Nissens Nissens skrev:
Att ladda batteriet med fossilmotorn ger mycket dyra kWh. Det blir billigare att köra direkt med fossilmotorn än att köra på batteriet om man laddat det med fossilmotorn. Det som ger bäst ekonomi är att ladda batteriet med el från nätet och att regenerera el att ladda batteriet med broms och motorbroms. Frirull är bara meningsfullt om man inte har någon eldrift på bilen.

Som jag förstått det optimerar laddybriden helt själv om man lägger in sin destination i navigeringssystemet, då har bilen all info om kommande nivåskillnader m.m. Vet inte om det gäller slla dock.
El+bensin (där elen producerats av bensinmotorn tidigare) har bättre effektivitet ibland. Ett exempel är under acceleration (tex omkörningar). Detta sköter bilen själv så länge det finns kapacitet kvar i batterierna. Men jag har fortfarande inte sett en laddhybrid som optimerar när motorn skall gå på el och när den skall gå på bensin baserat på vart man skall. Min kör på el till dess den är slut och sedan växlar den beroende på laddning. Vill man ha något smartare (baserat på hur bilen fungerar) då får man styra det manuellt.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att slå 0,1 liter milen med en XC60 med att fippla med frirull etc är nog inte det enklaste. Och skulle det gå så blir det inte många korvören man sparar…

Med erfarenheten jag har av att köra med regenerering så tror jag det är svårslaget, är det lite kuperat så laddar den batteriet en hel del, och jag tillhör dem som håller hastighetsbegränsningarna hyfsat, även i nedförsbackar - då känns det bra att ”motorbromsen” laddar batteriet istället för att man får upp för hög fart. :)
För övrigt brukar billeverantörerna deklarera bränsleförbrukning vid blandad körning, det är naturligt att bilen drar mindre än den vid landsvägskörning, så det är ingen bedrift i sig. :)
Min bil regenererar på bromspedalen också, det är bara vid kraftiga inbromsningar som bromsbackarna tar.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att slå 0,1 liter milen med en XC60 med att fippla med frirull etc är nog inte det enklaste.
Det är ingen som hävdar att man ska slå 0,1. 0,1 är en hittepåsiffra som Volvo kommer ner till för att testcykeln är så kort att bilen framför allt går på förladdad el.
 
  • Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
Hmmm, är det inte så
pacman42 pacman42 skrev:
Min bil regenererar på bromspedalen också, det är bara vid kraftiga inbromsningar som bromsbackarna tar.
Hmm, är det inte så det fungerar för "alla" eller är jag bortskämd med en tillverkare som vet vad de gör? Har visserligen "bara" laddhybrid men har frihjul fast i utförsbackarna så regenererar den automatisk för att hålla hastigheten. Enpedalsläget använder jag bara i tät trafik, är ju inte så smidigt annars. Sen så regenererar den bara om man bromsar lätt och bromsarna går inte i förrän man bromsar hårdare.
 
U Ursidae skrev:
Hmmm, är det inte så

Hmm, är det inte så det fungerar för "alla" eller är jag bortskämd med en tillverkare som vet vad de gör? Har visserligen "bara" laddhybrid men har frihjul fast i utförsbackarna så regenererar den automatisk för att hålla hastigheten. Enpedalsläget använder jag bara i tät trafik, är ju inte så smidigt annars. Sen så regenererar den bara om man bromsar lätt och bromsarna går inte i förrän man bromsar hårdare.
I princip alla gör så här för att utöka räckvidden.
 
Nissens Nissens skrev:
det är naturligt att bilen drar mindre än [deklarerad förbrukning] vid landsvägskörning
Så dil laddhybrid drar alltså mindre än 0,1 l/mil om du exempelvis ger dig ut och kör 30 mil landsvägskörning? Imponerande.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Min bil regenererar på bromspedalen också, det är bara vid kraftiga inbromsningar som bromsbackarna tar.
Ja, så är det nog på de flesta laddbara bilar. Antar att det inte går att påverka med inställningar. Däremot går ”motorbromsen” att ändra så att det inte regenereras speciellt mycket. Både Volvo och Bilia rekommenderar att regenerera med ”motorbromsen”. Antar att de det i syftet än att de vill att kunderna skall kunna hålla nere bränsleförbrukningen. :)
 
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så dil laddhybrid drar alltså mindre än 0,1 l/mil om du exempelvis ger dig ut och kör 30 mil landsvägskörning? Imponerande.
Va? Du menar att du inte känner till att blandad körning tar mer energi än landsvägskörning? Verkligen?
Tror knappast det gör någon större skillnad på en bil som drar 0,1 liter milen… i % möjligen, men inte i reda pengar. :)
Dessutom har jag som sagt inte fått den nya bilen ännu, den kommer till vintern.
 
  • Haha
  • Wow
Pin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, så är det nog på de flesta laddbara bilar. Antar att det inte går att påverka med inställningar. Däremot går ”motorbromsen” att ändra så att det inte regenereras speciellt mycket. Både Volvo och Bilia rekommenderar att regenerera med ”motorbromsen”. Antar att de det i syftet än att de vill att kunderna skall kunna hålla nere bränsleförbrukningen. :)
Det kan du ju intala dig. Användargruppen på nätet för Mitsubishi Outlander har dock kommit fram till att B0 (frirull) ger lägst bränsleförbrukning.

Jag misstänker att Volvo (och flera andra som har samma rekommendation) baserar den på att folk med kraftig regenerering lär sig köra energisnålare genom att de inte rör i bromsen i onödan. Men jag som kan styra regenereringen behöver inte heller röra bromsen, jag kan i sex lägen kontrollera regenereringen så att jag i princip kan köra helt utan att använda bromsen, men ändå energisnålt. Med samma argumentation, varför rekommenderar i så fall Mitsubishi att man använder paddlarna inratten för att ändra på regenereringen utifrån trafiksituation?
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
hjälpa bensinmotorn så att bränsleförbrukningen blir lägre än med en ren bensinbil. Den ekvationen går tyvärr inte ihop rent fysikaliskt.
Erkänner att jag inte fått kaffe än men hur menar du?

Antag en ren bensinbil. När man tvingas att bromsa omvandlas en del av rörelseenergin till värme som "försvinner". Denna bil har en viss bensinförbrukning per mil.

Antag att vi modifierar bilen ovan till en "hybrid" som kan omvandla en del av rörelseenergin vid bromsning till elenergi lagrad i ett batteri. Den elenergin används sedan för att hjälpa bensinmotorn.

Varför skulle inte den modifierade bilen, "hybriden", kunna dra mindre bensin per mil än den rena bensinbilen? :thinking:
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
El+bensin (där elen producerats av bensinmotorn tidigare) har bättre effektivitet ibland. Ett exempel är under acceleration (tex omkörningar). Detta sköter bilen själv så länge det finns kapacitet kvar i batterierna. Men jag har fortfarande inte sett en laddhybrid som optimerar när motorn skall gå på el och när den skall gå på bensin baserat på vart man skall. Min kör på el till dess den är slut och sedan växlar den beroende på laddning. Vill man ha något smartare (baserat på hur bilen fungerar) då får man styra det manuellt.
Det låter otroligt. Dels är fossilbränsle mycket dyrare än el, dels har du förluster både när du laddar batteriet och använder elen från det för drift. Det låter omöjligt att det skulle ge någon bra ekonomi att ladda batteriet med fossilmotorn…
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du menar att du inte känner till att blandad körning tar mer energi än landsvägskörning? Verkligen?
Absolut vet jag det. En modern bil drar exempelvis mer ju fortare man kör. Hur det är med avgasbilar av olika slag har jag glömt.

Så du kan få välja. Stadskörning, motorvägskörning, landsvägskörning. Ta vilket du vill. 30 mil. Tror du på fullt allvar att du är i närheten av Volvos körcykelsiffra om 0,1 då?
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Det kan du ju intala dig. Användargruppen på nätet för Mitsubishi Outlander har dock kommit fram till att B0 (frirull) ger lägst bränsleförbrukning.

Jag misstänker att Volvo (och flera andra som har samma rekommendation) baserar den på att folk med kraftig regenerering lär sig köra energisnålare genom att de inte rör i bromsen i onödan. Men jag som kan styra regenereringen behöver inte heller röra bromsen, jag kan i sex lägen kontrollera regenereringen så att jag i princip kan köra helt utan att använda bromsen, men ändå energisnålt. Med samma argumentation, varför rekommenderar i så fall Mitsubishi att man använder paddlarna inratten för att ändra på regenereringen utifrån trafiksituation?
Det är ju det jag säger, regenereringen minskar förbrukningen. Det som påstods var att frirull är bättre än regenerering…
Mitsubishi vet jag inget om, de har kanske en svaghet i tekniken om föraren skall hålla på att justera manuellt?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det låter otroligt. Dels är fossilbränsle mycket dyrare än el, dels har du förluster både när du laddar batteriet och använder elen från det för drift. Det låter omöjligt att det skulle ge någon bra ekonomi att ladda batteriet med fossilmotorn…
Det är en mindre del som laddas på detta sätt. Den delen används för att hjälpa bensinmotorn i uppförsbackar, vid accelerationer mm. Man kan på detta sätt ha en mindre bensinmotor med lägre förbrukning, utan att tappa för mycket effekt när den behövs. Mitsubishi har dessutom kommit fram till att man i hastigheter under 65km/h alltid kör effektivare på el än på bensin, så under 65km/h så används alltid elmotorernanäven när bensinmotorn går. Detta beror på att man då kan optimera bort förlusterna som sker vid exempelvis växling. Man kunde också optimera bort hela växellådan för att bli av med vikt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så du kan få välja. Stadskörning, motorvägskörning, landsvägskörning. Ta vilket du vill. 30 mil. Tror du på fullt allvar att du är i närheten av Volvos körcykelsiffra om 0,1 då?
Jag tror ingenting, men det skall bli intressant att se hur det funkar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.