Nissens Nissens skrev:
Det är ju det jag säger, regenereringen mindkar förbrukningen. Det som påstods var att frirull är bättre än regenerering…
Mitsubishi vet jag inget om, de har kanske en svaghet i tekniken om föraren skall hålla på att justera manuellt?
Frirull är alltid effektivare på vägen, regenerering är effektivare om den lär föraren att köra snålare än vad hen hade gjort annars. Två helt olika orsaker. #2 behöver inte jag då jag redan kan det. Om. Jag inte kör mer än 50km/h till jobbet så blir jag av med en tredjedel av elförbrukningen. Jag har provat detta...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Frirull är alltid effektivare på vägen, regenerering är effektivare om den lär föraren att köra snålare än vad hen hade gjort annars. Två helt olika orsaker. #2 behöver inte jag då jag redan kan det. Om. Jag inte kör mer än 50km/h till jobbet så blir jag av med en tredjedel av elförbrukningen. Jag har provat detta...
Som sagt, har man inga hastighetsbegränsningar så… men det finns det där jag kör. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Jag tror ingenting
Då kanske du skulle läsa mer än du skriver.
 
  • Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att slå 0,1 liter milen med en XC60
Fattar jag rätt i att Volvo någonstans påstår sig ha (ska få?) en bil som bara ska dra 0.1 liter/mil? Kan du, eller vem som helst egentligen, länka till detta påstående. Jag vill gärna läsa själva vad de skriver kring detta?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Erkänner att jag inte fått kaffe än men hur menar du?

Antag en ren bensinbil. När man tvingas att bromsa omvandlas en del av rörelseenergin till värme som "försvinner". Denna bil har en viss bensinförbrukning per mil.

Antag att vi modifierar bilen ovan till en "hybrid" som kan omvandla en del av rörelseenergin vid bromsning till elenergi lagrad i ett batteri. Den elenergin används sedan för att hjälpa bensinmotorn.

Varför skulle inte den modifierade bilen, "hybriden", kunna dra mindre bensin per mil än den rena bensinbilen? :thinking:
I teorin Ja. Men grundfrågan var ju om ett tomt batteri hjälper till att minska elförbrukningen. Dvs hjälper den energi du momentant kan ta till vara på vid varje inbromsning för att kompensera för förlusterna i generator, laddare, elmotor och den extra vikten plus att du får energi över?
I så fall skulle man ju aldrig behöva ladda sin hybridbil?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Fattar jag rätt i att Volvo någonstans påstår sig ha (ska få?) en bil som bara ska dra 0.1 liter/mil? Kan du, eller vem som helst egentligen, länka till detta påstående. Jag vill gärna läsa själva vad de skriver kring detta?
Detta gäller såklart bara när man kör på batteri, min drar 0 liter bensin per mil, samma resonemang.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
I teorin Ja. Men grundfrågan var ju om ett tomt batteri hjälper till att minska elförbrukningen. Dvs hjälper den energi du momentant kan ta till vara på vid varje inbromsning för att kompensera för förlusterna i generator, laddare, elmotor och den extra vikten?
I så fall skulle man ju aldrig behöva ladda sin hybridbil?
Vet inte om det tillverkas mer men det har ju funnits hybrider som man inte laddar, de har väl lite lägre förbrukning än motsvarande utan batteri, tex Mercedes har iaf haft såna?
 
Som sagt var; Volvos siffror bygger på att man klarar i stort sett hela testcykeln på enbart el. De säger ingenting om vad som händer efter 5-10 mil.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vet inte om det tillverkas mer men det har ju funnits hybrider som man inte laddar, de har väl lite lägre förbrukning än motsvarande utan batteri, tex Mercedes har iaf haft såna?
Det har bara funkat i stadsmiljö där det är mycket start och stop, vilket är väldigt ogynnsamt för en förbränningsmotor.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Det är en mindre del som laddas på detta sätt. Den delen används för att hjälpa bensinmotorn i uppförsbackar, vid accelerationer mm. Man kan på detta sätt ha en mindre bensinmotor med lägre förbrukning, utan att tappa för mycket effekt när den behövs. Mitsubishi har dessutom kommit fram till att man i hastigheter under 65km/h alltid kör effektivare på el än på bensin, så under 65km/h så används alltid elmotorernanäven när bensinmotorn går. Detta beror på att man då kan optimera bort förlusterna som sker vid exempelvis växling. Man kunde också optimera bort hela växellådan för att bli av med vikt.
Ok, Volvo stöder med elmotorerna lite nu och då, den optimerar automatiskt, hur den algoritmen fungerar vet jag inte. :)
 
Redigerat:
D
useless useless skrev:
Det har bara funkat i stadsmiljö där det är mycket start och stop, vilket är väldigt ogynnsamt för en förbränningsmotor.
Ja, det var vanligt bland taxiföretagen i Stockholm, så det stämmer säkert.
 
D
useless useless skrev:
Som sagt var; Volvos siffror bygger på att man klarar i stort sett hela testcykeln på enbart el. De säger ingenting om vad som händer efter 5-10 mil.
Det som händer är att man får ladda igen, då förstår jag att man tycker att det är glest med laddpunkter och att resan blir lite ryckig.. haha
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Är väl allmänt känt att just dessa förbrukningssiffror för just laddhybrider kan vara missvisande? Ska väl komma en ändring nu om något år gällande det?
 
  • Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
Att vi har problem med WLTP på elbilar är ju känt sen länge. Att det fanns de som inte förstår att siffrorna inte har med verkligheten att göra för avgasbilar heller var en nyhet för mig.

Kanske borde de inte få användas i marknadsföringssammanhang då de är uppenbart vilseledande för delar av befolkningen. Lite grann som att uttrycket självladdande hybrid inte får användas i Norge då det anses vilseledande.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.