A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som sagt, jag underkänner det argumentet. Att man idag inte får fram byggel så fort man skulle vilja beror inte på någon naturlag och går att förändra.

Det här är ett rimligare argument. Hur länge det kommer vara sant att elmaskiner är dyrare får framtiden utvisa.
Men nu skriver du i 2 olika stycken att du underkänner och godkänner på samma argument.

Granntomten har ingen byggel, och jag antar att det är snålhet (det är faktiskt humana som bygger) medans du tycker det är rimligt att byggbranschen stannar pga kostnaden.
 
A
D djac skrev:
Så är det redan, i upphandlingar viktas miljöfaktorer som elbilar tungt och innebär att du kan höja priserna och ändå vinna affären, de stora byggbolagen har snart inga fossilbilar kvar eftersom det gör att du får sänka priserna för mycket för att ha en chans.
Varför känns det som du bara snackar här?
Jag räknade inte då det är en hel dags jobb. Men Peab bildrift har 4489 fordon som är hela peabs bilregister. Bläddrar man snabbt genom säg 5-10 sidor med bilar så är det inte mycket elbilar du ser alls.

Peab är stort ? De har till och med avdelning för endast inköp av olja och bränsle.
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med. Tyvärr är ju prissättningen av entreprenadmaskiner sällan öppet publicerad, oavsett drivmedel. Och de kommersiellt tillgängliga maskinet som finns är ju överlag rätt små, exempelvis Volvos, även om de har större också. Men i det senare fallet verkar vi prata om en förbrukning på 50–60 kW, så det lär ju vara knepigt att hinna ladda med vanlig byggström.
Ja av de orden som kommer från grävaren kan jag bara stå för. Vid mindre byggen så krävs det extra precision så du inte slösar energi på att snurra lite för mycket. =)
 
A
dof dof skrev:
Finns ju en del redan: [länk]
Lite dåliga drifttider bara.
En minigrävare på 2 ton kostade 349000 exkl moms. Hittar inget pris på den med diesel, bara begagnade priser på liknande för runt 200.

Det hade varit intressant ändå och se priset på en 2 tons grävare el vs diesel. Gissa ändå vad jag valt om jag hyr hem fordon från maskinuthyrningen =) Inte skulle jag fått för mig att välja en eldriven lift, då hade jag fått dra 200 meter kabel
 
Rkarlsson skrev:
nu skriver du i 2 olika stycken att du underkänner och godkänner på samma argument.
Nej, det gjorde jag inte. Det första var ett svar på att det inte finns tillgång till el, det andra om den rena kostnadsfrågan.

Finns det inte el av kostnadsskäl får du skriva det uttryckligen – nu framstod det som att du menade att det saknades el av andra skäl.
 
Rkarlsson skrev:
En minigrävare på 2 ton kostade 349000 exkl moms. Hittar inget pris på den med diesel, bara begagnade priser på liknande för runt 200.

Det hade varit intressant ändå och se priset på en 2 tons grävare el vs diesel. Gissa ändå vad jag valt om jag hyr hem fordon från maskinuthyrningen =) Inte skulle jag fått för mig att välja en eldriven lift, då hade jag fått dra 200 meter kabel
Men om du har att välja på 100kr/l för biodiesel och el då? Det är ju dit vi är på väg...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
En minigrävare på 2 ton kostade 349000 exkl moms. Hittar inget pris på den med diesel, bara begagnade priser på liknande för runt 200.

Det hade varit intressant ändå och se priset på en 2 tons grävare el vs diesel.
Då låter det ju som om elmaskinen nog är i prisparitet med dieseln om de är likvärdiga i kraft. Driften blir ju rimligen avsevärt billigare.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Men om du har att välja på 100kr/l för biodiesel och el då? Det är ju dit vi är på väg...
Hur många småföretagare använder biodiesel?

På vilken tidshorisont kommer rme höjas 83 kr litern och 72 kr för HVO100?

Vad säger att biodiesel kommer höjas så mycket på kort tid?
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då låter det ju som om elmaskinen nog är i prisparitet med dieseln om de är likvärdiga i kraft. Driften blir ju rimligen avsevärt billigare.
Det är alltså för en trädgårdsgrävare där den bara hade 4-5 timmars arbetstid. Och lika lång laddtid om man inte hade snabbladdare, vilket man inte brukar ha hemma?

Det enda intressanta är då de stora maskinerna.
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det gjorde jag inte. Det första var ett svar på att det inte finns tillgång till el, det andra om den rena kostnadsfrågan.

Finns det inte el av kostnadsskäl får du skriva det uttryckligen – nu framstod det som att du menade att det saknades el av andra skäl.
Sant. Men troligtvis är avsaknaden av el ännu att spara på kostnader.

Men hur man än vrider på det, det hade ju inte funkat med elfordon i detta bygget då det inte finns tillgång till el. Det är bara våra skattepengar som gick åt på detta planerade 600 kvm stora bygget =)
 
Nicke Nyfiken
D djac skrev:
Är det verkligen fortfarande så, trodde alla har samma nu, vet du vad som mer skiljer i utrustning?
På Model 3 är det olika beroende på RWD eller AWD.

På Model Y är det samma på alla varianter.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Hur många småföretagare använder biodiesel?

På vilken tidshorisont kommer rme höjas 83 kr litern och 72 kr för HVO100?

Vad säger att biodiesel kommer höjas så mycket på kort tid?
Det är brist på fossilfri diesel. Med ökade krav på koldioxidutsläppen så kommer priserna att skjuta i höjden, samtidigt som fossila bränslen förbjuds. Dessutom så kommer man inte att acceptera palmolja i dieseln. Det kanske inte blir 100kr, men mycket dyrare än idag blir det.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
På Model 3 är det olika beroende på RWD eller AWD.

På Model Y är det samma på alla varianter.
Sjukt sugen på en Y när jag byter bil efter årsskiftet.
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Det är brist på fossilfri diesel. Med ökade krav på koldioxidutsläppen så kommer priserna att skjuta i höjden, samtidigt som fossila bränslen förbjuds. Dessutom så kommer man inte att acceptera palmolja i dieseln. Det kanske inte blir 100kr, men mycket dyrare än idag blir det.
De enda som har krav på sig med biodiesel är möjligtvis i storlek med peab och liknande. Under 50 man i bolaget finns där absolut inga krav.

Alla anläggare i våra faggor tankar sina maskiner på den vanliga macken.

De får gärna förbjuda och se allt falla ihop till slut =) Min personliga åsikt och tro är att det där förbudet kommer skjutas fram ett par ggr till.
 
Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Sjukt sugen på en Y när jag byter bil efter årsskiftet.
Bästa bilen jag någonsin haft när allt vägs samman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.