Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Om man tvunget vägrar lastbalansering får man väl anpassa sig lite
Lastbalansering som begrepp används lite väl frikostigt. Vad som oftast erbjuds är en effektvakt. Den kan inte balansera någonting. Men den kan minska laddströmmen för att spara säkringarna.

Allt har ett pris. Har man inget behov av effektvakten så måste man inte betala för den. Det är ju något helt annat än att av princip vägra något.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Fick nyss min EGR utbytt. Det var i grevens tid. Den hade redan fallerat och andra delar hade blivit överhettade och delvis smält.

Utbytet skedde naturligtvis på tillverkarens bekostnad, men hade jag kört ett tag till hade bilen riskerar brinna upp längs motor.

Detta slipper vi med elbilarna.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G
Fick byta EGR på min BWM två gånger då dom inte visste vilken modell dom hade bytt till första gången🤪.
 
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det verkar som det inte blir någon mer elbil just nu trots allt. Reserverade precis en Suzuki Swift Sport 1.6 och ska kika på den på onsdag. Kände mig tvungen att reservera direkt då de verkar försvinna fortare än kvickt när någon kommer ut.

Kommer inte vara utan en tår i ögat jag lämnar ifrån mig El-Minin. Den har varit perfekt för mig som både behöver pendla billigt och gillar när det svänger. Räckvidden på 15-20mil har egentligen aldrig varit ett problem och på favoritvägen så skulle jag inte vilja haft mer vikt (batteri).

Det känns ändå skönt att det troligtvis kommer bli ytterligare en bil som gillar att köras entusiastiskt och Swiften känns faktiskt perfekt nu. Lätt bil med varvvillig sugmotor kommer nog bli en rätt sällsynt syn i framtiden så jag vill passa på. Att den sedan eventuellt skulle passa utmärkt som en track day bil någon gång i framtiden gör ju inget ;)
 
A Avemo skrev:
Jag laddar bara med 11 kW vid speciella tillfällen. Om jag skall vara hemma någon eller ett par timmar och sedan åka långt exempelvis. Till vardags är standardinställningen 4 kW.
du vet väl att effektförlusten vid AC laddning ökar med lägre effekt. dvs du eldar rejält för kråkorna vid så låg laddeffekt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
du vet väl att effektförlusten vid AC laddning ökar med lägre effekt. dvs du eldar rejält för kråkorna vid så låg laddeffekt.
Förlusteffekten kan väl ändå inte öka? Förlustenergin har jag hört påstås att den ökar. Men aldrig med hänvisning till någon källa. Och aldrig kvantifierat. Det finns ju fläktar och tomgångsförbrukning som antagligen förbrukar samma effekt vid långsam laddning som vid snabb och alltså ger en ökad energiförlust vid långsam laddning. Men vad är det som skulle ge en stor skillnad?
 
A Avemo skrev:
Förlusteffekten kan väl ändå inte öka? Förlustenergin har jag hört påstås att den ökar. Men aldrig med hänvisning till någon källa. Och aldrig kvantifierat. Det finns ju fläktar och tomgångsförbrukning som antagligen förbrukar samma effekt vid långsam laddning som vid snabb och alltså ger en ökad energiförlust vid långsam laddning. Men vad är det som skulle ge en stor skillnad?
Batterikonditionering som ett exempel. Vintertid värmer bilen batteriet då det laddas. Längre laddtid ger då högre förluster. överförd effekt kontra påfylld i batteriet.
det finns ganska mycket skrivet om detta på nätet, här är ett exempel.
https://alltomelbil.se/studie-laddbox-minskar-laddforlusterna-undvik-vagguttag-och-laga-effekter/
 
GoC GoC skrev:
Batterikonditionering som ett exempel. Vintertid värmer bilen batteriet då det laddas. Längre laddtid ger då högre förluster. överförd effekt kontra påfylld i batteriet.
det finns ganska mycket skrivet om detta på nätet, här är ett exempel.
[länk]
Tack. Intressant. Det var inte helt samma förutsättningar som mina. Men ganska lika. På ID3 skiljde det 0,2 procentenheter i förlustenergi mellan 11 och 5,5 kW laddeffekt. Jag har ID4 och brukar ladda med 4 kW. Men skillnaden blev större för en del andra bilar.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det verkar som det inte blir någon mer elbil just nu trots allt. Reserverade precis en Suzuki Swift Sport 1.6 och ska kika på den på onsdag. Kände mig tvungen att reservera direkt då de verkar försvinna fortare än kvickt när någon kommer ut.

Kommer inte vara utan en tår i ögat jag lämnar ifrån mig El-Minin. Den har varit perfekt för mig som både behöver pendla billigt och gillar när det svänger. Räckvidden på 15-20mil har egentligen aldrig varit ett problem och på favoritvägen så skulle jag inte vilja haft mer vikt (batteri).

Det känns ändå skönt att det troligtvis kommer bli ytterligare en bil som gillar att köras entusiastiskt och Swiften känns faktiskt perfekt nu. Lätt bil med varvvillig sugmotor kommer nog bli en rätt sällsynt syn i framtiden så jag vill passa på. Att den sedan eventuellt skulle passa utmärkt som en track day bil någon gång i framtiden gör ju inget ;)
Det är ett ganska rejält nedstig. Speciellt till en 1,6 sugmotor, händer ingenting mot direktknuff från elbilen.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är ett ganska rejält nedstig. Speciellt till en 1,6 sugmotor, händer ingenting mot direktknuff från elbilen.
Beror väl på hur man ser på det. Jag har inget emot att få jobba lite för att få ut det mesta från en bil ( 1000kg och maxeffekt vid 6500rpm är kul.). Det finns en tjusning i det lika mycket som det finns i att ha elbilsvrid direkt. Och lite av skillnaden kommer dessutom kommer ätas upp av att Swiften väger 425kg mindre än Minin.

Till sist föll det på ekonomin. Jag sparar nästan 3000kr i månaden, bränsle inräknat, på att köra en beg. Swift mot att ta en ny el Mini. Det är pengar som behövs till annat just nu.
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Låg SOC sliter inte på batteriet.
Hög SOC ökar degraderingen och från ca 55-60% ökar den markant.
80% är nästan lika dåligt som 100%
Hmm... här verkar vi ha ett antal vaneföreställningar alla samlade på ett ställe. Inget jag hitintills läst i inlägget är sant!

Eftersom allt man behöver veta om saken i detalj redan är undersökt av kvalificerade forskare hänvisar jag härmed till bibeln i ämnet.
Kläck inte ur er något som strider not det här(jo, jag vet att det är avsett för professionella)-->

https://drive.google.com/file/d/1D9ljDR8SOBDB715BuAmcQvV31G_jVied/view?usp=drivesdk
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Förlusteffekten kan väl ändå inte öka? Förlustenergin har jag hört påstås att den ökar. Men aldrig med hänvisning till någon källa. Och aldrig kvantifierat. Det finns ju fläktar och tomgångsförbrukning som antagligen förbrukar samma effekt vid långsam laddning som vid snabb och alltså ger en ökad energiförlust vid långsam laddning. Men vad är det som skulle ge en stor skillnad?
Det är rätt. "Ökar rejält" är en rejäl överdrift.
I själva verket kan det vara och tror jag, oftast precis tvärtom men är till syvende och sist beroende på ingående systemkomponenter.
 
Bilhandlarna här nere verkar få in en del Skoda Enyaq som de vill bli av med, rent nya och nedsatt pris med ca 120k mot listpris.
Marknaden är nog lite trög, ska bli intressant och se om det går lägre, borde förhoppningsvis påverka begagnatmarknaden med.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Folk som hoppat av och köpt Tesla istället?
 
  • Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
G
Folk som ändrat sina krav från SUV till vanlig bil...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.