5 157 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
För stora acktankar?
Jag har en innova med 2000L. När jag inte kör ut någon värme i huset så kan jag inte lägga i ett fullt fullt ilägg med ved. Om du nöjer dig med ett ilägg i pannan så är 2600L en bra volym till pannan.
Kör jag upp tankarna till 90-95grader så klarar jag mig 7 dagar på sommaren.Bara varmvatten.
Kör jag upp tankarna till 90-95grader så klarar jag mig 7 dagar på sommaren.Bara varmvatten.
Även en stor tank kan du ladda bara till hälften. Man sätter inte elpatronen i botten men högre upp i tanken.Maggy skrev:
Men tyvärr kan man inte ladda dubbelt i en liten.
Det som oftast begränsar tankarnas storlek är dörröppningar och svängar i trapp och koridorer och inte minst takhöjden i källare. Man skall välja det största som man kan få in i ett stycke. Att bygga en tank på plats blir dyrt om man inte kan det själv men ändå smidigt när inget annat passar.
Vi har rivit ut ett källarfönster för att få tankar större än typ 500l = kaffetermos
gaia
Hej,
Mitt försäkringsbolag rekommenderade mig att valla in tanken som stod inne i huset, pga risk att det kan läcka och tank + alla rör kopplingar är inbyggda, så jag har nu byggt en vall och dränering för ev läckage kolla med ditt försäkringsbolag innan du bygger in den, det var ganska jobbigt att göa efteråt.
Mitt försäkringsbolag rekommenderade mig att valla in tanken som stod inne i huset, pga risk att det kan läcka och tank + alla rör kopplingar är inbyggda, så jag har nu byggt en vall och dränering för ev läckage kolla med ditt försäkringsbolag innan du bygger in den, det var ganska jobbigt att göa efteråt.
Ganska mycket el, jag värmer ca 400kvm med bergvärme och ett garage på 70kvm med direkt el, sen varmvatten till ett hushåll med 5pers genom värmepumpen och elberedare till 3pers. Pular ganska mycket utomhus med diverse elmaskiner och annat men min elförbrukning är mellan 22000kw och 25000kw inkl hushållsel, lite beroende på hur vintern blir. Bränner åxå ca 7-8m3 ved i diverse eldstäder. 2 villor och ett fristående garage som är varmt med det.
Planerar dock för att bygga en större panncentral för att kapa bort värmen ur elräkningen, lutar åt en ved/flis/pellets anl med minst 4-5m3 tank.
Planerar dock för att bygga en större panncentral för att kapa bort värmen ur elräkningen, lutar åt en ved/flis/pellets anl med minst 4-5m3 tank.
Då behöver ditt hus ca 10-11 kW då det är som kallast, Du laddar ca 60 kWh/1m3 vilket räcker ca 6 tim så med 3 m3 har du värme i 17-18 tim med full tank innan du behöver elda igen...Maggy skrev:
Då du ska ha slingor så sätter man man topp slingan just under övre slingan vilket gör att du bara värmer dom översta 50 cm vilket gör ca 700 liter vatten o om du isolerar med 300 mm i sidorna o 400 mm i toppen har du minimala förluster om du skulle köra elpatron på 50° (en utdragen slinga i toppen brukar dras ut ca 45-50 cm o den i botten ca 1 meter)
Klicka här för att svara