag undrar även över reservdelar på sikt på mg. Som i sin tur om det vill sig illa kan göra bilen osäljbar på sikt.
Men igen, 100-150 för en elbil betalar sig ganska snabbt om man kör över 3000 mil per år.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Det verkar som att MG ZS bara har 230v AC laddning, så jag skulle bara få i 3,7kW med 16A. Känns lite väl slött även om det duger till vardagsJ JohanLun skrev:Långsam laddning hemma, men har ändå DC laddning vilket många Zoe saknar . Zoe laddar snabbt på ac 3fas men båda är vad jag förstår inte bilar för långfärd.
Jag tycker skillnaden till tex en m3 är för liten. M3 bör kunna användas som första/endail. Inte mg zs el Zoe.
Däremot är alla små beg elbilar attraktiva för den som pendlar 3000 mil per år och kan ladda hemma och har behov av två bilar.
Jag undrar även över reservdelar på sikt på mg. Som i sin tur om det vill sig illa kan göra bilen osäljbar på sikt.
Men igen, 100-150 för en elbil betalar sig ganska snabbt om man kör över 3000 mil per år.
Med tanke på den rätt långsamma hemmaladdningen så blir det nog i princip rätt svårt att få ihop 3000 mil om året utan att även ladda med dyr snabbladdning eller att ha möjligheten att ladda även på jobbet.J JohanLun skrev:
Men även med 1500 - 2000 mil om året så blir nog bilen en rätt bra sparbössa, särskilt när man väger in låg fordonsskatt och knappt någon service som behöver göras.
(Jag gissar att med elbilar kommer folk snabbare sluta med att följa service-programmet, ifall inte priset på serrvice sänks kraftigt och mer motsvarar vad som faktiskt görs, men bilföretagens affärsmodell måste ju ändras samtidigt).
3000 mil borde betyda ca 6000kwh.Mikael_L skrev:
Med tanke på den rätt långsamma hemmaladdningen så blir det nog i princip rätt svårt att få ihop 3000 mil om året utan att även ladda med dyr snabbladdning eller att ha möjligheten att ladda även på jobbet.
Men även med 1500 - 2000 mil om året så blir nog bilen en rätt bra sparbössa, särskilt när man väger in låg fordonsskatt och knappt någon service som behöver göras.
(Jag gissar att med elbilar kommer folk snabbare sluta med att följa service-programmet, ifall inte priset på serrvice sänks kraftigt och mer motsvarar vad som faktiskt görs, men bilföretagens affärsmodell måste ju ändras samtidigt).
Om vi räknar att bilen står stilla mellan klockan 22 och 05 så ger det 7h per dygn och per vecka så räknat jag på 35h per vecka och 50 veckor vilket ger 1750h
Ska vi då dela 6000kwh på 1750h så blir det 3,5kw som bilen behöver laddas med.
Skulle vi nu förutsätta att man kommer hem i mer normal tid kl 20.00 och åker kl 06.00 så kan man gå ner 2,5kw istället.
Så jag skulle säg att de är fullt rimligt att köra 3000mil utan att ladda en enda kw på snabbladdare för en normal familj.
Fast nu är det väldigt många som har 16A mätarsäkringar och därför inte kan/vågar köra maximalt ström (då blir det ju inget över till huset).A Alexn72 skrev:3000 mil borde betyda ca 6000kwh.
Om vi räknar att bilen står stilla mellan klockan 22 och 05 så ger det 7h per dygn och per vecka så räknat jag på 35h per vecka och 50 veckor vilket ger 1750h
Ska vi då dela 6000kwh på 1750h så blir det 3,5kw som bilen behöver laddas med.
Skulle vi nu förutsätta att man kommer hem i mer normal tid kl 20.00 och åker kl 06.00 så kan man gå ner 2,5kw istället.
Så jag skulle säg att de är fullt rimligt att köra 3000mil utan att ladda en enda kw på snabbladdare för en normal familj.
Så jag tror att du kan räkna att de flesta inte kan eller vill ladda med mer än 10A = 2,3 kW.
Jag har egen erfarenhet av just det.
Jag fick ihop ca 2000 mil på ett år, och hade bil med endast enfasladdning.
Och det var nätt och jämt att det funkade vissa dagar (om jag blivit sen och kom hem sent, t.ex.)
Du har 3st faser så om man skulle dedikera en fas till elbilen på natten är fullt rimligt.Mikael_L skrev:
Fast nu är det väldigt många som har 16A mätarsäkringar och därför inte kan/vågar köra maximalt ström (då blir det ju inget över till huset).
Så jag tror att du kan räkna att de flesta inte kan eller vill ladda med mer än 10A = 2,3 kW.
Jag har egen erfarenhet av just det.
Jag fick ihop ca 2000 mil på ett år, och hade bil med endast enfasladdning.
Och det var nätt och jämt att det funkade vissa dagar (om jag blivit sen och kom hem sent, t.ex.)
Då har du bara 7kw över till huset på natten...
Har du en förbrukning i huset som tar 9kw så har du en månadsräkning på ca
6500kwh vilket borde bli runt 10k I månaden...
Dessutom innebär det att man laddar runt 25kwh per natt och då borde det innebära att man kör minst 12mil per dag.
De flesta bilar som säljs idag har 50kwh så även om du inte skulle ladda en kväll du kommer hem kan du klara nästa dags resa även om det skulle vara på håret.
Men säg att du kör slut på 25kwh så har du ändå 25kwh kvar i batteriet så även om du bara skulle ladda I med 3kw så blir det ca 21kwh per natt.
Då blir ekvationen
Måndag batteri 50kwh, kör bort 25kwh =25 kvar
Tisdag batteri 50-25+21 = 46kwh, kör bort 25= 21kwh kvar
Onsdag batteri 42kwh, kör bort 25kwh= 17kwh kvar
Torsdag batteri 38kwh kör bort 25kwh= 13kwh kvar
Fredag batteri 34kwh kör bort 25kwh = 9kwh kvar.
Lördag batteri 30kwh
Söndag Batteri 50kwh ( teoretiskt 51)
natten söndag mot måndag finns det utrymme att ladda ytterligare 21kwh..
Redigerat:
De som har problem med att få 16A att räcka till har normalt stora 3-fas-laster som värmepumpar, elpatroner och bastuagregat. Dessutom är de allra flesta av dagens spishällar inte 3-fas som förr, men de kan plocka vilken som av de 3 faserna så svårt att förutse vilken som blir hårdast belastad. Går inte att fördela om.A Alexn72 skrev:Du har 3st faser så om man skulle dedikera en fas till elbilen på natten är fullt rimligt.
Då har du bara 7kw över till huset på natten...
Har du en förbrukning i huset som tar 9kw så har du en månadsräkning på ca
6500kwh vilket borde bli runt 10k I månaden...
Dessutom innebär det att man laddar runt 25kwh per natt och då borde det innebära att man kör minst 12mil per dag.
De flesta bilar som säljs idag har 50kwh så även om du inte skulle ladda en kväll du kommer hem kan du klara nästa dags resa även om det skulle vara på håret.
Men säg att du kör slut på 25kwh så har du ändå 25kwh kvar i batteriet så även om du bara skulle ladda I med 3kw så blir det ca 21kwh per natt.
Då blir ekvationen
Måndag batteri 50kwh, kör bort 25kwh =25 kvar
Tisdag batteri 50-25+21 = 46kwh, kör bort 25= 21kwh kvar
Onsdag batteri 42kwh, kör bort 25kwh= 17kwh kvar
Torsdag batteri 38kwh kör bort 25kwh= 13kwh kvar
Fredag batteri 34kwh kör bort 25kwh = 9kwh kvar.
Lördag batteri 30kwh
Söndag Batteri 50kwh ( teoretiskt 51)
natten söndag mot måndag finns det utrymme att ladda ytterligare 21kwh..
