G Greger_08 skrev:
Folk som ändrat sina krav från SUV till vanlig bil...
Vad är vanlig bil? Många privatleasing som blivit dyra också.

D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är vanlig bil? Många privatleasing som blivit dyra också.
Den höga räntan slår mot allt, nog många som tänker sig för både en och två gånger innan det drar på sig kostnader idag.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Skulle tippa på att det är bilar som handlaren beställt på spekulation som äntligen kommit.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
du vet väl att effektförlusten vid AC laddning ökar med lägre effekt. dvs du eldar rejält för kråkorna vid så låg laddeffekt.
"Rejält "

Majgårdarna
R RogerHql skrev:
Hmm... här verkar vi ha ett antal vaneföreställningar alla samlade på ett ställe. Inget jag hitintills läst i inlägget är sant!

Eftersom allt man behöver veta om saken i detalj redan är undersökt av kvalificerade forskare hänvisar jag härmed till bibeln i ämnet.
Kläck inte ur er något som strider not det här(jo, jag vet att det är avsett för professionella)-->

[länk]
Fast den där studien handlar väl inte om calendar ageing som det pratas om här?

Här är lite utdrag från forsknings rapporter som visar calendar ageing vid olika SOC.
Grafer som visar batterikapacitetens relativa åldrande över tid vid olika temperaturer och laddningstillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf som visar relativ kapacitet mot lagringens laddningstillstånd för olika battericeller över tid.

• Gilla
benis
  • Laddar…
Alltså helt orelevant i Sverige, vi har väl inte haft 25+ mer än 10 dagar
de senaste 1000 åren...
Hur påverkar regn o snålblåst?

useless useless skrev:
Även om någon har stoppat dit några extra slangar för att få en rolig bild så är jämförelsen ganska talande.
Sen får man i och för sig ha i åtanke att batteri med tillhörande utrustning för laddning, övervakning , värme och kyla är betydligt mer komplicerat (och svårservat) än en bränsletank, filter, pump och ett par slangar...

Den här borde väl vara ganska nära sanningen?

[bild]
Det där är en bild genererad av AI

Majgårdarna
drakbane drakbane skrev:
Alltså helt orelevant i Sverige, vi har väl inte haft 25+ mer än 10 dagar
de senaste 1000 åren...
Hur påverkar regn o snålblåst?
Jag tror det inte avser utomhus temperatur..Ett batteri håller nog 25 grader ganska stor del av sitt liv.

Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Jag tror det inte avser utomhus temperatur..Ett batteri håller nog 25 grader ganska stor del av sitt liv.
nej det gör det inte.
Möjligen då det snabbladdas eller då det faktiskt är 25 grader varmt ute.
Finns en anledning att många elbilar har batteriförvärmning för att få lite fart på snabbladdningen.

Storsockret
Kanske dum fråga men dom tesla som säljs beggade med gratis super charging, är det liksom för evigt eller något tidsbegränsat från nyköpet?

Storsockret Storsockret skrev:
Kanske dum fråga men dom tesla som säljs beggade med gratis super charging, är det liksom för evigt eller något tidsbegränsat från nyköpet?
För evigt

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
P Pin skrev:
För evigt
Visst är det dock så att bilar som i original såldes med gratis SC kan ha fått detta indraget senare, så det gäller att verkligen kolla att det stämmer.?

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Visst är det dock så att bilar som i original såldes med gratis SC kan ha fått detta indraget senare, så det gäller att verkligen kolla att det stämmer.?
Vet inte, varför skulle det dragits in?

P Pin skrev:
Vet inte, varför skulle det dragits in?
För att det kostar för mycket. Får se om jag kan hitta igen var jag läst detta, om inte någon annan kan bekräfta.

tveksamt tveksamt skrev:
För att det kostar för mycket. Får se om jag kan hitta igen var jag läst detta, om inte någon annan kan bekräfta.
Jo men ena parten kan inte ändra ett avtal ensidigt för att de tycker det kostar för mycket. Fri laddning var en del av priset vid nybilsköpet. Tesla har säkert räknat i förväg ut vad det kostar dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.