1 820 771 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
El+bensin (där elen producerats av bensinmotorn tidigare) har bättre effektivitet ibland. Ett exempel är under acceleration (tex omkörningar). Detta sköter bilen själv så länge det finns kapacitet kvar i batterierna. Men jag har fortfarande inte sett en laddhybrid som optimerar när motorn skall gå på el och när den skall gå på bensin baserat på vart man skall. Min kör på el till dess den är slut och sedan växlar den beroende på laddning. Vill man ha något smartare (baserat på hur bilen fungerar) då får man styra det manuellt.Nissens skrev:
Att ladda batteriet med fossilmotorn ger mycket dyra kWh. Det blir billigare att köra direkt med fossilmotorn än att köra på batteriet om man laddat det med fossilmotorn. Det som ger bäst ekonomi är att ladda batteriet med el från nätet och att regenerera el att ladda batteriet med broms och motorbroms. Frirull är bara meningsfullt om man inte har någon eldrift på bilen.
Som jag förstått det optimerar laddybriden helt själv om man lägger in sin destination i navigeringssystemet, då har bilen all info om kommande nivåskillnader m.m. Vet inte om det gäller slla dock.
Min bil regenererar på bromspedalen också, det är bara vid kraftiga inbromsningar som bromsbackarna tar.Nissens skrev:
Att slå 0,1 liter milen med en XC60 med att fippla med frirull etc är nog inte det enklaste. Och skulle det gå så blir det inte många korvören man sparar…
Med erfarenheten jag har av att köra med regenerering så tror jag det är svårslaget, är det lite kuperat så laddar den batteriet en hel del, och jag tillhör dem som håller hastighetsbegränsningarna hyfsat, även i nedförsbackar - då känns det bra att ”motorbromsen” laddar batteriet istället för att man får upp för hög fart.
För övrigt brukar billeverantörerna deklarera bränsleförbrukning vid blandad körning, det är naturligt att bilen drar mindre än den vid landsvägskörning, så det är ingen bedrift i sig.![]()
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Hmmm, är det inte så
Hmm, är det inte så det fungerar för "alla" eller är jag bortskämd med en tillverkare som vet vad de gör? Har visserligen "bara" laddhybrid men har frihjul fast i utförsbackarna så regenererar den automatisk för att hålla hastigheten. Enpedalsläget använder jag bara i tät trafik, är ju inte så smidigt annars. Sen så regenererar den bara om man bromsar lätt och bromsarna går inte i förrän man bromsar hårdare.pacman42 skrev:
I princip alla gör så här för att utöka räckvidden.U Ursidae skrev:Hmmm, är det inte så
Hmm, är det inte så det fungerar för "alla" eller är jag bortskämd med en tillverkare som vet vad de gör? Har visserligen "bara" laddhybrid men har frihjul fast i utförsbackarna så regenererar den automatisk för att hålla hastigheten. Enpedalsläget använder jag bara i tät trafik, är ju inte så smidigt annars. Sen så regenererar den bara om man bromsar lätt och bromsarna går inte i förrän man bromsar hårdare.
Skogsägare
· 23 220 inlägg
Ja, så är det nog på de flesta laddbara bilar. Antar att det inte går att påverka med inställningar. Däremot går ”motorbromsen” att ändra så att det inte regenereras speciellt mycket. Både Volvo och Bilia rekommenderar att regenerera med ”motorbromsen”. Antar att de det i syftet än att de vill att kunderna skall kunna hålla nere bränsleförbrukningen.pacman42 skrev:
Va? Du menar att du inte känner till att blandad körning tar mer energi än landsvägskörning? Verkligen?Nötegårdsgubben skrev:
Tror knappast det gör någon större skillnad på en bil som drar 0,1 liter milen… i % möjligen, men inte i reda pengar.
Dessutom har jag som sagt inte fått den nya bilen ännu, den kommer till vintern.
Det kan du ju intala dig. Användargruppen på nätet för Mitsubishi Outlander har dock kommit fram till att B0 (frirull) ger lägst bränsleförbrukning.Nissens skrev:
Ja, så är det nog på de flesta laddbara bilar. Antar att det inte går att påverka med inställningar. Däremot går ”motorbromsen” att ändra så att det inte regenereras speciellt mycket. Både Volvo och Bilia rekommenderar att regenerera med ”motorbromsen”. Antar att de det i syftet än att de vill att kunderna skall kunna hålla nere bränsleförbrukningen.![]()
Jag misstänker att Volvo (och flera andra som har samma rekommendation) baserar den på att folk med kraftig regenerering lär sig köra energisnålare genom att de inte rör i bromsen i onödan. Men jag som kan styra regenereringen behöver inte heller röra bromsen, jag kan i sex lägen kontrollera regenereringen så att jag i princip kan köra helt utan att använda bromsen, men ändå energisnålt. Med samma argumentation, varför rekommenderar i så fall Mitsubishi att man använder paddlarna inratten för att ändra på regenereringen utifrån trafiksituation?
Erkänner att jag inte fått kaffe än men hur menar du?useless skrev:
Antag en ren bensinbil. När man tvingas att bromsa omvandlas en del av rörelseenergin till värme som "försvinner". Denna bil har en viss bensinförbrukning per mil.
Antag att vi modifierar bilen ovan till en "hybrid" som kan omvandla en del av rörelseenergin vid bromsning till elenergi lagrad i ett batteri. Den elenergin används sedan för att hjälpa bensinmotorn.
Varför skulle inte den modifierade bilen, "hybriden", kunna dra mindre bensin per mil än den rena bensinbilen?
Det låter otroligt. Dels är fossilbränsle mycket dyrare än el, dels har du förluster både när du laddar batteriet och använder elen från det för drift. Det låter omöjligt att det skulle ge någon bra ekonomi att ladda batteriet med fossilmotorn…pacman42 skrev:
El+bensin (där elen producerats av bensinmotorn tidigare) har bättre effektivitet ibland. Ett exempel är under acceleration (tex omkörningar). Detta sköter bilen själv så länge det finns kapacitet kvar i batterierna. Men jag har fortfarande inte sett en laddhybrid som optimerar när motorn skall gå på el och när den skall gå på bensin baserat på vart man skall. Min kör på el till dess den är slut och sedan växlar den beroende på laddning. Vill man ha något smartare (baserat på hur bilen fungerar) då får man styra det manuellt.
Skogsägare
· 23 220 inlägg
Absolut vet jag det. En modern bil drar exempelvis mer ju fortare man kör. Hur det är med avgasbilar av olika slag har jag glömt.Nissens skrev:
Så du kan få välja. Stadskörning, motorvägskörning, landsvägskörning. Ta vilket du vill. 30 mil. Tror du på fullt allvar att du är i närheten av Volvos körcykelsiffra om 0,1 då?
Det är ju det jag säger, regenereringen minskar förbrukningen. Det som påstods var att frirull är bättre än regenerering…pacman42 skrev:
Det kan du ju intala dig. Användargruppen på nätet för Mitsubishi Outlander har dock kommit fram till att B0 (frirull) ger lägst bränsleförbrukning.
Jag misstänker att Volvo (och flera andra som har samma rekommendation) baserar den på att folk med kraftig regenerering lär sig köra energisnålare genom att de inte rör i bromsen i onödan. Men jag som kan styra regenereringen behöver inte heller röra bromsen, jag kan i sex lägen kontrollera regenereringen så att jag i princip kan köra helt utan att använda bromsen, men ändå energisnålt. Med samma argumentation, varför rekommenderar i så fall Mitsubishi att man använder paddlarna inratten för att ändra på regenereringen utifrån trafiksituation?
Mitsubishi vet jag inget om, de har kanske en svaghet i tekniken om föraren skall hålla på att justera manuellt?
Det är en mindre del som laddas på detta sätt. Den delen används för att hjälpa bensinmotorn i uppförsbackar, vid accelerationer mm. Man kan på detta sätt ha en mindre bensinmotor med lägre förbrukning, utan att tappa för mycket effekt när den behövs. Mitsubishi har dessutom kommit fram till att man i hastigheter under 65km/h alltid kör effektivare på el än på bensin, så under 65km/h så används alltid elmotorernanäven när bensinmotorn går. Detta beror på att man då kan optimera bort förlusterna som sker vid exempelvis växling. Man kunde också optimera bort hela växellådan för att bli av med vikt.Nissens skrev: