1 819 743 läst ·
27 220 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Frirull är alltid effektivare på vägen, regenerering är effektivare om den lär föraren att köra snålare än vad hen hade gjort annars. Två helt olika orsaker. #2 behöver inte jag då jag redan kan det. Om. Jag inte kör mer än 50km/h till jobbet så blir jag av med en tredjedel av elförbrukningen. Jag har provat detta...Nissens skrev:
Som sagt, har man inga hastighetsbegränsningar så… men det finns det där jag kör.pacman42 skrev:
Frirull är alltid effektivare på vägen, regenerering är effektivare om den lär föraren att köra snålare än vad hen hade gjort annars. Två helt olika orsaker. #2 behöver inte jag då jag redan kan det. Om. Jag inte kör mer än 50km/h till jobbet så blir jag av med en tredjedel av elförbrukningen. Jag har provat detta...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
I teorin Ja. Men grundfrågan var ju om ett tomt batteri hjälper till att minska elförbrukningen. Dvs hjälper den energi du momentant kan ta till vara på vid varje inbromsning för att kompensera för förlusterna i generator, laddare, elmotor och den extra vikten plus att du får energi över?Alfredo skrev:
Erkänner att jag inte fått kaffe än men hur menar du?
Antag en ren bensinbil. När man tvingas att bromsa omvandlas en del av rörelseenergin till värme som "försvinner". Denna bil har en viss bensinförbrukning per mil.
Antag att vi modifierar bilen ovan till en "hybrid" som kan omvandla en del av rörelseenergin vid bromsning till elenergi lagrad i ett batteri. Den elenergin används sedan för att hjälpa bensinmotorn.
Varför skulle inte den modifierade bilen, "hybriden", kunna dra mindre bensin per mil än den rena bensinbilen?![]()
I så fall skulle man ju aldrig behöva ladda sin hybridbil?
Detta gäller såklart bara när man kör på batteri, min drar 0 liter bensin per mil, samma resonemang.Alfredo skrev:
Skogsägare
· 23 217 inlägg
Vet inte om det tillverkas mer men det har ju funnits hybrider som man inte laddar, de har väl lite lägre förbrukning än motsvarande utan batteri, tex Mercedes har iaf haft såna?useless skrev:
I teorin Ja. Men grundfrågan var ju om ett tomt batteri hjälper till att minska elförbrukningen. Dvs hjälper den energi du momentant kan ta till vara på vid varje inbromsning för att kompensera för förlusterna i generator, laddare, elmotor och den extra vikten?
I så fall skulle man ju aldrig behöva ladda sin hybridbil?
Det har bara funkat i stadsmiljö där det är mycket start och stop, vilket är väldigt ogynnsamt för en förbränningsmotor.D djac skrev:
Ok, Volvo stöder med elmotorerna lite nu och då, den optimerar automatiskt, hur den algoritmen fungerar vet jag inte.pacman42 skrev:
Det är en mindre del som laddas på detta sätt. Den delen används för att hjälpa bensinmotorn i uppförsbackar, vid accelerationer mm. Man kan på detta sätt ha en mindre bensinmotor med lägre förbrukning, utan att tappa för mycket effekt när den behövs. Mitsubishi har dessutom kommit fram till att man i hastigheter under 65km/h alltid kör effektivare på el än på bensin, så under 65km/h så används alltid elmotorernanäven när bensinmotorn går. Detta beror på att man då kan optimera bort förlusterna som sker vid exempelvis växling. Man kunde också optimera bort hela växellådan för att bli av med vikt.
Redigerat:
Det som händer är att man får ladda igen, då förstår jag att man tycker att det är glest med laddpunkter och att resan blir lite ryckig.. hahauseless skrev:
Skogsägare
· 23 217 inlägg
Att vi har problem med WLTP på elbilar är ju känt sen länge. Att det fanns de som inte förstår att siffrorna inte har med verkligheten att göra för avgasbilar heller var en nyhet för mig.
Kanske borde de inte få användas i marknadsföringssammanhang då de är uppenbart vilseledande för delar av befolkningen. Lite grann som att uttrycket självladdande hybrid inte får användas i Norge då det anses vilseledande.
Kanske borde de inte få användas i marknadsföringssammanhang då de är uppenbart vilseledande för delar av befolkningen. Lite grann som att uttrycket självladdande hybrid inte får användas i Norge då det anses vilseledande.