Hej... detta är nog bland det första jag skriver här men jag har läst länge.:)
Jag står i begrepp att vattenkonvertera vårt enplanshus med 146m2 boyta och 33m2 biyta.
Vi är 7 personer i familjen, 5 barn och de äldsta är 5. Vi förbrukar idag 28000kWh och 6-7m2 ved i vår Camina 600 kamin. Är (del)ägare till vedprocessor osv så ved får det bli. Varmvatten med slingor är enda alternativet.
Pannan jag vill ha är Baxi Bonus 30... och på detta tänkte jag köpa 2st 1300 liters oisolerade acktankar (tänkte isolera dem själv för att få in pannan i budgeten).
Första förslaget var en CTC V35 panna med 2*750 liters tankar och det var en sisådär 20-25kkr billigare.
Frågan är då ifall jag tar i för mycket?
Skall jag köra som min önskelista?
Skall jag köra Baxi med mindre tank?
Skall jag nöja mig med CTC V35 och slippa isolera själv?

Imorrn skall beslutet tas!:eek:

Tackar på förhand.

/Magnus
 
Jag tror du gör rätt i att sattsa på stora tankar. Jag har just i sommar byggt en vedanläggning. Allt blev inte perfekt men pga att jag har stora tankar så "förlåter" det misstagen. Tex så får jag inte till en perfekt skiktning men det gör inte så mycket för jag har så mycket vatten. (4800 lit till 300 m2 med Baxi Solo Innova 50 kW)
 
Majgårdarna
Kör på stora tankar. Att isolera själv är hel rätt.Då kan man isolera ordentligt!
Jag har 2 dåligt isolerade borö tankar som jag gärna skulle vilja byta isolering på.

Dubbla slingor är ett måste.Glöm ej det :)
 
Tack för att ni bekräftar mina funderingar.
Hoppas bara att jag får in det i budgeten.

/Magnus
 
Verkar som ett bra upplägg. Det enda jag funderar på är hur länge man måste elda för att värma upp 2x1300 liter med en 30kW panna? Det går visserligen att räkna ut med att man vet eldstadens utrymme, grader på vattnet innan uppvärmning etc etc. Men som sagt låter dina funderingar väldigt sunda. Synd bara att jag inte fick veta om det tidigare så kanske jag hade fått tillverka acktankarna till dig ;-)
 
Enligt Baxis Acktanksmall i excelformat (finns att ladda ner på deras hemsida) krävs ETT inlägg för att värma 2472 liter acktank från 40 grader. Så har man lite varmare i tanken innan så bör den kunnafixa 2600 liter... typ...:confused:
 
Majgårdarna
Ja eller så lägger du i några vedträn till.
Man behöver ju inte maxa tanken.En tank kan aldrig bli för stor.

Jo ibland:)
http://www.baxi.se/visa_kunder_detalj.asp?id=51

Ett ilägg med blandved trycker upp mina tankar 2000L från 40 till 90+ grader.
135 L eldstadsvolym
 
pipewelder skrev:
Det enda jag funderar på är hur länge man måste elda för att värma upp 2x1300 liter med en 30kW panna?
Ger pannan 30 kW tar det 5 tim att värma 2600 liter 50° (40-90°) vilket är 150 kWh, För att värma det krävs det ca 150 l ved...
 
Maggy skrev:
Jag står i begrepp att vattenkonvertera vårt enplanshus med 146m2 boyta och 33m2 biyta.
Vi är 7 personer i familjen, 5 barn och de äldsta är 5. Vi förbrukar idag 28000kWh och 6-7m2 ved i vår Camina 600 kamin. Är (del)ägare till vedprocessor osv så ved får det bli. Varmvatten med slingor är enda alternativet.
Pannan jag vill ha är Baxi Bonus 30... och på detta tänkte jag köpa 2st 1300 liters oisolerade acktankar (tänkte isolera dem själv

/Magnus
Är 28000 kWh inkl hushållsel??

Får du inte in 1 st 2,5 el 3 m3 tank??
Det är bättre med en tank än flera mindre men om det inte går få in en 3 m3 tank så ta 2 st 1500 l, Då bör du kunna elda bara 1 gång/dygn då det är som kallast...
 
Varför Bonus istället för Inova?

Låter som att du har relativt hög energiförbrukning, tråkigt att med tiden inse att man skulle valt ett snäpp större panna och tank. 30 kW får idag anses vara minsta pannstorlek, jag rekommenderar aldrig minianläggningar av skälet att om man går upp en storlek vinner man mycket bekvämlighet. Investeringen kommer att ge en besparing i många år framåt varför en lite större investering kan motiveras.
 
Matss skrev:
Varför Bonus istället för Inova?
Du har helt rätt... jag skrev fel! Det är solo innova 30 jag menade!
135 liter eldstad istället för 95 liter.. skiljer en del.
Har inte hunnit snacka med min röris ännu... har varit hemma med sjuka barn och då hinner man inte mycket.
 
2an skrev:
Är 28000 kWh inkl hushållsel??

Får du inte in 1 st 2,5 el 3 m3 tank??
Det är bättre med en tank än flera mindre men om det inte går få in en 3 m3 tank så ta 2 st 1500 l, Då bör du kunna elda bara 1 gång/dygn då det är som kallast...
Men det blir tråkigare på sommaren ifall man vill köra el för bara varmvatten. Därav beslutet att ha två tankar.
 
2an skrev:
Är 28000 kWh inkl hushållsel??

Får du inte in 1 st 2,5 el 3 m3 tank??
Det är bättre med en tank än flera mindre men om det inte går få in en 3 m3 tank så ta 2 st 1500 l, Då bör du kunna elda bara 1 gång/dygn då det är som kallast...
28000 är inklusive hushållsel ja.
 
Maggy skrev:
Men det blir tråkigare på sommaren ifall man vill köra el för bara varmvatten. Därav beslutet att ha två tankar.
Om du har 2500-3000l lär det räcka att elda en gång i veckan om du isolerar tanken/arna väl.

Varför köra med elpatron då?
 
Palte skrev:
Om du har 2500-3000l lär det räcka att elda en gång i veckan om du isolerar tanken/arna väl.

Varför köra med elpatron då?
Sa inte att jag skulle... men jag vill ha möjligheten!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.