Nissens Nissens skrev:
så fort man motorbromsar eller bromsar med pedalen så återladdas batteriet.
Energin som återvinns är rörelseenergi bilen fått genom att förbränna bensin.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
De jag talat med som kör längre sträckor med den säger 0,7-0,8. Småsträckor däremot är perfekt, OM man kan ladda.

Men Volvo har kanske uppfunnit något som gör att just deras uppdaterade laddhybrid vid blandad körning drar neråt en tiondel av konkurrenternas liknande laddhybrider och dessutom till ett flera hundratusen kronor lägre pris? Nja, jag är skeptisk.
Låter rätt märkligt, men kanske har dina kompisar inte bilen i regenereringsläget? På Volvos bilar skall man alltid köra i läge B+, inte det vanliga D-läget. Vissa tror att det gamla eco-drive gäller fortfarande och vill rulla så lätt som möjligt och kör i D-läget. Då missar man den största grejen med regenereringen.

Jag har egen erfarenhet, och om du tror att Volvo går ut med hittepåsiffror officiellt så är det ju lite konstigt. De skulle få äta upp det i så fall..
 
Nissens
useless useless skrev:
Energin som återvinns är rörelseenergi bilen fått genom att förbränna bensin.
Du är klok du.
Om du tänker en gång till, så inser du att regenereringen inte kostar energi, den tar tillvara den energin som går till spillo i en bil utan regenerering. Vanlig motorbromsning och fotbroms genererar bara värme, i en laddhybrid laddar det batteriet istället.

Bättre du läser på, jag har inget behov av att försvara laddhybrider, jag är bara en utomordentligt nöjd användare.
 
Det du skriver gäller som sagt slla bilar med batteridrift. Och som @useless skriver kommer energin i ditt fall från fossilkraft. Fossilkraft som också ska driva en extra tung bil framåt.

Fundera gärna lite på de sambanden istället för att bara hoppa in halvvägs in i ekvationen.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du är klok du.
Om du tänker en gång till, så inser du att regenereringen inte kostar energi, den tar tillvara den energin som går till spillo i en bil utan regenerering. Vanlig motorbromsning och fotbroms genererar bara värme, i en laddhybrid laddar det batteriet istället.

Bättre du läser på, jag har inget behov av att försvara laddhybrider, jag är bara en utomordentligt nöjd användare.
Jo, men det lät på dig tidigare som att batteriet aldrig tar slut, utan hela tiden återladdas för att sen hjälpa bensinmotorn så att bränsleförbrukningen blir lägre än med en ren bensinbil. Den ekvationen går tyvärr inte ihop rent fysikaliskt.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Det är troligen olika för olika laddhybrider, men min erfarenhet av en Outlander under 2 år säger snarast att man kör på bara el i 4-5 mil, därefter är batteriet tomt. Och då drar bilen drygt 1 l/mil på motorväg. Om sedan den siffran blir snäppet lägreän den skulle ha varit annars pga regenerering har jag ingen aning om.
 
useless useless skrev:
Jo, men det lät på dig tidigare som att batteriet aldrig tar slut, utan hela tiden återladdas för att sen hjälpa bensinmotorn så att bränsleförbrukningen blir lägre än med en ren bensinbil. Den ekvationen går tyvärr inte ihop rent fysikaliskt.
Men lägre förbrukning får man med bra optimerade laddhybrider. Genom att man laddar när bensinmotorn arbetar på optimala varv och låter elmotorerna hjälpa till när man inte har optimala varv så får man ned bensinförbrukningen. Med min bil så kan jag styra laddning och eldrift manuellt och då kan man (genom att ha koll på vägarna) optimera förbrukningen ytterligare. Kör alltid el under 65km/h och bensin över 65km/h, men se till att göra slut på elen precis när du når målet (allt detta gäller naturligtvis längre sträckor). På korta sträckor är det alltid el som gäller så klart. Min bil har dessutom frirull när man släpper på gasen, vilket ger ytterligare någon procent effektivitet på framdrivningen. Man känner definitivt att framdrivningen går lättare
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det är troligen olika för olika laddhybrider, men min erfarenhet av en Outlander under 2 år säger snarast att man kör på bara el i 4-5 mil, därefter är batteriet tomt. Och då drar bilen drygt 1 l/mil på motorväg. Om sedan den siffran blir snäppet lägreän den skulle ha varit annars pga regenerering har jag ingen aning om.
Då jag just skrev om Outlander ovan, då kan du suga in mina erfarenheter från den.
 
Nissens Nissens skrev:
man [skall] alltid köra i läge B+, inte det vanliga D-läget. Vissa tror att det gamla eco-drive gäller fortfarande och vill rulla så lätt som möjligt och kör i D-läget. Då missar man den största grejen med regenereringen.
pacman42 pacman42 skrev:
Min bil har dessutom frirull när man släpper på gasen, vilket ger ytterligare någon procent effektivitet på framdrivningen.
Battle of the laddhybridteorier. Är regenerering eller frirull effektivast?
Animerad GIF: domare gör slagrörelse, text "LET'S GET IT ON!", upphetsad folkmassa i bakgrunden.
 
  • Haha
  • Älska
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Battle of the laddhybridteorier. Är regenerering eller frirull effektivast?
[bild]
Frirull funkar om man inte har regenerering, men har man regenerering så är det mycket bättre att använda det, det är liksom därför det finns. Dessutom kan man ju inte frirulla hur mycket som helst, vi har ju hastighetsbegränsningar, rödljus och övrig trafik stt ta hänsyn till.

Något som styrker det är ju att Volvo i sin senaste drivlina förbättrat regenereringen och med det sänkte bränsleförbrukningen.
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Men lägre förbrukning får man med bra optimerade laddhybrider. Genom att man laddar när bensinmotorn arbetar på optimala varv och låter elmotorerna hjälpa till när man inte har optimala varv så får man ned bensinförbrukningen. Med min bil så kan jag styra laddning och eldrift manuellt och då kan man (genom att ha koll på vägarna) optimera förbrukningen ytterligare. Kör alltid el under 65km/h och bensin över 65km/h, men se till att göra slut på elen precis när du når målet (allt detta gäller naturligtvis längre sträckor). På korta sträckor är det alltid el som gäller så klart. Min bil har dessutom frirull när man släpper på gasen, vilket ger ytterligare någon procent effektivitet på framdrivningen. Man känner definitivt att framdrivningen går lättare
Att ladda batteriet med fossilmotorn ger mycket dyra kWh. Det blir billigare att köra direkt med fossilmotorn än att köra på batteriet om man laddat det med fossilmotorn. Det som ger bäst ekonomi är att ladda batteriet med el från nätet och att regenerera el att ladda batteriet med broms och motorbroms. Frirull är bara meningsfullt om man inte har någon eldrift på bilen.

Som jag förstått det optimerar laddybriden helt själv om man lägger in sin destination i navigeringssystemet, då har bilen all info om kommande nivåskillnader m.m. Vet inte om det gäller slla dock.
 
Nissens Nissens skrev:
Frirull funkar om man inte har regenerering, men har man regenerering så är det mycket bättre att använda
Hur tänker du dig att fysiken fungerar som gör regenerering bättre?

Jag är med på att regererativ bromsning är bättre än vanlig bromsning, men det finns alltid värmeförluster vid energiomvandling, så det går inte att slå frirull om det verkligen är alternativet.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur tänker du dig att fysiken fungerar som gör regenerering bättre?

Jag är med på att regererativ bromsning är bromsning är bättre än vanlig bromsning, men det finns alltid värmeförluster vid energiomvandling, så det går inte att slå frirull om det verkligen är alternativet.
Jag tänker mig inte så mycket om det. Jag litar på att siffrorna billeverantörerna ger har en koppling till verkligheten.
Men att ta vara på energi som annars skulle slita på bromsar och ge enbart värme låter som en bra idé.
 
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tänker mig inte så mycket om det. Jag litar på att siffrorna billeverantörerna ger har en koppling till verkligheten.
Men att ta vara på energi som annars skulle slita på bromsar och ge enbart värme låter som en bra idé.
Det är ännu bättre att bibehålla den rörelseenergi man har än att försöka omvandla den till kemisk energi och sedan tillbaka till rörelseenergi.

Regenerering är bara ett bra alternativ om du annars måste bromsa/sakta in.

Jag kör elbil vanligtvis och använder mest regenerering i stadskörning/köbildning där det är svårt att planera körningen. Vid landsvägskörning så har jag det på lägsta läget ( går inte stänga av) och planerar körningen så att energin bibehålles. På så sätt slår jag konsekvent tillverkarens förbrukningssiffror.
 
  • Gilla
cpalm och 12 till
  • Laddar…
Nissens
S Styrman_jansson skrev:
Det är ännu bättre att bibehålla den rörelseenergi man har än att försöka omvandla den till kemisk energi och sedan tillbaka till rörelseenergi.

Regenerering är bara ett bra alternativ om du annars måste bromsa/sakta in.

Jag kör elbil vanligtvis och använder mest regenerering i stadskörning/köbildning där det är svårt att planera körningen. Vid landsvägskörning så har jag det på lägsta läget ( går inte stänga av) och planerar körningen så att energin bibehålles. På så sätt slår jag konsekvent tillverkarens förbrukningssiffror.
Att slå 0,1 liter milen med en XC60 med att fippla med frirull etc är nog inte det enklaste. Och skulle det gå så blir det inte många korvören man sparar…

Med erfarenheten jag har av att köra med regenerering så tror jag det är svårslaget, är det lite kuperat så laddar den batteriet en hel del, och jag tillhör dem som håller hastighetsbegränsningarna hyfsat, även i nedförsbackar - då känns det bra att ”motorbromsen” laddar batteriet istället för att man får upp för hög fart. :)
För övrigt brukar billeverantörerna deklarera bränsleförbrukning vid blandad körning, det är naturligt att bilen drar mindre än den vid landsvägskörning, så det är ingen bedrift i sig. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.