A
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är inte BATTERI-bilarna (som du gärna vill att vi ska tro) som slukar vatten. Det är fordonstillverkningen som är problemet.

Platsen där tyska Teslafabriken ligger tillhörde tidigare BMW, som fått tillstånd att bygga en bilfabrik för fossilbilstillverkning där. BMW hade även tillstånd att använda 4 gånger så mycket vatten som Tesla får.

Men vem bryr sig om sånt om det tillverkas fossilbilar?
Nej det har jag ju inte skrivit.
Det är tesla som tillverkar enbart BATTERIbilar i det området som tvingar stackarna att ransonera vatten och blir bestraffade om de skulle hamna på över 105 liter per dygn. Jag håller mig till artikeln. Hade BMW varit boven så hade man ju ifrågasatt det också. Precis som man bör ifrågasätta våra svenska industrier längs östkusten som dumpar avfallsvatten rakt ut i östersjön fortfarande.

I Sverige är snittet 140 liter vatten per dygn. I det samhället är maxgränsen 105 liter annars straffavgift. Och så ligger en fabrik som slukar allt. Då ifrågasätter man ju såklart 2023 varför inte ett mulitföretag som tesla har helt egna reningsverk ?

A
pacman42 pacman42 skrev:
De tar utvattnet från kommunens avloppsreningsverk (som ingen vill dricka, även om det är drickbart) och använder det som processvatten.
Sen renas det innan det dumpas ut ur fabriken ?

Rkarlsson skrev:
Sen renas det innan det dumpas ut ur fabriken ?
Så tolkar jag det, ja

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den verkar ju inte gå att köra på B-kort i Sverige (som jag tolkat det).
Återstår väl att se vad den faktiskt kommer väga. Verkar vara på gränsen iallafall

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Rkarlsson skrev:
Nej det har jag ju inte skrivit.
Då missuppfattade jag dig när du skrev:
Rkarlsson skrev:
Ska batteribilarna sluka allt dricksvatten?
:thinking:

Rkarlsson skrev:
I Sverige är snittet 140 liter vatten per dygn. I det samhället är maxgränsen 105 liter annars straffavgift. Och så ligger en fabrik som slukar allt. Då ifrågasätter man ju såklart 2023 varför inte ett mulitföretag som tesla har helt egna reningsverk ?
Vad tror du maxgränsen hade varit för invånarna om BMW hade fått sluka 4 gånger så mycket vatten för att tillverka fossilbilar?

Klart det ska ifrågasättas, men om det blivit som det var tänkt och BMW hade kört på med sin fossilbilsproduktion så hade det inte blivit några artiklar i media, även om förbrukningen varit 4 dubbel, och du hade inte ifrågasatt det.

Journalistiken drivs tyvärr av antal klick, och vad som är ännu tråkigare är att många fortfarande tror att media återspeglar en balanserad bild av verkligheten.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
A
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Då missuppfattade jag dig när du skrev:

Vad tror du maxgränsen hade varit för invånarna om BMW hade fått sluka 4 gånger så mycket vatten för att tillverka fossilbilar?

Klart det ska ifrågasättas, men om det blivit som det var tänkt och BMW hade kört på med sin fossilbilsproduktion så hade det inte blivit några artiklar i media, även om förbrukningen varit 4 dubbel, och du hade inte ifrågasatt det.

Journalistiken drivs tyvärr av antal klick, och vad som är ännu tråkigare är att många fortfarande tror att media återspeglar en balanserad bild av verkligheten.
Jag ifrågasätter faktiskt all industri som kan göra bra ifrån sig. Men industrierna vill ju inte göra något. Jo media tar upp fall av andra industrier. Pappersbruk, pvc osv har ju dumpat orenat rakt ut i havet här i många år.
Så just nu var ju fokus på tesla, som jag iallafall skulle tro var bättre när de kom till europa. De var de tydligen inte.

Läser du inte svensk media som har tagit upp avfallsdumpningen ? :P

j.f.s
Eriksbergstorget i Göteborg via Örgryte till Gustafs, Säter. Startade med 100% laddning och kom hem med detta kvar i ”tanken”. Har alltså INTE stannat för att ladda efter vägen. Fyra personer i bilen samt kanske 15 kilo packning.

Bilen är en BMW i4 edrive40 med M-sport paket och 18” hjul. Mycket 80 väg där jag låg på 85 på farthållaren. 100 och 120-sträckor åkte jag på skyltad hastighet.

• Digital bilinstrumentpanel visar hastighet, laddningsnivå, och resedata på en elektrisk bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Summering av dagens tur.

4p, full packning.

Laddade två
Är det rätt tolkat att du kört 47 mil med en snittförbrukning på ca 1,4 kwh/mil och det är 16% kvar i batteriet?

j.f.s
Stämmer bra det 👍🏻

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Förvirringen är total.
"Robert-san01" citeras och får en fråga,
och "j.f.s" svarar för Robbans inlägg.
Dubbla konto?

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
j.f.s
Eller så är det så att jag var lite snabb att svara och läste fel? 🤔

Jag har ju nämligen identiska siffror 😂

Frågan var nog till dig. Citatet rörde något annat, så det låg nog bara kvar i @Mycklings editor sen innan.

Nicke Nyfiken
j.f.s j.f.s skrev:
Eller så är det så att jag var lite snabb att svara och läste fel? 🤔

Jag har ju nämligen identiska siffror 😂
Såg det nu. 😄

Robert-san01 hade kört 100 mil med en snittförbrukning på 1,92 kWh/mil

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Kom precis hem från semestern i kroatien/italien.
Blev exakt 450mil under 3veckor.
238Wh/km med en liten husvagn är bättre än jag trodde. Tappat räkningen på hur många gånger vi laddat men det har inte varigt några som helst problem.
Model3 LR AWD + Eriba430

• Bilens instrumentpanel visar kördata: körsträcka, energiförbrukning, laddningsstatus, temperaturinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rabbithole och 6 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
P para skrev:
Kom precis hem från semestern i kroatien/italien.
Blev exakt 450mil under 3veckor.
238Wh/km med en liten husvagn är bättre än jag trodde. Tappat räkningen på hur många gånger vi laddat men det har inte varigt några som helst problem.
Model3 LR AWD + Eriba430
Elbil och 450 mil med husvagn... helt omöjligt enligt förståsigpåarna.
Också måste ni stått i kö i snitt i 3 timmar vid varje laddning. 😂😂😂

Imponerande låg förbrukning!
Lägre än en E-tron en vanlig sommardag.😉

Vad väger vagnen? Under 1000 va?

• Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.