P Pin skrev:
Jo men ena parten kan inte ändra ett avtal ensidigt för att de tycker det kostar för mycket. Fri laddning var en del av priset vid nybilsköpet. Tesla har säkert räknat i förväg ut vad det kostar dem.
Nej, inte enahanda förstås. Men med erbjudande till befintliga.
Kanske inte gällde Sverige dock, men jag har för mig jag sett något om det, eller så har jag bara misstolkat. Oklart.
Det gäller absolut i USA iaf: https://teknikensvarld.expressen.se...d/tesla-rensar-bort-bilar-med-gratisladdning/
 
P Pin skrev:
Jo men ena parten kan inte ändra ett avtal ensidigt för att de tycker det kostar för mycket.
Nej men de kan nyttja något finstilt i avtalet som ingen riktigt förstått men som ger dem rätten att göra så. Eller åtminstone med viss sannolikhet ger den rätten så att ingen vågar/orkar pröva agerandet.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, inte enahanda förstås. Men med erbjudande till befintliga.
Kanske inte gällde Sverige dock, men jag har för mig jag sett något om det, eller så har jag bara misstolkat. Oklart.
Det gäller absolut i USA iaf: [länk]
Ja de kan ju erbjuda tex 52000 kr för att förhandla bort det.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Stefan N Stefan N skrev:
Åt rätt håll. [länk]
Rätt sårbart om det bara är en MAC adress som identifierar bilen..
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Rätt sårbart om det bara är en MAC adress som identifierar bilen..
Vad är risken?
Att någon laddar på min bekostnad eller är det mer åtkomst till mina uppgifter etc ?
 
S sinuslinus skrev:
Vad är risken?
Att någon laddar på min bekostnad eller är det mer åtkomst till mina uppgifter etc ?
Ffa är det just att man nan låtsas vara bågon annan och ladda på dens bekostnad. Men rimligen finns det ytterligare någon form av unik kod som genereras vid hopparningen. Det är trots alkt inte 90-talet längre i itsäkerhet.
 
Majgårdarna
U Ursidae skrev:
Ffa är det just att man nan låtsas vara bågon annan och ladda på dens bekostnad. Men rimligen finns det ytterligare någon form av unik kod som genereras vid hopparningen. Det är trots alkt inte 90-talet längre i itsäkerhet.
Nej det är bara mac adress som ger tillåtelse att ladda. Alltså 90tals säkerhet som du säger.
Det är därför det inte fungerar med ID bilarna då de inte har en fast Mac adress.
Icke problem kanske, lär ju inte vara någon som gör sig besvär för att tjäna någon hundring.
 
  • Gilla
Joakim Sjö
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Nej det är bara mac adress som ger tillåtelse att ladda. Alltså 90tals säkerhet som du säger.
Det är därför det inte fungerar med ID bilarna då de inte har en fast Mac adress.
Icke problem kanske, lär ju inte vara någon som gör sig besvär för att tjäna någon hundring.
Lösningen är förstås at sno en bil med plug-and-charge. Då kan man ladda gratis.
 
engs
S sinuslinus skrev:
Vad är risken?
Att någon laddar på min bekostnad eller är det mer åtkomst till mina uppgifter etc ?
Största risken känns som att när man lagt in det i 14 laddnätverk och sen missar byta några vid bilbyte.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
engs engs skrev:
Största risken känns som att när man lagt in det i 14 laddnätverk och sen missar byta några vid bilbyte.
Så känns det vid auto parkeringarna också..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Så känns det vid auto parkeringarna också..
Jag stänger av auto i Easy Park så fort jag lämnat parkeringen. På så vis får jag ett visst skydd mot falskskyltare.
 
G
Skulle vara 10 gånger bättre om man knappade in sin egen kod i bilen som krypteras med algoritmer från detta millennium..

Kul om man köper en laddkabel som är "Made in China" och bli debiterad för massa laddningar på olika plaster i världen nästan månad 😎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.