1 821 998 läst ·
27 238 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Poolbilarna måste upp i en kritisk massa för att det ska funka, sen får det inte vara för dyrt att t.ex. ha en poolbil ståendes stanby t.ex. när man är i stugan. Så någon sorts hybridlösning mellan långtidshyrbil och poolbil.J JohanLun skrev:Då många privatleasar bilar och det kommit olika varianter på detta så är det nog inte så långt bort att det skulle kunna funka. Trots allt, endel behöver bara bilen för att åka till och från jobb, andra bara på helger. Så säkert går att optimera. Som med laddstationer och tågbiljetter så är nog midsommar, sportlov, jul osv det som är "omöjligt" att lösa i de fallen.
Jag talar ju för poolbil, men just nu i mitt liv skulle det inte funka. Bor i villa, skulle vara långt till dessa bilar. Har många aktiviteter där jag skjutsar barn, tar bilen varje dag till jobbet. Den dagen barnen flyttat ut så tror jag mitt bilbehov förändras rätt rejält.
Men nog finns det redan idag bilpooler som bygger på att man kan ha bilarna längre perioder? Eller är det att man är fodervärd till en bil som man i sin tur lånar ut till andra? Typ Lync & Co ?
Med självkörande elbilar kan man ju få levererat en beställd bil. Eller så får det finnas några stanby i varje by. Det skulle nog kunna eliminera extrabilen för majoriteten av villaägarna om inte annat
Jag skulle säga att det utbudet varierar stort beroende på var man bor, dels med olika delningstjänster av privata bilar och dels de större tjänsterna, ovanpå detta finns ju som nämnts tex Lynk och sedvanlig bilhyra, som om man är lite vaken kan bokas med mycket stora rabatter.Johannes Carlsson skrev:
Poolbilarna måste upp i en kritisk massa för att det ska funka, sen får det inte vara för dyrt att t.ex. ha en poolbil ståendes stanby t.ex. när man är i stugan. Så någon sorts hybridlösning mellan långtidshyrbil och poolbil.
Med självkörande elbilar kan man ju få levererat en beställd bil. Eller så får det finnas några stanby i varje by. Det skulle nog kunna eliminera extrabilen för majoriteten av villaägarna om inte annat
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Det med att behöva vara vaken är ett av problemen. Det behöver vara en konstant attraktiv kostnad som är lägre än att äga en egen bil. Samt att tillgängligheten måste vara tillförlitlig.D djac skrev:
Abonnemang med lägre kostnad för de som kör mycket och ett sätt att endast betala när man använder. Locka nya med 6 månader avgiftsfri användning utan att binda upp sig.
Inom 1h bör man kunna få tag på en bil
+ lägre kostnad
+ ökad bekvämlighet
+ mindre att bry sig om
Svar Nej, inte för oss. Men det påverkas ju även av hur du kan parkera och ladda vid bostad. Vi handlar saker till fritidshuset i veckorna för att inte behöva använda helgerna till att åka runt och göra inköp. Så i vårt fall helt uteslutetAlfredo skrev:
Vore det realistiskt, praktiskt såväl som ekonomiskt, att använda en poolbil för att åka till sommarstugan (tiotals mil) nästan varje helg under ca fem sommarmånader och dessutom kanske fyra till åtta veckors längre sammanhängande landetvistelse? Jag är dåligt insatt i poolbilar men trodde de mest vara för kortare resor på hemmaplan och inte för "långlån".
Så gör och känner jag också. När fredag infinner sig (ibland torsdag) är bilen fylld med allt från grillkol, via toapapper till pilsner...A AndersS skrev:
Och nu kommer någon att skriva att så måste man inte göra och att det går att anpassa sig, och det går det säkert, men det är inget alternativ för oss.
Jag tror Greger syftar på att poolbil är kanske inte optimalt för spontanresor, då risken är att det inte finns nån ledig poolbil just när man vill ha den (om man inte förbokat).Alfredo skrev:
Och sen som påpekats är det nog inte heller optimalt ur kostnadssynpunkt att ha en poolbil stående vid sommarstugan från fredag kväll till söndag eftermiddag.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Det är det som måste till ändå för att poolbil ska funka. Det får se till att bli billigare för fler användarfallN Nerre skrev:Jag tror Greger syftar på att poolbil är kanske inte optimalt för spontanresor, då risken är att det inte finns nån ledig poolbil just när man vill ha den (om man inte förbokat).
Och sen som påpekats är det nog inte heller optimalt ur kostnadssynpunkt att ha en poolbil stående vid sommarstugan från fredag kväll till söndag eftermiddag.
Frågan blir då utifrån trådens rubrik, är poolbilar/hyrbilar ett moget alternativ idag? För de som har möjligheten och det passar, alldeles perfekt.Johannes Carlsson skrev:
Men ur ett större perspektiv är min åsikt, Nej, och det som passar mig kan vara fel ur grannens synsätt.
Ska köra Tesla 3 en vecka nu. Hittills bara kört en kortare sträcka. Första intrycken:
+ enpedalskörning. Annorlunda men man vänjer sig direkt.
? Instrumenteringen med endast ratt och stor skärm. Ovant att inte ens ha hastighetsmätaren vid ratten. Så mycket annat att vänja sig vid hittills så även detta funkar nog efter ett tag
+ prestanda. Trots att jag är van vid 300 till 400 hk.
= Utrymme. Bagaget känns lite klent men det är ju normalt för storleken. Det ser ut som att bilen har halvkombilucka men det är en sedan.
+ alla kameror med info som presenteras på skärmen
+ enpedalskörning. Annorlunda men man vänjer sig direkt.
? Instrumenteringen med endast ratt och stor skärm. Ovant att inte ens ha hastighetsmätaren vid ratten. Så mycket annat att vänja sig vid hittills så även detta funkar nog efter ett tag
+ prestanda. Trots att jag är van vid 300 till 400 hk.
= Utrymme. Bagaget känns lite klent men det är ju normalt för storleken. Det ser ut som att bilen har halvkombilucka men det är en sedan.
+ alla kameror med info som presenteras på skärmen
Hehe, det där känner jag igen mig i.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har också gjort matten, och räknat ut att för det mesta är det mer tidseffektivt att köra lite långsammare och få batteriet att räcka hem, än att åka in till snabbladdaren och kasta i några enstaka kWh för att nå hem i "full hastighet".
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ser fram emot en recensionP Pin skrev:Ska köra Tesla 3 en vecka nu. Hittills bara kört en kortare sträcka. Första intrycken:
+ enpedalskörning. Annorlunda men man vänjer sig direkt.
? Instrumenteringen med endast ratt och stor skärm. Ovant att inte ens ha hastighetsmätaren vid ratten. Så mycket annat att vänja sig vid hittills så även detta funkar nog efter ett tag
+ prestanda. Trots att jag är van vid 300 till 400 hk.
= Utrymme. Bagaget känns lite klent men det är ju normalt för storleken. Det ser ut som att bilen har halvkombilucka men det är en sedan.
+ alla kameror med info som presenteras på skärmen
Fler paus och längre tid kan slå åt andra hållet också, speciellt de som kör i arbetet. Mera av att vi tolkar in saker utifrån vår eget troende, eller vad vi önskar vilket inte behöver vara det faktiska resultatet.Jonatan79 skrev:
För mig är systemet för "själstyrande/körande" mycket viktigare än att behöva planera extra stopp beroende av drivmedel.
Jag förstår inte vad du menar med första meningen?! Hur kan ett lugnare tempo och mer vila vara negativt för trafiken?A AndersS skrev:Fler paus och längre tid kan slå åt andra hållet också, speciellt de som kör i arbetet. Mera av att vi tolkar in saker utifrån vår eget troende, eller vad vi önskar vilket inte behöver vara det faktiska resultatet.
För mig är systemet för "själstyrande/körande" mycket viktigare än att behöva planera extra stopp beroende av drivmedel.Tyvärr kopplas det bort när jag kopplar in släpvagn, kanske med all rätt.
