1 820 580 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Men om man nu inte tycker som du ifråga om ”tekniska begränsningar”. Då är man alltså fanatiker?Alfredo skrev:
Var har jag skrivit något som ens är i närheten av detta? Det känns som du inte läser vad jag faktiskt skriver utan vad du tror att jag menar.
Det jag försöker vara tydlig med är att jag anser att påtvingade stopp på grund av tekniska begränsningar är oönskade, vare sig det är påtvingade stopp för att tanka en fosilbil eller för att ladda en elbil. Jag tycker även de som hävdar motsatsen, och på grund av detta framställer påtvingade laddstopp med en elbil som något positivt, framstår som antingen oärliga i sin argumentation eller smått fanatiska i sin vilja att framhäva elbilens fördelar.
Det jag påstår är att man måste tänka efter ett par gånger i fråga om sina egna behov innan man eventuellt köper sig en elbil. Annars så kan det bli precis det du skriver, ett helvetet med tekniska begränsningar. Löste en artikel om en som tänkte sig pendla långt och fort med en ID4, självklart var vederbörande otroligt missnöjd då biljävlen inte alls kunde köra så långt och fort som han trodde. Dvs helt fel bilval utifrån det egna behovet.
om man nu har ett sådant behov så begränsas urvalet av elbilar radikalt och priset stiger rejält. Detta påverkar så klart kalkylen rejält och en bekväm MB E disel eller Lexus Hybrid hade troligen varit ett betydligt bättre val utifrån behov och förväntning. Billigare än en ID4 GTX och tar soppa för en tia samt skulle uppfyllt det egna behovet.
Om man inte kan medge att framtvingade tank-/laddstopp är negativa ser jag ingen annan förklaring än någon form av irrationell bedömning. Rationella människor brukar inte uppskatta att tvingas till saker.GoC skrev:
Nu är du där igen och påstår att jag skrivit saker som jag inte gjort. Var har jag ens antytt något helvete eller ens att jag anser att det skulle vara ett stort problem med påtvingade tank-/laddstopp? Jag har levt med att tvingas tanka min fosilbil i snart 40 år utan att se något "helvete" men naturligtvis hade jag föredragit en bil med "evighetstank".GoC skrev:
Nu är du själv där, du förutsätter att alla andra ser vissa saker, som att tanka eller ladda, som något som görs under tvång.Alfredo skrev:
Det får stå för dig och inget som du skall ”tvinga på andra” och anse som en tvångsåtgärd och en irrationell bedömning.
Själv tycker jag en paus efter 30 mils körning är allt annat än påtvingad, skönt att fälla stolen, sluta ögonen och vila en stund. Ser inget irrationellt i det.
Men kan konstatera att vi nog inte kommer något närmare varandra i ståndpunkt.
Det har jag heller aldrig skrivit! Jag har skrivit att framtvingade tank-/laddstop är av ondo. Inte att alla tank-/laddstop är framtvingade. Läs vad jag skriver, inte vad du tror jag menar.GoC skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag skaffade elbil för ett år sedan och innan dess var en inte så liten andel av mina resor till en bensinstation, medan det numera inskränker sig till när jag behöver fylla på luft i däcken ett par gånger om året.Alfredo skrev:
Var har jag skrivit något som ens är i närheten av detta? Det känns som du inte läser vad jag faktiskt skriver utan vad du tror att jag menar.
Det jag försöker vara tydlig med är att jag anser att påtvingade stopp på grund av tekniska begränsningar är oönskade, vare sig det är påtvingade stopp för att tanka en fosilbil eller för att ladda en elbil. Jag tycker även de som hävdar motsatsen, och på grund av detta framställer påtvingade laddstopp med en elbil som något positivt, framstår som antingen oärliga i sin argumentation eller smått fanatiska i sin vilja att framhäva elbilens fördelar.
Några påtvingade laddstopp har jag ännu inte råkat ut för, då laddningen än så länge räckt både tur och retur, även när jag i vintras skulle åka tolv mil med tom släpkärra och sedan 12 mil hem med 1 tons last (fördelat på kärra och bil) Jag hade strax under 20% laddning kvar och hade 95% när jag startade.
(Räckvidd WLTP 533km)
Vad menar du med detta då?Alfredo skrev:
”Jag tankar min fosilbil enbart för att jag måste. Har svårt att tro att jag skulle betrakta elbilsladdning annorlunda.”
Detta läser jag som att du är tvingad till det
Speciellt som du även skriver att det är en teknisk begränsning som du egentligen inte gillar.
Alla jag någonsin haft har varit framtvingade, jag hade lätt föredragit en fabrikstankad bil som inte behövde fyllas på!Alfredo skrev:
Med dessa förhållanden är naturligtvis en elbil toppen även om jag skulle ha skaffat en egen kompressor.Snailman skrev:
Även om många verkar tro det är jag inte för eller emot någon viss biltyp. Jag tycker dock man ska vara ärlig i argumentationen om respektive typs för- och nackdelar.Alfredo skrev:
[QUOTE="Alfredo, post:
Även om många verkar tro det är jag inte för eller emot någon viss biltyp. Jag tycker dock man ska vara ärlig i argumentationen om respektive typs för- och nackdelar.[/QUOTE]
Så håller man inte med dig i dina åsikter så är man alltså oärlig.
Även om många verkar tro det är jag inte för eller emot någon viss biltyp. Jag tycker dock man ska vara ärlig i argumentationen om respektive typs för- och nackdelar.[/QUOTE]
Så håller man inte med dig i dina åsikter så är man alltså oärlig.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har egen kompressor och däckpåfyllare till denna (2st tom) men är för lat att leta fram dem, har väldigt kaosartat med prylar hemma.Alfredo skrev:
Med dessa förhållanden är naturligtvis en elbil toppen även om jag skulle ha skaffat en egen kompressor.Tidigare idag skrev jag även:
Även om många verkar tro det är jag inte för eller emot någon viss biltyp. Jag tycker dock man ska vara ärlig i argumentationen om respektive typs för- och nackdelar.
(Hoppas det blir bättre när huset är helt färdigbyggt om några år eller så när tre pallar klinker och en pall fiskbensparkett stavar i ek blivit monterat, halva huset har klinkergolv klart, men ett badrum och garaget är inte klinkrade ännu..)
Själva tank-/laddprocessen är naturligtvis något jag helst varit utan. Har svårt att tro att någon ser någon glädje i det. Men du har rätt i att vi "kan konstatera att vi nog inte kommer något närmare varandra i ståndpunkt."GoC skrev:
Om du hade haft en karta som visade pumparnas verkliga storlek istället för de där jättelika nålarna så hade du sett hur glest det är.J jocke31 skrev:
Det är ju inte som med sprinklers, att de helst ska nå varandra, bilarna går ju en liten bit utan sladd så då kan man köra till nästa, med sladden ur däremellan.Nissens skrev:
Märkligt, länken jag postade säger att det finns ca 2500 snabbladdare, och ca 470 000 laddbara personbilar.useless skrev:
Varför trollar du bara istället för att försöka tillföra något nyttigt i tråden?
Inga vanliga elbilar snabbladdar med AC, utan med DC. Du har fortfarande inte lyckats tala om hur många snabbladdare det finns. Det enda vi har sett i bilderna är att en majoritet av alla DC-snabbladdare är på 100 kW eller mer trots att du hävdar motsatsen.
Det är väl du som trollar och inte tar till dig informationen som serverats dig.
Att tanka är tvingande, ja. Men att göra ett stopp för det är inte alltid tvingande, det kan ibland vara praktiskt.D djac skrev:
Jag tankade bilen i fredags, ett helt frivilligt stopp trots att tanken var halvfull, för att slippa tvingas att göra ett stopp under lördagen när jag skulle åka längre.