1 822 178 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Skulle tippa på att det är bilar som handlaren beställt på spekulation som äntligen kommit.
Fast den där studien handlar väl inte om calendar ageing som det pratas om här?R RogerHql skrev:Hmm... här verkar vi ha ett antal vaneföreställningar alla samlade på ett ställe. Inget jag hitintills läst i inlägget är sant!
Eftersom allt man behöver veta om saken i detalj redan är undersökt av kvalificerade forskare hänvisar jag härmed till bibeln i ämnet.
Kläck inte ur er något som strider not det här(jo, jag vet att det är avsett för professionella)-->
[länk]
Här är lite utdrag från forsknings rapporter som visar calendar ageing vid olika SOC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en bild genererad av AIuseless skrev:
Även om någon har stoppat dit några extra slangar för att få en rolig bild så är jämförelsen ganska talande.
Sen får man i och för sig ha i åtanke att batteri med tillhörande utrustning för laddning, övervakning , värme och kyla är betydligt mer komplicerat (och svårservat) än en bränsletank, filter, pump och ett par slangar...
Den här borde väl vara ganska nära sanningen?
[bild]
nej det gör det inte.Andreas_Hansson skrev:
Möjligen då det snabbladdas eller då det faktiskt är 25 grader varmt ute.
Finns en anledning att många elbilar har batteriförvärmning för att få lite fart på snabbladdningen.
Jo men ena parten kan inte ändra ett avtal ensidigt för att de tycker det kostar för mycket. Fri laddning var en del av priset vid nybilsköpet. Tesla har säkert räknat i förväg ut vad det kostar dem.tveksamt skrev: