1 822 064 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 019 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 019 inlägg
Bränder i flerbostadshus tenderar att ställa till det för de som förvarar narkotika, vi har sett detsamma i Malmö, polisen känner såklart till detta och noterar vem som är väldigt angelägen att komma in i sin lägenhet efter en brand, de kan också gå igenom lägenheterna för att försäkra sig om att det är säkert att återvända..S sinuslinus skrev:
Nja, varje deltagare publicerar sig på glympse i realtid. Så ser alla som vill följa loppet var bilarna är och vilken fart de gör. Så det torde vara ganska omöjligt att klara ut att köra längre sträckor i högre hastighet än tillåtet. Eftersom att det skulle upptäckts och kommenterats.A aunnr1 skrev:
Är väl runt 1626km också.
Enligt Google Maps är det 18h 20min (1631km) när jag söker Ystad - Haparanda. Att göra det snabbare lagligt och dessutom med laddstopp är om något imponerande dåF frippes skrev:Nja, varje deltagare publicerar sig på glympse i realtid. Så ser alla som vill följa loppet var bilarna är och vilken fart de gör. Så det torde vara ganska omöjligt att klara ut att köra längre sträckor i högre hastighet än tillåtet. Eftersom att det skulle upptäckts och kommenterats.
Är väl runt 1626km också.
1629 fick jag denna gången via Google Maps, 1625 förra gången. Oavsett, få km i skillnad.Storsockret skrev:
Jag följde inte själv loppet så har noll koll mer än vad jag läst om det. Men tar inte Google Maps hänsyn till trafikens påverkan på restiden när den presenterar restiden?
Loppet startade vid kl. 13, så passerar Stockholm vid bra tid samt hela E4an i över Stockholm vid lågtrafiktid.
Nu har vi äntligen gjort slag i saken och har säkrat upp från 20 till 25A. Har ingen ”lastbalansering” (eg. lastbegränsning) så det är skönt att kunna ladda hemma med 11 kW utan att bränna en säkring, vilket hänt vid några tillfällen när vi kört tvättmaskin, torktumlare, några plattor på spisen, ugnen samtidigt som vi laddat bilen. Speciellt vintertid när värmepumpen går igång. Det är inte ens dyrt. Ökningen av elnätsavgiften är 672 kr/år.
Rekommenderas.
Rekommenderas.
Det var billigt, vår 16a skulle kosta 1950kr/år att uppgradera till 20a och 4290kr/år till 25a med E.on. Så blev lastbegränsare för 600kr istället. Men för 600kr förstår jag det.J jocke31 skrev:Nu har vi äntligen gjort slag i saken och har säkrat upp från 20 till 25A. Har ingen ”lastbalansering” (eg. lastbegränsning) så det är skönt att kunna ladda hemma med 11 kW utan att bränna en säkring, vilket hänt vid några tillfällen när vi kört tvättmaskin, torktumlare, några plattor på spisen, ugnen samtidigt som vi laddat bilen. Speciellt vintertid när värmepumpen går igång. Det är inte ens dyrt. Ökningen av elnätsavgiften är 672 kr/år.
Rekommenderas.
Har du verkligen behov av att ladda med 11kw just de tiderna som man gör allt annat. Vi har aldrig sett det behovet utan laddar allt på natten när väldigt lite annat går, då även på lägre effekt, 7kw. Men visst, vi har alla olika behov.J jocke31 skrev:Nu har vi äntligen gjort slag i saken och har säkrat upp från 20 till 25A. Har ingen ”lastbalansering” (eg. lastbegränsning) så det är skönt att kunna ladda hemma med 11 kW utan att bränna en säkring, vilket hänt vid några tillfällen när vi kört tvättmaskin, torktumlare, några plattor på spisen, ugnen samtidigt som vi laddat bilen. Speciellt vintertid när värmepumpen går igång. Det är inte ens dyrt. Ökningen av elnätsavgiften är 672 kr/år.
Rekommenderas.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 019 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 019 inlägg
Ja, samma här brukar köra 7-9kW. Har hittills inte varit problem med 16A-huvudsäkring och utan lastbalansering. Laddar på natten eller när solen skiner (fast solpanelerna ger bara som mest 6 kW så det är svårt att ladda enbart med egna elproduktionen).F frippes skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Om man tvunget vägrar lastbalansering får man väl anpassa sig liteF frippes skrev:
Vi har istället effektavgift. Blir mer och mer viktigt att kunna mäta och styra när man förbrukar el. Kan kosta rätt många hundra extra per månad om man laddar vid fel tillfällen...B buffyin skrev:
Nej, egentligen inte. Men min bil laddar på 3 faser och det går inte att ställa ner effekten i bilen. Vår andra bil laddar på enfas 3,6 kW.F frippes skrev:
Oftast räcker det förstås att ladda långsammare.
Problemet med Kangoo är att de bara har enfasladning..S Styrman_jansson skrev:Jag har hållt lite koll på blocket och de 41kWh jag hittar för runt 100k har alla batterihyra.
Kangoon kan man hitta en 2019 årsmodell med 33kWh's batteri och runt 4-5k mil på för 120k vilket får väl anses vara rätt mycket för pengarna. Men det kanske verkligen fortfarande är en rätt seg/tråkig upplevelse. Det kan ju vara billigt av en anledning tänker jag. Interiört tycker jag ändå de senare ser helt OK ut om än inte så upphetsande.