Rkarlsson skrev:
Men som jag skrev, min bekanta har grävmaskin och egen trailer för frakt. Är han klar med ett hål så fraktar han den på kvällen till nästa hål. Då skiter det sig fullkomligt om det är ett nytt hål utan el :p

Vad kostar en grävmaskin på typ 10-15 ton med diesel kontra el plus 1-2 extra batterier då? När kan en 1-10 mans firma räkna hem 5 maskiner typ.
Det är dyrare, definitivt. Staten får se till att sponsra dem mer än vad dieseln sponsras idag. Sedan blir naturligtvis prislappen på jobbet högre också.

Är kanske bra att börja använda elbilar där det passar både ägare och geografiskt först. Utbud och tillgång har ju varit begränsad.
Nya tillämpningar/användningsområden kommer med tiden utan att vi behöver "bryta ihjäl" oss idag med det som ännu inte finns färdigutvecklat.🙂

Rkarlsson skrev:
jag ser inte det fungera ändå, visst hjullastaren har stått där ett par dagar, grävmaskinerna har inte ens stått där över 2 dagar så troligtvis använder de masinerna på andra jobb samtidigt. Effektiviteten försvinner ju då om de ska behöva stå stilla för att ladda.
Den mesta verksamheten ligger trots allt nere 16 timmar om dygnet, och sannolikt är drifttiden på maskiner i ett husbygge ännu lägre än åtta timmar per dygn. Sannolikheten att man inte skulle hinna ladda maskinerna på nedtiden känns rätt liten.

Men det är väl rätt lätt att räkna på.
  • Hur många liter diesel drar maskinerna på ett husbygge normalt per dag?
  • Hur mycket energi innehåller diesel per liter? ca 10 kWh.
  • Hur mycket effektivare är elmotorn än dieselmotorn? Dubbelt?

Utifrån svaren/antagandena på de två senare frågorna kan vi se att vi kan ladda fordonen med motsvarande två liter diesel i timmen med trefas 16 A. Men man kan säker få fram 32 A byggström och ladda motsvarande 60–100 liter diesel per dygn beroende på hur mycket tid som kan vikas åt laddning av olika maskiner.

Det skulle förvåna mig om det inte skulle räcka. Problemet är nog snarare att den typen av maskiner fortfarande är väldigt dyra.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den mesta verksamheten ligger trots allt nere 16 timmar om dygnet, och sannolikt är drifttiden på maskiner i ett husbygge ännu lägre än åtta timmar per dygn. Sannolikheten att man inte skulle hinna ladda maskinerna på nedtiden känns rätt liten.

Utifrån svaren/antagandena på de två senare frågorna kan vi se att vi kan ladda fordonen med motsvarande två liter diesel i timmen med trefas 16 A. Men man kan säker få fram 32 A byggström och ladda motsvarande 60–100 liter diesel per dygn beroende på hur mycket tid som kan vikas åt laddning av olika maskiner.

Det skulle förvåna mig om det inte skulle räcka. Problemet är nog snarare att den typen av maskiner fortfarande är väldigt dyra.
Precis. Grannen som bygger just nu har fortfarande inte fått byggström, men det beror på att elnätsbolaget drar fötterna efter sig. Transformatorn syns från tomten. Nu är allt utom elbolagets inkoppling klar för huset, fortfarande händer ingenting. Han är minst sagt frustrerad då han gärna hade kommit igång med att själv bygga garaget innan husbyggarna satte igång...

A
pacman42 pacman42 skrev:
Det är dyrare, definitivt. Staten får se till att sponsra dem mer än vad dieseln sponsras idag. Sedan blir naturligtvis prislappen på jobbet högre också.
En runt 5-6 ton kostar tydligen 600 tusen och sen stiger priset. Med diesel. Svårt att hitta en maskin med batteri. Det enda jag hittade efter nån minuts sökande var bara kinamaskiner modell liten, men sånt har jag aldrig sett en seriös firma använda sig utav.

Hjullastare bli väl häftigare, en volvo l70 ligger väl på 1,2 miljoner?

A

Som jag skrev innan. Bygget bredvid mig har ingen byggel. De kan ju inte bara koppla in sig hos grannarna.

Om kunden ska betala överpriset som blir för att det ska vara elmaskiner så lär byggbranschen nog stanna av ytterligare lite till. Där kan man inte räkna hem som likt elbilen överpris mot elkostnad över tiden.

Men det hade ändå varit mer intressant att veta vad en hyffsat stor grävmaskin kostar, även en lastare i storlek med l70-l90. Mindre lastare är ju leksaker =)

Och inga everun eller sånt skräp.

Rkarlsson skrev:
Som jag skrev innan. Bygget bredvid mig har ingen byggel.
Som sagt, jag underkänner det argumentet. Att man idag inte får fram byggel så fort man skulle vilja beror inte på någon naturlag och går att förändra.
Rkarlsson skrev:
Om kunden ska betala överpriset som blir för att det ska vara elmaskiner så lär byggbranschen nog stanna av ytterligare lite till.
Det här är ett rimligare argument. Hur länge det kommer vara sant att elmaskiner är dyrare får framtiden utvisa.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fast jag undrar om inte kostnadsfördelningen blir annorlunda på den typen av fordon, själva elmotorn är mycket billigare och eftersom de inte tillverkas i samma mängder som personbilar är kostnaden per individ mycket högre så 100-200 kSEK för ett riktigt rejält blir ju bara 10% extra. Samt troligtvis en hel del möjligheter till kostnadsbesparingar i andra delar.

Så jag tror nog ekonomin finns där, men att det inte lanseras nya modeller varje år så ledtiderna lär bli längre innan sådant lanseras

D
T Trevlig skrev:
Notera att den inte har stora ljudsystemet som LR AWD har.
Är det verkligen fortfarande så, trodde alla har samma nu, vet du vad som mer skiljer i utrustning?

D
Rkarlsson skrev:
Om kunden ska betala överpriset som blir för att det ska vara elmaskiner så lär byggbranschen nog stanna av ytterligare lite till. Där kan man inte räkna hem som likt elbilen överpris mot elkostnad över tiden.
Så är det redan, i upphandlingar viktas miljöfaktorer som elbilar tungt och innebär att du kan höja priserna och ändå vinna affären, de stora byggbolagen har snart inga fossilbilar kvar eftersom det gör att du får sänka priserna för mycket för att ha en chans.

Mikael_L
Som sagt, jag underkänner det argumentet. Att man idag inte får fram byggel så fort man skulle vilja beror inte på någon naturlag och går att förändra.
Det är inte lätt att förändra Vattenfall.
(kanske svårare än att ändra naturlagar ...!)
Du vet nog inte hur illa det har blivit idag ...

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
det hade ändå varit mer intressant att veta vad en hyffsat stor grävmaskin kostar, även en lastare i storlek med l70-l90.
Håller med. Tyvärr är ju prissättningen av entreprenadmaskiner sällan öppet publicerad, oavsett drivmedel. Och de kommersiellt tillgängliga maskinet som finns är ju överlag rätt små, exempelvis Volvos, även om de har större också. Men i det senare fallet verkar vi prata om en förbrukning på 50–60 kW, så det lär ju vara knepigt att hinna ladda med vanlig byggström.

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte lätt att förändra Vattenfall.
(kanske svårare än att ändra naturlagar ...!)
Du vet nog inte hur illa det har blivit idag ...
Det är riktigt att jag inte vet hur svårt det är i praktiken. Men vill man driva på utveckling underkänner man ändå den typen av argument som ”blockers” och går vidare och tittar på hur de kan lösas.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Det blir lite samma effekt med elektrifiering av entrepenadmaskiner som hos bilar, fast ytterligare ett snäpp. Med en elmotor kan man optimera driften av hydrauliken ytterligare.

Det rimliga att säkra upp vid avsaknad av fast el blir då en hybrid med generator.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.