1 820 485 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Scania verkar satsa på el ordentligt nu. https://www.nyteknik.se/fordon/scan...l-ny-varld-dar-man-bygger-ellastbilar/2057231
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
Kolla bilens utannonserade förbrukning enligt WLTP.Alfredo skrev:
Vår Passat ligger på liknande.
Det handlar om att testcykeln man gör testet på är kort och inte anpassad för pluginhybrider där man kan tanka ett batteri också.
Så siffran anges egentligen som "0.1l bensin + x kWh el".
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
Jag hittar denna text:Nötegårdsgubben skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men hittar inte direkt någon förklaring till vad de egentligen menar och orkar inte leta mer. Dock känns ju 0,1 liter per mil som en ren hittepåsiffra. Så länge man kör enbart med el kan de väl lika gärna skriva 0.0.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det står i en fotnot att det är enligt WLTP. Så nej, de kan inte hitta på fritt, men siffrorna är ju trots det rent trams.
Kineserna skrev:Räckvidden, CO2-utsläppen och bränsleförbrukningen är baserad på WLTP-data som erhållits under specifika testförhållanden för XC60 Recharge T8 AWD laddhybrid. Den faktiska räckvidden samt koldioxidutsläpp och energiförbrukning som uppnås under verkliga förhållanden varierar beroende på körbeteende och andra yttre faktorer. Siffrorna är preliminära. Slutlig fordonscertifiering väntar. Öppna de fullständiga specifikationerna om du vill se andra motoralternativ.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Den deklarerade förbrukningen är rätt trubbig att använda sig av. Det enda den är bra på är att jämföra två olika bilars förbrukning under en specifik körcykel. Så fort ditt beteende skiljer sig för mycket från körcykeln är den rätt kass och bilar kan dra både betydligt mer och betydligt mindre. D.v.s en bil som presterar mycket bra i stadskörning men uselt på landsväg får ändå ett ok medelresultat. Men det blir ingen bra pendlarbil för det.Nissens skrev:
Att slå 0,1 liter milen med en XC60 med att fippla med frirull etc är nog inte det enklaste. Och skulle det gå så blir det inte många korvören man sparar…
Med erfarenheten jag har av att köra med regenerering så tror jag det är svårslaget, är det lite kuperat så laddar den batteriet en hel del, och jag tillhör dem som håller hastighetsbegränsningarna hyfsat, även i nedförsbackar - då känns det bra att ”motorbromsen” laddar batteriet istället för att man får upp för hög fart.
För övrigt brukar billeverantörerna deklarera bränsleförbrukning vid blandad körning, det är naturligt att bilen drar mindre än den vid landsvägskörning, så det är ingen bedrift i sig.![]()
Vid landsvägskörning borde ev. regenerering ge väldigt lite påverkar på förbrukningen. Dels så håller man ju oftast en jämnfart och nyttjar inte regenereringen mer än ytterst lite, och dels är det inte fördelaktigt att omvandla rörelseenergi till kemisk energi och sedan tillbaka igen. Planerad körning där man i största möjliga mån undviker hastighetsförändringar ger bäst resultat.
Testa själv vetja! Åk ut på en 100-väg med lite trafik och nollställ datorn och åk fem mil utan regenerering. Notera förbrukning och repetera med.
För att vara exakt så ser WLTP-highway-cykeln för "snabba" bilar ut så här (finns andra cykler för de som inte är gjorda för att gå i motorvägsfart):JLyck skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är stipulerat i standarden hur många sekunder man har på sig att accelerera/retardera vid varje hastighetsförändring och hur länge varje hastighet ska hållas.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Volvo hävdar att en XC60 kommer 77 WLTP-km på el. Om vi antar att körcykeln är 100 km så innebär det att WLTP-förbrukningen är 100/(100–77)*0,1=0,43. En mycket bra siffra det med, får erkännas. Men givet avrundningsregler kan det iofs. lika gärna vara 0,64.
Edit: Cykeln är tids- inte avståndsstyrd. På tok för svår matte för mig då. Nöjer mig därför med att konstatera att WLTP-siffror är helt obrukbara för laddhybrider.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Worldwide_Harmonised_Light_Vehicles_Test_Procedure
Edit: Cykeln är tids- inte avståndsstyrd. På tok för svår matte för mig då. Nöjer mig därför med att konstatera att WLTP-siffror är helt obrukbara för laddhybrider.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Worldwide_Harmonised_Light_Vehicles_Test_Procedure
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Den som sett siffran 1 liter / 100 km och köper en Volvo XC 60 i tron att de kan köra Stockholm-Göteborg på 5 liter kommer bli väldigt besvikna.
Ju kortare körningar, desto mer nytta har man av elmotorn, vilket såklart är hela poängen, men man bör också förstå att vinsten med hybrid i stort försvinner på längre körningar. I nedförsbackarna kan man regenerera lite, men i uppförsbacke så drar ju bilen extra med sina extra kg (alternativt förbrukar den elen man just regenererat, med omvandlingsförluster).
Ju kortare körningar, desto mer nytta har man av elmotorn, vilket såklart är hela poängen, men man bör också förstå att vinsten med hybrid i stort försvinner på längre körningar. I nedförsbackarna kan man regenerera lite, men i uppförsbacke så drar ju bilen extra med sina extra kg (alternativt förbrukar den elen man just regenererat, med omvandlingsförluster).
Jag läser det som att avståndet är 23km, och tiden är 30min.Nötegårdsgubben skrev:
Volvo hävdar att en XC60 kommer 77 WLTP-km på el. Om vi antar att körcykeln är 100 km så innebär det att WLTP-förbrukningen är 100/(100–77)*0,1=0,43. En mycket bra siffra det med, får erkännas. Men givet avrundningsregler kan det iofs. lika gärna vara 0,64.
Edit: Cykeln är tids- inte avståndsstyrd. På tok för svår matte för mig då. Nöjer mig därför med att konstatera att WLTP-siffror är helt obrukbara för laddhybrider.
[länk]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför då? Det är väl bara att ta en liten trevlig laddpaus med nyttig bensträckare och god mat var femte mil eller så. Det har vi ju lärt oss är en positiv sak med eldrift. På köpet blir vi mer harmoniska och trafiksäkrare förare. Förstår inte problemet.Fairlane skrev:
