Rkarlsson skrev:
De enda som har krav på sig med biodiesel är möjligtvis i storlek med peab och liknande. Under 50 man i bolaget finns där absolut inga krav.

Alla anläggare i våra faggor tankar sina maskiner på den vanliga macken.

De får gärna förbjuda och se allt falla ihop till slut =) Min personliga åsikt och tro är att det där förbudet kommer skjutas fram ett par ggr till.
Ja, vi får väl se hur det går. Men om eldrivna maskiner löser många arbetsuppgifter så kommer det att bli svårt att stå emot för resten.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Bästa bilen jag någonsin haft när allt vägs samman.
Min kompis bytte från S till Y, han tyckte nog att S var bättre - för honom. Men han har inte riktigt samma behov som jag har. Med det sagt så är han ändå mycket nöjd med sin Y.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Rkarlsson skrev:
Varför känns det som du bara snackar här?
Jag räknade inte då det är en hel dags jobb. Men Peab bildrift har 4489 fordon som är hela peabs bilregister. Bläddrar man snabbt genom säg 5-10 sidor med bilar så är det inte mycket elbilar du ser alls.

Peab är stort ? De har till och med avdelning för endast inköp av olja och bränsle.
Förstår inte vart du vill komma, menar du att miljöfaktorerna inte vägs in vid upphandlingar och att de inte påverkar prissättningen?

Jag misstänker att byggen till det offentliga går före i den här frågan men att privata uppdragsgivare ganska snart kommer efter, det kan vara en skillnad där.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min kompis bytte från S till Y, han tyckte nog att S var bättre - för honom. Men han har inte riktigt samma behov som jag har. Med det sagt så är han ändå mycket nöjd med sin Y.
S kostar väl det dubbla, så vore tradigt annars

Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har haft två Model S före Y.
Som familjebil med 3 tonåringar så är Y mycket bättre enligt de som sitter i baksätet.

Är jag ensam i bilen så föredrar jag S på motorvägen, men Y i alla andra läge.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag har haft två Model S före Y.
Som familjebil med 3 tonåringar så är Y mycket bättre enligt de som sitter i baksätet.

Är jag ensam i bilen så föredrar jag S på motorvägen, men Y i alla andra läge.
Det var nog där hamn var också, han pendlar drygt fem mil enkel väg till jobbet och där var nog S bättre, men för allt annat så...

Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Det var nog där hamn var också, han pendlar drygt fem mil enkel väg till jobbet och där var nog S bättre, men för allt annat så...
Jag jobbpendlar 30 mil enkel väg.😆
Men kör också mycket i stan, framför allt Malmö, Lund och Göteborg.
Men trotts mycket motorvägskörning där S är att föredra, så tycker jag bättre om Y totalt sett.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag kommer troligen efter årsskiftet att börja köra en del mellan GBG-Sthlm, med företagsleasing så blir det både billigare och går snabbare att köra bil till jobbet i Sthlms förorter än att ta tåget de ca två gånger per månad som jag måste dit. Flyget är ju lite snabbare, men jag har ca en timme till Landvetter, ca en timme på Landvetter, en timme i luften och taxning, ca en timme innan jag är på jobbet, dvs ca 4h. Med bil tar det strax över 5h. Med tåget så får jag en dryg timme till GBG C, 4h till jobbet. Men då slipper man att bli försenad på tåget varje gång, jag brukar bli drygt 1h sen över två färdriktningar när jag åker tåg (senast 30 min ena vägen och 121 min andra vägen).

Edit: Vän av ordning säger då att man kan jobba på tåg och flyg. Ja säger jag till tåget, men inte till flyget. Men jag ta ta telefonmöten i bilen också, det går faktiskt bättre än på tåget som har erbarmerligt dålig täckning under delar av sträckan. WiFi på tåget fungerar ju inte heller det bra. Så det som går göra på tåget är att chatta, läsa mail och läsa/skriva dokument och i praktiken brukar det bli mindre än 2h av detta. I bilen får man ju meddelandena upplästa, så telefon och meddelanden fungerar där.

Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är riktigt att jag inte vet hur svårt det är i praktiken. Men vill man driva på utveckling underkänner man ändå den typen av argument som ”blockers” och går vidare och tittar på hur de kan lösas.
Själv har jag löst det genom att sluta med uppdrag som innebär att jag måste ha med Vattenfall att göra.
Jag tror dock att det lär ta decennier innan Vattenfall eldistribution sätts under tvångsförvaltning, så jag kommer inte att hålla andan medan jag väntar på att verksamheten ska fungera som den borde.

edit:
Men nu borde jag sluta med OT, sorry folks

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, vi får väl se hur det går. Men om eldrivna maskiner löser många arbetsuppgifter så kommer det att bli svårt att stå emot för resten.
Ja vi får se. Det är mycket maskiner. Ska bli intressant om min vän byter ut sin kranflotta.
Det kan bli svårt att förflytta en kran med kapacitet på 800 ton 20 mil på vägen kan jag tro =) Eller mer.

A
D djac skrev:
Förstår inte vart du vill komma, menar du att miljöfaktorerna inte vägs in vid upphandlingar och att de inte påverkar prissättningen?

Jag misstänker att byggen till det offentliga går före i den här frågan men att privata uppdragsgivare ganska snart kommer efter, det kan vara en skillnad där.
Men du påstod ju att de nästan är bara elbilar nu. Men Peab har ju tusentals diesel bilar i sin flotta, och de är inte gamla fordon de har i den heller. De elbilarna jag såg var helt vanliga personbilar men av allt man bläddrade så jag faktiskt inget arbetsfordon (skåpbil, pickup) men det finns det säkert bland alla de bilarna.

Jag kan bara tala för taxi, där var det de billigaste de kunde ta, medans de krävde att de skulle köra gasbilar (som var rena skrotet från dag 1) så att alla seriösa aktörer lämnade det sjunkande skeppet :)
Där går det inte ha bilar som går under 60 mil på en tank för ekonomins skull heller.

D
Rkarlsson skrev:
Men du påstod ju att de nästan är bara elbilar nu. Men Peab har ju tusentals diesel bilar i sin flotta, och de är inte gamla fordon de har i den heller. De elbilarna jag såg var helt vanliga personbilar men av allt man bläddrade så jag faktiskt inget arbetsfordon (skåpbil, pickup) men det finns det säkert bland alla de bilarna.

Jag kan bara tala för taxi, där var det de billigaste de kunde ta, medans de krävde att de skulle köra gasbilar (som var rena skrotet från dag 1) så att alla seriösa aktörer lämnade det sjunkande skeppet :)
Där går det inte ha bilar som går under 60 mil på en tank för ekonomins skull heller.
Ja, PEAB kanske inte budar på så mycket offentliga upphandlingar, det vet jag inte, men i annat fall får de väl kompensera med lägre pris och i sin tur lägre kostnader/löner.

Detsamma med taxi, finns tex flygplatser som gör det nästan omöjligt att inte köra elektriskt, de sätter sina avgifter så, så jag vill nog hävda att som vanligt är det externa faktorer som sätter villkoren.

A
D djac skrev:
Ja, PEAB kanske inte budar på så mycket offentliga upphandlingar, det vet jag inte, men i annat fall får de väl kompensera med lägre pris och i sin tur lägre kostnader/löner.

Detsamma med taxi, finns tex flygplatser som gör det nästan omöjligt att inte köra elektriskt, de sätter sina avgifter så, så jag vill nog hävda att som vanligt är det externa faktorer som sätter villkoren.
Peab har ju ändå relativt bra löner.

Som flygtaxi funkar det säkert med el. Som färdtjänst/sjukresor i skåne funkar det inte alls, möjligtvis linje"bussar"
Men där kör man ju 50-100 mil i ett svep på en dag utan raster och de får stop man får är oftast långt ute i skogen eller vid en åker :)

ÄNTLIGEN fått min Ioniq 5

• Gilla
djac och 7 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kommer troligen efter årsskiftet att börja köra en del mellan GBG-Sthlm, med företagsleasing så blir det både billigare och går snabbare att köra bil till jobbet i Sthlms förorter än att ta tåget de ca två gånger per månad som jag måste dit. Flyget är ju lite snabbare, men jag har ca en timme till Landvetter, ca en timme på Landvetter, en timme i luften och taxning, ca en timme innan jag är på jobbet, dvs ca 4h. Med bil tar det strax över 5h. Med tåget så får jag en dryg timme till GBG C, 4h till jobbet. Men då slipper man att bli försenad på tåget varje gång, jag brukar bli drygt 1h sen över två färdriktningar när jag åker tåg (senast 30 min ena vägen och 121 min andra vägen).

Edit: Vän av ordning säger då att man kan jobba på tåg och flyg. Ja säger jag till tåget, men inte till flyget. Men jag ta ta telefonmöten i bilen också, det går faktiskt bättre än på tåget som har erbarmerligt dålig täckning under delar av sträckan. WiFi på tåget fungerar ju inte heller det bra. Så det som går göra på tåget är att chatta, läsa mail och läsa/skriva dokument och i praktiken brukar det bli mindre än 2h av detta. I bilen får man ju meddelandena upplästa, så telefon och meddelanden fungerar där.
Min chef i Göteborg flaxar upp till Stockholm ibland, vi brukar ha möten som börjar 10-11 tiden.
Det funkar inte längre sen han skaffade elbil, Polestar, han måste åka saktare och ladda, så nu är mötena kl 2 eller dagen efter. Senast han behövde upp lite snabbt tog han tåget, och vi fick ta oss till Centralen.

• Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.