1 821 862 läst ·
27 232 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nej, inte enahanda förstås. Men med erbjudande till befintliga.P Pin skrev:
Kanske inte gällde Sverige dock, men jag har för mig jag sett något om det, eller så har jag bara misstolkat. Oklart.
Det gäller absolut i USA iaf: https://teknikensvarld.expressen.se...d/tesla-rensar-bort-bilar-med-gratisladdning/
Nej men de kan nyttja något finstilt i avtalet som ingen riktigt förstått men som ger dem rätten att göra så. Eller åtminstone med viss sannolikhet ger den rätten så att ingen vågar/orkar pröva agerandet.P Pin skrev:
Här: https://teslajohansson.wordpress.com/2022/01/10/hur-vet-du-om-din-tesla-har-fri-superladdning/ anger även han att en begagnad tesla som från fabrik haft gratis SC och sedan någon gång efter detta återigen ägts av Tesla, kan ha detta borttaget. Det lär alltså bero på om bilen har varit i Teslas ägo som begagnad och i så fall när (efter att Tesla började med detta).
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 016 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 016 inlägg
Ffa är det just att man nan låtsas vara bågon annan och ladda på dens bekostnad. Men rimligen finns det ytterligare någon form av unik kod som genereras vid hopparningen. Det är trots alkt inte 90-talet längre i itsäkerhet.S sinuslinus skrev:
Nej det är bara mac adress som ger tillåtelse att ladda. Alltså 90tals säkerhet som du säger.U Ursidae skrev:
Det är därför det inte fungerar med ID bilarna då de inte har en fast Mac adress.
Icke problem kanske, lär ju inte vara någon som gör sig besvär för att tjäna någon hundring.
Lösningen är förstås at sno en bil med plug-and-charge. Då kan man ladda gratis.Andreas_Hansson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Skulle vara 10 gånger bättre om man knappade in sin egen kod i bilen som krypteras med algoritmer från detta millennium..
Kul om man köper en laddkabel som är "Made in China" och bli debiterad för massa laddningar på olika plaster i världen nästan månad 😎
Kul om man köper en laddkabel som är "Made in China" och bli debiterad för massa laddningar på olika plaster i världen nästan månad 😎