1 747 661 läst ·
26 260 svar
1748k läst
26,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Men nu skriver du i 2 olika stycken att du underkänner och godkänner på samma argument.Nötegårdsgubben skrev:
Granntomten har ingen byggel, och jag antar att det är snålhet (det är faktiskt humana som bygger) medans du tycker det är rimligt att byggbranschen stannar pga kostnaden.
Varför känns det som du bara snackar här?D djac skrev:
Jag räknade inte då det är en hel dags jobb. Men Peab bildrift har 4489 fordon som är hela peabs bilregister. Bläddrar man snabbt genom säg 5-10 sidor med bilar så är det inte mycket elbilar du ser alls.
Peab är stort ? De har till och med avdelning för endast inköp av olja och bränsle.
Ja av de orden som kommer från grävaren kan jag bara stå för. Vid mindre byggen så krävs det extra precision så du inte slösar energi på att snurra lite för mycket. =)Nötegårdsgubben skrev:
Håller med. Tyvärr är ju prissättningen av entreprenadmaskiner sällan öppet publicerad, oavsett drivmedel. Och de kommersiellt tillgängliga maskinet som finns är ju överlag rätt små, exempelvis Volvos, även om de har större också. Men i det senare fallet verkar vi prata om en förbrukning på 50–60 kW, så det lär ju vara knepigt att hinna ladda med vanlig byggström.
En minigrävare på 2 ton kostade 349000 exkl moms. Hittar inget pris på den med diesel, bara begagnade priser på liknande för runt 200.dof skrev:
Det hade varit intressant ändå och se priset på en 2 tons grävare el vs diesel. Gissa ändå vad jag valt om jag hyr hem fordon från maskinuthyrningen =) Inte skulle jag fått för mig att välja en eldriven lift, då hade jag fått dra 200 meter kabel
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Nej, det gjorde jag inte. Det första var ett svar på att det inte finns tillgång till el, det andra om den rena kostnadsfrågan.Rkarlsson skrev:
Finns det inte el av kostnadsskäl får du skriva det uttryckligen – nu framstod det som att du menade att det saknades el av andra skäl.
Men om du har att välja på 100kr/l för biodiesel och el då? Det är ju dit vi är på väg...Rkarlsson skrev:En minigrävare på 2 ton kostade 349000 exkl moms. Hittar inget pris på den med diesel, bara begagnade priser på liknande för runt 200.
Det hade varit intressant ändå och se priset på en 2 tons grävare el vs diesel. Gissa ändå vad jag valt om jag hyr hem fordon från maskinuthyrningen =) Inte skulle jag fått för mig att välja en eldriven lift, då hade jag fått dra 200 meter kabel
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Då låter det ju som om elmaskinen nog är i prisparitet med dieseln om de är likvärdiga i kraft. Driften blir ju rimligen avsevärt billigare.Rkarlsson skrev:
Det är alltså för en trädgårdsgrävare där den bara hade 4-5 timmars arbetstid. Och lika lång laddtid om man inte hade snabbladdare, vilket man inte brukar ha hemma?Nötegårdsgubben skrev:
Det enda intressanta är då de stora maskinerna.
Sant. Men troligtvis är avsaknaden av el ännu att spara på kostnader.Nötegårdsgubben skrev:
Men hur man än vrider på det, det hade ju inte funkat med elfordon i detta bygget då det inte finns tillgång till el. Det är bara våra skattepengar som gick åt på detta planerade 600 kvm stora bygget =)
Det är brist på fossilfri diesel. Med ökade krav på koldioxidutsläppen så kommer priserna att skjuta i höjden, samtidigt som fossila bränslen förbjuds. Dessutom så kommer man inte att acceptera palmolja i dieseln. Det kanske inte blir 100kr, men mycket dyrare än idag blir det.Rkarlsson skrev:
De enda som har krav på sig med biodiesel är möjligtvis i storlek med peab och liknande. Under 50 man i bolaget finns där absolut inga krav.pacman42 skrev:
Alla anläggare i våra faggor tankar sina maskiner på den vanliga macken.
De får gärna förbjuda och se allt falla ihop till slut =) Min personliga åsikt och tro är att det där förbudet kommer skjutas fram ett par ggr till.